Tato práce se zabývá problematikou mentální reprezentace čísla a číselných řad. Výzkumná část práce je zaměřena na ověření změny gama aktivity v parietálním lobu při úlohách spojených s výpočetními operacemi na číselných řadách v kanonické (levostranné) a nekanonické (pravostranné)podobě. Měřením EEG aktivity během prezentace a řešení daných úloh zachycujeme změny aktivity v parietální oblasti mozku.
Tato práce se zabývá problematikou mentální reprezentace čísla a číselných řad. Výzkumná část práce je zaměřena na ověření změny gama aktivity v parietálním lobu při úlohách spojených s výpočetními operacemi na číselných řadách v kanonické (levostranné) a nekanonické (pravostranné)podobě. Měřením EEG aktivity během prezentace a řešení daných úloh zachycujeme změny aktivity v parietální oblasti mozku.
Cílem práce je ověřit změnu v gamma aktivitě v parietální oblasti, při úlohách spojených s výpočetními operacemi na číselných řadách v kánonické a nekánonické podobě. Tento experiment navazuje na předchozí výzkum, který prokázal odlišnosti v činnosti parietální oblasti při podobných výpočtech. Jelikož byl způsob prezentace podnětů přechozího výzkumu prostorový, mohlo dojít ke zkreslení výsledků. V plánovaném výzkumu budeme replikovat předchozí design, přičemž způsob prezentace stimulu nebude obsahovat prostorou informaci. Měřením EEG aktivity při matematických úlohách na číselné ose v kánonické (zleva-doprava) a nekánonické (zprava-doleva) bude zachycena aktivita parietální oblasti. Následná analýza by měla prokázat odlišnosti při zpracování této úlohy.\\
Student nejdříve zpracuje literaturu týkající se problematiky číselných řad a provede analýzu současných přístupů. Následně popíše procesy odehrávající se v mozku během počítání na číselných řadách. V praktické části provede měření mozkové aktivity u vzorku dobrovolníků, kteří podstoupí experimentální protokol. Naměřená data zpracuje a statisticky vyhodnotí. Následně provede vizualizaci výsledků. V diskuzi popíše, zda má způsob prezentace vliv na mozkovou aktivitu a porovná výsledky s předchozím výzkumem.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je ověřit změnu v gamma aktivitě v parietální oblasti, při úlohách spojených s výpočetními operacemi na číselných řadách v kánonické a nekánonické podobě. Tento experiment navazuje na předchozí výzkum, který prokázal odlišnosti v činnosti parietální oblasti při podobných výpočtech. Jelikož byl způsob prezentace podnětů přechozího výzkumu prostorový, mohlo dojít ke zkreslení výsledků. V plánovaném výzkumu budeme replikovat předchozí design, přičemž způsob prezentace stimulu nebude obsahovat prostorou informaci. Měřením EEG aktivity při matematických úlohách na číselné ose v kánonické (zleva-doprava) a nekánonické (zprava-doleva) bude zachycena aktivita parietální oblasti. Následná analýza by měla prokázat odlišnosti při zpracování této úlohy.\\
Student nejdříve zpracuje literaturu týkající se problematiky číselných řad a provede analýzu současných přístupů. Následně popíše procesy odehrávající se v mozku během počítání na číselných řadách. V praktické části provede měření mozkové aktivity u vzorku dobrovolníků, kteří podstoupí experimentální protokol. Naměřená data zpracuje a statisticky vyhodnotí. Následně provede vizualizaci výsledků. V diskuzi popíše, zda má způsob prezentace vliv na mozkovou aktivitu a porovná výsledky s předchozím výzkumem.
Seznam doporučené literatury
Dehaene S. Origins of mathematical intuitions the case of arithmetic. Ann NY Acad Sci 2009; 1156: 232-59.
performance and mood. Physiology Behavior, 63(2),249-252.\\
Ansari D, Garcia N, Lucas E, Hamon K, Dhital B. Neural correlates of symbolic number processing in children and adults. Neuroreport 2005; 16: 1769-73.\\
Galton F. Visualized numerals. Nature 1880a; 21: 252-6.
Seznam doporučené literatury
Dehaene S. Origins of mathematical intuitions the case of arithmetic. Ann NY Acad Sci 2009; 1156: 232-59.
performance and mood. Physiology Behavior, 63(2),249-252.\\
Ansari D, Garcia N, Lucas E, Hamon K, Dhital B. Neural correlates of symbolic number processing in children and adults. Neuroreport 2005; 16: 1769-73.\\
Galton F. Visualized numerals. Nature 1880a; 21: 252-6.