Cílem práce bylo provést rozbor současného stavu výchovy a vzdělávání na úseku ochrany člověka za mimořádných událostí se zvláštním důrazem na postižené osoby. Za tímto účelem bylo realizováno dotazníkové šetření, kdy byly vytvořeny dva dotazníky, a to dotazník pro pedagogický personál speciálních škol a dotazník pro jejich ředitele na území Jihočeského kraje.
Dotazník pro pedagogický personál obsahoval 37 otázek a byl uspořádán do dvou tematických bloků. V dotazníku byla kombinace otevřených a uzavřených otázek. Prvních sedm otázek sloužilo k získání potřebných informací pro charakteristiku zkoumaného souboru. Blok první byl zaměřen na znalost respondentů, otázky byly zaměřené na problematiku integrovaného záchranného systému, ochrany obyvatelstva, otázky první pomoci a vybraných mimořádných událostí (povodeň, radiační havárii, biologické agens), dále pak na znalost doporučených způsobů chování při vzniku vybraných mimořádných událostí. Cílem prvního bloku dotazníku bylo zjistit informovanost pedagogických pracovníků. Blok druhý byl zaměřen na sebevzdělávání v předmětné oblasti a na hodnocení důležitosti výuky této problematiky na školách. Odpovědi pedagogů tohoto tematického bloku sloužily k doplnění názorů, zkušeností či připomínek respondentů vztahujících se k dané problematice.
Dotazník pro ředitele obsahoval 19 otázek. V dotazníku byla kombinace otevřených a uzavřených otázek. Prvních 6 otázek sloužilo k získání potřebných informací pro charakteristiku zkoumaného souboru. Druhá část dotazníku byla zaměřena na otázky, které se zabývaly vlastním názorem ředitelů škol na území Jihočeského kraje.
Výsledky dotazníkového šetření byly vyhodnoceny pomocí programu Excel ze softwarového balíku Microsoft Office. Hlavním cílem práce bylo zjistit informovanost pedagogů. Pro dobrou míru informovanosti jsem si stanovil hranici 75 % správných odpovědí.
Výsledky lze zhodnotit, jako velice zarážející. Dozvěděl jsem se, že většina pedagogických pracovníků nemá základní znalosti v problematice ochrana člověka za mimořádných událostí. Z toho důvodu by se chtěli nechat proškolit formou organizovaných školení. Tento zájem projevili i ředitelé, kteří si také myslí, že na jejich škole je dostatek pomůcek pro výuku jak normálních, tak i zdravotně postižených žáků. To nám ale vyvrátily odpovědi pedagogických pracovníků, kteří tvrdí opak. Jako výsledek lze tedy chápat, že současný stav výchovy a vzdělávání na úseku ochrany člověka za mimořádných událostí je velice individuální a záleží pouze na přístupu pedagogického pracovníka. Neexistují totiž speciální výukové materiály nebo jednotný systém, který by všechny školy sjednotil a poskytl jim potřebné pomůcky.
Práce poskytuje náhled na problematiku výuky ochrany člověka za mimořádných událostí a vlastní názory pedagogických pracovníků na ní. Mé výsledky mohou být použity jako podklad pro další výzkumné šetření, neboť se domnívám, že by bylo vhodné některé pasáže více rozpracovat.
Výkon práce na speciálních školách pro zdravotně postižené s sebou nese řadu psychicky, ale i fyzicky náročných situací. Tyto situace pedagogičtí pracovníci a ředitelé zvládají velice obstojně. V této oblasti existuje mnoho škol, zaměřených speciálně na jedno zdravotní postižení, ale i takové, kde pracují s různě zdravotně postiženými.
Školní vzdělávací programy, a tedy i výuka tematiky ochrany člověka za mimořádných událostí je potřebné přizpůsobit potřebám dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami tak, aby bylo dosahováno souladu mezi vzdělávacími požadavky a skutečnými možnostmi těchto žáků. V současné době školy používají k výuce řadu kompenzačních pomůcek odpovídající speciálním vzdělávacím potřebám žáků, avšak neexistují didaktické pomůcky, speciální učebnice (studijní materiály v Braillově písmu, nahrávky ve znakové řeči) v předmětné oblasti, které by svou formou a obsahem odpovídali potřebám zdravotně postižených osob.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis was to analyse the current state of upbringing and education in the field of human protection in emergency situations, with particular emphasis on persons with disabilities. For this purpose, there was implemented a questionnaire survey and there were created two questionnaires a questionnaire for teaching staff at special schools and a questionnaire for their directors in the South Bohemia region.
