Diplomová práce se zaměřuje na problematiku ošetřovatelské péče o chlapce v adolescentním věku, kteří prodělali operaci fimózy, s využitím klasifikačních systémů NANDA, NIC a NOC.
Teoretická část se věnuje období adolescence, onemocnění zevního genitálu u muže fimóze, předoperační a pooperační péči o chlapce s fimózou a klasifikační taxonomii klasifikačních systémů NANDA, NIC a NOC, jež představují stále se vyvíjející komplexní standardizovaný ošetřovatelský jazyk. Pro zpracování teoretického základu pro stanovenou problematiku byly použity dostupné literární české i zahraniční zdroje.
Empirická část diplomové práce je zpracována pomocí kvalitativně-kvantitativních výzkumných metod: obsahová analýza dokumentů, modelování, myšlenkový experiment, strukturovaný a polostrukturovaný rozhovor a kvalitativní analýza dat. Byly stanoveny čtyři cíle. Za využití klasifikačních systémů NANDA, NIC a NOC bylo zmapováno, jak chlapci adolescenti vnímají a prožívají v bio-psycho-sociálních aspektech problémy přinášející stav před a po operaci fimózy. Na validizaci se podílelo 46,66 % respondentů s vysokoškolským vzděláním, 53,34 % respondentů se středoškolským vzděláním a osm oslovených chlapců adolescentů po operaci fimózy.
Bylo zjištěno, že z důvodu důvěry a anonymity, ale s jistým podílem nutnosti chlapci adolescenti nejčastěji s problémem fimózy oslovují prvotně lékaře. Je s podivem, že tito mladí muži s problémem v intimní oblasti častěji oslovují matku než otce. V oblasti vrstevnických vztahů se chlapci s problémem svým vrstevníkům svěřují, ale nežádají od nich v této oblasti pomoc. Za hlavní zdroj informací chlapci uvádějí internet. Z klasifikačních systémů NNN bylo dle Fehringovy metody stanovením váženého skóre vybráno ze 13 ošetřovatelských diagnóz vysokoškolsky vzdělanými respondenty 112 hlavních a vedlejších charakteristik (41,18 %), středoškolsky vzdělanými respondenty bylo vybráno 80 hlavních a vedlejších charakteristik (29,41 %) a chlapci adolescenty devět hlavních a vedlejších charakteristik (3,31 %). Z 15 ošetřovatelských intervencí publikace Nursing Interventions Classification (NIC) bylo vybráno vysokoškolsky vzdělanými respondenty 203 hlavních a vedlejších
charakteristik (55,31 %) a středoškolsky vzdělanými respondenty 235 hlavních a vedlejších charakteristik (64,03 %). Z 11 očekávaných ošetřovatelských výsledků publikace Nursing Outcomes Classification (NOC) bylo vybráno vysokoškolsky vzdělanými respondenty 39 hlavních a vedlejších charakteristik (15,42 %) a středoškolsky vzdělanými respondenty 34 hlavních a vedlejších charakteristik (13,44 %).
Při implementaci klasifikačních systémů NANDA, NIC a NOC do ošetřovatelské péče lze předpokládat nalezení východisek, která pomohou profesionálům v ošetřovatelské péči účelně aplikovat ošetřovatelský proces, umožní ošetřovatelskou péči více zaměřit na individuální potřeby jedince a zkvalitnit ji ve všech jejích oblastech.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issue of nursing care for adolescent boys who have undergone phimosis surgery. The nursing care is then evaluated according to the NANDA, NIC and NOC classification systems.
The theoretical part deals with topics such as adolescence, phimosisa disease of the external genitalia of a man, preoperative and postoperative care for boys with phimosis, and the classification taxonomy of the NANDA, NIC and NOC classification systems, which represent the comprehensive standardized, but still evolving, nursing language. Available Czech and foreign literary sources were used for the compilation of the theoretical part of the stated subject.
