Teoretická část bakalářské práce je rozčleněna do pěti samostatných kapitol. V první kapitole jsou charakterizovány léčebny dlouhodobě nemocných, pozornost je věnována poskytované péči, její kvalitě a rovněž typu pacientů, kteří jsou zde hospitalizováni. Druhá část se zabývá vysvětlením pojmu všeobecná sestra, rozebírá její osobnost, roli, pracovní zátěž a vztah k pacientům. Třetí kapitola definuje pojem pacient, zaměřuje se na pacientovu roli i postavení v rámci léčebny dlouhodobě nemocných. Čtvrtá kapitola se zabývá samotným chováním sester, jež je definováno jako produktivní či neproduktivní chování, včetně profesionálního chování sester, které má základy v Etickém kodexu. Pátá kapitola je věnována komunikaci v ošetřovatelství, neboť komunikace patří mezi základní dovednosti sester a prostupuje celou ošetřovatelskou péčí. Komunikace se dělí na verbální a neverbální. Dále je popisována interpersonální komunikace. Teoretickou část ukončují kapitoly věnované komunikaci s pacientem a s příbuznými.
Prvním cílem bakalářské práce je zmapovat chování sester pohledem pacientů hospitalizovaných v léčebně dlouhodobě nemocných a odkázaných na péči ošetřujícího personálu. Druhým cílem je zmapovat chování sester pohledem rodinných příslušníků a blízkých osob pacientů, kteří jsou hospitalizováni v léčebně dlouhodobě nemocných.
Pro výzkumné šetření byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu, jež byla realizována formou rozhovorů. Potřebná data byla získána prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru s pacienty léčebny dlouhodobě nemocných a s příbuznými či známými pacientů. Rozhovory byly vedeny na základě předem připravených otázek, případně doplňujících otázek, které reagovaly na odpovědi dotazovaných. Prostřednictvím pokládaných otázek bylo zjišťováno, jaké chování sester považují pacienti za problematické a jak na pacienty působí celkově chování sester v léčebně dlouhodobě nemocných. Rovněž byla zkoumána souvislost mezi věkem pacienta a chováním sester při poskytování ošetřovatelské péče. Rozhovory s příbuznými se zaměřovaly na to, jaké chování sester považují rodinní příslušníci za problematické. Rozhovory se uskutečnily v léčebně dlouhodobě nemocných v Plzeňském kraji. S ohledem na zachování anonymity dotazovaných není uveden přesný název zařízení. Rozhovory byly zaznamenávány písemně, protože bylo respektováno přání dotazovaných nepoužívat nahrávací zařízení. Přepisy rozhovorů jsou uloženy na CD a tvoří součást bakalářské práce. Výzkumné šetření bylo doplněno pozorováním přístupu sester k pacientům léčebny dlouhodobě nemocných při poskytování ošetřovatelské péče.
Z analýzy získaných informací vyplývá rozdílnost názorů pacientů a příbuzných na chování sester, jež je považováno za problematické. Pacienti i příbuzní shodně označili za problematické chování nedostatečné respektování intimity a soukromí pacientů při poskytování ošetřovatelské péče, zejména při vyprazdňování. Jako další problematický prvek v chování byla označena hlučnost, razantnost a neodbytnost jak sester, tak pomocného zdravotnického personálu. Bylo rovněž poukázáno na nepatřičné chování sester k pacientům při poskytování ošetřovatelské péče, nerespektování práv pacientů a nedodržování Etického kodexu sester ani Etického kodexu zdravotnického pracovníka nelékařských oborů. Všechny tyto výsledky byly potvrzeny i pozorováním sester při ošetřování pacientů. Pozorování rovněž potvrdilo souvislost mezi věkem pacienta a chováním sester při poskytování ošetřovatelské péče.
Bakalářská práce poskytla náhled na problematiku chování sester vůči pacientům v léléčebně dlouhodobě nemocných. Zjištěné skutečnosti budou zpracovány jako podklad pro interní seminář dané léčebny, který bude uskutečněn v rámci provozních schůzek ošetřovatelského personálu. Výsledky výzkumu mohou přinést zlepšení kvality ošetřovatelské péče, zejména v oblasti empatického chování sester a ostatního ošetřovatelského personálu v přístupu k pacientům LDN.
