Diplomová práce na téma Okno. Výtvarný projekt pro 2. stupeň ZŠ nabízí vhled do problematiky tématu okna, variability tématu a uplatnění ve výuce výtvarné výchovy.
Teoretická část se nejprve zaměřuje na podobu a funkci okna v historickém vývoji architektury. Následující kapitoly pojednávají o využívání motivu okna v malířství v průběhu historie a v umění minulého století. Dále se věnuje motivu okna v českém jazyce a literatuře a závěrem definuje problematiku projektové výuky a její historii.
Praktická část navazuje na poznatky z části teoretické, jež se stávají inspiračním zdrojem pro aplikaci tématu do hodin výtvarné výchovy. Tato část se zaměřuje na přípravu, průběh a reflexi vlastních výtvarných lekcí realizovaných na druhém stupni základní školy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis offers insight into the issue of window, into the variability of the issue and its usage during art lessons in the lower secondary schools.
The first chapter of the theoretical part of the thesis focuses on the form and the function of window in course of the historical development of architecture. Next chapters deal with the usage of the motif of the window in painting in the course of history and the usage of the motif of the window in art during the last century. The end of theoretical part of the thesis deals with motif of the window in Czech language and literature and the last chapter defines the project in education and its history.
The practical part is based on the findings in the theoretical part that become the source of inspiration for the application of the topic in the art lessons. This part focuses on preparation, process and the reflection of author's own art lessons that have been realised in the lower secondary school.
Klíčová slova
okno, motiv okna, projektová metoda, projekt ve výtvarné výchově
Klíčová slova v angličtině
window, the motif of window, project in education, project in art lessons
Rozsah průvodní práce
119 s. (140 081 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma Okno. Výtvarný projekt pro 2. stupeň ZŠ nabízí vhled do problematiky tématu okna, variability tématu a uplatnění ve výuce výtvarné výchovy.
Teoretická část se nejprve zaměřuje na podobu a funkci okna v historickém vývoji architektury. Následující kapitoly pojednávají o využívání motivu okna v malířství v průběhu historie a v umění minulého století. Dále se věnuje motivu okna v českém jazyce a literatuře a závěrem definuje problematiku projektové výuky a její historii.
Praktická část navazuje na poznatky z části teoretické, jež se stávají inspiračním zdrojem pro aplikaci tématu do hodin výtvarné výchovy. Tato část se zaměřuje na přípravu, průběh a reflexi vlastních výtvarných lekcí realizovaných na druhém stupni základní školy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis offers insight into the issue of window, into the variability of the issue and its usage during art lessons in the lower secondary schools.
The first chapter of the theoretical part of the thesis focuses on the form and the function of window in course of the historical development of architecture. Next chapters deal with the usage of the motif of the window in painting in the course of history and the usage of the motif of the window in art during the last century. The end of theoretical part of the thesis deals with motif of the window in Czech language and literature and the last chapter defines the project in education and its history.
The practical part is based on the findings in the theoretical part that become the source of inspiration for the application of the topic in the art lessons. This part focuses on preparation, process and the reflection of author's own art lessons that have been realised in the lower secondary school.
Klíčová slova
okno, motiv okna, projektová metoda, projekt ve výtvarné výchově
Klíčová slova v angličtině
window, the motif of window, project in education, project in art lessons
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
- Okno jako téma a námět v umělecké tvorbě;
- projektová metoda ve výtvarné výchově;
- analýza prostoru pro zvolené výtvarné prostředky v rámci výtvarných činností včetně intermediálních a experimentálních aktivit ve výtvarné výchově v rámci 2. stupně ZŠ v souvislostech se současnými proudy ve výtvarné výchově.
Praktická část:
Vytvoření, částečná realizace a reflexe souboru vlastních lekcí výtvarné výchovy s využitím tématu Okno ve vybrané/vybraných třídě/třídách na ZŠ.
Poznámka: Všechny součásti diplomové práce budou zpracovávány s ohledem na formu práce, tedy prakticko-teoreticky. Jednotlivé části práce budou adekvátně akcentovány v obrazové dokumentaci.
Diplomant zpracuje všechny části diplomové práce dle svých možností na té nejlepší stylistické a pravopisné úrovni.
Rozsah grafických prací:
Obrazový materiál dokumentující přípravu a realizaci souboru výtvarných lekcí na zadané téma.
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
- Okno jako téma a námět v umělecké tvorbě;
- projektová metoda ve výtvarné výchově;
- analýza prostoru pro zvolené výtvarné prostředky v rámci výtvarných činností včetně intermediálních a experimentálních aktivit ve výtvarné výchově v rámci 2. stupně ZŠ v souvislostech se současnými proudy ve výtvarné výchově.
