Informace o kvalifikační práci Středisko výchovné péče: Význam a možnosti spolupráce s rodinou a institucemi podporujícími stabilizaci a fungování rodiny
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Středisko výchovné péče: Význam a možnosti spolupráce s rodinou a institucemi podporujícími stabilizaci a fungování rodiny
Hlavní téma v angličtině
Educational Care Centre: Importance and possibilities of cooperation with the family and institutions supporting the stabilization and family functioning
Název dle studenta
Středisko výchovné péče: Význam a možnosti spolupráce s rodinou a institucemi podporujícími stabilizaci a fungování rodiny
Ve své diplomové práci jsem se zaměřila na význam a možnosti spolupráce střediska výchovné péče s rodinou. Výsledkem mé práce je zhodnocení kooperace střediska výchovné péče s rodinami a identifikování limitů této spolupráce. Okrajově jsem také získala náhled na spolupráci rodiny s neziskovými organizacemi, které tvoří významnou součást pomoci dětem s poruchami chování.
Teoretická část obsahuje tři nejvýznamnější subjekty, které hrají zásadní roli v problematice poruch chování u dětí. V první řadě jsou tímto subjektem samotné děti, u kterých se porucha chování objevuje. V první části práce jsem se proto snažila osvětlit vývojové aspekty dospívání a identifikovat typické projevy dětí tohoto věku. Také jsem nezapomněla vymezit konkrétní poruchy chování u dětí. Neméně důležití jsou rodiče takových dětí, neboť zastávají primární roli ve výchově. U rodiny jsem charakterizovala základní aspekty a funkce rodiny a popsala jsem znaky klasické rodiny moderní doby. A v neposlední řadě jsem se zabývala samotným střediskem výchovné péče což je instituce zabývající se prevencí vzniku poruch chování. Tato část bude jistě zajímavá pro ty, kteří tuto instituci neznají a nemají povědomí o její práci.
V empirické části předkládám výsledky kvalitativního výzkumu, v rámci kterého jsem oslovila pět zaměstnanců střediska výchovné péče Domažlice a třicet rodičů dětí s poruchami chování. Ti mi prostřednictvím rozhovoru poskytli cenné informace a náhled na danou problematiku i na jejich konkrétní zkušenosti s umístěním dítěte na internátní pobyt v SVP Domažlice.
Chtěla jsem tímto výběrem tématu diplomové práce poukázat na významnost spolupráce a díky této práci mohu říci, že jsem si tento fakt znovu potvrdila. Výsledky výzkumného šetření poskytnu k dispozici SVP Domažlice, díky němuž se mohl výzkum uskutečnit.
Anotace v angličtině
In my thesis, I focused on the importance and possibilities of cooperation educational care centers and family. The result of my work is the evaluation of the cooperation between educational care center and families and to identify the limits of this cooperation. Marginally I also gained insight into the family cooperation with non-profit organizations, which are an important part of helping children with behavioral disorders. The theoretical part consists of three major entities that play a vital role in the area of behavioral disorders in children. Firstly, children with behavioral disorders are the first entity. In the first part I have tried thus shed light on the developmental aspects of adolescence and to identify the typical manifestations of this age. Also, I didn´t forget to identify specific behavioral disorders of children. The parents of these children are equally important because they take a primary role in education. I defined characteristic, basic aspects and functions of the family with these children and I described the classic characters of the family in modern times. And last but not least, I have dealt with a center of educational care - which is involved in the prevention of behavioral disturbance. This section will be interesting especially for those who don´t know this institution and have no awareness of its work. The empirical part presents the results of qualitative research, within which we addressed five employees educational care center in Domažlice and thirty parents of children with behavioral disorders. The interview provided me valuable information and insight into the issue with their particular experience with the boarding stay of their child in SVP Domažlice. I wanted to emphasize the importance of cooperation through the choice of this topic and thanks to this job I can say that I have reaffirmed this fact. The results of research will make available to SVP Domažlice, thanks to which research could be carried out.