Anotace v angličtině
The theoretical part of bachelor´s work is devided into five separate chapters. Sanatoriums with long-term sick people are described in the first chapter, the attention is paid to offered care, its quality and to the type of patients as well who are hospitalized here. The second part deals with an explanation of a term general nurse, it analyses her personality, role, workload and relation with patients. The third chapter defines a term patient, it focuses on patient´s role and also position in the sanatorium with long-term sick people. The fourth chapter deals with nurses´ behaviour itself, that is defined as productive and nonproductive behaviour including professional nurses´ behaviour which is bases on the Ethical codex. The fifth chapter is devoted to communication in nursing because communication belongs to the basic nurses´ skills and it pervades through the whole care. The communication is devided into verbal and nonverbal. Further there is described the interpersonal communication. Chapters devoted to communication with a patient and relatives finish the theoretical part.
To map out nurses´ behaviour in the point of view of patients hospitalized in the sanatorium with long-term sick people and relied on the care of nursing staff is the first aim in my bachelor´s work.The second aim is to map out nurses´ behaviour in the point of view of relatives and close friends of patients who are hospitalized in the sanatorium with long-term sick people.
The method of qualitative research,that was realized by dialogues, was chosen for the research.The necessary details were gained through a dialogue with patients in the sanatorium with long-term sick people and with their relatives and friends. Through the questions it was found out which nurses´ behaviour the patients consider to be problematic and how the nurses´ behaviour in the sanatorium with long-term sick people impresses the patients in general. The connection between patient´s age and caring nurses´ behaviour was studied as well. The dialogues with relatives concentrated on the fact which nurses´ behaviour relatives consider to be problematic. The interviews were held in a sanatorium with long-term sick people in the Pilsen region. There is not mentioned the exact name of the institution with respect to preserve the interviewed anonymity. The dialogues were written on the paper because the wish of questioned people not to use any recording appliance was respected.The copies of them are on CD and they are a part of bachelor´s work. The research was completed with watching nurses´ approaches to patients in the sanatorium with long-term sick people in caring.
The difference of ideas of patients and relatives about nurses´ behaviour that is considered to be problematic follows from analysis of obtained information.The patients and relatives identically classified the shortage of respect of patients´ intimacy and privacy in caring, especially during evacuation, to be problematic. Noisiness, firmness and persistence of not only nurses but also of ancillary staff were classified as another problematic thing in caring behaviour. It was also refered to improper nurses´ behaviour to patients on night duties. The lack of empathy in offered care, not respecting of patients´ laws and not keeping nurses´ ethical codex and the ethical codex of workers in not medical professions as well are the common thing of these results. All these results were confirmed by watching nurses during their care for patients. The watching also confirmed the connection between patient´s age and nurses´ behaviour during offered care.
My bachelor´s work offered a view of problems of nurses´ behaviour to patients in the sanatorium with long-term sick people. The found facts will be treated as the base for internal seminar of given sanatorium that will be held in operating meetings of nursing staff.
Klíčová slova
léčebna dlouhodobě nemocných, všeobecná sestra, pacient, problematické chování, ošetřovatelská péče
Klíčová slova v angličtině
Sanatorium with long-term sick people, general nurse, patient, problematic behaviour, nursing care
Rozsah průvodní práce
76 s. (117 202 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část bakalářské práce je rozčleněna do pěti samostatných kapitol. V první kapitole jsou charakterizovány léčebny dlouhodobě nemocných, pozornost je věnována poskytované péči, její kvalitě a rovněž typu pacientů, kteří jsou zde hospitalizováni. Druhá část se zabývá vysvětlením pojmu všeobecná sestra, rozebírá její osobnost, roli, pracovní zátěž a vztah k pacientům. Třetí kapitola definuje pojem pacient, zaměřuje se na pacientovu roli i postavení v rámci léčebny dlouhodobě nemocných. Čtvrtá kapitola se zabývá samotným chováním sester, jež je definováno jako produktivní či neproduktivní chování, včetně profesionálního chování sester, které má základy v Etickém kodexu. Pátá kapitola je věnována komunikaci v ošetřovatelství, neboť komunikace patří mezi základní dovednosti sester a prostupuje celou ošetřovatelskou péčí. Komunikace se dělí na verbální a neverbální. Dále je popisována interpersonální komunikace. Teoretickou část ukončují kapitoly věnované komunikaci s pacientem a s příbuznými.