The questionnaire for teaching staff comprised 37 questions and was organized into two thematic sections. The questionnaire was a combination of open and closed questions. The first seven questions were used to obtain the information needed to characterize the investigation file. The first block was focused on respondents' knowledge; questions were focused on the issues of the integrated rescue system, civil protection, first aid and questions of selected emergencies (floods, radiation accident, biological agents), then the knowledge of the recommended ways of behaviour in the development of selected incidents. The aim of the first block of the questionnaire was to find out the awareness of teachers. The second block was aimed at self-education in this field and the assessment of the importance of teaching these issues in schools. The replies of teachers of this thematic bloc served to complement the views, experiences and observations of respondents related to this issue.
The questionnaire for directors contained 19 questions. The questionnaire was a combination of open and closed questions. The first 6 questions were used to obtain the information needed to characterize the investigation file. The second part of the questionnaire focused on issues that dealt with school directors' own opinions in the South Bohemia region.
The results of the questionnaire were analysed using Excel from Microsoft Office software package. The main objective of this thesis was to determine the awareness of teachers. For good measure of awareness I set the limit of 75% correct answers.
Results can be assessed as very startling. I learned that most of the teaching staff haven´t basic knowledge in the issues of personal safety in emergencies. For this reason, they would like to educate themselves in the form of organized trainings. Directors, who also think that their schools have enough teaching aids for both normal and disabled students, also showed this interest. Although these answers were disproved by the teaching staff, who claim the opposite. As a result, it can be understood that the present state of education in the field of human protection in emergency is very individual and depends only on the approach of teaching staff. There are no special teaching materials and uniform system that would unite all schools and provide them with the necessary tools.
The thesis provides insight on teaching human protection in emergencies and the teaching staff's own opinions about it. My results can be used as a basis for further research investigation, because I think it would be appropriate to elaborate on some passages.
Performance of work at special schools for the disabled entails a number mentally, but also physically demanding situations. These situations teachers and directors manage very well. In this area there are many schools, specifically aimed at one disability, but also those that work with various disabilities.
School education programs and this teaching the topic of human protection in emergencies need to be adapted to the needs of children and students with special educational needs so as to achieve consistency between educational requirements and actual abilities of these pupils. Currently, schools use to teach a variety of assistive aids to address special educational needs of the pupils, but there are no didactical tools, special textbooks (study materials in Braille, sign language recordings) that would through its form and content reflect the needs of disabled persons.
Klíčová slova
osoby se zdravotním postižením, ochrana člověka za mimořádných událostí, vzdělávací programy, speciální školy, výukové materiály
Klíčová slova v angličtině
persons with disabilities, human protection in emergency situations, education programs, special schools, teaching materials
Rozsah průvodní práce
87 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce bylo provést rozbor současného stavu výchovy a vzdělávání na úseku ochrany člověka za mimořádných událostí se zvláštním důrazem na postižené osoby. Za tímto účelem bylo realizováno dotazníkové šetření, kdy byly vytvořeny dva dotazníky, a to dotazník pro pedagogický personál speciálních škol a dotazník pro jejich ředitele na území Jihočeského kraje.
Dotazník pro pedagogický personál obsahoval 37 otázek a byl uspořádán do dvou tematických bloků. V dotazníku byla kombinace otevřených a uzavřených otázek. Prvních sedm otázek sloužilo k získání potřebných informací pro charakteristiku zkoumaného souboru. Blok první byl zaměřen na znalost respondentů, otázky byly zaměřené na problematiku integrovaného záchranného systému, ochrany obyvatelstva, otázky první pomoci a vybraných mimořádných událostí (povodeň, radiační havárii, biologické agens), dále pak na znalost doporučených způsobů chování při vzniku vybraných mimořádných událostí. Cílem prvního bloku dotazníku bylo zjistit informovanost pedagogických pracovníků. Blok druhý byl zaměřen na sebevzdělávání v předmětné oblasti a na hodnocení důležitosti výuky této problematiky na školách. Odpovědi pedagogů tohoto tematického bloku sloužily k doplnění názorů, zkušeností či připomínek respondentů vztahujících se k dané problematice.
