Informace o kvalifikační práci Edukační proces a přechod dětí se speciálně vzdělávacími potřebami z MŠ do ZŠ z pohledu začínajícího asistenta pedagoga.
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Edukační proces a přechod dětí se speciálně vzdělávacími potřebami z MŠ do ZŠ z pohledu začínajícího asistenta pedagoga.
Hlavní téma v angličtině
Educational process and transition of children with special educational needs from kindergarten to elementary school from the perspective of a novice teacher's assistant.
Název dle studenta
Edukační proces a přechod dětí se speciálně vzdělávacími potřebami z MŠ do ZŠ z pohledu začínajícího asistenta pedagoga.
Název dle studenta v angličtině
Educational process and transition of children with special educational needs from kindergarten to elementary school from the perspective of a novice teacher's assistant.
Bakalářská práce se zabývá edukačním procesem dětí se speciálně vzdělávacími potřebami a následnou adaptací spojenou s jejich přechodem z mateřské školy do základní školy. Jedná se o případové studie dvou integrovaných dětí, z nichž jedno má poruchu autistického spektra v kombinaci se středně těžkou mentální retardací a druhé s lehkou mentální retardací a vývojovou dysfázií. Teoretická část obsahuje charakteristiku jednotlivých postižení a dále kapitoly vztahující se k integraci a edukaci. Jsou zde také zmíněny některé metody používané při edukačním procesu uvedených dětí. V praktické části jsou popsány metody použité pro výzkumné šetření a dále je zde popsán edukační proces a adaptace spojená s přechodem uvedených dětí z mateřské školy do základní školy z pohledu začínajícího asistenta pedagoga.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the educational process of children with special educational needs, followed by adaptation, which is connected with their switching from nursery to elementary school. Case studies of two integrated children are involved. One child has an autistic-spectre disorder in combination with moderate-weighty mental retardation and the second one has a subtle mental retardation and an evolutionary dysphase. The theoretical part consists of individual disabilities characteristic and further chapters related to integration and education. There are also methods mentioned used in the educational process of the aforesaid children. In the practical part, there are methods mentioned used for the research survey and further there is educational process description and adaptation related to the switching of the children from nursery to elementary school, from a commencing pedagogue's assistant's point of view.
Klíčová slova
edukační proces, integrace, mentální retardace, porucha autistického spektra,
strukturované učení
Bakalářská práce se zabývá edukačním procesem dětí se speciálně vzdělávacími potřebami a následnou adaptací spojenou s jejich přechodem z mateřské školy do základní školy. Jedná se o případové studie dvou integrovaných dětí, z nichž jedno má poruchu autistického spektra v kombinaci se středně těžkou mentální retardací a druhé s lehkou mentální retardací a vývojovou dysfázií. Teoretická část obsahuje charakteristiku jednotlivých postižení a dále kapitoly vztahující se k integraci a edukaci. Jsou zde také zmíněny některé metody používané při edukačním procesu uvedených dětí. V praktické části jsou popsány metody použité pro výzkumné šetření a dále je zde popsán edukační proces a adaptace spojená s přechodem uvedených dětí z mateřské školy do základní školy z pohledu začínajícího asistenta pedagoga.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the educational process of children with special educational needs, followed by adaptation, which is connected with their switching from nursery to elementary school. Case studies of two integrated children are involved. One child has an autistic-spectre disorder in combination with moderate-weighty mental retardation and the second one has a subtle mental retardation and an evolutionary dysphase. The theoretical part consists of individual disabilities characteristic and further chapters related to integration and education. There are also methods mentioned used in the educational process of the aforesaid children. In the practical part, there are methods mentioned used for the research survey and further there is educational process description and adaptation related to the switching of the children from nursery to elementary school, from a commencing pedagogue's assistant's point of view.
Klíčová slova
edukační proces, integrace, mentální retardace, porucha autistického spektra,
strukturované učení
Smyslem bakalářské práce je přiblížit edukační proces dětí se speciálně vzdělávacími potřebami a jejich adaptaci při přechodu z mateřské školy do základní školy z pohledu začínajícího asistenta pedagoga. Půjde o vícečetnou případovou studii - integrace dětí s mentální retardací a poruchou autistického spektra.\\
Teoretická část bude obsahovat kapitoly věnující se charakteristice mentální retardace a poruše autistického spektra. Budou zde popsány hlavní znaky zmíněných postižení a také odlišnosti týkající se výchovy a vzdělávání těchto dětí. Další kapitoly se budou vztahovat k integraci a edukaci dětí se speciálně vzdělávacími potřebami, k metodám týkajícím se výchovně vzdělávacího procesu těchto dětí.\\
Pro výzkumné šetření, jehož výsledky budou prezentovány v praktické části, bude použita metoda nestrukturovaného participačního pozorování, které bude doplněno osobními poznámkami týkajícími se edukačního a adaptačního procesu uvedených dětí z pohledu začínajícího asistenta pedagoga. Půjde o kvalitativní šetření a bude se jednat o epizodicko-autobiografický design výzkumu.
Zásady pro vypracování
Smyslem bakalářské práce je přiblížit edukační proces dětí se speciálně vzdělávacími potřebami a jejich adaptaci při přechodu z mateřské školy do základní školy z pohledu začínajícího asistenta pedagoga. Půjde o vícečetnou případovou studii - integrace dětí s mentální retardací a poruchou autistického spektra.\\
Teoretická část bude obsahovat kapitoly věnující se charakteristice mentální retardace a poruše autistického spektra. Budou zde popsány hlavní znaky zmíněných postižení a také odlišnosti týkající se výchovy a vzdělávání těchto dětí. Další kapitoly se budou vztahovat k integraci a edukaci dětí se speciálně vzdělávacími potřebami, k metodám týkajícím se výchovně vzdělávacího procesu těchto dětí.\\
Pro výzkumné šetření, jehož výsledky budou prezentovány v praktické části, bude použita metoda nestrukturovaného participačního pozorování, které bude doplněno osobními poznámkami týkajícími se edukačního a adaptačního procesu uvedených dětí z pohledu začínajícího asistenta pedagoga. Půjde o kvalitativní šetření a bude se jednat o epizodicko-autobiografický design výzkumu.
Seznam doporučené literatury
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha: Portál, 2008.\\
DROTÁROVÁ, Lucia. Asistent pedagoga - stav v ČR 2006. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006.\\
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008.\\
PIPEKOVÁ, Jarmila. Osoby s mentálním postižením ve světě současných vzdělávacích trendů. Brno: MSD, 2006.\\
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2003.\\
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.\\
VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003.
Seznam doporučené literatury
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha: Portál, 2008.\\
DROTÁROVÁ, Lucia. Asistent pedagoga - stav v ČR 2006. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006.\\
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008.\\
PIPEKOVÁ, Jarmila. Osoby s mentálním postižením ve světě současných vzdělávacích trendů. Brno: MSD, 2006.\\
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2003.\\
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.\\
VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003.