Klíčová slova
poruchy chování, rodina, středisko výchovné péče, spolupráce, výchova
Klíčová slova v angličtině
behavioral disorders, family, Educational Care Centre, cooperation, education
Rozsah průvodní práce
96 s. (157 244 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své diplomové práci jsem se zaměřila na význam a možnosti spolupráce střediska výchovné péče s rodinou. Výsledkem mé práce je zhodnocení kooperace střediska výchovné péče s rodinami a identifikování limitů této spolupráce. Okrajově jsem také získala náhled na spolupráci rodiny s neziskovými organizacemi, které tvoří významnou součást pomoci dětem s poruchami chování.
Teoretická část obsahuje tři nejvýznamnější subjekty, které hrají zásadní roli v problematice poruch chování u dětí. V první řadě jsou tímto subjektem samotné děti, u kterých se porucha chování objevuje. V první části práce jsem se proto snažila osvětlit vývojové aspekty dospívání a identifikovat typické projevy dětí tohoto věku. Také jsem nezapomněla vymezit konkrétní poruchy chování u dětí. Neméně důležití jsou rodiče takových dětí, neboť zastávají primární roli ve výchově. U rodiny jsem charakterizovala základní aspekty a funkce rodiny a popsala jsem znaky klasické rodiny moderní doby. A v neposlední řadě jsem se zabývala samotným střediskem výchovné péče což je instituce zabývající se prevencí vzniku poruch chování. Tato část bude jistě zajímavá pro ty, kteří tuto instituci neznají a nemají povědomí o její práci.
V empirické části předkládám výsledky kvalitativního výzkumu, v rámci kterého jsem oslovila pět zaměstnanců střediska výchovné péče Domažlice a třicet rodičů dětí s poruchami chování. Ti mi prostřednictvím rozhovoru poskytli cenné informace a náhled na danou problematiku i na jejich konkrétní zkušenosti s umístěním dítěte na internátní pobyt v SVP Domažlice.
Chtěla jsem tímto výběrem tématu diplomové práce poukázat na významnost spolupráce a díky této práci mohu říci, že jsem si tento fakt znovu potvrdila. Výsledky výzkumného šetření poskytnu k dispozici SVP Domažlice, díky němuž se mohl výzkum uskutečnit.
Anotace v angličtině
In my thesis, I focused on the importance and possibilities of cooperation educational care centers and family. The result of my work is the evaluation of the cooperation between educational care center and families and to identify the limits of this cooperation. Marginally I also gained insight into the family cooperation with non-profit organizations, which are an important part of helping children with behavioral disorders. The theoretical part consists of three major entities that play a vital role in the area of behavioral disorders in children. Firstly, children with behavioral disorders are the first entity. In the first part I have tried thus shed light on the developmental aspects of adolescence and to identify the typical manifestations of this age. Also, I didn´t forget to identify specific behavioral disorders of children. The parents of these children are equally important because they take a primary role in education. I defined characteristic, basic aspects and functions of the family with these children and I described the classic characters of the family in modern times. And last but not least, I have dealt with a center of educational care - which is involved in the prevention of behavioral disturbance. This section will be interesting especially for those who don´t know this institution and have no awareness of its work. The empirical part presents the results of qualitative research, within which we addressed five employees educational care center in Domažlice and thirty parents of children with behavioral disorders. The interview provided me valuable information and insight into the issue with their particular experience with the boarding stay of their child in SVP Domažlice. I wanted to emphasize the importance of cooperation through the choice of this topic and thanks to this job I can say that I have reaffirmed this fact. The results of research will make available to SVP Domažlice, thanks to which research could be carried out.
