Bakalářská práce na téma Princip sociální spravedlnosti a jeho reflexe mezi VŠ studenty je příspěvkem k sociální spravedlnosti, k jednomu z principů moderní sociální politiky. Sociální spravedlnost je velice komplexní pojem a jednou z podmínek legitimity vlády uskutečňující sociální politiku státu je její pozitivní přístup k zásadám sociální spravedlnosti, které jsou akcentovány společností.
Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část práce je rozčleněna na 5 podkapitol. První podkapitola teoretické stati se zabývá vymezením spravedlnosti a jednotlivými zásadami sociální spravedlnosti. Druhá podkapitola je zaměřena na problematiku rovnosti v sociální spravedlnosti. V třetí podkapitole je hlubší zaměření na sociální spravedlnost v kontextu jednotlivých ideologií. Čtvrtá podkapitola popisuje sociální spravedlnost v České republice a poslední podkapitola se zabývá sociální spravedlností ve vzdělávání.
Pro praktickou část jsem zvolil kvalitativní výzkumnou strategii za použití metody dotazování a jako techniku sběru dat jsem zvolil polostrukturovaný rozhovor. Koncepci rozhovoru tvořilo 20 otázek, které korelovaly s teoretickou statí a byly nastaveny tak, aby bylo dosaženo zvoleného cíle. Za pomoci účelového výběru bylo vybráno 10 komunikačních partnerů, přičemž 5 komunikačních partnerů bylo studenty ekonomických oborů a 5 komunikačních partnerů bylo studenty oborů v pomáhajících profesích.
Hlavním cílem bylo zjistit, jak v rámci sociální politiky interpretují VŠ studenti princip sociální spravedlnosti. Na tento hlavní cíl navazovaly 3 cíle dílčí. První dílčí cíl měl zjistit, jak studenti interpretují zásadu oprávnění. Druhý dílčí cíl měl zjistit, jak studenti interpretují zásadu rovnosti výsledků. Poslední z dílčích cílů zjišťoval, jaké zásady sociální spravedlnosti studenti preferují ve vzdělávací politice.
Pro výzkum byly stanoveny 2 výzkumné otázky. 1. Jaké faktory ovlivňují studenty při interpretaci sociální spravedlnosti? 2. Jaký je vztah mezi studiem VŠ a interpretací sociální spravedlnosti?
Z výsledků vyplývá, že studenti vysokých škol nejčetněji akcentují model pevného dna a otevřeného stropu a zásadu oprávnění v kontextu dědictví. Ve vzdělávací politice respondenti nejvíce kladou důraz na zásadu rovností příležitostí, která je z jejich pohledu posilována zásadou rovností výsledků, meritokratickou zásadou a zásadou každému podle zásluh. Vliv studujícího oboru vysoké školy byl zřetelný především u zásady rovnosti výsledků, kde komunikační partneři studující obor zaměřený na pomáhající profese tuto zásadu interpretovali pozitivněji, než komunikační partneři, kteří studují na obory ekonomické.
Práce by mohla sloužit jako pomůcka pro studenty vysokých škol k pochopení celé komplexnosti sociální spravedlnosti a jako podklad pro případnou diskuzi v rámci přednášek a seminářů dotýkajících se sociální politiky.
Anotace v angličtině
The theme of the Bachelor thesis is The principles of the social justice and its reflection among the university students is a contribution to social justice, to one of the principles of the modern social politics. The social justice is a very complex notion and one of the conditions of the legitimacy of the government effecting the social politics of the state and its positive attitude to the principles of the social politics, which are accented by the society.
The thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part is divided into 5 subheads. The first subhead of the theoretical part deals with the definition of the social justice. The second focus on the issues of equality in social justice. In the third subhead is deeper focus on social justice in the context of particular ideologies. The fourth describes social justice in the Czech Republic and the last deals with social justice in education.
I chose qualitative research strategy using the method of substituting. As a data collecting technique I chose a semi-structured interview. The conception of the interview consisted of 20 questions, which correlated with the theoretical treatises and were adjusted so as to achieve the selected goal. With the help of the purposeful selection were chosen 10 communication partners, while 5 of them were students of economics field and 5 were students of specialization in helping profession.