The empirical part of the thesis was processed using qualitative and quantitative research methods: content analyzes, modelling, thought experiment, structured and semi-structured interviews, and qualitative data analysis. Four objectives were defined. The way adolescent boys perceive and experience the bio-psycho-social aspects of the problems that the pre-op and post-op period brings, has been assessed using the NANDA, NIC and NOC classification systems. There were 46.66% of respondents with higher education, 53.34% of respondents with secondary education, and eight adolescent boys who had received phimosis surgery, all of whom contributed to the assessment.
It was found that adolescent boys initially addressed their physician regarding the phimosis problem, because they had a sense of trust and anonymity, but also to some degree because of necessity. It is surprising that young men with this type of personal problem rather speak to their mothers. When it comes to peer relationships, the boys confide the problem to their peers, but they do not ask them for help in this area. The boys named the internet as the main source of information. The following assessments were made using the Fehring methods for determining the weighted scores. Out of 13 nursing diagnoses within the NNN classification systems there were 112 major and minor characteristics (41.18%) selected by the university educated respondents, 80 major and minor characteristics (29,41%) selected by by the secondary school educated
respondents, and nine major and minor characteristics (3.31%) were selected by the adolescent boys. Out of the 15 nursing interventions published in the Nursing Interventions Classification (NIC), 203 major and minor characteristics (55.31%) were chosen by the university educated respondents and 235 major and minor characteristics (64.03%) were chosen by the secondary school educated respondents. Out of the 11 expected nursing outcomes published in the Nursing Outcomes Classification (NOC), 39 major and minor characteristics (15.42%) were selected by the university educated respondents, while 34 major and minor characteristics (13.44%) were selected by the secondary school educated respondents.
By implementing the NANDA, NIC and NOC classification systems in nursing care one can expect to find solutions that help the professionals in nursing care to apply the nursing process effectively, and that allow nursing care to focus more on the individual needs of patients and to be improved in all areas.
Klíčová slova
adolescence, fimóza, perioperační péče, standardizovaný klasifikační systém NANDA, NIC a NOC
Klíčová slova v angličtině
adolescence, phimosis, perioperative care, NANDA, NIC and NOC standardized classification systems
Rozsah průvodní práce
148 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku ošetřovatelské péče o chlapce v adolescentním věku, kteří prodělali operaci fimózy, s využitím klasifikačních systémů NANDA, NIC a NOC.
Teoretická část se věnuje období adolescence, onemocnění zevního genitálu u muže fimóze, předoperační a pooperační péči o chlapce s fimózou a klasifikační taxonomii klasifikačních systémů NANDA, NIC a NOC, jež představují stále se vyvíjející komplexní standardizovaný ošetřovatelský jazyk. Pro zpracování teoretického základu pro stanovenou problematiku byly použity dostupné literární české i zahraniční zdroje.
Empirická část diplomové práce je zpracována pomocí kvalitativně-kvantitativních výzkumných metod: obsahová analýza dokumentů, modelování, myšlenkový experiment, strukturovaný a polostrukturovaný rozhovor a kvalitativní analýza dat. Byly stanoveny čtyři cíle. Za využití klasifikačních systémů NANDA, NIC a NOC bylo zmapováno, jak chlapci adolescenti vnímají a prožívají v bio-psycho-sociálních aspektech problémy přinášející stav před a po operaci fimózy. Na validizaci se podílelo 46,66 % respondentů s vysokoškolským vzděláním, 53,34 % respondentů se středoškolským vzděláním a osm oslovených chlapců adolescentů po operaci fimózy.
