Chodit, běhat, či dokonce sportovat naboso je zdravé a přirozené. Můžeme ji praktikovat venku i doma. Je znám její přínos pro naše zdraví - posiluje svaly, šlachy, má kladný vliv na klouby, zlepšuje držení těla, kladně stimuluje kardiovaskulární systém atd. Bosá chůze se doporučuje u intaktní společnosti i u osob s disabilitou. Bakalářská práce se skládá z části teoretické, kde se zabývá přínosem bosé chůze, pomůckami, které můžeme pro bosou chůzi využít. Dále pak se zabývá zrakovou a sluchovou disabilitou. V praktické části jsem se zabývala, zda děti s disabilitou zrakovou a sluchovou znají pojem bosá chůze a zda bosou chůzi praktikují a porovnávala jsem výsledky dětí s disabilitou s dětmi z intaktní populace.
Anotace v angličtině
Walk, run, play sports or even barefoot is healthy and natural. We can practice indoors and out. It is known for its health benefits - strengthens muscles, tendons, has a positive impact on joints, improves posture, positively stimulates the cardiovascular system etc. Barefoot walking is recommended in the intact society and persons with disability. The thesis consists of a theoretical part which deals with benefits of barefoot walking aids, which can be used for walking barefoot. Then it deals with visual and auditory disability. In the practical part I focused on whether children with visual and auditory disability familiar with the concept of barefoot walk barefoot walking, and whether they practice and I compared the performance of children with disability with children from intact population.
Chodit, běhat, či dokonce sportovat naboso je zdravé a přirozené. Můžeme ji praktikovat venku i doma. Je znám její přínos pro naše zdraví - posiluje svaly, šlachy, má kladný vliv na klouby, zlepšuje držení těla, kladně stimuluje kardiovaskulární systém atd. Bosá chůze se doporučuje u intaktní společnosti i u osob s disabilitou. Bakalářská práce se skládá z části teoretické, kde se zabývá přínosem bosé chůze, pomůckami, které můžeme pro bosou chůzi využít. Dále pak se zabývá zrakovou a sluchovou disabilitou. V praktické části jsem se zabývala, zda děti s disabilitou zrakovou a sluchovou znají pojem bosá chůze a zda bosou chůzi praktikují a porovnávala jsem výsledky dětí s disabilitou s dětmi z intaktní populace.
Anotace v angličtině
Walk, run, play sports or even barefoot is healthy and natural. We can practice indoors and out. It is known for its health benefits - strengthens muscles, tendons, has a positive impact on joints, improves posture, positively stimulates the cardiovascular system etc. Barefoot walking is recommended in the intact society and persons with disability. The thesis consists of a theoretical part which deals with benefits of barefoot walking aids, which can be used for walking barefoot. Then it deals with visual and auditory disability. In the practical part I focused on whether children with visual and auditory disability familiar with the concept of barefoot walk barefoot walking, and whether they practice and I compared the performance of children with disability with children from intact population.
Problém:\\
Je využívaná bosá chůze u lidí s disabilitou? Jaký je přínos bosé chůze u zdravých lidí a u lidí s disabilitou? Jaké jsou možnosti bosé chůze v Jižních Čechách. Je vypracovaná metodika bosé chůze pro lidi s disabilitou?\\
Cíl práce:\\
Zjistit přínos bosé chůze u lidí s disabilitou. Možnosti aplikace bosé chůze v Jižních Čechách.\\
Postup řešení:\\
1.Provést obsahovou analýzu odborných a vědeckých zdrojů - českých i zahraničních.\\
2.Stanovit metody z hlediska cíle BP (diagnostické, evaluační). \\
3.Provést výběr respondentů, tj. lidí s disabilitou a intaktní populace\\
4.Provést investigativní šetření, sběr dat.\\
5.Vyhodnotit a interpretovat výsledky. Diskuse.\\
6.Stanovit závěry.\\
7.Vyjádřit doporučení pro praxi. \\
Metody:\\
Kvalitativní výzkum. Investigativní pentagram. Anketa vlastní konstrukce pro lidi se zvolenou disabilitou a pro intaktní vzorek populace. Použít metodu investigativní pentagram v plném rozsahu (Molnár a kol. 2012).\\
Struktura výzkumné části bakalářské práce:\\
Cíle, Úkoly, Metody, Výsledky, Diskuse, Závěr, Seznam zdrojů, Přílohy.\\
Výzkumný soubor:\\
