Bakalářská práce se zabývá předčtenářskou gramotností u dětí v mateřských školách a školních družinách. Teoretická část práce objasňuje základní pojmy související s tématem. Popisuje vývoj předčtenáře v rodině, v mateřské škole, v knihovně a zaměřuje se na faktory ovlivňující předčtenářskou gramotnost. Dále zachycuje záběr textů souvisejících s tématem předčtenářské, čtenářské gramotnosti z časopisů Informatorium 3-8 a Rodina a škola v období 2010-2016.
Praktická část je zaměřena na zjištění konkrétních údajů ohledně rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti v Základní a Mateřské škole Černovice. Seznamuje s výsledky výzkumného šetření, které bylo provedeno v mateřské škole a ve školní družině. Výsledky dotazníků z mateřské školy jsou doplněny poznatky z pozorování.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on pre-reader´s literacy of children placed in nursery schools and after school care. The theoretical part clarifies basic terms related to the topic. It describes the reader´s development in the family, nursery school, library and it focuses on the factors that are influencing the pre-reader´s literacy. Furthermore the thesis records thematic range of the texts from the journal Informatorium 3-8 and Rodina a škola issued between 2010 and 2016.
The practical part focuses on the findings of particular data related to the development of reading skills and reader´s literacy on the elementary and nursery school in Černovice. This part introduces the results of research which was conducted in the nursery school and after school care. The peer observation complements the results from the nursery school.
Klíčová slova
předčtenářská gramotnost, čtenářská gramotnost, vývoj čtenáře, čtenářství, rozvoj čtenářství
Klíčová slova v angličtině
pre-readers literacy, reader's literacy, development of the reader, readership, development of the readership
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá předčtenářskou gramotností u dětí v mateřských školách a školních družinách. Teoretická část práce objasňuje základní pojmy související s tématem. Popisuje vývoj předčtenáře v rodině, v mateřské škole, v knihovně a zaměřuje se na faktory ovlivňující předčtenářskou gramotnost. Dále zachycuje záběr textů souvisejících s tématem předčtenářské, čtenářské gramotnosti z časopisů Informatorium 3-8 a Rodina a škola v období 2010-2016.
Praktická část je zaměřena na zjištění konkrétních údajů ohledně rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti v Základní a Mateřské škole Černovice. Seznamuje s výsledky výzkumného šetření, které bylo provedeno v mateřské škole a ve školní družině. Výsledky dotazníků z mateřské školy jsou doplněny poznatky z pozorování.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on pre-reader´s literacy of children placed in nursery schools and after school care. The theoretical part clarifies basic terms related to the topic. It describes the reader´s development in the family, nursery school, library and it focuses on the factors that are influencing the pre-reader´s literacy. Furthermore the thesis records thematic range of the texts from the journal Informatorium 3-8 and Rodina a škola issued between 2010 and 2016.
The practical part focuses on the findings of particular data related to the development of reading skills and reader´s literacy on the elementary and nursery school in Černovice. This part introduces the results of research which was conducted in the nursery school and after school care. The peer observation complements the results from the nursery school.