Bylo zjištěno, že z důvodu důvěry a anonymity, ale s jistým podílem nutnosti chlapci adolescenti nejčastěji s problémem fimózy oslovují prvotně lékaře. Je s podivem, že tito mladí muži s problémem v intimní oblasti častěji oslovují matku než otce. V oblasti vrstevnických vztahů se chlapci s problémem svým vrstevníkům svěřují, ale nežádají od nich v této oblasti pomoc. Za hlavní zdroj informací chlapci uvádějí internet. Z klasifikačních systémů NNN bylo dle Fehringovy metody stanovením váženého skóre vybráno ze 13 ošetřovatelských diagnóz vysokoškolsky vzdělanými respondenty 112 hlavních a vedlejších charakteristik (41,18 %), středoškolsky vzdělanými respondenty bylo vybráno 80 hlavních a vedlejších charakteristik (29,41 %) a chlapci adolescenty devět hlavních a vedlejších charakteristik (3,31 %). Z 15 ošetřovatelských intervencí publikace Nursing Interventions Classification (NIC) bylo vybráno vysokoškolsky vzdělanými respondenty 203 hlavních a vedlejších
charakteristik (55,31 %) a středoškolsky vzdělanými respondenty 235 hlavních a vedlejších charakteristik (64,03 %). Z 11 očekávaných ošetřovatelských výsledků publikace Nursing Outcomes Classification (NOC) bylo vybráno vysokoškolsky vzdělanými respondenty 39 hlavních a vedlejších charakteristik (15,42 %) a středoškolsky vzdělanými respondenty 34 hlavních a vedlejších charakteristik (13,44 %).
Při implementaci klasifikačních systémů NANDA, NIC a NOC do ošetřovatelské péče lze předpokládat nalezení východisek, která pomohou profesionálům v ošetřovatelské péči účelně aplikovat ošetřovatelský proces, umožní ošetřovatelskou péči více zaměřit na individuální potřeby jedince a zkvalitnit ji ve všech jejích oblastech.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issue of nursing care for adolescent boys who have undergone phimosis surgery. The nursing care is then evaluated according to the NANDA, NIC and NOC classification systems.
The theoretical part deals with topics such as adolescence, phimosisa disease of the external genitalia of a man, preoperative and postoperative care for boys with phimosis, and the classification taxonomy of the NANDA, NIC and NOC classification systems, which represent the comprehensive standardized, but still evolving, nursing language. Available Czech and foreign literary sources were used for the compilation of the theoretical part of the stated subject.
The empirical part of the thesis was processed using qualitative and quantitative research methods: content analyzes, modelling, thought experiment, structured and semi-structured interviews, and qualitative data analysis. Four objectives were defined. The way adolescent boys perceive and experience the bio-psycho-social aspects of the problems that the pre-op and post-op period brings, has been assessed using the NANDA, NIC and NOC classification systems. There were 46.66% of respondents with higher education, 53.34% of respondents with secondary education, and eight adolescent boys who had received phimosis surgery, all of whom contributed to the assessment.
It was found that adolescent boys initially addressed their physician regarding the phimosis problem, because they had a sense of trust and anonymity, but also to some degree because of necessity. It is surprising that young men with this type of personal problem rather speak to their mothers. When it comes to peer relationships, the boys confide the problem to their peers, but they do not ask them for help in this area. The boys named the internet as the main source of information. The following assessments were made using the Fehring methods for determining the weighted scores. Out of 13 nursing diagnoses within the NNN classification systems there were 112 major and minor characteristics (41.18%) selected by the university educated respondents, 80 major and minor characteristics (29,41%) selected by by the secondary school educated
respondents, and nine major and minor characteristics (3.31%) were selected by the adolescent boys. Out of the 15 nursing interventions published in the Nursing Interventions Classification (NIC), 203 major and minor characteristics (55.31%) were chosen by the university educated respondents and 235 major and minor characteristics (64.03%) were chosen by the secondary school educated respondents. Out of the 11 expected nursing outcomes published in the Nursing Outcomes Classification (NOC), 39 major and minor characteristics (15.42%) were selected by the university educated respondents, while 34 major and minor characteristics (13.44%) were selected by the secondary school educated respondents.
By implementing the NANDA, NIC and NOC classification systems in nursing care one can expect to find solutions that help the professionals in nursing care to apply the nursing process effectively, and that allow nursing care to focus more on the individual needs of patients and to be improved in all areas.
