Bakalářská práce se zabývá možnostmi fyzioterapie dětí mladšího školního věku, které mají diagnostikovanou skoliózu Ib stupně. Skolióza je považována za deformitu páteře v rovině frontální, sagitální a transverzální. Při ní dochází k tvarové deformaci obratlů v důsledku tlakových změn.
V teoretické části je zpracován axiální systém z kineziologického pohledu, funkce hlubokého stabilizačního systému v posturální stabilizaci páteře, definice a klasifikace skolióz a možnosti operační a konzervativní léčby. Ve fyzioterapeutické praxi lze využít několik přístupů, které se primárně zabývají léčbou skolióz. V práci jsou sepsány i metody, které se zabývají léčbou skolióz, přestože skoliózy nejsou jejich hlavním zaměřením. Takovou metodou je například senzomotorická stimulace dle Jandy a Vávrové (Janda, Vávrová, 1992), jejímž cílem je aktivovat subkortikální mechanismy, které se podílejí na řízení motoriky a dosáhnout automatizované svalové aktivity, která je potřebná k odstranění svalových dysbalancí.
Cílem teoretické části práce bylo definovat problematiku skoliózy, shrnout možnosti její léčby, zaměřit se na konzervativní terapii, včetně senzomotorické stimulace. Druhým cílem práce bylo navrhnout a následně realizovat konkrétní fyzioterapeutický postup u dětí mladšího školního věku s diagnostikovanou skoliózu Ib stupně, do něhož byly zařazeny prvky senzomotorické stimulace.
Pro praktickou část bakalářské práce jsem využila metody kvalitativního výzkumu. Výzkum byl realizován pomocí tří pacientek mladšího školního věku, které jsou v péči Rehabilitačního oddělení Nemocnice České Budějovice, a.s. Výsledky byly zpracovány formou kazuistik.
Výzkum probíhal po dobu 3 měsíců. U všech pacientů byly do postupu fyzioterapie zařazeny prvky ze senzomotorické stimulace. Kineziologickým vyšetřením jsme zjistili, že po absolvování terapie byly zlepšeny některé testy dynamicky páteře, došlo k uvolnění některých zkrácených svalových skupin a pacientky se naučily správnému dýchání. Také uváděly lepší vnímání postavení svého těla a možnosti jeho správné korekce.
Využití navržených fyzioterapeutických postupů k ovlivnění skoliotické křivky pomocí senzomotorického cvičení může být inspirací pro fyzioterapeuty, jiné odborníky v praxi nebo pro studenty.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the possibilities of physiotherapy school age children who have been diagnosed with scoliosis Ib grade. Scoliosis is considered a deformity of the spine in the frontal, sagittal and transverse. It leads to the shape deformation of the vertebral due to pressure changes.
The theoretical part is processed axial system from the perspective of kinesiology, deep stabilizing system of the spine and postural stability, definitions and classifications of scoliosis and surgical options and conservative treatment. In physiotherapy practice can be used several approaches that are primarily engaged in the treatment of scoliosis. In this work there are written methods that deal with the treatment of scoliosis, although not their main focus. One of these methods is, for example, sensorimotor stimulation from Janda and Vávrová (Janda, Vávrová, 1992), whose objective is to activate subcortical mechanisms that participate on motoric control and to reach automated activity of muscles that are needed for removing muscle dysbalance.
The theoretical part of the study was to define scoliosis, write its problems and treatment options for scoliosis focus on conservative therapy with the classification of sensorimotor stimulation method. The second objective of this work was to suggest and then implement specific physiotherapy for school age children diagnosed with scoliosis Ib grade to which elements of sensorimotor stimulation were included.
For the practical part of the thesis I used qualitative research methods. The research was conducted using three patients younger school age being in the care of the Rehabilitation Department of the Hospital České Budějovice, a. s. The results were presented in the form of case studies.
The research was conducted for three months. In all patients, with whom I conducted therapy, were also included elements of sensorimotor stimulation. Then I recognized in the kinesiologic analyse that the spinal dynamic tests improved, some of the shortened muscles relaxed and patients learned how to breathe properly. They also mentioned better body posture perception and possibilities of its correction.
Use of physiotherapy procedures designed to influence scoliosis curve using sensorimotor exercise can be an inspiration for physiotherapists, other practitioners or students.
Bakalářská práce se zabývá možnostmi fyzioterapie dětí mladšího školního věku, které mají diagnostikovanou skoliózu Ib stupně. Skolióza je považována za deformitu páteře v rovině frontální, sagitální a transverzální. Při ní dochází k tvarové deformaci obratlů v důsledku tlakových změn.
