Cílem této bakalářské práce je mapovat vzpomínky vysokoškolských studentů, kteří mají, z období dětství či dospívání, zážitky ztráty blízké osoby či procesu truchlení. Vzhledem k záměrům výzkumu, bylo využito kvalitativního přístupu. Následující studie byla vytvořena s cílem zachytit, u každého z účastníků, jedinečnost prožitků a postojů k této tématice. Retrospektivní design taktéž umožnil, zaměřit se na jednotlivá hodnocení dopadu zážitku v kontextu se současností.
Teoretická část se nejprve zaměřuje na vymezení základních témat, která následně ukotvuji v teorii. Zaměřuji se speciálně na postoj naší společnosti ke smrti V této části se také snažím popsat vývoj konceptu smrti u dětí. Témata ukotvuji v teoriích, které jsou dnes mezi profesionály přijímány. Zmiňuji se také o problematice dětského traumatického zážitku, kdy následně nabízím metody terapie a intervence. Praktická část se zabývá metodologickým pozadím výzkumu, ve kterém bylo využito polostrukturovaných dotazníků. Výzkumná část je založena na šesti případových studiích, které vychází z individuálních rozhovorů šesti dobrovolných účastníků.
Výsledky studie demonstrují vysokou variabilitu dětských prožitků, které proces truchlení doprovází, což bylo, na základě dostupných teorií, předpokládáno.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to survey the memories of college students who experienced the bereavement and grief during their childhood and adolescence by using a qualitative approach. Following study is designed to gather information of each participant's unique experience and attitude. The retrospective design also allows to identify the singularities in their understanding of it's impact to their current life.
The theoretical part is focused on description of the main topics and related theories. I am especially focused on attitude of our society to the topic of death. I describe the development of child understanding of the concept of death. I also refer to current grief theories which are agreed upon by professionals mentioned the topic of Childhood Traumatic Grief. There are also noticed some intervention techniques and therapy methods which can help during the process. The empirical part is based on specification of the research applying semi-structured interviews. This investigation consists of six case studies, which are based on individual interviews with six volunteers.
As expected, the findings from this study can demonstrate how varied the bereavement proces is for children.
Klíčová slova
dětství, dospívání, ztráta blízké osoby, truchlení
Klíčová slova v angličtině
childhood, adolescence, bereavement, grief
Rozsah průvodní práce
95
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je mapovat vzpomínky vysokoškolských studentů, kteří mají, z období dětství či dospívání, zážitky ztráty blízké osoby či procesu truchlení. Vzhledem k záměrům výzkumu, bylo využito kvalitativního přístupu. Následující studie byla vytvořena s cílem zachytit, u každého z účastníků, jedinečnost prožitků a postojů k této tématice. Retrospektivní design taktéž umožnil, zaměřit se na jednotlivá hodnocení dopadu zážitku v kontextu se současností.
Teoretická část se nejprve zaměřuje na vymezení základních témat, která následně ukotvuji v teorii. Zaměřuji se speciálně na postoj naší společnosti ke smrti V této části se také snažím popsat vývoj konceptu smrti u dětí. Témata ukotvuji v teoriích, které jsou dnes mezi profesionály přijímány. Zmiňuji se také o problematice dětského traumatického zážitku, kdy následně nabízím metody terapie a intervence. Praktická část se zabývá metodologickým pozadím výzkumu, ve kterém bylo využito polostrukturovaných dotazníků. Výzkumná část je založena na šesti případových studiích, které vychází z individuálních rozhovorů šesti dobrovolných účastníků.
Výsledky studie demonstrují vysokou variabilitu dětských prožitků, které proces truchlení doprovází, což bylo, na základě dostupných teorií, předpokládáno.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to survey the memories of college students who experienced the bereavement and grief during their childhood and adolescence by using a qualitative approach. Following study is designed to gather information of each participant's unique experience and attitude. The retrospective design also allows to identify the singularities in their understanding of it's impact to their current life.
The theoretical part is focused on description of the main topics and related theories. I am especially focused on attitude of our society to the topic of death. I describe the development of child understanding of the concept of death. I also refer to current grief theories which are agreed upon by professionals mentioned the topic of Childhood Traumatic Grief. There are also noticed some intervention techniques and therapy methods which can help during the process. The empirical part is based on specification of the research applying semi-structured interviews. This investigation consists of six case studies, which are based on individual interviews with six volunteers.
As expected, the findings from this study can demonstrate how varied the bereavement proces is for children.
