Tato diplomová práce se zaměřuje na učivo tématu hmyz. Zkoumá ho ze dvou pohledů, prvním pohledem je zamýšlené (předpokládané) kurikulum, druhým pohledem uskutečněné (dosažené) kurikulum. Pro zjištění zamýšleného kurikula se užívá analýzy učiva o hmyzu obsaženého v učebnicích přírodopisu pro 6. ročník základních škol a odpovídající stupeň víceletých gymnázií. Na základě analýzy je sestaven didaktický test, který ověřuje osvojení učiva, tj. uskutečněné kurikulum, žáky. Výsledky práce ukazují nižší hodnotu uskutečněného (cca 53%) než zamýšleného kurikula. Míra uskutečněného kurikula v závislosti na jednotlivých dílčích okruzích učiva o hmyzu je nevyvážená, rozdílná.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the curriculum topic of insects from two perspectives. The first view is intended (presumed) curriculum, the second implemented (achieved) curriculum. To determine the intended curriculum, a curriculum analysis of the insects contained in 6th grade primary biology textbooks and the corresponding level for grammar schools was used. Based on the analysis a didactic test is compiled, in order to determine the mastery of the subject matter by pupils the implemented curriculum. The results show a lower value of the intended (about 53%) than the implemented curriculum. In addition, the rate of the implemented curriculum, depending on the individual sub-circuits curriculum about insects, was found to be unbalanced.
Tato diplomová práce se zaměřuje na učivo tématu hmyz. Zkoumá ho ze dvou pohledů, prvním pohledem je zamýšlené (předpokládané) kurikulum, druhým pohledem uskutečněné (dosažené) kurikulum. Pro zjištění zamýšleného kurikula se užívá analýzy učiva o hmyzu obsaženého v učebnicích přírodopisu pro 6. ročník základních škol a odpovídající stupeň víceletých gymnázií. Na základě analýzy je sestaven didaktický test, který ověřuje osvojení učiva, tj. uskutečněné kurikulum, žáky. Výsledky práce ukazují nižší hodnotu uskutečněného (cca 53%) než zamýšleného kurikula. Míra uskutečněného kurikula v závislosti na jednotlivých dílčích okruzích učiva o hmyzu je nevyvážená, rozdílná.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the curriculum topic of insects from two perspectives. The first view is intended (presumed) curriculum, the second implemented (achieved) curriculum. To determine the intended curriculum, a curriculum analysis of the insects contained in 6th grade primary biology textbooks and the corresponding level for grammar schools was used. Based on the analysis a didactic test is compiled, in order to determine the mastery of the subject matter by pupils the implemented curriculum. The results show a lower value of the intended (about 53%) than the implemented curriculum. In addition, the rate of the implemented curriculum, depending on the individual sub-circuits curriculum about insects, was found to be unbalanced.
Základní úkoly a kroky práce:\\
Základním cílem diplomové práce je průřezovým způsobem zjistit, jaký je (plánovaný) vzdělávací obsah tématického celku hmyz ve výuce na základní škole a nakolik osvojené znalosti žáků tomuto obsahu odpovídají. Dílčí orientační otázky jsou pak následující:\\
Jak a do jaké míry se liší věcný obsah učiva tématického celku a jeho strukturování v jednotlivých řadách učebnic pro ZŠ?
Lze obsahově vymezit učivo tématického celku společné všem řadám učebnic?
Odpovídají poznatky žáků o hmyzu učivu společnému všem řadám učebnic, jsou užší nebo naopak širší?
Lze alespoň spekulativně potvrdit předpoklad, že poznatky žáků o hmyzu jsou závislé na užívané řadě učebnic?
Získávají žáci poznatky o hmyzu z jiných zdrojů než je text učebnic (učitel formuje vlastní obsah tématického celku, internet, sdělovací prostředky další literatura)?
Základní kroky postupu řešení jsou následující:\\
Seznámení se se základními kategoriemi obecné didaktiky a didaktiky biologie se vztahem křešenému diplomovému úkolu.
Příprava rešerše ( (a) k smotnému tématu výzkumu - existují nebo byly realizovány výzkumy obdobné? (b) k výzkumným metodám, které jsou nebo mohou být pro řešení obdobných výzkumů užity).
Analýza a srovnání obsahu, struktury a tématických podcelků vzdělávacího celku "Hmyz" v různých řadách aktuálně užívaných učebnic přírodopisu pro základní školu.
Navržení metodiky výzkumu uskutečněného kurikula, resp. reálných znalostí žáků tématiky "Hmyz" a příprava výzkumných nástrojů (didaktický dotazník, strukturovaný/polostrukturovaný rozhovor, aj.
)Zajištění vzorku respondentů na školách (souběžně s krokem 4)
Realizace výzkumu na základních školách (dotazníkové šetření a rozhovory - např.).Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu na školách a jejich interpretace (Výsledky dotazníkového šetření hodnotit ve vztahu k užívané učebnici.)
Sepsání bakalářské práce podle zásad pro psaní kvalifikačních a odborných prací (viz. např. http://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/bi/Podklady_kvalifikacni_prace.pdf. ).
Průběžné pravidelné konzultace s vedoucím práce v rámci všech výše uvedených kroků.