Klíčová slova
poruchy chování, rodina, středisko výchovné péče, spolupráce, výchova
Klíčová slova v angličtině
behavioral disorders, family, Educational Care Centre, cooperation, education
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Středisko výchovné péče je specifickým zařízením poskytující všestrannou preventivně výchovnou ambulantní a internátní péči klientům od 6 let do ukončení vzdělání. Cílovou skupinou SVP jsou děti a mládež s rizikem poruch chování nebo s již rozvinutými projevy negativních jevů v sociálním vývoji. Své služby SVP poskytuje také osobám odpovědným za výchovu a pedagogickým pracovníkům. Spolupráce SVP s neziskovými organizacemi probíhá nepravidelně - a to podle potřeb individuálního klienta, se kterým jsou problémy řešeny. Příklady neziskových organizací spolupracující se SVP jsou centra pro rodinu či dobrovolnická centra. SVP spolupracuje také s rodinami dětí umístěných na internátním pobytu. Spoluprácí se rozumí poradenská činnost, osobní konzultace a jednou měsíčně pořádaná terapeutická skupina.
Cíl práce a výzkumné otázky:
Hlavní cíl: Identifikovat limity spolupráce rodin a střediska výchovné péče.
Dílčí cíl č. 1: Zmapovat názory rodičů dětí umístěných ve středisku výchovné péče na činnost této organizace.
Dílčí cíl č. 2: Zjistit názor zaměstnanců Střediska výchovné péče Domažlice na význam a možnost spolupráce s nestátními neziskovými organizacemi.
VO1: Jak rodiče klientů střediska výchovné péče vnímají tuto instituci?
VO2: Jaké jsou zkušenosti rodičů klientů střediska výchovné péče s nestátními neziskovými organizacemi?
VO3: Jak rodiče klientů střediska výchovné péče participují při řešení rizikového chování jejich dítěte?
Metodika:
V souvislosti s hlavním a oběma dílčími cíly této diplomové práce bude použit výzkum kvalitativního typu. Jako techniku sběru dat použiji polostrukturované rozhovory a analýzu dokumentů. Rozhovory budou obsahovat otevřené a polootevřené otázky.
Výběrový soubor:
Výběrovým souborem budou rodiče klientů SVP Domažlice. Typ výběru bude účelový. Rozhovor bude proveden s rodiči, kteří měli nebo mají dítě v internátní péči SVP Domažlice a jsou ochotni odpovědět na otázky týkající se pobytu jejich dětí v SVP. Velikost výběrového souboru předpokládám přibližně 30 respondentů.
V rámci naplnění 2. dílčího cíle bude osloveno cca 5 zaměstnanců SVP Domažlice. Bude použit účelový typ výběru.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Zjištění vyplývající z diplomové práce přispějí ke zkvalitnění služeb SVP při kontaktu s rodinou klienta. Také přispějí k odkrytí potřeb a možností individuálního jednání s rodinou dětí s výchovnými problémy pro potřeby Střediska výchovné péče Domažlice.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Středisko výchovné péče je specifickým zařízením poskytující všestrannou preventivně výchovnou ambulantní a internátní péči klientům od 6 let do ukončení vzdělání. Cílovou skupinou SVP jsou děti a mládež s rizikem poruch chování nebo s již rozvinutými projevy negativních jevů v sociálním vývoji. Své služby SVP poskytuje také osobám odpovědným za výchovu a pedagogickým pracovníkům. Spolupráce SVP s neziskovými organizacemi probíhá nepravidelně - a to podle potřeb individuálního klienta, se kterým jsou problémy řešeny. Příklady neziskových organizací spolupracující se SVP jsou centra pro rodinu či dobrovolnická centra. SVP spolupracuje také s rodinami dětí umístěných na internátním pobytu. Spoluprácí se rozumí poradenská činnost, osobní konzultace a jednou měsíčně pořádaná terapeutická skupina.
Cíl práce a výzkumné otázky:
Hlavní cíl: Identifikovat limity spolupráce rodin a střediska výchovné péče.
Dílčí cíl č. 1: Zmapovat názory rodičů dětí umístěných ve středisku výchovné péče na činnost této organizace.
Dílčí cíl č. 2: Zjistit názor zaměstnanců Střediska výchovné péče Domažlice na význam a možnost spolupráce s nestátními neziskovými organizacemi.