V teoretické části je zpracován axiální systém z kineziologického pohledu, funkce hlubokého stabilizačního systému v posturální stabilizaci páteře, definice a klasifikace skolióz a možnosti operační a konzervativní léčby. Ve fyzioterapeutické praxi lze využít několik přístupů, které se primárně zabývají léčbou skolióz. V práci jsou sepsány i metody, které se zabývají léčbou skolióz, přestože skoliózy nejsou jejich hlavním zaměřením. Takovou metodou je například senzomotorická stimulace dle Jandy a Vávrové (Janda, Vávrová, 1992), jejímž cílem je aktivovat subkortikální mechanismy, které se podílejí na řízení motoriky a dosáhnout automatizované svalové aktivity, která je potřebná k odstranění svalových dysbalancí.
Cílem teoretické části práce bylo definovat problematiku skoliózy, shrnout možnosti její léčby, zaměřit se na konzervativní terapii, včetně senzomotorické stimulace. Druhým cílem práce bylo navrhnout a následně realizovat konkrétní fyzioterapeutický postup u dětí mladšího školního věku s diagnostikovanou skoliózu Ib stupně, do něhož byly zařazeny prvky senzomotorické stimulace.
Pro praktickou část bakalářské práce jsem využila metody kvalitativního výzkumu. Výzkum byl realizován pomocí tří pacientek mladšího školního věku, které jsou v péči Rehabilitačního oddělení Nemocnice České Budějovice, a.s. Výsledky byly zpracovány formou kazuistik.
Výzkum probíhal po dobu 3 měsíců. U všech pacientů byly do postupu fyzioterapie zařazeny prvky ze senzomotorické stimulace. Kineziologickým vyšetřením jsme zjistili, že po absolvování terapie byly zlepšeny některé testy dynamicky páteře, došlo k uvolnění některých zkrácených svalových skupin a pacientky se naučily správnému dýchání. Také uváděly lepší vnímání postavení svého těla a možnosti jeho správné korekce.
Využití navržených fyzioterapeutických postupů k ovlivnění skoliotické křivky pomocí senzomotorického cvičení může být inspirací pro fyzioterapeuty, jiné odborníky v praxi nebo pro studenty.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the possibilities of physiotherapy school age children who have been diagnosed with scoliosis Ib grade. Scoliosis is considered a deformity of the spine in the frontal, sagittal and transverse. It leads to the shape deformation of the vertebral due to pressure changes.
The theoretical part is processed axial system from the perspective of kinesiology, deep stabilizing system of the spine and postural stability, definitions and classifications of scoliosis and surgical options and conservative treatment. In physiotherapy practice can be used several approaches that are primarily engaged in the treatment of scoliosis. In this work there are written methods that deal with the treatment of scoliosis, although not their main focus. One of these methods is, for example, sensorimotor stimulation from Janda and Vávrová (Janda, Vávrová, 1992), whose objective is to activate subcortical mechanisms that participate on motoric control and to reach automated activity of muscles that are needed for removing muscle dysbalance.
The theoretical part of the study was to define scoliosis, write its problems and treatment options for scoliosis focus on conservative therapy with the classification of sensorimotor stimulation method. The second objective of this work was to suggest and then implement specific physiotherapy for school age children diagnosed with scoliosis Ib grade to which elements of sensorimotor stimulation were included.
For the practical part of the thesis I used qualitative research methods. The research was conducted using three patients younger school age being in the care of the Rehabilitation Department of the Hospital České Budějovice, a. s. The results were presented in the form of case studies.
The research was conducted for three months. In all patients, with whom I conducted therapy, were also included elements of sensorimotor stimulation. Then I recognized in the kinesiologic analyse that the spinal dynamic tests improved, some of the shortened muscles relaxed and patients learned how to breathe properly. They also mentioned better body posture perception and possibilities of its correction.
Use of physiotherapy procedures designed to influence scoliosis curve using sensorimotor exercise can be an inspiration for physiotherapists, other practitioners or students.
Současný stav dané problematiky
Skolióza je vada, která je definována jako trojrozměrná deformita páteře. Dochází ke změnám obratlů nejen ve frontální rovině, ale i v rovině sagitální a transverzální, kde je popisována rotace a torze obratlů. Dělení skoliózy podle úhlové velikosti zakřivení se provádí metodou dle Cobba na rtg snímku. Jedná se o nejpoužívanější metodu pro měření úhlů skolióz, kde Ib stupeň skoliózy se pohybuje v rozmezí mezi 11 až 30 stupni.
Ve fyzioterapeutické praxi se u dětí s idiopatickou skoliózou využívá mnoho různých přístupů a kompenzačních pomůcek. Jedním z přístupů je i senzomotorická stimulace dle Jandy a Vávrové, přestože je tato metodika známá svým využitím u získaných vad dolních končetin.
Cíl práce
1.Definice skoliózy, přehled možností fyzioterapie se zaměřením na senzomotorickou stimulaci.
2.Navržení a realizace konkrétního postupu fyzioterapie u dětí mladšího školního věku s idiopatickou skoliózou stupně Ib se zařazením senzomotorické stimulace.
Výzkumné otázky
K jakým změnám v kineziologickém vyšetření dojde po fyzioterapii se zařazením senzomotorické stimulace u dětí s idiopatickou skoliózou?