Lidé s disabilitou (mentální, sluchovou), intaktní populace.\\
Využití výsledků:\\
Upozornit na případné nedostatky v této oblasti. Příspěvek na konferenci.\\
Zásady pro vypracování
Problém:\\
Je využívaná bosá chůze u lidí s disabilitou? Jaký je přínos bosé chůze u zdravých lidí a u lidí s disabilitou? Jaké jsou možnosti bosé chůze v Jižních Čechách. Je vypracovaná metodika bosé chůze pro lidi s disabilitou?\\
Cíl práce:\\
Zjistit přínos bosé chůze u lidí s disabilitou. Možnosti aplikace bosé chůze v Jižních Čechách.\\
Postup řešení:\\
1.Provést obsahovou analýzu odborných a vědeckých zdrojů - českých i zahraničních.\\
2.Stanovit metody z hlediska cíle BP (diagnostické, evaluační). \\
3.Provést výběr respondentů, tj. lidí s disabilitou a intaktní populace\\
4.Provést investigativní šetření, sběr dat.\\
5.Vyhodnotit a interpretovat výsledky. Diskuse.\\
6.Stanovit závěry.\\
7.Vyjádřit doporučení pro praxi. \\
Metody:\\
Kvalitativní výzkum. Investigativní pentagram. Anketa vlastní konstrukce pro lidi se zvolenou disabilitou a pro intaktní vzorek populace. Použít metodu investigativní pentagram v plném rozsahu (Molnár a kol. 2012).\\
Struktura výzkumné části bakalářské práce:\\
Cíle, Úkoly, Metody, Výsledky, Diskuse, Závěr, Seznam zdrojů, Přílohy.\\
Výzkumný soubor:\\
Lidé s disabilitou (mentální, sluchovou), intaktní populace.\\
Využití výsledků:\\
Upozornit na případné nedostatky v této oblasti. Příspěvek na konferenci.\\
Seznam doporučené literatury
Daněk, K. (1989). Chůze znovu objevená. Praha: Olympia.\\
Emslie, M. (1930). Prevention of foot deformaties in children. Lancet 2, 1260-1263.\\
Erskien. L. (2009). Why were you born with bare feet? February 3. Retrieved 12.6.2014 from World Wild\\ Web:http://livingbarefoot.info/2009/02/why-were-you-born-with-bare-feet \\
Larsen, Ch. (2005). Zdravá chůze po celý život. Olomouc: Poznání.\\
Louise L. Hay. Miluj svůj život (1999). Praha: PRAGMA\\
Rabin, C. R. (2010). Hazards: work stress raises women's heart risk. The New york edition 23(11), D6.\\
Rao, U. B., Joseph, B. (1992). The influence of footwear on the prevalence of flat foot. The Journal of Bone and Joint Surgery, 74B(4), 525-527.\\
Rook, G. A., Lowry, C. (2008). The hygiene hypothesis and psychiatric disorder. Trends in imunology 29(4), 150. \\
Rossi, W. A., (1999). Why shoes make, normal gait impossible. Podiatry management, 50-61.\\
Řepka, E. (2005). Motivace žáků ve školní tělesné výchově. České Budějovice: Jihočeská univerzita. \\
Slouka, I. (2014). Ne-li bosky, z nohou trosky. Praha: Freetim(e)publishing s.r.o. \\
Sovová, E., Zapletalová, B., & Cipryanová, H. (2008). 100+1 otázek a odpovědí o chůzi, nejen nordické. Praha: Grada. \\
Staheli, L, T. (1991). The Living Sections. The New York Times, 14, C1. \\
Veselý, J. (2007). Dynamická chůze, cesta zpátky za zdravím. Olomouc: FONTÁNA. \\
Seznam doporučené literatury
Daněk, K. (1989). Chůze znovu objevená. Praha: Olympia.\\
Emslie, M. (1930). Prevention of foot deformaties in children. Lancet 2, 1260-1263.\\
Erskien. L. (2009). Why were you born with bare feet? February 3. Retrieved 12.6.2014 from World Wild\\ Web:http://livingbarefoot.info/2009/02/why-were-you-born-with-bare-feet \\
Larsen, Ch. (2005). Zdravá chůze po celý život. Olomouc: Poznání.\\
Louise L. Hay. Miluj svůj život (1999). Praha: PRAGMA\\
Rabin, C. R. (2010). Hazards: work stress raises women's heart risk. The New york edition 23(11), D6.\\
Rao, U. B., Joseph, B. (1992). The influence of footwear on the prevalence of flat foot. The Journal of Bone and Joint Surgery, 74B(4), 525-527.\\
Rook, G. A., Lowry, C. (2008). The hygiene hypothesis and psychiatric disorder. Trends in imunology 29(4), 150. \\
Rossi, W. A., (1999). Why shoes make, normal gait impossible. Podiatry management, 50-61.\\
Řepka, E. (2005). Motivace žáků ve školní tělesné výchově. České Budějovice: Jihočeská univerzita. \\
Slouka, I. (2014). Ne-li bosky, z nohou trosky. Praha: Freetim(e)publishing s.r.o. \\
Sovová, E., Zapletalová, B., & Cipryanová, H. (2008). 100+1 otázek a odpovědí o chůzi, nejen nordické. Praha: Grada. \\
Staheli, L, T. (1991). The Living Sections. The New York Times, 14, C1. \\
Veselý, J. (2007). Dynamická chůze, cesta zpátky za zdravím. Olomouc: FONTÁNA. \\