Tato bakalářská práce je zaměřena především na čaj a jeho popularitu mezi jeho konzumenty, a také na popularitu fenoménu čajoven v České republice. Teoretická část práce je soustředěna na rostlinu Camellia sinensis, ze které se čaj vyrábí. Pozornost je zaměřena na pěstování čaje, úpravu a zpracování čaje, rozdělení čaje z nejrůznějších pohledů a obchod s čajem. Mimo jiné je zde zmíněno rozdělení čaje podle českých legislativních norem.
Praktická část je rozdělena do tří částí. První část spočívá v analýze produktových a prodejních formátů čaje na českém trhu, to znamená v jakých formách a na jakých místech mohou konzumenti čaj zakoupit (např. v maloobchodní síti, v lékárně, v obchodě se zdravou výživou apod.). Druhá část představuje dotazníkové šetření, které zjišťuje preference v konzumaci čaje a popularitu čajoven mezi spotřebiteli, ve snaze zjistit, který prodejní formát čaje je mezi spotřebiteli nejoblíbenější. Třetí část je založena na rozhovoru s panem Alešem Juřinou, jednatelem společnosti Spolek milců čaje, s.r.o., která provozuje franchisovou síť čajoven v České republice, na Slovensku, v Maďarsku a v USA.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is oriented primarily on tea and the popularity among its consumers, and also on popularity of the "phenomenon" tearooms in the Czech Republic. The theoretical part of thesis deals with Camellia sinensis, the plant of which is tea produced. The attention is paid to the cultivation of tea as well as on the treatment of tea, the distribution of tea and the trade with tea. Finally, it is also mentioned the distribution of tea according to Czech legislative requirements.
The practical part is divided into three parts. The first one is analysis of products and sales formats of tea on Czech market, it means in which forms and where can consumers tea buy (for example in retail network, in pharmacy, in health food store etc.). The second part presents a questionnaire survey, which focuses on consumer preferences in tea consumption and their popularity of tearooms, in order to find out which retail formats of tea are the most popular among the consumers. The third part is based on interview with Mr. Aleš Juřina, the CEO of company Spolek milců čaje, s.r.o., which operates franchise network of tearooms in the Czech Republic, in Slovakia, in Hungary and in the USA.
Tato bakalářská práce je zaměřena především na čaj a jeho popularitu mezi jeho konzumenty, a také na popularitu fenoménu čajoven v České republice. Teoretická část práce je soustředěna na rostlinu Camellia sinensis, ze které se čaj vyrábí. Pozornost je zaměřena na pěstování čaje, úpravu a zpracování čaje, rozdělení čaje z nejrůznějších pohledů a obchod s čajem. Mimo jiné je zde zmíněno rozdělení čaje podle českých legislativních norem.
Praktická část je rozdělena do tří částí. První část spočívá v analýze produktových a prodejních formátů čaje na českém trhu, to znamená v jakých formách a na jakých místech mohou konzumenti čaj zakoupit (např. v maloobchodní síti, v lékárně, v obchodě se zdravou výživou apod.). Druhá část představuje dotazníkové šetření, které zjišťuje preference v konzumaci čaje a popularitu čajoven mezi spotřebiteli, ve snaze zjistit, který prodejní formát čaje je mezi spotřebiteli nejoblíbenější. Třetí část je založena na rozhovoru s panem Alešem Juřinou, jednatelem společnosti Spolek milců čaje, s.r.o., která provozuje franchisovou síť čajoven v České republice, na Slovensku, v Maďarsku a v USA.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is oriented primarily on tea and the popularity among its consumers, and also on popularity of the "phenomenon" tearooms in the Czech Republic. The theoretical part of thesis deals with Camellia sinensis, the plant of which is tea produced. The attention is paid to the cultivation of tea as well as on the treatment of tea, the distribution of tea and the trade with tea. Finally, it is also mentioned the distribution of tea according to Czech legislative requirements.