Klíčová slova
adolescence, fimóza, perioperační péče, standardizovaný klasifikační systém NANDA, NIC a NOC
Klíčová slova v angličtině
adolescence, phimosis, perioperative care, NANDA, NIC and NOC standardized classification systems
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky
Období adolescence je období dospívání a trvá přibližně od 15 do 20 let života člověka. Při ošetřování chlapců, vlastně téměř mužů - adolescentů s lékařskou diagnózou fimóza, jejíž řešení spočívá v provedení operační plastiky - cirkumcizi, je nutné si uvědomit, že adolescence je období mnoha biologických, psychických a sociálních změn.
Chceme-li zajistit u chlapců - adolescentů před a po operaci fimózy adekvátní ošetřovatelskou péči, je nutné znát vývojové odlišnosti dětského věku, rozpoznat signály bolesti, úzkosti, strachu, včas na ně reagovat a tím předcházet traumatizaci dítěte v holistickém pojetí.
V současné době je v ošetřovatelství stále více kladen důraz na využívání ošetřovatelské diagnostiky, kdy za účelem mezinárodně platné terminologie byly vytvořeny klasifikační systémy NANDA, NIC (Nursing Interventions Classification) a NOC (Nursing Outcomes Clasification). Využití těchto klasifikačních systémů může pomoci vhodně zefektivnit řešení ošetřovatelského problému, tedy zlepšit ošetřovatelskou péči o chlapce - adolescenty před a po operaci fimózy.
Cíle práce
1. Vybrat vhodné soubory z klasifikačních systémů NANDA, NIC a NOC pro ošetřování chlapců - adolescentů před a po operaci fimózy.
2. Ověřit využitelnost vybraných souborů z klasifikačních systémů NANDA, NIC a NOC za pomoci Fehringova modelu diagnostické validity.
3. Zmapovat, za využití klasifikačních systémů NANDA, NIC a NOC, jak chlapci - adolescenti vnímají a prožívají v bio - psycho - sociálních aspektech problémy přinášející stav před a po operaci fimózy.
4. Zmapovat, zda tito mladí muži důvěřují svým rodičům a se svými problémy v intimní oblasti se rodičům svěří nebo raději prvotně hledají pomoc v řadách svých vrstevníků nebo hledají pomoc na internetu a mediích.
Výzkumné otázky
1. V jakých oblastech by všeobecná sestra měla zlepšit poskytovanou ošetřovatelskou péči v rámci zvýšení spokojenosti a důvěry u chlapců -adolescentů před a po operaci fimózy?
2. Do jaké míry umožní klasifikační systémy NANDA, NIC A NOC řešit životní zátěž a problémy chlapců - adolescentů vyplývající z fimózy?
3. Důvěřují nebo svěřují se chlapci - adolescenti při řešení problémů s fimózou svým rodičům?
Metodika výzkumu
Pro empirickou část práce byla zvolena kvantitativně - kvalitativní metoda s využitím těchto výzkumných metod:
1. Obsahová analýza dokumentů - klasifikačních systémů NANDA, NIC a NOC.
2. Kváziexperiment - s aplikací klasifikačních systémů NANDA, NIC a NOC.
3. Polostrukturovaný rozhovor s chlapci - adolescenty s fimózou, kteří podstoupili operaci - cirkumcizi.
4. Strukturovaný rozhovor se všeobecnými sestrami pracující s chlapci v adolescenčním věku na odděleních urologie a chirurgie o využití klasifikačních systémů NANDA, NIC a NOC.
Výběrový soubor
Vybrané výzkumné soubory z klasifikačních systémů NANDA, NIC, NOC, dále chlapci - adolescenti s fimózou, kteří podstoupili operaci - cirkumcizi a v době výzkumného šetření budou minimálně 1 měsíc od operace a všeobecné sestry pracující na odděleních chirurgie a urologie.
