Bakalářská práce Metody koordinované rehabilitace u jedinců s tělesným postižením se zaměřuje na děti školního věku.
Práce je členěna do dvou částí. Teoretická část se zaměřuje na systém koordinované rehabilitace, její vývoj a význam. V jednotlivých podkapitolách jsou definovány jednotlivé prostředky léčebné, pedagogické, sociální a pracovní se zřetelem na jejich propojenost a vzájemnou návaznost. V podkapitole o léčebných prostředcích rehabilitace jsou blíže specifikovány terapeutické metody. Podkapitola o sociálních prostředcích rehabilitace je zaměřena na sociální služby. Druhá kapitola pojednává o tělesném postižení, jeho etiologii a klasifikaci. Blíže specifikovanými druhy tělesného postižení jsou dětská mozková obrna a neuromuskulární onemocnění. Poslední kapitola teoretické části se věnuje metodám koordinované rehabilitace, které se mohou využívat u dětí s tělesným postižením.
Výzkum proběhl v centru Kaňka, celým názvem Základní škola a Mateřská škola a poskytovatel sociálních služeb, Kaňka o.p.s. v Táboře. Cílem praktické části bylo zmapovat metody, které centrum v rámci systému koordinované rehabilitace svým klientům, zejména dětem s tělesným postižením, poskytuje a na kazuistikách vybraných dětí poukázat, zda tento systém v zařízení funguje. Součástí praktické části je podkapitola, která je věnovaná charakteristice a bližšímu seznámení se s centrem Kaňka.
Pro naplnění cíle byl zvolen kvalitativní výzkum. Údaje byly zjišťovány především obsahovou analýzou dat, jako doplňková metoda sloužily polostrukturované rozhovory s rodiči. Na základě obsahové analýzy dokumentů byly vytvořeny tři kazuistiky dětí s tělesným postižením, které zachycují rodinnou a osobní anamnézu, informace z lékařských zpráv, psychologických vyšetření a individuálních plánů. Pozornost byla také soustředěna na jednotlivé prostředky koordinované rehabilitace, které v rámci centra Kaňka děti využívají.
Na základě výzkumu měly být zodpovězeny tyto otázky: Mají děti s tělesným postižením v centru Kaňka možnost využívat komplexní péči v duchu koordinované rehabilitace? Jaké metody a služby jsou v centru nabízeny? A odpovídá nabídka představám rodičů pečujících o děti s tělesným postižením?
Výzkum ukázal, že především díky týmové spolupráci funguje centrum Kaňka na bázi uceleného (koordinovaného) systému rehabilitace. Z kazuistik je patrná dobrá návaznost prostředků léčebných, pedagogických a sociálních. Pracovní prostředky nejsou klíčové, jelikož byla pozornost soustředěna na děti školního věku. Na druhé straně však centrum Kaňka poskytuje ergoterapii, která zejména u dětí s tělesným postižením představuje nácvik běžných denních činností a rozvoj soběstačnosti, což úzce souvisí s pracovními prostředky.
Zařízení propojuje odborné terapie se sociálními službami a povinnou školní docházkou. Poskytovány jsou fyzioterapie, logopedie, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie a ergoterapie. U dětí s tělesným postižením jde především o nácvik běžných denních činností, rozvoj jemné a hrubé motoriky, celkovou duševní pohodu a pozitivní ladění. V rámci sociálních prostředků jsou využívány služby osobní asistence, denní stacionář a raná péče. Děti se vzdělávají v základní škole a základní škole speciální. Kaňka poskytuje také mateřskou školu speciální. V neposlední řadě centrum nabízí volnočasové aktivity.
Základní škola a Mateřská škola a poskytovatel sociálních služeb, Kaňka, o.p.s. je jedním z mála zařízení v Jihočeském kraji, které poskytuje ucelenou péči v duchu koordinované rehabilitace, a to nejen dětem s tělesným postižením.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis called Methods of coordinated rehabilitation provided to individuals with physical disabilities focuses on school-age children.
The thesis is divided into two parts. The theoretical part deals with the system of coordinated rehabilitation, its development and meaning. Means of rehabilitation namely remedies, educational, social and working resources with regard to their interconnection and mutual continuity are closely defined in particular subcategories. Therapeutic methods are closely specified in the subcategory regarding rehabilitation remedies. The subcategory concerning social rehabilitation resources concentrates on social services. Second chapter pinpoints physical disability, its etymology and classification. Specific types of physical disability are cerebral palsy and neuromuscular disease. The last chapter of theoretical part is devoted to methods of coordinated rehabilitation that can be used for children with physical disabilities.