The practical part is divided into three parts. The first one is analysis of products and sales formats of tea on Czech market, it means in which forms and where can consumers tea buy (for example in retail network, in pharmacy, in health food store etc.). The second part presents a questionnaire survey, which focuses on consumer preferences in tea consumption and their popularity of tearooms, in order to find out which retail formats of tea are the most popular among the consumers. The third part is based on interview with Mr. Aleš Juřina, the CEO of company Spolek milců čaje, s.r.o., which operates franchise network of tearooms in the Czech Republic, in Slovakia, in Hungary and in the USA.
Cíl práce:
Práce představí čaj z pohledu legislativních, resp. normativních požadavků a produktové kategorie ve vazbě na technologické postupy. Vymezí základní spotřebitelské preference a prodejní formáty. Pozornost bude věnována zejména specifické formě prodeje čaje - čajovnám.
Metodický postup:
Studium odborné literatury
Šetření na úrovni spotřebitelů
Šetření na úrovni čajoven
Formulace závěrů
Rámcová osnova:
1. Úvod. 2. Literární rešerše. 3. Cíle a metody. 4. Analýza a syntéza poznatků z realizovaných průzkumů. 5. Závěr. 6. Seznam literatury. 7. Přílohy.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Práce představí čaj z pohledu legislativních, resp. normativních požadavků a produktové kategorie ve vazbě na technologické postupy. Vymezí základní spotřebitelské preference a prodejní formáty. Pozornost bude věnována zejména specifické formě prodeje čaje - čajovnám.
Metodický postup:
Studium odborné literatury
Šetření na úrovni spotřebitelů
Šetření na úrovni čajoven
Formulace závěrů
Rámcová osnova:
1. Úvod. 2. Literární rešerše. 3. Cíle a metody. 4. Analýza a syntéza poznatků z realizovaných průzkumů. 5. Závěr. 6. Seznam literatury. 7. Přílohy.
Seznam doporučené literatury
Gascoyne, K. (2011). Tea: history, terroirs, varieties. 2nd edition. New York: Firefly Books (U.S.) Inc. 272 p.
Koplík, R. Čaj a káva: Chemické složení čaje. Základy analýzy potravin. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická. Dostupné z: http://web.vscht.cz/ koplikr/7%20%C4%8Caj%20a%20k%C3%A1va.pdf
Martin, L. (2007). Tea: The Drink that Changed the World. 1st edition. Tuttle Publishing. 256 p.
Pössl, M. (2010). Čaj jako životní styl. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 81 s.
Saberi, H. (2010). Tea: A Global History. 1st edition. London: Reaktion Books Ltd. 183 p.
Thoma, M., Thoma, Z. & S. Thomová. (2002). Příběh čaje. 1. vydání. Praha: Nakladatelství Argo. 400 s.
Předpis č. 330/1997 Sb. Vyhláška Ministerstva zemědělství, kterou se provádí 18 písm. a), d), j) a k) zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů pro čaj, kávu a kávoviny ze dne 17. 12. 1997.
Seznam doporučené literatury
Gascoyne, K. (2011). Tea: history, terroirs, varieties. 2nd edition. New York: Firefly Books (U.S.) Inc. 272 p.
Koplík, R. Čaj a káva: Chemické složení čaje. Základy analýzy potravin. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická. Dostupné z: http://web.vscht.cz/ koplikr/7%20%C4%8Caj%20a%20k%C3%A1va.pdf
Martin, L. (2007). Tea: The Drink that Changed the World. 1st edition. Tuttle Publishing. 256 p.
Pössl, M. (2010). Čaj jako životní styl. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 81 s.
Saberi, H. (2010). Tea: A Global History. 1st edition. London: Reaktion Books Ltd. 183 p.
Thoma, M., Thoma, Z. & S. Thomová. (2002). Příběh čaje. 1. vydání. Praha: Nakladatelství Argo. 400 s.
Předpis č. 330/1997 Sb. Vyhláška Ministerstva zemědělství, kterou se provádí 18 písm. a), d), j) a k) zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů pro čaj, kávu a kávoviny ze dne 17. 12. 1997.