Popis metodiky
Ke zpracování své bakalářské práce využiji kvalitativní výzkum. Výzkum bude prováděn metodou pozorování, analýzy dat a kazuistiky, anamnézy, kineziologického rozboru a rozhovoru. Výzkum se bude provádět v časovém období 3-6 měsíců.
Výzkumný soubor: Výzkumným souborem budou 3 děti mladšího školního věku, které jsou pro idiopatickou skoliózu v péči Rehabilitačního oddělení Nemocnice České Budějovice, kde bude výzkum realizován.
Předpokládané využití práce v praxi
Využití navržených metodických postupů k ovlivnění skoliózy pomocí senzomotorického cvičení a jiných fyzioterapeutických přístupů může být inspirací pro fyzioterapeuty, jiné odborníky v praxi nebo pro studenty.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky
Skolióza je vada, která je definována jako trojrozměrná deformita páteře. Dochází ke změnám obratlů nejen ve frontální rovině, ale i v rovině sagitální a transverzální, kde je popisována rotace a torze obratlů. Dělení skoliózy podle úhlové velikosti zakřivení se provádí metodou dle Cobba na rtg snímku. Jedná se o nejpoužívanější metodu pro měření úhlů skolióz, kde Ib stupeň skoliózy se pohybuje v rozmezí mezi 11 až 30 stupni.
Ve fyzioterapeutické praxi se u dětí s idiopatickou skoliózou využívá mnoho různých přístupů a kompenzačních pomůcek. Jedním z přístupů je i senzomotorická stimulace dle Jandy a Vávrové, přestože je tato metodika známá svým využitím u získaných vad dolních končetin.
Cíl práce
1.Definice skoliózy, přehled možností fyzioterapie se zaměřením na senzomotorickou stimulaci.
2.Navržení a realizace konkrétního postupu fyzioterapie u dětí mladšího školního věku s idiopatickou skoliózou stupně Ib se zařazením senzomotorické stimulace.
Výzkumné otázky
K jakým změnám v kineziologickém vyšetření dojde po fyzioterapii se zařazením senzomotorické stimulace u dětí s idiopatickou skoliózou?
Popis metodiky
Ke zpracování své bakalářské práce využiji kvalitativní výzkum. Výzkum bude prováděn metodou pozorování, analýzy dat a kazuistiky, anamnézy, kineziologického rozboru a rozhovoru. Výzkum se bude provádět v časovém období 3-6 měsíců.
Výzkumný soubor: Výzkumným souborem budou 3 děti mladšího školního věku, které jsou pro idiopatickou skoliózu v péči Rehabilitačního oddělení Nemocnice České Budějovice, kde bude výzkum realizován.
Předpokládané využití práce v praxi
Využití navržených metodických postupů k ovlivnění skoliózy pomocí senzomotorického cvičení a jiných fyzioterapeutických přístupů může být inspirací pro fyzioterapeuty, jiné odborníky v praxi nebo pro studenty.
Seznam doporučené literatury
1.BLAHA, J. Idiopatická skolióza screening, prognostika a konzervativní
terapie. 1.vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. 76 s. ISBN 80- 7041-559-2.
2.HROMÁDKOVÁ, J. a kolektiv. Fyzioterapie. Dotisk 1. vyd. Jinočany: H&H, 1999. 428 s. ISBN 80-86022-45-5.
3.JANDA, V., VÁVROVÁ, M. Senzomotorická stimulace. Základy metodiky proprioceptivního cvičení. Rehabilitácia, 1992, roč. 25, č. 3, s. 14-34. ISSN 0375-0922.
4.KOLÁŘ, P. et al. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 2009. 713 s. ISBN 978-807-2626-571.
5.LOMÍČEK, M. Idiopatická skoliosa. 1.vyd. Praha: Avicenum, 1973. 82 s.
6.VÉLE, František. Kineziologie: Přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. 2. vyd. Praha: Triton, 2006. 375 s. ISBN 80-2754-837-9.
Seznam doporučené literatury
1.BLAHA, J. Idiopatická skolióza screening, prognostika a konzervativní
terapie. 1.vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. 76 s. ISBN 80- 7041-559-2.
2.HROMÁDKOVÁ, J. a kolektiv. Fyzioterapie. Dotisk 1. vyd. Jinočany: H&H, 1999. 428 s. ISBN 80-86022-45-5.
3.JANDA, V., VÁVROVÁ, M. Senzomotorická stimulace. Základy metodiky proprioceptivního cvičení. Rehabilitácia, 1992, roč. 25, č. 3, s. 14-34. ISSN 0375-0922.
4.KOLÁŘ, P. et al. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 2009. 713 s. ISBN 978-807-2626-571.
5.LOMÍČEK, M. Idiopatická skoliosa. 1.vyd. Praha: Avicenum, 1973. 82 s.
6.VÉLE, František. Kineziologie: Přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. 2. vyd. Praha: Triton, 2006. 375 s. ISBN 80-2754-837-9.