The main goal was to find out how the students interpret the principle of social justice in the context of social policy. This main goal was followed by 3 sub-goals. The first sub-goal has to find out how students interpret the principle of permission. The second sub-goal has to find out how students interpret the principle of equality of results. The last sub-goal was finding out what principles of social justice students prefer in educational policy. For the research were set 2 research questions. 1. What factors influence students in interpretation of social justice? 2. What is the relationship between studying university and interpretation of social justice?
The results show that students most frequently emphasize the model solid bottom and open ceiling and principle of permission in context of heritage. Respondents in educational policy put most emphasis on the principle of equality of opportunity, which is from their perspective reinforced by the principle of equality of results, meritocratic principle and principle to each according to merit. Influence of studying field was evident especially in principle of equality of results, where communication partners studying study focused on helping profession interpreted this principle positively than communicating partners who are studying economic fields.
This thesis could serve as a tool for students to understand the whole complexity of social justice and as basis for any discussion in the lectures and seminars connected to social policy.
complexity of social justice and as basis for any discussion in the lectures and seminars connected to social policy.
Klíčová slova
Ideologie, Rovnost, Sociální spravedlnost, Vzdělávání, Zásady sociální spravedlnosti
Klíčová slova v angličtině
Ideology, Equality, Social justice, Education, Principles of social justice
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce na téma Princip sociální spravedlnosti a jeho reflexe mezi VŠ studenty je příspěvkem k sociální spravedlnosti, k jednomu z principů moderní sociální politiky. Sociální spravedlnost je velice komplexní pojem a jednou z podmínek legitimity vlády uskutečňující sociální politiku státu je její pozitivní přístup k zásadám sociální spravedlnosti, které jsou akcentovány společností.
Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část práce je rozčleněna na 5 podkapitol. První podkapitola teoretické stati se zabývá vymezením spravedlnosti a jednotlivými zásadami sociální spravedlnosti. Druhá podkapitola je zaměřena na problematiku rovnosti v sociální spravedlnosti. V třetí podkapitole je hlubší zaměření na sociální spravedlnost v kontextu jednotlivých ideologií. Čtvrtá podkapitola popisuje sociální spravedlnost v České republice a poslední podkapitola se zabývá sociální spravedlností ve vzdělávání.
Pro praktickou část jsem zvolil kvalitativní výzkumnou strategii za použití metody dotazování a jako techniku sběru dat jsem zvolil polostrukturovaný rozhovor. Koncepci rozhovoru tvořilo 20 otázek, které korelovaly s teoretickou statí a byly nastaveny tak, aby bylo dosaženo zvoleného cíle. Za pomoci účelového výběru bylo vybráno 10 komunikačních partnerů, přičemž 5 komunikačních partnerů bylo studenty ekonomických oborů a 5 komunikačních partnerů bylo studenty oborů v pomáhajících profesích.
Hlavním cílem bylo zjistit, jak v rámci sociální politiky interpretují VŠ studenti princip sociální spravedlnosti. Na tento hlavní cíl navazovaly 3 cíle dílčí. První dílčí cíl měl zjistit, jak studenti interpretují zásadu oprávnění. Druhý dílčí cíl měl zjistit, jak studenti interpretují zásadu rovnosti výsledků. Poslední z dílčích cílů zjišťoval, jaké zásady sociální spravedlnosti studenti preferují ve vzdělávací politice.
Pro výzkum byly stanoveny 2 výzkumné otázky. 1. Jaké faktory ovlivňují studenty při interpretaci sociální spravedlnosti? 2. Jaký je vztah mezi studiem VŠ a interpretací sociální spravedlnosti?
Z výsledků vyplývá, že studenti vysokých škol nejčetněji akcentují model pevného dna a otevřeného stropu a zásadu oprávnění v kontextu dědictví. Ve vzdělávací politice respondenti nejvíce kladou důraz na zásadu rovností příležitostí, která je z jejich pohledu posilována zásadou rovností výsledků, meritokratickou zásadou a zásadou každému podle zásluh. Vliv studujícího oboru vysoké školy byl zřetelný především u zásady rovnosti výsledků, kde komunikační partneři studující obor zaměřený na pomáhající profese tuto zásadu interpretovali pozitivněji, než komunikační partneři, kteří studují na obory ekonomické.
Práce by mohla sloužit jako pomůcka pro studenty vysokých škol k pochopení celé komplexnosti sociální spravedlnosti a jako podklad pro případnou diskuzi v rámci přednášek a seminářů dotýkajících se sociální politiky.