Prvním cílem bakalářské práce je zmapovat chování sester pohledem pacientů hospitalizovaných v léčebně dlouhodobě nemocných a odkázaných na péči ošetřujícího personálu. Druhým cílem je zmapovat chování sester pohledem rodinných příslušníků a blízkých osob pacientů, kteří jsou hospitalizováni v léčebně dlouhodobě nemocných.
Pro výzkumné šetření byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu, jež byla realizována formou rozhovorů. Potřebná data byla získána prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru s pacienty léčebny dlouhodobě nemocných a s příbuznými či známými pacientů. Rozhovory byly vedeny na základě předem připravených otázek, případně doplňujících otázek, které reagovaly na odpovědi dotazovaných. Prostřednictvím pokládaných otázek bylo zjišťováno, jaké chování sester považují pacienti za problematické a jak na pacienty působí celkově chování sester v léčebně dlouhodobě nemocných. Rovněž byla zkoumána souvislost mezi věkem pacienta a chováním sester při poskytování ošetřovatelské péče. Rozhovory s příbuznými se zaměřovaly na to, jaké chování sester považují rodinní příslušníci za problematické. Rozhovory se uskutečnily v léčebně dlouhodobě nemocných v Plzeňském kraji. S ohledem na zachování anonymity dotazovaných není uveden přesný název zařízení. Rozhovory byly zaznamenávány písemně, protože bylo respektováno přání dotazovaných nepoužívat nahrávací zařízení. Přepisy rozhovorů jsou uloženy na CD a tvoří součást bakalářské práce. Výzkumné šetření bylo doplněno pozorováním přístupu sester k pacientům léčebny dlouhodobě nemocných při poskytování ošetřovatelské péče.
Z analýzy získaných informací vyplývá rozdílnost názorů pacientů a příbuzných na chování sester, jež je považováno za problematické. Pacienti i příbuzní shodně označili za problematické chování nedostatečné respektování intimity a soukromí pacientů při poskytování ošetřovatelské péče, zejména při vyprazdňování. Jako další problematický prvek v chování byla označena hlučnost, razantnost a neodbytnost jak sester, tak pomocného zdravotnického personálu. Bylo rovněž poukázáno na nepatřičné chování sester k pacientům při poskytování ošetřovatelské péče, nerespektování práv pacientů a nedodržování Etického kodexu sester ani Etického kodexu zdravotnického pracovníka nelékařských oborů. Všechny tyto výsledky byly potvrzeny i pozorováním sester při ošetřování pacientů. Pozorování rovněž potvrdilo souvislost mezi věkem pacienta a chováním sester při poskytování ošetřovatelské péče.
Bakalářská práce poskytla náhled na problematiku chování sester vůči pacientům v léléčebně dlouhodobě nemocných. Zjištěné skutečnosti budou zpracovány jako podklad pro interní seminář dané léčebny, který bude uskutečněn v rámci provozních schůzek ošetřovatelského personálu. Výsledky výzkumu mohou přinést zlepšení kvality ošetřovatelské péče, zejména v oblasti empatického chování sester a ostatního ošetřovatelského personálu v přístupu k pacientům LDN.
Anotace v angličtině
The theoretical part of bachelor´s work is devided into five separate chapters. Sanatoriums with long-term sick people are described in the first chapter, the attention is paid to offered care, its quality and to the type of patients as well who are hospitalized here. The second part deals with an explanation of a term general nurse, it analyses her personality, role, workload and relation with patients. The third chapter defines a term patient, it focuses on patient´s role and also position in the sanatorium with long-term sick people. The fourth chapter deals with nurses´ behaviour itself, that is defined as productive and nonproductive behaviour including professional nurses´ behaviour which is bases on the Ethical codex. The fifth chapter is devoted to communication in nursing because communication belongs to the basic nurses´ skills and it pervades through the whole care. The communication is devided into verbal and nonverbal. Further there is described the interpersonal communication. Chapters devoted to communication with a patient and relatives finish the theoretical part.
To map out nurses´ behaviour in the point of view of patients hospitalized in the sanatorium with long-term sick people and relied on the care of nursing staff is the first aim in my bachelor´s work.The second aim is to map out nurses´ behaviour in the point of view of relatives and close friends of patients who are hospitalized in the sanatorium with long-term sick people.