The research took place in Primary school and nursery school and provider of social services, Kaňka social purpose society in Tábor. The aim of the practical part was to find out the methods that this centre under the system of coordinated rehabilitation provides to its clients. Another aim was to point out whether this system works on case reports of chosen children in such facilities.
Qualitative research has been chosen to fulfil the aim of this thesis. The data has been obtained primarily by the content analysis of the data. Semi structured interview with parents served as an additional method. On the basis of the content analysis of the documents three case reports of children with physical disabilities have been created. Informed consent has been acquired from the children's parents. Case reports reflect personal and family history, information in medical reports, psychological examinations and individual plans. Furthermore, attention is paid to particular means of coordinated rehabilitation that are used by the children in Kaňka centre.
The research showed that notably thanks to teamwork Kaňka centre works on the basis of comprehensive (coordinated) system of rehabilitation. It is apparent from case reports that continuity of remedies, educational and social resources is good. Working resources are not crucial for this work because attention was paid on school-age children. On the other hand, Kaňka centre provides occupational therapy especially for children with physical disabilities. Occupational therapy represents a practise of daily activities and development of self-sufficiency, which closely relates to working resources of coordinated rehabilitation.
Facility interconnects specialist therapies with social services and compulsory school attendance. Children are provided these therapies: physiotherapy, speech therapy, canine therapy, music therapy, art therapy and occupational therapy. As far as the children with physical disabilities are concerned they practise ordinary daily activities, develop fine and gross motor skills, improve mental health and overall wellbeing and promote a positive attitude. In terms of social resources these services are used: personal assistance, day care centre and early care. Children are educated in primary school and special school for primary education. Kaňka also provides special care nursery. Children are also offered leisure activities.
Primary school and nursery school and provider of social services, Kaňka social purpose society is one of few centres in southern Bohemia region that provides complex care in the spirit of coordinated rehabilitation that is not only for children with physical disabilities.
Klíčová slova
Koordinovaná rehabilitace, prostředky rehabilitace, odborné terapie, sociální služby, povinná školní docházka, multidisciplinární přístup, centrum Kaňka, dítě s tělesným postižením
Klíčová slova v angličtině
Coordinated rehabilitation, means of rehabilitation, specialist therapies, social services, compulsory school attendance, multidisciplinary approach, Kaňka centre, a child with physical disability
Rozsah průvodní práce
68 s. (104 440 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce Metody koordinované rehabilitace u jedinců s tělesným postižením se zaměřuje na děti školního věku.
Práce je členěna do dvou částí. Teoretická část se zaměřuje na systém koordinované rehabilitace, její vývoj a význam. V jednotlivých podkapitolách jsou definovány jednotlivé prostředky léčebné, pedagogické, sociální a pracovní se zřetelem na jejich propojenost a vzájemnou návaznost. V podkapitole o léčebných prostředcích rehabilitace jsou blíže specifikovány terapeutické metody. Podkapitola o sociálních prostředcích rehabilitace je zaměřena na sociální služby. Druhá kapitola pojednává o tělesném postižení, jeho etiologii a klasifikaci. Blíže specifikovanými druhy tělesného postižení jsou dětská mozková obrna a neuromuskulární onemocnění. Poslední kapitola teoretické části se věnuje metodám koordinované rehabilitace, které se mohou využívat u dětí s tělesným postižením.
Výzkum proběhl v centru Kaňka, celým názvem Základní škola a Mateřská škola a poskytovatel sociálních služeb, Kaňka o.p.s. v Táboře. Cílem praktické části bylo zmapovat metody, které centrum v rámci systému koordinované rehabilitace svým klientům, zejména dětem s tělesným postižením, poskytuje a na kazuistikách vybraných dětí poukázat, zda tento systém v zařízení funguje. Součástí praktické části je podkapitola, která je věnovaná charakteristice a bližšímu seznámení se s centrem Kaňka.
Pro naplnění cíle byl zvolen kvalitativní výzkum. Údaje byly zjišťovány především obsahovou analýzou dat, jako doplňková metoda sloužily polostrukturované rozhovory s rodiči. Na základě obsahové analýzy dokumentů byly vytvořeny tři kazuistiky dětí s tělesným postižením, které zachycují rodinnou a osobní anamnézu, informace z lékařských zpráv, psychologických vyšetření a individuálních plánů. Pozornost byla také soustředěna na jednotlivé prostředky koordinované rehabilitace, které v rámci centra Kaňka děti využívají.