Anotace v angličtině
The theme of the Bachelor thesis is The principles of the social justice and its reflection among the university students is a contribution to social justice, to one of the principles of the modern social politics. The social justice is a very complex notion and one of the conditions of the legitimacy of the government effecting the social politics of the state and its positive attitude to the principles of the social politics, which are accented by the society.
The thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part is divided into 5 subheads. The first subhead of the theoretical part deals with the definition of the social justice. The second focus on the issues of equality in social justice. In the third subhead is deeper focus on social justice in the context of particular ideologies. The fourth describes social justice in the Czech Republic and the last deals with social justice in education.
I chose qualitative research strategy using the method of substituting. As a data collecting technique I chose a semi-structured interview. The conception of the interview consisted of 20 questions, which correlated with the theoretical treatises and were adjusted so as to achieve the selected goal. With the help of the purposeful selection were chosen 10 communication partners, while 5 of them were students of economics field and 5 were students of specialization in helping profession.
The main goal was to find out how the students interpret the principle of social justice in the context of social policy. This main goal was followed by 3 sub-goals. The first sub-goal has to find out how students interpret the principle of permission. The second sub-goal has to find out how students interpret the principle of equality of results. The last sub-goal was finding out what principles of social justice students prefer in educational policy. For the research were set 2 research questions. 1. What factors influence students in interpretation of social justice? 2. What is the relationship between studying university and interpretation of social justice?
The results show that students most frequently emphasize the model solid bottom and open ceiling and principle of permission in context of heritage. Respondents in educational policy put most emphasis on the principle of equality of opportunity, which is from their perspective reinforced by the principle of equality of results, meritocratic principle and principle to each according to merit. Influence of studying field was evident especially in principle of equality of results, where communication partners studying study focused on helping profession interpreted this principle positively than communicating partners who are studying economic fields.
This thesis could serve as a tool for students to understand the whole complexity of social justice and as basis for any discussion in the lectures and seminars connected to social policy.
complexity of social justice and as basis for any discussion in the lectures and seminars connected to social policy.
Klíčová slova
Ideologie, Rovnost, Sociální spravedlnost, Vzdělávání, Zásady sociální spravedlnosti
Klíčová slova v angličtině
Ideology, Equality, Social justice, Education, Principles of social justice
Zásady pro vypracování
1) Teoretické vymezení problematiky
Základy sociální spravedlnosti položil už Aristoteles, když rozdělil spravedlnost na spravedlnost vyrovnávací a spravedlnost rozdělovací (distributivní). S odstupem téměř 2400 let se sociální spravedlnost vyprofilovala do spousty ambivalentních názorů a postojů. Co pro jednoho člověka je spravedlivé, nemusí být spravedlivé pro druhého, jiné zásady sociální spravedlnosti akcentují liberálové, jiné socialisté. Sociální spravedlnost je dnes jedním ze 4 hlavních principů sociální politiky, vedle sociální solidarity, participace a subsidiarity, tudíž v sobě implicitně zahrnuje určitou míru důležitosti.
2) Cíl práce a výzkumné otázky
Hlavní cíl:
Zjistit, jak v rámci sociální politiky interpretují VŠ studenti princip sociální spravedlnosti
Dílčí cíle:
a) Zjistit, jak studenti interpretují zásadu oprávnění
b) Zjistit, jak studenti interpretují zásadu rovnosti výsledků
c) Zjistit, jaké zásady sociální spravedlnosti studenti preferují ve vzdělávací politice
Výzkumné otázky:
a) Jaké faktory ovlivňují studenty při interpretaci sociální spravedlnosti?
b) Jaký je vztah mezi studiem VŠ a interpretací sociální spravedlnosti?
3) Metodika
Kvalitativní výzkumná strategie: metoda dotazování
technika: polostrukturovaný rozhovor
4) výběrový soubor
Výběrový soubor bude tvořen VŠ studenty ekonomických a sociálních oborů na základě účelového výběru.
5) předpokládaný přínos pro praxi
Zjištěné poznatky lze využít v rámci výuky předmětu sociální politika, případně sociologie na humanitně zaměřených školách.