The method of qualitative research,that was realized by dialogues, was chosen for the research.The necessary details were gained through a dialogue with patients in the sanatorium with long-term sick people and with their relatives and friends. Through the questions it was found out which nurses´ behaviour the patients consider to be problematic and how the nurses´ behaviour in the sanatorium with long-term sick people impresses the patients in general. The connection between patient´s age and caring nurses´ behaviour was studied as well. The dialogues with relatives concentrated on the fact which nurses´ behaviour relatives consider to be problematic. The interviews were held in a sanatorium with long-term sick people in the Pilsen region. There is not mentioned the exact name of the institution with respect to preserve the interviewed anonymity. The dialogues were written on the paper because the wish of questioned people not to use any recording appliance was respected.The copies of them are on CD and they are a part of bachelor´s work. The research was completed with watching nurses´ approaches to patients in the sanatorium with long-term sick people in caring.
The difference of ideas of patients and relatives about nurses´ behaviour that is considered to be problematic follows from analysis of obtained information.The patients and relatives identically classified the shortage of respect of patients´ intimacy and privacy in caring, especially during evacuation, to be problematic. Noisiness, firmness and persistence of not only nurses but also of ancillary staff were classified as another problematic thing in caring behaviour. It was also refered to improper nurses´ behaviour to patients on night duties. The lack of empathy in offered care, not respecting of patients´ laws and not keeping nurses´ ethical codex and the ethical codex of workers in not medical professions as well are the common thing of these results. All these results were confirmed by watching nurses during their care for patients. The watching also confirmed the connection between patient´s age and nurses´ behaviour during offered care.
My bachelor´s work offered a view of problems of nurses´ behaviour to patients in the sanatorium with long-term sick people. The found facts will be treated as the base for internal seminar of given sanatorium that will be held in operating meetings of nursing staff.
Klíčová slova
léčebna dlouhodobě nemocných, všeobecná sestra, pacient, problematické chování, ošetřovatelská péče
Klíčová slova v angličtině
Sanatorium with long-term sick people, general nurse, patient, problematic behaviour, nursing care
Zásady pro vypracování
Současný stav:
V oboru péče o pacienty dlouhodobě nemocné se nejvíce setkáváme nejen s možností působení na celkový zdravotní stav klienta s pomocí biomedicínských nástrojů, ale především ovlivňování svou vlastní osobností, lidskostí, přístupem, ochotou pomoci i v nejtěžších situacích. Tato práce by měla být pro všeobecné sestry především posláním, příjemným uspokojením a naplněním. Péče o klienty vyžadující dlouhodobou péči je velice náročná, zejména na čas i psychiku. Umění vcítit se do myšlení člověka přináší krásný pocit, ale za předpokladu opravdového zájmu o tuto profesi.
Cíle:
Cíl č.1: Zmapovat chování sester pohledem pacientů, kteří jsou odkázáni na péči v léčebně dlouhodobě nemocných
Cíl č.2: Zmapovat chování sester pohledem rodinných příslušníků a známých pacientů, kteří jsou hospitalizováni v léčebně dlouhodobě nemocných
Výzkumné otázky:
1. Jaké chování sester považují pacienti léčebny dlouhodobě nemocných za problematické?
2. Jak celkově působí chování sester na pacienty léčebny dlouhodobě nemocných?
3. Jaké chování sester považují rodinní příslušníci pacientů léčebny dlouhodobě nemocných za problematické?
4. Jak ovlivňuje věk pacienta chování sester při poskytování péče?
Metodika šetření (výzkumu):
V bakalářské práci bude použito kvalitativní šetření formou polostrukturovaných rozhovorů. Další šetření bude vedeno formou pozorování přístupu sester v rámci ošetřovatelské péče k pacientům léčebny dlouhodobě nemocných.
Výzkumný soubor:
Výzkumný soubor budou tvořit pacienti léčebny dlouhodobě nemocných, jejich rodinní příslušníci či přátelé, známí a všeobecné sestry poskytující péči.