Klíčová slova
dětství, dospívání, ztráta blízké osoby, truchlení
Klíčová slova v angličtině
childhood, adolescence, bereavement, grief
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude věnovat zkušenostem studentů vysoké školy, kteří se v mladším školním věku či dospívání vyrovnávali se ztrátou blízké osoby. \\
Teoretická část bude obsahovat tato témata: postoj naší společnosti ke smrti a truchlení; fáze procesu truchlení a specifika dětského truchlení, možnosti intervence. \\
Praktická část bude realizována smíšeným či kvalitativním výzkumem, kdy budou mapovány zkušenosti konkrétních studentů s touto problematikou.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude věnovat zkušenostem studentů vysoké školy, kteří se v mladším školním věku či dospívání vyrovnávali se ztrátou blízké osoby. \\
Teoretická část bude obsahovat tato témata: postoj naší společnosti ke smrti a truchlení; fáze procesu truchlení a specifika dětského truchlení, možnosti intervence. \\
Praktická část bude realizována smíšeným či kvalitativním výzkumem, kdy budou mapovány zkušenosti konkrétních studentů s touto problematikou.
Seznam doporučené literatury
BOWLBY, J. Ztráta: smutek a deprese. Praha: Portál, 2013. \\
BROWN, L. Když Dinosaurům někdo umře. Praha: Cesta domů, 2010.\\
COLOROSO, B. Krizové situace v rodině: Jak pomoci dětem překonat smrt blízkého člověka, nemoc, rozvod a trauma adopce. Praha: Ikar, 2008.\\
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002.\\
HAŠKOVCOVÁ, H. Thanatologie: nauka o umírání a smrti. Praha: Galén, 2007. \\
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. \\
KAST, V. Truchlení: fáze a šance psychického procesu. Praha: Portál, 2015. \\
KÜBLER-ROSS, E. O dětech a smrti. Praha: ERMAT, 2003. \\
KÜBLER-ROSS, E. O smrti a umírání. 1. vyd. Turnov: Arnica, 1993. \\
LOUČKA, M. Československá psychologie 2011/ ročník LIV/ číslo 1: Koncept smrti u dětí: Komponenty a determinanty. Praha: Psychologický ústav Akademie věd České republiky. 2011. \\
MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992.\\
MATĚJČEK, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada, 2002. \\
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. \\
ROGGE, U. J. Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál, 1999. \\
SILVERMAN, R. P. Never Too Young to Know: Death in Children's Lives. Oxford: Oxford University Press, 1999. \\
ŠULOVÁ, L. Předškolní dítě a jeho svět. Enfant d'age préscolaire et son monde. Praha: Karolinum, 2003. \\
TURNER, M. Talking with Children and Young People about Death and Dying. London: Jessica Kingsley Publishers, 2006. \\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2007. \\
WORDEN, J. W. Children and Grief: When a Parent dies. New York: Guilford, 1996. \\
YALOM, D. I. Existenciální psychoterapie. Praha: Portál, 2006.
Seznam doporučené literatury
BOWLBY, J. Ztráta: smutek a deprese. Praha: Portál, 2013. \\
BROWN, L. Když Dinosaurům někdo umře. Praha: Cesta domů, 2010.\\
COLOROSO, B. Krizové situace v rodině: Jak pomoci dětem překonat smrt blízkého člověka, nemoc, rozvod a trauma adopce. Praha: Ikar, 2008.\\
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002.\\
HAŠKOVCOVÁ, H. Thanatologie: nauka o umírání a smrti. Praha: Galén, 2007. \\
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. \\
KAST, V. Truchlení: fáze a šance psychického procesu. Praha: Portál, 2015. \\
KÜBLER-ROSS, E. O dětech a smrti. Praha: ERMAT, 2003. \\
KÜBLER-ROSS, E. O smrti a umírání. 1. vyd. Turnov: Arnica, 1993. \\
LOUČKA, M. Československá psychologie 2011/ ročník LIV/ číslo 1: Koncept smrti u dětí: Komponenty a determinanty. Praha: Psychologický ústav Akademie věd České republiky. 2011. \\
MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992.\\
MATĚJČEK, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada, 2002. \\
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. \\
ROGGE, U. J. Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál, 1999. \\
SILVERMAN, R. P. Never Too Young to Know: Death in Children's Lives. Oxford: Oxford University Press, 1999. \\
ŠULOVÁ, L. Předškolní dítě a jeho svět. Enfant d'age préscolaire et son monde. Praha: Karolinum, 2003. \\
TURNER, M. Talking with Children and Young People about Death and Dying. London: Jessica Kingsley Publishers, 2006. \\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2007. \\
WORDEN, J. W. Children and Grief: When a Parent dies. New York: Guilford, 1996. \\
YALOM, D. I. Existenciální psychoterapie. Praha: Portál, 2006.