Zásady pro vypracování
Základní úkoly a kroky práce:\\
Základním cílem diplomové práce je průřezovým způsobem zjistit, jaký je (plánovaný) vzdělávací obsah tématického celku hmyz ve výuce na základní škole a nakolik osvojené znalosti žáků tomuto obsahu odpovídají. Dílčí orientační otázky jsou pak následující:\\
Jak a do jaké míry se liší věcný obsah učiva tématického celku a jeho strukturování v jednotlivých řadách učebnic pro ZŠ?
Lze obsahově vymezit učivo tématického celku společné všem řadám učebnic?
Odpovídají poznatky žáků o hmyzu učivu společnému všem řadám učebnic, jsou užší nebo naopak širší?
Lze alespoň spekulativně potvrdit předpoklad, že poznatky žáků o hmyzu jsou závislé na užívané řadě učebnic?
Získávají žáci poznatky o hmyzu z jiných zdrojů než je text učebnic (učitel formuje vlastní obsah tématického celku, internet, sdělovací prostředky další literatura)?
Základní kroky postupu řešení jsou následující:\\
Seznámení se se základními kategoriemi obecné didaktiky a didaktiky biologie se vztahem křešenému diplomovému úkolu.
Příprava rešerše ( (a) k smotnému tématu výzkumu - existují nebo byly realizovány výzkumy obdobné? (b) k výzkumným metodám, které jsou nebo mohou být pro řešení obdobných výzkumů užity).
Analýza a srovnání obsahu, struktury a tématických podcelků vzdělávacího celku "Hmyz" v různých řadách aktuálně užívaných učebnic přírodopisu pro základní školu.
Navržení metodiky výzkumu uskutečněného kurikula, resp. reálných znalostí žáků tématiky "Hmyz" a příprava výzkumných nástrojů (didaktický dotazník, strukturovaný/polostrukturovaný rozhovor, aj.
)Zajištění vzorku respondentů na školách (souběžně s krokem 4)
Realizace výzkumu na základních školách (dotazníkové šetření a rozhovory - např.).Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu na školách a jejich interpretace (Výsledky dotazníkového šetření hodnotit ve vztahu k užívané učebnici.)
Sepsání bakalářské práce podle zásad pro psaní kvalifikačních a odborných prací (viz. např. http://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/bi/Podklady_kvalifikacni_prace.pdf. ).
Průběžné pravidelné konzultace s vedoucím práce v rámci všech výše uvedených kroků.
Seznam doporučené literatury
Vyhledání maxima informačních pramenů je součástí zadání úkolu této diplomové práce. Základní výchozí orientující literatura je následující:\\
Chrástka, M. Metody pedagogického výzkumu - Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007.
Kalhous, Z., & Obst, O. et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009.
Kimáková, K. Úvod do štúdia didaktiky biologie. Košice: Univerzita P. J. Šafárika v Košiciach, 2008.
Kubiatko, M., & Vlčková, J. Návrh výzkumného nástroje na zkoumání postojů žáků 2. stupně ZŠ k přírodopisu. Scientia in Educatione, 2(1), 49-68, 2011.
Kubiatko, M., & Vašíčková, M. (2013). Ověřování výzkumného nástroje zaměřeného na zkoumání názorů žáků na důležitost biologických dovedností. e-Pedagogium, 13(1), 69-79.
Kubiatko, M., Usak, M., & Pecušová, E. Elementary school pupils' knowledge and misconceptions about birds. Eurasian Journal of Educational Research, 11(43), 163-181, 2011.
Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2013.
Řezníčková, D. et al. Dovednosti žáků ve výuce biologie, geografie a chemie. Praha: Nakladatelství P3K, 2013. (jen partie o kurikulu)
Různé řady (maximum) učebnic přírodopisu pro základní školy (pouze partie s tématikou "Hmyz").
Švaříček, R., Šeďová, K. a kol.Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vydání. Praha: Portál, 2007.
Seznam doporučené literatury
Vyhledání maxima informačních pramenů je součástí zadání úkolu této diplomové práce. Základní výchozí orientující literatura je následující:\\
Chrástka, M. Metody pedagogického výzkumu - Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007.
Kalhous, Z., & Obst, O. et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009.
Kimáková, K. Úvod do štúdia didaktiky biologie. Košice: Univerzita P. J. Šafárika v Košiciach, 2008.
Kubiatko, M., & Vlčková, J. Návrh výzkumného nástroje na zkoumání postojů žáků 2. stupně ZŠ k přírodopisu. Scientia in Educatione, 2(1), 49-68, 2011.
Kubiatko, M., & Vašíčková, M. (2013). Ověřování výzkumného nástroje zaměřeného na zkoumání názorů žáků na důležitost biologických dovedností. e-Pedagogium, 13(1), 69-79.
Kubiatko, M., Usak, M., & Pecušová, E. Elementary school pupils' knowledge and misconceptions about birds. Eurasian Journal of Educational Research, 11(43), 163-181, 2011.
Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2013.
Řezníčková, D. et al. Dovednosti žáků ve výuce biologie, geografie a chemie. Praha: Nakladatelství P3K, 2013. (jen partie o kurikulu)
Různé řady (maximum) učebnic přírodopisu pro základní školy (pouze partie s tématikou "Hmyz").
Švaříček, R., Šeďová, K. a kol.Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vydání. Praha: Portál, 2007.