Předpokládané využití v praxi
Výsledky šetření pomohou v dané problematice ověřit využitelnost klasifikačních systémů NANDA, NIC a NOC. Získané údaje pomohou zefektivnit management ošetřovatelské péče u chlapců - adolescentů s fimózou, kteří podstoupili operační řešení fimózy. Na základě získaných údajů bude zhodnocena nutnost vytvoření informační brožury o daném onemocnění, jenž by měla chlapcům s fimózou pomoci získat potřebné informace k adekvátnímu řešení vzniklého problému, jenž může pro chlapce fimóza v období adolescence znamenat.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky
Období adolescence je období dospívání a trvá přibližně od 15 do 20 let života člověka. Při ošetřování chlapců, vlastně téměř mužů - adolescentů s lékařskou diagnózou fimóza, jejíž řešení spočívá v provedení operační plastiky - cirkumcizi, je nutné si uvědomit, že adolescence je období mnoha biologických, psychických a sociálních změn.
Chceme-li zajistit u chlapců - adolescentů před a po operaci fimózy adekvátní ošetřovatelskou péči, je nutné znát vývojové odlišnosti dětského věku, rozpoznat signály bolesti, úzkosti, strachu, včas na ně reagovat a tím předcházet traumatizaci dítěte v holistickém pojetí.
V současné době je v ošetřovatelství stále více kladen důraz na využívání ošetřovatelské diagnostiky, kdy za účelem mezinárodně platné terminologie byly vytvořeny klasifikační systémy NANDA, NIC (Nursing Interventions Classification) a NOC (Nursing Outcomes Clasification). Využití těchto klasifikačních systémů může pomoci vhodně zefektivnit řešení ošetřovatelského problému, tedy zlepšit ošetřovatelskou péči o chlapce - adolescenty před a po operaci fimózy.
Cíle práce
1. Vybrat vhodné soubory z klasifikačních systémů NANDA, NIC a NOC pro ošetřování chlapců - adolescentů před a po operaci fimózy.
2. Ověřit využitelnost vybraných souborů z klasifikačních systémů NANDA, NIC a NOC za pomoci Fehringova modelu diagnostické validity.
3. Zmapovat, za využití klasifikačních systémů NANDA, NIC a NOC, jak chlapci - adolescenti vnímají a prožívají v bio - psycho - sociálních aspektech problémy přinášející stav před a po operaci fimózy.
4. Zmapovat, zda tito mladí muži důvěřují svým rodičům a se svými problémy v intimní oblasti se rodičům svěří nebo raději prvotně hledají pomoc v řadách svých vrstevníků nebo hledají pomoc na internetu a mediích.
Výzkumné otázky
1. V jakých oblastech by všeobecná sestra měla zlepšit poskytovanou ošetřovatelskou péči v rámci zvýšení spokojenosti a důvěry u chlapců -adolescentů před a po operaci fimózy?
2. Do jaké míry umožní klasifikační systémy NANDA, NIC A NOC řešit životní zátěž a problémy chlapců - adolescentů vyplývající z fimózy?
3. Důvěřují nebo svěřují se chlapci - adolescenti při řešení problémů s fimózou svým rodičům?
Metodika výzkumu
Pro empirickou část práce byla zvolena kvantitativně - kvalitativní metoda s využitím těchto výzkumných metod:
1. Obsahová analýza dokumentů - klasifikačních systémů NANDA, NIC a NOC.
2. Kváziexperiment - s aplikací klasifikačních systémů NANDA, NIC a NOC.
3. Polostrukturovaný rozhovor s chlapci - adolescenty s fimózou, kteří podstoupili operaci - cirkumcizi.
4. Strukturovaný rozhovor se všeobecnými sestrami pracující s chlapci v adolescenčním věku na odděleních urologie a chirurgie o využití klasifikačních systémů NANDA, NIC a NOC.
Výběrový soubor
Vybrané výzkumné soubory z klasifikačních systémů NANDA, NIC, NOC, dále chlapci - adolescenti s fimózou, kteří podstoupili operaci - cirkumcizi a v době výzkumného šetření budou minimálně 1 měsíc od operace a všeobecné sestry pracující na odděleních chirurgie a urologie.
