Bakalářská práce v teoretické části objasňuje základní pojmy jako například agresivita, šikana, její příčiny, podmínky, projevy a prevence. Dále jsou charakterizovány strany účastnící se šikany. Praktická část se zabývá kvantitativním výzkumem, dotazníkového šetření s cílem zjistit, zda žáci chápou a umí řešit projevy šikany. Cílem práce jako takové bylo poukázat na problematiku agresivitu a šikany ve školním prostředí.
Anotace v angličtině
This bachelor work in its theoretical part clarifies the basic concepts as example of aggression, bullying, its causes, conditions, symptoms and prevention. As next are characterized the sides involved in the act of bullying. Practical part is focused on the quantitative research. By the questionnaire survey to find out whether the pupils do understand and can solve the symptoms of bullying. The goal of the work as itself was to show the issue of aggression and bullying in the school surroundings.
Bakalářská práce v teoretické části objasňuje základní pojmy jako například agresivita, šikana, její příčiny, podmínky, projevy a prevence. Dále jsou charakterizovány strany účastnící se šikany. Praktická část se zabývá kvantitativním výzkumem, dotazníkového šetření s cílem zjistit, zda žáci chápou a umí řešit projevy šikany. Cílem práce jako takové bylo poukázat na problematiku agresivitu a šikany ve školním prostředí.
Anotace v angličtině
This bachelor work in its theoretical part clarifies the basic concepts as example of aggression, bullying, its causes, conditions, symptoms and prevention. As next are characterized the sides involved in the act of bullying. Practical part is focused on the quantitative research. By the questionnaire survey to find out whether the pupils do understand and can solve the symptoms of bullying. The goal of the work as itself was to show the issue of aggression and bullying in the school surroundings.
Autorka vyhledá odborné literární zdroje, dostupné publikační materiály související s tématem a provede z nich obsahovou analýzu. V teoretické části bakalářské práce se bude věnovat problematice agresivity a šikany, jejím příčinám a podmínkám, přiblíží spouštěcí mechanismy šikanování, popíše vývojové stupně šikany, její odhalení, řešení a poukáže na možnosti prevence tohoto nežádoucího jevu ve školním prostředí i mimo.\\
V praktické části bakalářské práce bude autorka na základě anonymního dotazníku zjišťovat výskyt tohoto nežádoucího jevu ve vybraných skupinách žáků na konkrétní základní škole J.A. Komenského v Pelhřimově a zjišťovat , jak tuto problematiku děti vnímají a nakolik jsou
schopny se s tímto problémem vypořádat a řešit ho a jak hodnotí přijímaná opatření ze strany výchovných pracovníků.\\
Cílem této práce je poukázat na problematiku agresivity a šikany ve školním prostředí a navrhnout příslušná preventivní opatření k zamezení tohoto nežádoucího jevu. Zmapovat znalosti a zkušenosti žáků druhého stupně vybrané základní školy s uvedenou problematikou, ale i názory jejich učitelů na výskyt a řešení tohoto problému.
Zásady pro vypracování
Autorka vyhledá odborné literární zdroje, dostupné publikační materiály související s tématem a provede z nich obsahovou analýzu. V teoretické části bakalářské práce se bude věnovat problematice agresivity a šikany, jejím příčinám a podmínkám, přiblíží spouštěcí mechanismy šikanování, popíše vývojové stupně šikany, její odhalení, řešení a poukáže na možnosti prevence tohoto nežádoucího jevu ve školním prostředí i mimo.\\
V praktické části bakalářské práce bude autorka na základě anonymního dotazníku zjišťovat výskyt tohoto nežádoucího jevu ve vybraných skupinách žáků na konkrétní základní škole J.A. Komenského v Pelhřimově a zjišťovat , jak tuto problematiku děti vnímají a nakolik jsou
schopny se s tímto problémem vypořádat a řešit ho a jak hodnotí přijímaná opatření ze strany výchovných pracovníků.\\
Cílem této práce je poukázat na problematiku agresivity a šikany ve školním prostředí a navrhnout příslušná preventivní opatření k zamezení tohoto nežádoucího jevu. Zmapovat znalosti a zkušenosti žáků druhého stupně vybrané základní školy s uvedenou problematikou, ale i názory jejich učitelů na výskyt a řešení tohoto problému.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 127 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-123-1.\\
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. 256 s. ISBN 80-7367-014-3.\\
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 152 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2310-5.\\
PONĚŠICKÝ, Jan. Agrese, násilí a psychologie moci. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004. 226 s. ISBN 80-7254-593-0.\\
ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995. 95 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-049-9.\\
ŘÍČAN, Pavel a JANOŠOVÁ, Pavlína.Jak na šikanu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. 155 s. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2991-6.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 127 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-123-1.\\
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. 256 s. ISBN 80-7367-014-3.\\
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 152 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2310-5.\\
PONĚŠICKÝ, Jan. Agrese, násilí a psychologie moci. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004. 226 s. ISBN 80-7254-593-0.\\
ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995. 95 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-049-9.\\
ŘÍČAN, Pavel a JANOŠOVÁ, Pavlína.Jak na šikanu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. 155 s. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2991-6.