Výstup:
Bakalářská práce přinese pohled na chování sester, které poskytují péči pacientům léčebny dlouhodobě nemocných (z pohledu pacientů a jejich rodinných příslušníků). Z výsledků bude vytvořen seminář na dané téma.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
V oboru péče o pacienty dlouhodobě nemocné se nejvíce setkáváme nejen s možností působení na celkový zdravotní stav klienta s pomocí biomedicínských nástrojů, ale především ovlivňování svou vlastní osobností, lidskostí, přístupem, ochotou pomoci i v nejtěžších situacích. Tato práce by měla být pro všeobecné sestry především posláním, příjemným uspokojením a naplněním. Péče o klienty vyžadující dlouhodobou péči je velice náročná, zejména na čas i psychiku. Umění vcítit se do myšlení člověka přináší krásný pocit, ale za předpokladu opravdového zájmu o tuto profesi.
Cíle:
Cíl č.1: Zmapovat chování sester pohledem pacientů, kteří jsou odkázáni na péči v léčebně dlouhodobě nemocných
Cíl č.2: Zmapovat chování sester pohledem rodinných příslušníků a známých pacientů, kteří jsou hospitalizováni v léčebně dlouhodobě nemocných
Výzkumné otázky:
1. Jaké chování sester považují pacienti léčebny dlouhodobě nemocných za problematické?
2. Jak celkově působí chování sester na pacienty léčebny dlouhodobě nemocných?
3. Jaké chování sester považují rodinní příslušníci pacientů léčebny dlouhodobě nemocných za problematické?
4. Jak ovlivňuje věk pacienta chování sester při poskytování péče?
Metodika šetření (výzkumu):
V bakalářské práci bude použito kvalitativní šetření formou polostrukturovaných rozhovorů. Další šetření bude vedeno formou pozorování přístupu sester v rámci ošetřovatelské péče k pacientům léčebny dlouhodobě nemocných.
Výzkumný soubor:
Výzkumný soubor budou tvořit pacienti léčebny dlouhodobě nemocných, jejich rodinní příslušníci či přátelé, známí a všeobecné sestry poskytující péči.
Výstup:
Bakalářská práce přinese pohled na chování sester, které poskytují péči pacientům léčebny dlouhodobě nemocných (z pohledu pacientů a jejich rodinných příslušníků). Z výsledků bude vytvořen seminář na dané téma.
Seznam doporučené literatury
1. BÁRTLOVÁ, Sylva. Sociologie medicíny a zdravotnictví. 6., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2005, 188 s. ISBN 80-247-1197-4.
2. BARTOŠÍKOVÁ, Ivana. O syndromu vyhoření pro zdravotní sestry. 1.vyd. Brno: NCO NZO, 2006, 86 s. ISBN 80-701-3439-9.
3. ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Jaroslava KRÁLOVÁ. Základní otázky komunikace: komunikace (nejen) pro sestry. 1.vyd. Praha: Galén, 2009, 135 s. ISBN 978-807-2625-994.
4. BUŽGOVÁ, Radka a Ilona PLEVOVÁ. Ošetřovatelství I. 1.vyd. Praha: Grada, 2011, 285 s. ISBN 978-802-4735-573.
5. ZACHAROVÁ, Eva, Miroslava HERMANOVÁ a Jaroslava ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 1.vyd. Praha: Grada, 2007, 229 s. ISBN 978-802-4720-685.
6. HEŘMANOVÁ, Jana. Etika v ošetřovatelské praxi. 1.vyd. Praha: Grada, 2012, 200 s. ISBN 978-802-4734-699.
Seznam doporučené literatury
1. BÁRTLOVÁ, Sylva. Sociologie medicíny a zdravotnictví. 6., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2005, 188 s. ISBN 80-247-1197-4.
2. BARTOŠÍKOVÁ, Ivana. O syndromu vyhoření pro zdravotní sestry. 1.vyd. Brno: NCO NZO, 2006, 86 s. ISBN 80-701-3439-9.
3. ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Jaroslava KRÁLOVÁ. Základní otázky komunikace: komunikace (nejen) pro sestry. 1.vyd. Praha: Galén, 2009, 135 s. ISBN 978-807-2625-994.
4. BUŽGOVÁ, Radka a Ilona PLEVOVÁ. Ošetřovatelství I. 1.vyd. Praha: Grada, 2011, 285 s. ISBN 978-802-4735-573.
5. ZACHAROVÁ, Eva, Miroslava HERMANOVÁ a Jaroslava ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 1.vyd. Praha: Grada, 2007, 229 s. ISBN 978-802-4720-685.
6. HEŘMANOVÁ, Jana. Etika v ošetřovatelské praxi. 1.vyd. Praha: Grada, 2012, 200 s. ISBN 978-802-4734-699.