Diplomová práce se zabývá psychickou kondicí učitelů. Cílem teoretické části v diplomové práci je definice základních pojmů, které s tématem souvisejí, vymezení pojmů k psychické kondici učitelů a k její revitalizaci. Zvláštní pozornost je věnována syndromu vyhoření, protože právě učitelé jsou značně ohroženou skupinou. Praktická část je provedena kvalitativním výzkumem. Prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů jsou u učitelů v pedagogické praxi zjišťovány subjektivně vnímané příčiny stresu a strategie, kterých používají k udržení psychické a profesní kondice.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with mental condition of teachers. Theoretical part of the dissertation aims to define basic terms related to the main topic, delimit terms to mental condition of the teachers and to its revitalization. Special attention is dedicated to burnout syndrome, because teachers are considerably threatened group. Practical part is made by qualitative research. Via semi-structured interviews are investigated causes of teachers´s stress and strategies, which are used to maintaining mental and professional condition.
Teacher, stress, the cause of stress, manage stress, burnout syndrome, mental hygiene
Rozsah průvodní práce
62 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá psychickou kondicí učitelů. Cílem teoretické části v diplomové práci je definice základních pojmů, které s tématem souvisejí, vymezení pojmů k psychické kondici učitelů a k její revitalizaci. Zvláštní pozornost je věnována syndromu vyhoření, protože právě učitelé jsou značně ohroženou skupinou. Praktická část je provedena kvalitativním výzkumem. Prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů jsou u učitelů v pedagogické praxi zjišťovány subjektivně vnímané příčiny stresu a strategie, kterých používají k udržení psychické a profesní kondice.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with mental condition of teachers. Theoretical part of the dissertation aims to define basic terms related to the main topic, delimit terms to mental condition of the teachers and to its revitalization. Special attention is dedicated to burnout syndrome, because teachers are considerably threatened group. Practical part is made by qualitative research. Via semi-structured interviews are investigated causes of teachers´s stress and strategies, which are used to maintaining mental and professional condition.
Teacher, stress, the cause of stress, manage stress, burnout syndrome, mental hygiene
Zásady pro vypracování
Pedagogická profese patří mezi tzv. pomáhající profese. Dle statistických zjištění jsou právě učitelé (spolu s lékaři a sociálními pracovníky) značně ohroženi tzv. syndromem vyhoření.\\
Cílem teoretické části v diplomové práci je definice základních pojmů, které s tématem souvisejí, vymezení pojmů k psychické kondici učitelů a k její revitalizaci.\\
Praktická část bude kvalitativním výzkumem. Pomocí nestrukturovaných a polostrukturovaných rozhovorů budou u učitelů v pedagogické praxi zjišťovány strategie, kterých používají k udržení psychické a profesní kondice. Další otázky budou formulovány v průběhu výzkumu s ohledem na zákonitosti kvalitativního výzkumu.
Zásady pro vypracování
Pedagogická profese patří mezi tzv. pomáhající profese. Dle statistických zjištění jsou právě učitelé (spolu s lékaři a sociálními pracovníky) značně ohroženi tzv. syndromem vyhoření.\\
Cílem teoretické části v diplomové práci je definice základních pojmů, které s tématem souvisejí, vymezení pojmů k psychické kondici učitelů a k její revitalizaci.\\
Praktická část bude kvalitativním výzkumem. Pomocí nestrukturovaných a polostrukturovaných rozhovorů budou u učitelů v pedagogické praxi zjišťovány strategie, kterých používají k udržení psychické a profesní kondice. Další otázky budou formulovány v průběhu výzkumu s ohledem na zákonitosti kvalitativního výzkumu.
Seznam doporučené literatury
BÁRTOVÁ, Z. Jak zvládnout stres za katedrou. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2011, ISBN 978-80-7402-110-7.\\
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-273-7.\\
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 3. Praha: Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-725-1.\\
HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7178-715-9.\\
JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Triton, 2003, ISBN 80-7254-329-6.\\
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak neztratit nadšení. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, ISBN 80-7169-551-3.\\
KŘIVOHLAVÝ. J. Hořet, ale nevyhořet. 2. Přeprac. vyd. V KNA 1. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012, ISBN 978-80-7195-573-3.\\
PRŮCHA, J. Učitel: Současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál 2002, ISBN 80-7178-621-7.\\
ŠUBRT, R., GILLERNOVÁ I., HERMOCHOVÁ, S. Sociální dovednosti učitele: cvičení z metod aplikované sociální psychologie. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, 1990, ISBN 80-7066-039-2.\\
URBÁNEK, P. Vybrané problémy učitelské profese: aktuální analýza. Vyd. 1. Liberec TUL PF 2005, ISBN 80-7083-942-2.\\
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, ISBN 978-80-262-0696-5.
Seznam doporučené literatury
BÁRTOVÁ, Z. Jak zvládnout stres za katedrou. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2011, ISBN 978-80-7402-110-7.\\
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-273-7.\\
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 3. Praha: Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-725-1.\\
HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7178-715-9.\\
JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Triton, 2003, ISBN 80-7254-329-6.\\
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak neztratit nadšení. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, ISBN 80-7169-551-3.\\
KŘIVOHLAVÝ. J. Hořet, ale nevyhořet. 2. Přeprac. vyd. V KNA 1. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012, ISBN 978-80-7195-573-3.\\
PRŮCHA, J. Učitel: Současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál 2002, ISBN 80-7178-621-7.\\
ŠUBRT, R., GILLERNOVÁ I., HERMOCHOVÁ, S. Sociální dovednosti učitele: cvičení z metod aplikované sociální psychologie. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, 1990, ISBN 80-7066-039-2.\\
URBÁNEK, P. Vybrané problémy učitelské profese: aktuální analýza. Vyd. 1. Liberec TUL PF 2005, ISBN 80-7083-942-2.\\
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, ISBN 978-80-262-0696-5.