Na základě výzkumu měly být zodpovězeny tyto otázky: Mají děti s tělesným postižením v centru Kaňka možnost využívat komplexní péči v duchu koordinované rehabilitace? Jaké metody a služby jsou v centru nabízeny? A odpovídá nabídka představám rodičů pečujících o děti s tělesným postižením?
Výzkum ukázal, že především díky týmové spolupráci funguje centrum Kaňka na bázi uceleného (koordinovaného) systému rehabilitace. Z kazuistik je patrná dobrá návaznost prostředků léčebných, pedagogických a sociálních. Pracovní prostředky nejsou klíčové, jelikož byla pozornost soustředěna na děti školního věku. Na druhé straně však centrum Kaňka poskytuje ergoterapii, která zejména u dětí s tělesným postižením představuje nácvik běžných denních činností a rozvoj soběstačnosti, což úzce souvisí s pracovními prostředky.
Zařízení propojuje odborné terapie se sociálními službami a povinnou školní docházkou. Poskytovány jsou fyzioterapie, logopedie, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie a ergoterapie. U dětí s tělesným postižením jde především o nácvik běžných denních činností, rozvoj jemné a hrubé motoriky, celkovou duševní pohodu a pozitivní ladění. V rámci sociálních prostředků jsou využívány služby osobní asistence, denní stacionář a raná péče. Děti se vzdělávají v základní škole a základní škole speciální. Kaňka poskytuje také mateřskou školu speciální. V neposlední řadě centrum nabízí volnočasové aktivity.
Základní škola a Mateřská škola a poskytovatel sociálních služeb, Kaňka, o.p.s. je jedním z mála zařízení v Jihočeském kraji, které poskytuje ucelenou péči v duchu koordinované rehabilitace, a to nejen dětem s tělesným postižením.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis called Methods of coordinated rehabilitation provided to individuals with physical disabilities focuses on school-age children.
The thesis is divided into two parts. The theoretical part deals with the system of coordinated rehabilitation, its development and meaning. Means of rehabilitation namely remedies, educational, social and working resources with regard to their interconnection and mutual continuity are closely defined in particular subcategories. Therapeutic methods are closely specified in the subcategory regarding rehabilitation remedies. The subcategory concerning social rehabilitation resources concentrates on social services. Second chapter pinpoints physical disability, its etymology and classification. Specific types of physical disability are cerebral palsy and neuromuscular disease. The last chapter of theoretical part is devoted to methods of coordinated rehabilitation that can be used for children with physical disabilities.
The research took place in Primary school and nursery school and provider of social services, Kaňka social purpose society in Tábor. The aim of the practical part was to find out the methods that this centre under the system of coordinated rehabilitation provides to its clients. Another aim was to point out whether this system works on case reports of chosen children in such facilities.
Qualitative research has been chosen to fulfil the aim of this thesis. The data has been obtained primarily by the content analysis of the data. Semi structured interview with parents served as an additional method. On the basis of the content analysis of the documents three case reports of children with physical disabilities have been created. Informed consent has been acquired from the children's parents. Case reports reflect personal and family history, information in medical reports, psychological examinations and individual plans. Furthermore, attention is paid to particular means of coordinated rehabilitation that are used by the children in Kaňka centre.
The research showed that notably thanks to teamwork Kaňka centre works on the basis of comprehensive (coordinated) system of rehabilitation. It is apparent from case reports that continuity of remedies, educational and social resources is good. Working resources are not crucial for this work because attention was paid on school-age children. On the other hand, Kaňka centre provides occupational therapy especially for children with physical disabilities. Occupational therapy represents a practise of daily activities and development of self-sufficiency, which closely relates to working resources of coordinated rehabilitation.
Facility interconnects specialist therapies with social services and compulsory school attendance. Children are provided these therapies: physiotherapy, speech therapy, canine therapy, music therapy, art therapy and occupational therapy. As far as the children with physical disabilities are concerned they practise ordinary daily activities, develop fine and gross motor skills, improve mental health and overall wellbeing and promote a positive attitude. In terms of social resources these services are used: personal assistance, day care centre and early care. Children are educated in primary school and special school for primary education. Kaňka also provides special care nursery. Children are also offered leisure activities.
Primary school and nursery school and provider of social services, Kaňka social purpose society is one of few centres in southern Bohemia region that provides complex care in the spirit of coordinated rehabilitation that is not only for children with physical disabilities.