Dotazník pro ředitele obsahoval 19 otázek. V dotazníku byla kombinace otevřených a uzavřených otázek. Prvních 6 otázek sloužilo k získání potřebných informací pro charakteristiku zkoumaného souboru. Druhá část dotazníku byla zaměřena na otázky, které se zabývaly vlastním názorem ředitelů škol na území Jihočeského kraje.
Výsledky dotazníkového šetření byly vyhodnoceny pomocí programu Excel ze softwarového balíku Microsoft Office. Hlavním cílem práce bylo zjistit informovanost pedagogů. Pro dobrou míru informovanosti jsem si stanovil hranici 75 % správných odpovědí.
Výsledky lze zhodnotit, jako velice zarážející. Dozvěděl jsem se, že většina pedagogických pracovníků nemá základní znalosti v problematice ochrana člověka za mimořádných událostí. Z toho důvodu by se chtěli nechat proškolit formou organizovaných školení. Tento zájem projevili i ředitelé, kteří si také myslí, že na jejich škole je dostatek pomůcek pro výuku jak normálních, tak i zdravotně postižených žáků. To nám ale vyvrátily odpovědi pedagogických pracovníků, kteří tvrdí opak. Jako výsledek lze tedy chápat, že současný stav výchovy a vzdělávání na úseku ochrany člověka za mimořádných událostí je velice individuální a záleží pouze na přístupu pedagogického pracovníka. Neexistují totiž speciální výukové materiály nebo jednotný systém, který by všechny školy sjednotil a poskytl jim potřebné pomůcky.
Práce poskytuje náhled na problematiku výuky ochrany člověka za mimořádných událostí a vlastní názory pedagogických pracovníků na ní. Mé výsledky mohou být použity jako podklad pro další výzkumné šetření, neboť se domnívám, že by bylo vhodné některé pasáže více rozpracovat.
Výkon práce na speciálních školách pro zdravotně postižené s sebou nese řadu psychicky, ale i fyzicky náročných situací. Tyto situace pedagogičtí pracovníci a ředitelé zvládají velice obstojně. V této oblasti existuje mnoho škol, zaměřených speciálně na jedno zdravotní postižení, ale i takové, kde pracují s různě zdravotně postiženými.
Školní vzdělávací programy, a tedy i výuka tematiky ochrany člověka za mimořádných událostí je potřebné přizpůsobit potřebám dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami tak, aby bylo dosahováno souladu mezi vzdělávacími požadavky a skutečnými možnostmi těchto žáků. V současné době školy používají k výuce řadu kompenzačních pomůcek odpovídající speciálním vzdělávacím potřebám žáků, avšak neexistují didaktické pomůcky, speciální učebnice (studijní materiály v Braillově písmu, nahrávky ve znakové řeči) v předmětné oblasti, které by svou formou a obsahem odpovídali potřebám zdravotně postižených osob.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis was to analyse the current state of upbringing and education in the field of human protection in emergency situations, with particular emphasis on persons with disabilities. For this purpose, there was implemented a questionnaire survey and there were created two questionnaires a questionnaire for teaching staff at special schools and a questionnaire for their directors in the South Bohemia region.
The questionnaire for teaching staff comprised 37 questions and was organized into two thematic sections. The questionnaire was a combination of open and closed questions. The first seven questions were used to obtain the information needed to characterize the investigation file. The first block was focused on respondents' knowledge; questions were focused on the issues of the integrated rescue system, civil protection, first aid and questions of selected emergencies (floods, radiation accident, biological agents), then the knowledge of the recommended ways of behaviour in the development of selected incidents. The aim of the first block of the questionnaire was to find out the awareness of teachers. The second block was aimed at self-education in this field and the assessment of the importance of teaching these issues in schools. The replies of teachers of this thematic bloc served to complement the views, experiences and observations of respondents related to this issue.
The questionnaire for directors contained 19 questions. The questionnaire was a combination of open and closed questions. The first 6 questions were used to obtain the information needed to characterize the investigation file. The second part of the questionnaire focused on issues that dealt with school directors' own opinions in the South Bohemia region.