Klíčová slova
předčtenářská gramotnost, čtenářská gramotnost, vývoj čtenáře, čtenářství, rozvoj čtenářství
Klíčová slova v angličtině
pre-readers literacy, reader's literacy, development of the reader, readership, development of the readership
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude analýza problematiky čtenářství a předčtenářské gramotnosti ve vztahu k mateřským školám a školním družinám. V teoretické části budou v rámci odborné literatury nejprve vymezeny základní pojmy související s tématem. Jádro teoretické části bude tvořit analýza textů ve vybraných časopisech z období let 2010-2015, ve kterých se studentka pokusí zachytit tematický záběr textů, popř. proměny náhledu na danou problematiku. Byly doporučeny časopisy Informatorium 3-8 a Rodina a škola (příp. další). Praktická část bude zaměřena na zjištění konkrétních údajů ohledně úrovně čtení, rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti v ZŠ a MŠ Černovice.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude analýza problematiky čtenářství a předčtenářské gramotnosti ve vztahu k mateřským školám a školním družinám. V teoretické části budou v rámci odborné literatury nejprve vymezeny základní pojmy související s tématem. Jádro teoretické části bude tvořit analýza textů ve vybraných časopisech z období let 2010-2015, ve kterých se studentka pokusí zachytit tematický záběr textů, popř. proměny náhledu na danou problematiku. Byly doporučeny časopisy Informatorium 3-8 a Rodina a škola (příp. další). Praktická část bude zaměřena na zjištění konkrétních údajů ohledně úrovně čtení, rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti v ZŠ a MŠ Černovice.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J. Literatura mě baví: studijní text se souborem pracovních listů. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2014. ISBN 978-80-7494-045-3. Černá, O. Čtení není žádná nuda. Náměty na rozvoj čtenářské gramotnosti. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0720-7. Gebhartová, V. Jak a co číst dětem v MŠ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8. Koťátková, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi: význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3. Kramlová, Potužníková, Jak (se) učí číst. Praha: ÚIV, 2005. ISBN 80-211-0486-4. Kropáčková, J., Uhlířová, J. Dítě předškolního věku dříve a dnes; Dítě předškolního věku dnes a dříve. V Praze: UK PedF, 2008. ISBN 978-80-7290-377-1. Kucharská, A. et al. Porozumění čtenému. I., Typický vývoj porozumění čtenému - východiska, témata, zdroje - kritická analýza a návrh výzkumu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-726-7. Lepilová, K. Cesty ke čtenářství. Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0112-8. Nováková, I. Čtu a vím o čem: pracovní sešit k rozvíjení čtení s porozuměním: luštění pro malé čtenáře. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0586-9. Opravilová, E. Kniha jako prostředek výchovy: skripta pro posl. pedagog. fakulty Univ. Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 1984. Tomášková, I. Rozvíjíme čtenářskou gramotnost v MŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0. Trávníček, J. Čteme? Obyvatelstvo České republiky a jejich vztah ke knize. Host, 2008. ISBN 978-80-7294-270-1. Věříšová a kol. Kudy vede cesta ke čtenáři? Praha: GAC, 2007. ISBN 978-80-254-0669-4. Zachová, A. Čtenářství a čtenářská gramotnost. Vlkov: Helena Rezková, 2013. ISBN 978-80-904449-7-3. Informatorium 3-8. ISSN 1210-7506. Rodina a škola. ISSN 0035-7766.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J. Literatura mě baví: studijní text se souborem pracovních listů. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2014. ISBN 978-80-7494-045-3. Černá, O. Čtení není žádná nuda. Náměty na rozvoj čtenářské gramotnosti. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0720-7. Gebhartová, V. Jak a co číst dětem v MŠ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8. Koťátková, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi: význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3. Kramlová, Potužníková, Jak (se) učí číst. Praha: ÚIV, 2005. ISBN 80-211-0486-4. Kropáčková, J., Uhlířová, J. Dítě předškolního věku dříve a dnes; Dítě předškolního věku dnes a dříve. V Praze: UK PedF, 2008. ISBN 978-80-7290-377-1. Kucharská, A. et al. Porozumění čtenému. I., Typický vývoj porozumění čtenému - východiska, témata, zdroje - kritická analýza a návrh výzkumu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-726-7. Lepilová, K. Cesty ke čtenářství. Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0112-8. Nováková, I. Čtu a vím o čem: pracovní sešit k rozvíjení čtení s porozuměním: luštění pro malé čtenáře. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0586-9. Opravilová, E. Kniha jako prostředek výchovy: skripta pro posl. pedagog. fakulty Univ. Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 1984. Tomášková, I. Rozvíjíme čtenářskou gramotnost v MŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0. Trávníček, J. Čteme? Obyvatelstvo České republiky a jejich vztah ke knize. Host, 2008. ISBN 978-80-7294-270-1. Věříšová a kol. Kudy vede cesta ke čtenáři? Praha: GAC, 2007. ISBN 978-80-254-0669-4. Zachová, A. Čtenářství a čtenářská gramotnost. Vlkov: Helena Rezková, 2013. ISBN 978-80-904449-7-3. Informatorium 3-8. ISSN 1210-7506. Rodina a škola. ISSN 0035-7766.