Předpokládané využití v praxi
Výsledky šetření pomohou v dané problematice ověřit využitelnost klasifikačních systémů NANDA, NIC a NOC. Získané údaje pomohou zefektivnit management ošetřovatelské péče u chlapců - adolescentů s fimózou, kteří podstoupili operační řešení fimózy. Na základě získaných údajů bude zhodnocena nutnost vytvoření informační brožury o daném onemocnění, jenž by měla chlapcům s fimózou pomoci získat potřebné informace k adekvátnímu řešení vzniklého problému, jenž může pro chlapce fimóza v období adolescence znamenat.
Seznam doporučené literatury
BULECHEK, GM., BUTCHER, HK. and DOCHTERMAN, JM. Nursing Interventions Classification (NIC). 5th ed. St. Louis, Mosby. ISBN 978-0-323-05340-2.
HERDMAN, TH. [překlad P. KUDLOVÁ]. Ošetřovatelské diagnózy. Definice & klasifikace 20122014. 1. české vyd. Praha: Grada, 2013, 550 s. ISBN 978-80-247-4328-8.
JAROŠOVÁ, D. et al. Využitelnost ošetřovatelských klasifikací NANDA International a NIC v domácí péči. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Lékařská fakulta, 2012, 127 s. ISBN 978-80-7464-000-1.
KAWACIUK, I. Urologie. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, 531 s. ISBN 978-80-7262-627-7.
MOORHEAD, S., JOHNSON, M., MAAS, ML, SWANSON, E. Nursing outcomes classification (NOC). 4th edit. St. Luis: Mosby, 2008. ISBN 978-0-323-05408-9.
ŘÍČAN, P. Cesta životem. 2. přepr. vyd. Praha: Portál, 2004, 390 s. ISBN 80-7178-829-5.
SKORUNKOVÁ, R. Základy vývojové psychologie. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, 2013, 159 s. ISBN 978-80-7435-253-9.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0.
VAŠUTOVÁ, M., PANÁČEK, M. Mezi dětstvím a dospělostí: vybrané kapitoly z psychologie adolescence. 1. vyd. Ostrava: Filosofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013, 137 s. ISBN 978-80-7464-125-1.
VÖRÖSOVÁ, G. et al. Klasifikačné systémy a štandardizácia terminológie v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2007, 112 s. ISBN 978-80-8063-242-7.
Seznam doporučené literatury
BULECHEK, GM., BUTCHER, HK. and DOCHTERMAN, JM. Nursing Interventions Classification (NIC). 5th ed. St. Louis, Mosby. ISBN 978-0-323-05340-2.
HERDMAN, TH. [překlad P. KUDLOVÁ]. Ošetřovatelské diagnózy. Definice & klasifikace 20122014. 1. české vyd. Praha: Grada, 2013, 550 s. ISBN 978-80-247-4328-8.
JAROŠOVÁ, D. et al. Využitelnost ošetřovatelských klasifikací NANDA International a NIC v domácí péči. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Lékařská fakulta, 2012, 127 s. ISBN 978-80-7464-000-1.
KAWACIUK, I. Urologie. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, 531 s. ISBN 978-80-7262-627-7.
MOORHEAD, S., JOHNSON, M., MAAS, ML, SWANSON, E. Nursing outcomes classification (NOC). 4th edit. St. Luis: Mosby, 2008. ISBN 978-0-323-05408-9.
ŘÍČAN, P. Cesta životem. 2. přepr. vyd. Praha: Portál, 2004, 390 s. ISBN 80-7178-829-5.
SKORUNKOVÁ, R. Základy vývojové psychologie. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, 2013, 159 s. ISBN 978-80-7435-253-9.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0.
VAŠUTOVÁ, M., PANÁČEK, M. Mezi dětstvím a dospělostí: vybrané kapitoly z psychologie adolescence. 1. vyd. Ostrava: Filosofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013, 137 s. ISBN 978-80-7464-125-1.
VÖRÖSOVÁ, G. et al. Klasifikačné systémy a štandardizácia terminológie v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2007, 112 s. ISBN 978-80-8063-242-7.