Obsahem bakalářské práce je analýza učebnic dějepisu ve Spolkové republice Německo. V jednotlivých učebnicích bude analyzována problematika 2. světové války ve vztahu k výuce na příslušném stupni školy dané země. Hlavním cílem práce je zmapovat dosud nezpracovanou problematiku, která se v závislosti na RVP jeví jako mimořádně aktuální. Práce analyzují, jakým způsobem je ţákům problematika druhé světové války předkládána, kde a jak se jí učebnice věnují, do jakých podrobností ji představují, jaké metody prezentace volí atd. Současně se práce soustředí na rozdíly v pojetí a v přístupu německých učebnic, zejména na jejich teoretické a praktické pozadí.
Anotace v angličtině
Content of the bachelor´s thesis is the analysis of History text books in Federal Republic of Germany. The is me of World War II is analyzed in particular text books in relation to teaching the appropriate school of the country. Main objektive of the thesis is to deal with previously untreated is me which depending on RVP seems to be extra ordinarily current. The thesis analyses in which way the text books deal with the topic of the WW II and how the topic is described and where and how the text books deal with the WW II, how detailed the descriptionis, which approachs the presentation use setc. At the same time the paper focus on the differences in the concept and approach of the German text books mainly their theoretical and practical background.
Klíčová slova
druhá světová válka 1939-1945, Německo, učebnice dějepisu
Klíčová slova v angličtině
WorldWar II 1939-1945, Germany, History text books
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Obsahem bakalářské práce je analýza učebnic dějepisu ve Spolkové republice Německo. V jednotlivých učebnicích bude analyzována problematika 2. světové války ve vztahu k výuce na příslušném stupni školy dané země. Hlavním cílem práce je zmapovat dosud nezpracovanou problematiku, která se v závislosti na RVP jeví jako mimořádně aktuální. Práce analyzují, jakým způsobem je ţákům problematika druhé světové války předkládána, kde a jak se jí učebnice věnují, do jakých podrobností ji představují, jaké metody prezentace volí atd. Současně se práce soustředí na rozdíly v pojetí a v přístupu německých učebnic, zejména na jejich teoretické a praktické pozadí.
Anotace v angličtině
Content of the bachelor´s thesis is the analysis of History text books in Federal Republic of Germany. The is me of World War II is analyzed in particular text books in relation to teaching the appropriate school of the country. Main objektive of the thesis is to deal with previously untreated is me which depending on RVP seems to be extra ordinarily current. The thesis analyses in which way the text books deal with the topic of the WW II and how the topic is described and where and how the text books deal with the WW II, how detailed the descriptionis, which approachs the presentation use setc. At the same time the paper focus on the differences in the concept and approach of the German text books mainly their theoretical and practical background.
Klíčová slova
druhá světová válka 1939-1945, Německo, učebnice dějepisu
Klíčová slova v angličtině
WorldWar II 1939-1945, Germany, History text books
Zásady pro vypracování
Cílem předkládané práce je popsat a interpretovat druhou světovou válku v současných německých učebnicích občanské výchovy a dějepisu na druhém stupni základních škol. Student se pokusí analyzovat, jakým způsobem je žákům na druhém stupni problematika druhé světové války předkládána, kde a jak se jí učebnice věnují, do jakých podrobností ji představují, jaké metody prezentace volí atd. Současně se student soustředí na praktickou stránku výuky, jež je úzce s teoretickou spjata, třebaže i zde mohou existovat značné rozdíly v pojetí a přístupu učitelů a učebnic.\\
Stručná osnova práce:\\
1) Úvod\\
2) Učebnice občanské výchovy a dějepisu na 2. stupni německých ZŠ\\
3) Druhá světová válka\\
4) Analýza druhé světové války v německých učebnicích občanské výchovy a dějepisu\\
5) Závěr\\
Zásady pro vypracování
Cílem předkládané práce je popsat a interpretovat druhou světovou válku v současných německých učebnicích občanské výchovy a dějepisu na druhém stupni základních škol. Student se pokusí analyzovat, jakým způsobem je žákům na druhém stupni problematika druhé světové války předkládána, kde a jak se jí učebnice věnují, do jakých podrobností ji představují, jaké metody prezentace volí atd. Současně se student soustředí na praktickou stránku výuky, jež je úzce s teoretickou spjata, třebaže i zde mohou existovat značné rozdíly v pojetí a přístupu učitelů a učebnic.\\
Stručná osnova práce:\\
1) Úvod\\
2) Učebnice občanské výchovy a dějepisu na 2. stupni německých ZŠ\\
3) Druhá světová válka\\
4) Analýza druhé světové války v německých učebnicích občanské výchovy a dějepisu\\
5) Závěr\\
Seznam doporučené literatury
BISHOP, Chris, Třetí říše 1939-1945. Ilustrovaná historie, Praha 2013\\
BULLOCK, Alan, Hitler a Stalin. Paralelní životopisy, Plzeň 1995\\
HOBSBAWM, Eric, Věk extrémů. Krátké 20. století 1914-1991, Praha 1998\\
JANOŠKOVÁ, Dagmar a kol., Občanská výchova. Rodinná výchova 7., Praha 2004\\
PARKAN, František a kol., Dějepis 9 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Praha 2012\\
SÜSS, Dietmar, SÜSS, Winfried, Třetí říše. Úvod do studia, Praha 2012\\
Seznam doporučené literatury
BISHOP, Chris, Třetí říše 1939-1945. Ilustrovaná historie, Praha 2013\\
BULLOCK, Alan, Hitler a Stalin. Paralelní životopisy, Plzeň 1995\\
HOBSBAWM, Eric, Věk extrémů. Krátké 20. století 1914-1991, Praha 1998\\
JANOŠKOVÁ, Dagmar a kol., Občanská výchova. Rodinná výchova 7., Praha 2004\\
PARKAN, František a kol., Dějepis 9 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Praha 2012\\
SÜSS, Dietmar, SÜSS, Winfried, Třetí říše. Úvod do studia, Praha 2012\\