Praktická část:
Vytvoření, částečná realizace a reflexe souboru vlastních lekcí výtvarné výchovy s využitím tématu Okno ve vybrané/vybraných třídě/třídách na ZŠ.
Poznámka: Všechny součásti diplomové práce budou zpracovávány s ohledem na formu práce, tedy prakticko-teoreticky. Jednotlivé části práce budou adekvátně akcentovány v obrazové dokumentaci.
Diplomant zpracuje všechny části diplomové práce dle svých možností na té nejlepší stylistické a pravopisné úrovni.
Rozsah grafických prací:
Obrazový materiál dokumentující přípravu a realizaci souboru výtvarných lekcí na zadané téma.
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Brno: Triton v koedici s Masarykovou univerzitou, 2005. 289 s. ISBN 80-7254-705-4.
HOSMAN, Zdeněk. Didaktický skicář: výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2007. 94 s. ISBN 978-80-7394-001-0.
KENNER, T. A. Symboly a jejich skrytý význam: záhadný smysl a zapomenutý původ znamení a symbolů v moderním světě. Praha: Metafora, 2007. 160 s. ISBN 978-80-7359-079-6.
ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1995. 195 s.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. 219 s. ISBN 80-902267-2-8.
VALENTA, Josef (et al.). Pohledy: projektová metoda ve škole a za školou. Praha: IPOS-ARTAMA: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1993. 61 s. ISBN 80-7068-066-0.
ŠEVČÍKOVÁ, Zuzana. Okno: Remeslo, technika, umenie. Okno v dejinách umenia a v pamiatkovej obnove). Bratislava: Príroda, 1990. 108 s.
ŠKABRADA, Jiří. Konstrukce historických staveb. Praha: Argo, 2007. ISBN 80-7203-548-7.
KOCH, Wilfried. Evropská architektura: Encyklopedie evropské architektury od antiky po současnost. Praha: Ikar, 1998. ISBN 80-7202-388-8.
HEROUT, Jaroslav. Staletí kolem nás: Přehled stavebních slohů. Vyd. 5., přeprac. a dopln. Praha, Litomyšl: Paseka, 2002. 385 s. 80-7185-389-5.
SYROVÝ, Bohuslav a kol. Architektura, svědectví dob: přehled vývoje stavitelství a architektury. Vyd. 3., dopln. Praha: SNTL - Nakladatelství technické literatury, 1987. 455 s.
CURTIS, William J. Architektur im 20. Jahrhundert. 1. Aufl. Přeložil Antje Pehnt. Stuttgart: Deutsche Verlags-Anstalt, 1989, 427 s. ISBN 3-421-02951-2.
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Brno: Triton v koedici s Masarykovou univerzitou, 2005. 289 s. ISBN 80-7254-705-4.
HOSMAN, Zdeněk. Didaktický skicář: výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2007. 94 s. ISBN 978-80-7394-001-0.
KENNER, T. A. Symboly a jejich skrytý význam: záhadný smysl a zapomenutý původ znamení a symbolů v moderním světě. Praha: Metafora, 2007. 160 s. ISBN 978-80-7359-079-6.
ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1995. 195 s.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. 219 s. ISBN 80-902267-2-8.
VALENTA, Josef (et al.). Pohledy: projektová metoda ve škole a za školou. Praha: IPOS-ARTAMA: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1993. 61 s. ISBN 80-7068-066-0.
ŠEVČÍKOVÁ, Zuzana. Okno: Remeslo, technika, umenie. Okno v dejinách umenia a v pamiatkovej obnove). Bratislava: Príroda, 1990. 108 s.
ŠKABRADA, Jiří. Konstrukce historických staveb. Praha: Argo, 2007. ISBN 80-7203-548-7.
KOCH, Wilfried. Evropská architektura: Encyklopedie evropské architektury od antiky po současnost. Praha: Ikar, 1998. ISBN 80-7202-388-8.
HEROUT, Jaroslav. Staletí kolem nás: Přehled stavebních slohů. Vyd. 5., přeprac. a dopln. Praha, Litomyšl: Paseka, 2002. 385 s. 80-7185-389-5.
SYROVÝ, Bohuslav a kol. Architektura, svědectví dob: přehled vývoje stavitelství a architektury. Vyd. 3., dopln. Praha: SNTL - Nakladatelství technické literatury, 1987. 455 s.
CURTIS, William J. Architektur im 20. Jahrhundert. 1. Aufl. Přeložil Antje Pehnt. Stuttgart: Deutsche Verlags-Anstalt, 1989, 427 s. ISBN 3-421-02951-2.