VO1: Jak rodiče klientů střediska výchovné péče vnímají tuto instituci?
VO2: Jaké jsou zkušenosti rodičů klientů střediska výchovné péče s nestátními neziskovými organizacemi?
VO3: Jak rodiče klientů střediska výchovné péče participují při řešení rizikového chování jejich dítěte?
Metodika:
V souvislosti s hlavním a oběma dílčími cíly této diplomové práce bude použit výzkum kvalitativního typu. Jako techniku sběru dat použiji polostrukturované rozhovory a analýzu dokumentů. Rozhovory budou obsahovat otevřené a polootevřené otázky.
Výběrový soubor:
Výběrovým souborem budou rodiče klientů SVP Domažlice. Typ výběru bude účelový. Rozhovor bude proveden s rodiči, kteří měli nebo mají dítě v internátní péči SVP Domažlice a jsou ochotni odpovědět na otázky týkající se pobytu jejich dětí v SVP. Velikost výběrového souboru předpokládám přibližně 30 respondentů.
V rámci naplnění 2. dílčího cíle bude osloveno cca 5 zaměstnanců SVP Domažlice. Bude použit účelový typ výběru.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Zjištění vyplývající z diplomové práce přispějí ke zkvalitnění služeb SVP při kontaktu s rodinou klienta. Také přispějí k odkrytí potřeb a možností individuálního jednání s rodinou dětí s výchovnými problémy pro potřeby Střediska výchovné péče Domažlice.
Seznam doporučené literatury
BROWN, Stephanie L, R BROWN a Louis A PENNER. Moving beyond self-interest: perspectives from evolutionary biology, neuroscience, and the social sciences. New York: Oxford University Press, 2012, xxii, 297 p. ISBN 978-019-5388-107.
CARR-GREGG, Michael. Psychické problémy v dospívání: příručka pro rodiče dětí a dospívajících s problémovým chováním. Vyd. 1. Překlad Jan Roubal. Praha: Portál, 2012, 142 s. Pro rodiče. ISBN 978-802-6200-628.
CARR-GREGG, Michael a Erin SHALE. Puberťáci a adolescenti : průvodce výchovou dospívajících: průvodce výchovou dospívajících. Vyd. 1. Překlad Denisa Šmejkalová. Praha: Portál, 2010, 197 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-807-3676-629.
NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Problémové chování dětí a mládeže: [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 120 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4736-723.
ŠTÍPEK, Petr. Dítě na zabití: příručka pro rodiče dětí a dospívajících s problémovým chováním. Vyd. 1. Překlad Jan Roubal. Praha: Portál, 2011, 377 s. Pro rodiče. ISBN 978-807-3679-811.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-802-4621-531.
Seznam doporučené literatury
BROWN, Stephanie L, R BROWN a Louis A PENNER. Moving beyond self-interest: perspectives from evolutionary biology, neuroscience, and the social sciences. New York: Oxford University Press, 2012, xxii, 297 p. ISBN 978-019-5388-107.
CARR-GREGG, Michael. Psychické problémy v dospívání: příručka pro rodiče dětí a dospívajících s problémovým chováním. Vyd. 1. Překlad Jan Roubal. Praha: Portál, 2012, 142 s. Pro rodiče. ISBN 978-802-6200-628.
CARR-GREGG, Michael a Erin SHALE. Puberťáci a adolescenti : průvodce výchovou dospívajících: průvodce výchovou dospívajících. Vyd. 1. Překlad Denisa Šmejkalová. Praha: Portál, 2010, 197 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-807-3676-629.
NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Problémové chování dětí a mládeže: [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 120 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4736-723.
ŠTÍPEK, Petr. Dítě na zabití: příručka pro rodiče dětí a dospívajících s problémovým chováním. Vyd. 1. Překlad Jan Roubal. Praha: Portál, 2011, 377 s. Pro rodiče. ISBN 978-807-3679-811.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-802-4621-531.