The results of the questionnaire were analysed using Excel from Microsoft Office software package. The main objective of this thesis was to determine the awareness of teachers. For good measure of awareness I set the limit of 75% correct answers.
Results can be assessed as very startling. I learned that most of the teaching staff haven´t basic knowledge in the issues of personal safety in emergencies. For this reason, they would like to educate themselves in the form of organized trainings. Directors, who also think that their schools have enough teaching aids for both normal and disabled students, also showed this interest. Although these answers were disproved by the teaching staff, who claim the opposite. As a result, it can be understood that the present state of education in the field of human protection in emergency is very individual and depends only on the approach of teaching staff. There are no special teaching materials and uniform system that would unite all schools and provide them with the necessary tools.
The thesis provides insight on teaching human protection in emergencies and the teaching staff's own opinions about it. My results can be used as a basis for further research investigation, because I think it would be appropriate to elaborate on some passages.
Performance of work at special schools for the disabled entails a number mentally, but also physically demanding situations. These situations teachers and directors manage very well. In this area there are many schools, specifically aimed at one disability, but also those that work with various disabilities.
School education programs and this teaching the topic of human protection in emergencies need to be adapted to the needs of children and students with special educational needs so as to achieve consistency between educational requirements and actual abilities of these pupils. Currently, schools use to teach a variety of assistive aids to address special educational needs of the pupils, but there are no didactical tools, special textbooks (study materials in Braille, sign language recordings) that would through its form and content reflect the needs of disabled persons.
Klíčová slova
osoby se zdravotním postižením, ochrana člověka za mimořádných událostí, vzdělávací programy, speciální školy, výukové materiály
Klíčová slova v angličtině
persons with disabilities, human protection in emergency situations, education programs, special schools, teaching materials
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Hlavním podnětem k potřebě vzdělávat obyvatelstvo na úseku ochrany obyvatelstva je jeho neinformovanost v této oblasti a neznalost doporučených způsobů chování při vzniku mimořádných událostí nebo krizových situací.
Na základě přijetí Pokynu Ministestva školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 4. března 2003 došlo k začlenění tematiky ochrany člověka za mimořádných událostí do vzdělávacích programů základních škol, středních škol a vyšších odborných škol a do učebních dokumentů pro speciální školy.
V současné době je výuka osob se zdravotním postižením v předmětné oblasti aktuálním tématem. Výchova a vzdělávání těchto osob vyžaduje zejména problematice znalé vyučující a vhodné vzdělávací materiály (učebnice, speciální didaktické a kompenzační učební pomůcky) jejichž obsah a forma odpovídá vzdělávacím potřebám těchto osob.
Cíl práce:
Provést rozbor současného stavu výchovy a vzdělávání občanů v oblasti ochrany obyvatelstva se zvláštním důrazem na postižené osoby.
Výzkumná otázka:
Jaký je současný systém výchovy a vzdělávání zdravotně postižených občanů v oblasti ochrany obyvatelstva?
Metodika:
Ke zpracování teoretické části práce bude použita literární rešerše. Vlastní výzkum pak bude realizován formou dotazníkové šetření včetně zpracování dat.
Využití práce v praxi:
Výsledky práce budou využitelné jako podklad pro vytvoření vhodných studijních materiálů určených ke vzdělávání zdravotně postižených osob.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Hlavním podnětem k potřebě vzdělávat obyvatelstvo na úseku ochrany obyvatelstva je jeho neinformovanost v této oblasti a neznalost doporučených způsobů chování při vzniku mimořádných událostí nebo krizových situací.
Na základě přijetí Pokynu Ministestva školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 4. března 2003 došlo k začlenění tematiky ochrany člověka za mimořádných událostí do vzdělávacích programů základních škol, středních škol a vyšších odborných škol a do učebních dokumentů pro speciální školy.
V současné době je výuka osob se zdravotním postižením v předmětné oblasti aktuálním tématem. Výchova a vzdělávání těchto osob vyžaduje zejména problematice znalé vyučující a vhodné vzdělávací materiály (učebnice, speciální didaktické a kompenzační učební pomůcky) jejichž obsah a forma odpovídá vzdělávacím potřebám těchto osob.