Zásady pro vypracování
1) Teoretické vymezení problematiky
Základy sociální spravedlnosti položil už Aristoteles, když rozdělil spravedlnost na spravedlnost vyrovnávací a spravedlnost rozdělovací (distributivní). S odstupem téměř 2400 let se sociální spravedlnost vyprofilovala do spousty ambivalentních názorů a postojů. Co pro jednoho člověka je spravedlivé, nemusí být spravedlivé pro druhého, jiné zásady sociální spravedlnosti akcentují liberálové, jiné socialisté. Sociální spravedlnost je dnes jedním ze 4 hlavních principů sociální politiky, vedle sociální solidarity, participace a subsidiarity, tudíž v sobě implicitně zahrnuje určitou míru důležitosti.
2) Cíl práce a výzkumné otázky
Hlavní cíl:
Zjistit, jak v rámci sociální politiky interpretují VŠ studenti princip sociální spravedlnosti
Dílčí cíle:
a) Zjistit, jak studenti interpretují zásadu oprávnění
b) Zjistit, jak studenti interpretují zásadu rovnosti výsledků
c) Zjistit, jaké zásady sociální spravedlnosti studenti preferují ve vzdělávací politice
Výzkumné otázky:
a) Jaké faktory ovlivňují studenty při interpretaci sociální spravedlnosti?
b) Jaký je vztah mezi studiem VŠ a interpretací sociální spravedlnosti?
3) Metodika
Kvalitativní výzkumná strategie: metoda dotazování
technika: polostrukturovaný rozhovor
4) výběrový soubor
Výběrový soubor bude tvořen VŠ studenty ekonomických a sociálních oborů na základě účelového výběru.
5) předpokládaný přínos pro praxi
Zjištěné poznatky lze využít v rámci výuky předmětu sociální politika, případně sociologie na humanitně zaměřených školách.
Seznam doporučené literatury
KELLER, Jan. Tři sociální světy: sociální struktura postindustriální společnosti. Vyd. 2. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2011. 211 s. ISBN 978-80-7419-044-5
KREBS, Vojtěch. Sociální politika. 5. Vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010. 542 s. ISBN 978-80-7357-585-4
MORAWSKI, Witold. Ekonomická sociologie: problémy, teorie, empirie. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2005. 338 s. ISBN 80-86429-43-1
NOZICK, Robert. Anarchy, state, and utopia. New York: Basic Books, 1974. 367 s. ISBN 0-465-09720-0
RAWLS, John. Teorie spravedlnosti. Praha: Victoria Publishing, 1995. 361 s. ISBN 80-85605-89-9
STANKIEWITZ, W. J. Hledání politické filozofie: ideologie na sklonku dvacátého století. 1. Vyd. Brno: CDK Centrum pro studium demokracie a kultury, 2006. 463 s. ISBN 80-7325-086-1
SWIFT, Adam. Politická filozofie: základní otázky moderní politologie. 1. Vyd. Praha: Portál, 2005. 190 s. ISBN 80-7178-859-7
TOMEŠ, Igor. Sociální politika: teorie a mezinárodní zkušenost. Vyd. 2. Praha: Socioklub, 2001. 262 s. ISBN 80-86484-00-9
Seznam doporučené literatury
KELLER, Jan. Tři sociální světy: sociální struktura postindustriální společnosti. Vyd. 2. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2011. 211 s. ISBN 978-80-7419-044-5
KREBS, Vojtěch. Sociální politika. 5. Vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010. 542 s. ISBN 978-80-7357-585-4
MORAWSKI, Witold. Ekonomická sociologie: problémy, teorie, empirie. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2005. 338 s. ISBN 80-86429-43-1
NOZICK, Robert. Anarchy, state, and utopia. New York: Basic Books, 1974. 367 s. ISBN 0-465-09720-0
RAWLS, John. Teorie spravedlnosti. Praha: Victoria Publishing, 1995. 361 s. ISBN 80-85605-89-9
STANKIEWITZ, W. J. Hledání politické filozofie: ideologie na sklonku dvacátého století. 1. Vyd. Brno: CDK Centrum pro studium demokracie a kultury, 2006. 463 s. ISBN 80-7325-086-1
SWIFT, Adam. Politická filozofie: základní otázky moderní politologie. 1. Vyd. Praha: Portál, 2005. 190 s. ISBN 80-7178-859-7
TOMEŠ, Igor. Sociální politika: teorie a mezinárodní zkušenost. Vyd. 2. Praha: Socioklub, 2001. 262 s. ISBN 80-86484-00-9