Klíčová slova
Koordinovaná rehabilitace, prostředky rehabilitace, odborné terapie, sociální služby, povinná školní docházka, multidisciplinární přístup, centrum Kaňka, dítě s tělesným postižením
Klíčová slova v angličtině
Coordinated rehabilitation, means of rehabilitation, specialist therapies, social services, compulsory school attendance, multidisciplinary approach, Kaňka centre, a child with physical disability
Zásady pro vypracování
1. Současný stav problematiky
Tělesným, tedy somatickým postižením rozumíme v obecné rovině takové
postižení, které se projevuje buďto dočasnými anebo trvalými problémy v motorických dispozicích člověka. Jedná se především o poruchy nervového systému. Dle doby vzniku dělíme tělesné postižení na vrozené a získané. Vrozené vady vznikají v období prenatálním, perinatálním a časně postnatálním. Mezi příčiny získaných postižení řadíme deformace, různé typy úrazů a nemocí. Poruchy hybnosti mají nesporné důsledky na kvalitu života jedince. Koordinovaná rehabilitace hraje významnou roli v péči o jedince s tělesným postižením. Je poměrně novým pojmem, který nahradil pojem ucelený systém rehabilitace. Skládá se ze čtyř hlavních složek: pedagogické, léčebné, sociální a pracovní složky.
2. Cíl práce
Porovnání nynějšího stavu jedince s tělesným postižením se stavem před zahájením koordinované rehabilitace. Zvláštní pozornost bude zaměřena na děti školního věku.
3. Popis metodiky
V této práci bude využit kvalitativní výzkum, kombinace dvou metod: polostrukturovaného rozhovoru s odborníkem a kazuistik.
4. Využití v praxi
Tato práce by mohla sloužit jako informační materiál pro veřejnost, rodiče dětí s tělesným postižením, i pro odborníky zabývající se touto problematikou.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav problematiky
Tělesným, tedy somatickým postižením rozumíme v obecné rovině takové
postižení, které se projevuje buďto dočasnými anebo trvalými problémy v motorických dispozicích člověka. Jedná se především o poruchy nervového systému. Dle doby vzniku dělíme tělesné postižení na vrozené a získané. Vrozené vady vznikají v období prenatálním, perinatálním a časně postnatálním. Mezi příčiny získaných postižení řadíme deformace, různé typy úrazů a nemocí. Poruchy hybnosti mají nesporné důsledky na kvalitu života jedince. Koordinovaná rehabilitace hraje významnou roli v péči o jedince s tělesným postižením. Je poměrně novým pojmem, který nahradil pojem ucelený systém rehabilitace. Skládá se ze čtyř hlavních složek: pedagogické, léčebné, sociální a pracovní složky.
2. Cíl práce
Porovnání nynějšího stavu jedince s tělesným postižením se stavem před zahájením koordinované rehabilitace. Zvláštní pozornost bude zaměřena na děti školního věku.
3. Popis metodiky
V této práci bude využit kvalitativní výzkum, kombinace dvou metod: polostrukturovaného rozhovoru s odborníkem a kazuistik.
4. Využití v praxi
Tato práce by mohla sloužit jako informační materiál pro veřejnost, rodiče dětí s tělesným postižením, i pro odborníky zabývající se touto problematikou.
Seznam doporučené literatury
JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením, 2. aktualizované vydání. Praha: Triton, 2006. ISNB 80-7254-730-5
JANKOVSKÝ, Jiří., PFEIFFER, Jan., ŠVESTKOVÁ, Olga. Vybrané kapitoly z uceleného systému rehabilitace. České Budějovice: Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta, 2005. ISNB 80-7040-826-X
Votava, Jiří. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum, 2005. ISNB 80-246-0708-5
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISNB 978- 80-247-2667-0.
VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISNB 80-7315-134-0
JAKOBOVÁ, Anna. Komplexní péče o děti s tělesným a kombinovaným postižením. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2011, ISNB 978-80-7368-945-2
PIPEKOVÁ, J.(ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-
7315-120-0
Seznam doporučené literatury
JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením, 2. aktualizované vydání. Praha: Triton, 2006. ISNB 80-7254-730-5
JANKOVSKÝ, Jiří., PFEIFFER, Jan., ŠVESTKOVÁ, Olga. Vybrané kapitoly z uceleného systému rehabilitace. České Budějovice: Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta, 2005. ISNB 80-7040-826-X
Votava, Jiří. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum, 2005. ISNB 80-246-0708-5
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISNB 978- 80-247-2667-0.
VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISNB 80-7315-134-0
JAKOBOVÁ, Anna. Komplexní péče o děti s tělesným a kombinovaným postižením. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2011, ISNB 978-80-7368-945-2
PIPEKOVÁ, J.(ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-
7315-120-0