Cíl práce:
Provést rozbor současného stavu výchovy a vzdělávání občanů v oblasti ochrany obyvatelstva se zvláštním důrazem na postižené osoby.
Výzkumná otázka:
Jaký je současný systém výchovy a vzdělávání zdravotně postižených občanů v oblasti ochrany obyvatelstva?
Metodika:
Ke zpracování teoretické části práce bude použita literární rešerše. Vlastní výzkum pak bude realizován formou dotazníkové šetření včetně zpracování dat.
Využití práce v praxi:
Výsledky práce budou využitelné jako podklad pro vytvoření vhodných studijních materiálů určených ke vzdělávání zdravotně postižených osob.
Seznam doporučené literatury
Česká republika. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) a o změně dalších zákonů, v platném znění.
Česká republika. Vyhláška Ministerstva vnitra č. 281/2001 Sb., kterou se provádí § 9 odst. 3 písm. a) zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), v platném znění.
Česká republika. Vyhláška Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, v platném znění.
HASIČSKÝ ZÁCHRANNÝ SBOR ČESKÉ REPUBLIKY. Pomůcky k výuce témat ochrany člověka za mimořádných událostí na základních a středních školách. Dostupné z: < http://www.hzscr.cz/clanek/pomucky-pro-zakladni-a-stredni-skoly.aspx/>.
HASIČSKÝ ZÁCHRANNÝ SBOR ČESKÉ REPUBLIKY. Podíl HZS ČR na realizaci Pokynu MŠMT k výuce Ochrana člověka za mimořádných událostí. Dostupné z: .
HASIČSKÝ ZÁCHRANNÝ SBOR ČESKÉ REPUBLIKY. Začlenění tématik "Ochrana člověka za mimořádných událostí, péče o zdraví a dopravní výchova" do studijních programů pedagogických fakult. Dostupné z: .
CHLÍBKOVÁ, D. Historická analýza edukace v ochraně obyvatelstva učitelů základních škol v České republice, Informační zpravodaj, 1. vyd., Lázně Bohdanče: Institut ochrany obyvatelstva, 2006, roč. 17, č. 1, s. 12-19, ISBN 80-86640-60-4.
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. Pokyn MŠMT k začlenění tematiky ochrany člověka za mimořádných událostí do vzdělávacích programů č. j. 12 050/03-22. Dostupné z: .
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. Rejstřík škol a školských zařízení. Dostupné z: .
Seznam doporučené literatury
Česká republika. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) a o změně dalších zákonů, v platném znění.
Česká republika. Vyhláška Ministerstva vnitra č. 281/2001 Sb., kterou se provádí § 9 odst. 3 písm. a) zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), v platném znění.
Česká republika. Vyhláška Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, v platném znění.
HASIČSKÝ ZÁCHRANNÝ SBOR ČESKÉ REPUBLIKY. Pomůcky k výuce témat ochrany člověka za mimořádných událostí na základních a středních školách. Dostupné z: < http://www.hzscr.cz/clanek/pomucky-pro-zakladni-a-stredni-skoly.aspx/>.
HASIČSKÝ ZÁCHRANNÝ SBOR ČESKÉ REPUBLIKY. Podíl HZS ČR na realizaci Pokynu MŠMT k výuce Ochrana člověka za mimořádných událostí. Dostupné z: .
HASIČSKÝ ZÁCHRANNÝ SBOR ČESKÉ REPUBLIKY. Začlenění tématik "Ochrana člověka za mimořádných událostí, péče o zdraví a dopravní výchova" do studijních programů pedagogických fakult. Dostupné z: .
CHLÍBKOVÁ, D. Historická analýza edukace v ochraně obyvatelstva učitelů základních škol v České republice, Informační zpravodaj, 1. vyd., Lázně Bohdanče: Institut ochrany obyvatelstva, 2006, roč. 17, č. 1, s. 12-19, ISBN 80-86640-60-4.
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. Pokyn MŠMT k začlenění tematiky ochrany člověka za mimořádných událostí do vzdělávacích programů č. j. 12 050/03-22. Dostupné z: .
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. Rejstřík škol a školských zařízení. Dostupné z: .