Práce se zabývá výukou programování na prvním stupni základních škol ve výukové aplikaci EasyLogo. Teoretická část obsahuje analýzu výuky původní sady krátkých programovacích úloh. Na základě pozorování výuky ve školách a následné interakce s učiteli a žáky byla tato sada upravena a doplněna o nové úlohy.
Nová výuková sada obsahuje 52 úloh rozdělených do sedmi oddílů, které dodržují postup výuky na základě vyučovaných kroků. Součástí práce jsou popisy a náhledy nově vytvořených úloh, metodické pokyny pro učitele a jako příloha je uveden kompletní seznam úloh rozdělený do oddílů.
Anotace v angličtině
This master thesis deals with programming education on first grade of primary schools in application EasyLogo. The theoretical part consists of analysis of education of an original set of short programming exercises. Based on observation of teaching at schools and following interactions with teachers and students was the set modified and supplemented by new exercises.
The new educational set includes 52 exercises divided into seven sections which keep the teaching process following the taught steps. The master thesis consists of descriptions and previews of new exercises, guidelines for teachers and as an attachment there is a complete list of exercises divided into sections.
Klíčová slova
programování, algoritmizace, EasyLogo, 1.stupeň základní školy, výuka
Klíčová slova v angličtině
programming, algorithmization, EasyLogo, first grade of primary school, education
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá výukou programování na prvním stupni základních škol ve výukové aplikaci EasyLogo. Teoretická část obsahuje analýzu výuky původní sady krátkých programovacích úloh. Na základě pozorování výuky ve školách a následné interakce s učiteli a žáky byla tato sada upravena a doplněna o nové úlohy.
Nová výuková sada obsahuje 52 úloh rozdělených do sedmi oddílů, které dodržují postup výuky na základě vyučovaných kroků. Součástí práce jsou popisy a náhledy nově vytvořených úloh, metodické pokyny pro učitele a jako příloha je uveden kompletní seznam úloh rozdělený do oddílů.
Anotace v angličtině
This master thesis deals with programming education on first grade of primary schools in application EasyLogo. The theoretical part consists of analysis of education of an original set of short programming exercises. Based on observation of teaching at schools and following interactions with teachers and students was the set modified and supplemented by new exercises.
The new educational set includes 52 exercises divided into seven sections which keep the teaching process following the taught steps. The master thesis consists of descriptions and previews of new exercises, guidelines for teachers and as an attachment there is a complete list of exercises divided into sections.
Klíčová slova
programování, algoritmizace, EasyLogo, 1.stupeň základní školy, výuka
Klíčová slova v angličtině
programming, algorithmization, EasyLogo, first grade of primary school, education
Zásady pro vypracování
\\Diplomová práce bude zaměřena na výuku základů algoritmizace na 1. stupni ZŠ, na používání programovacího prostředí EasyLogo. EasyLogo je jednoduché free prostředí na principu Logo a želví grafiky, speciálně vytvořené pro výuku malých dětí v programování. Programem, který vytvoří žák, je ovládán objekt, který se pohybuje po obrázkovém pozadí a kreslí za sebou čáru.
\\Diplomantka nejprve ověří stávající sadu programovacích úloh ve výuce (např. rozhovory s učitelkami, které ji vyučovaly, pozorováním při výuce) a poté tuto sadu úloh pro začátečníky inovuje. Bude sledovat cíl vytvořit sled krátkých programovacích etud pro výuku porozumění jednotlivým programovacím strukturám (kladení příkazů za sebou, opakování, podprogram). Sama vymyslí úlohy a implementuje jejich zadání do prostředí EasyLogo včetně grafiky a vhodně jimi doplní stávající sadu.
\\Diplomantka inovovanou sadu úloh ověří ve výuce (své nebo ve spolupráci s učitelkami) ve 4. či 5. třídě ZŠ. Ověřování bude probíhat na 2 (3) základních školách, v hodinách informatiky. Na základě připomínek a poznatků z ověření diplomantka sadu úloh následně bude upravovat. Výuková sada bude finálně obsahovat kromě úloh i metodické poznámky k úlohám a stylu práce učitele.
\\Diplomová práce bude obsahovat teoretickou a empirickou část. Teoretická část bude zaměřená na výuku programování pro malé děti a na program EasyLogo, jeho stávající výukovou řadu, poznatky a komentáře k jednotlivým úlohám. Empirická část bude obsahovat popis nově vytvořených úloh, spolu s metodickými poznámkami a analýzou ověření výuky, komentáři k výkonům žáků, komentáři k jednotlivým úlohám a případné návrhy úprav a dalších vylepšení sady úloh pro výuku programování pro tuto věkovou kategorii.
Zásady pro vypracování
\\Diplomová práce bude zaměřena na výuku základů algoritmizace na 1. stupni ZŠ, na používání programovacího prostředí EasyLogo. EasyLogo je jednoduché free prostředí na principu Logo a želví grafiky, speciálně vytvořené pro výuku malých dětí v programování. Programem, který vytvoří žák, je ovládán objekt, který se pohybuje po obrázkovém pozadí a kreslí za sebou čáru.
\\Diplomantka nejprve ověří stávající sadu programovacích úloh ve výuce (např. rozhovory s učitelkami, které ji vyučovaly, pozorováním při výuce) a poté tuto sadu úloh pro začátečníky inovuje. Bude sledovat cíl vytvořit sled krátkých programovacích etud pro výuku porozumění jednotlivým programovacím strukturám (kladení příkazů za sebou, opakování, podprogram). Sama vymyslí úlohy a implementuje jejich zadání do prostředí EasyLogo včetně grafiky a vhodně jimi doplní stávající sadu.
\\Diplomantka inovovanou sadu úloh ověří ve výuce (své nebo ve spolupráci s učitelkami) ve 4. či 5. třídě ZŠ. Ověřování bude probíhat na 2 (3) základních školách, v hodinách informatiky. Na základě připomínek a poznatků z ověření diplomantka sadu úloh následně bude upravovat. Výuková sada bude finálně obsahovat kromě úloh i metodické poznámky k úlohám a stylu práce učitele.
\\Diplomová práce bude obsahovat teoretickou a empirickou část. Teoretická část bude zaměřená na výuku programování pro malé děti a na program EasyLogo, jeho stávající výukovou řadu, poznatky a komentáře k jednotlivým úlohám. Empirická část bude obsahovat popis nově vytvořených úloh, spolu s metodickými poznámkami a analýzou ověření výuky, komentáři k výkonům žáků, komentáři k jednotlivým úlohám a případné návrhy úprav a dalších vylepšení sady úloh pro výuku programování pro tuto věkovou kategorii.
Seznam doporučené literatury
VANÍČEK, Jiří. Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie. 1. vyd. V Brně: Computer Press, 2012, 88 s. . ISBN 978-80-251-3749-9.
KOVÁŘOVÁ, L. Informatika pro základní školy - 1. díl. Kralice na Hané: Computer Media, 2009.
BĚLECKÝ, Zdeněk, 2007. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. 1. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický. ISBN 978-808-7000-076. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolskareforma/klicove-kompetence.
KROTKÝ, Jan, 2010. Interaktivní prvky v prezentaci - rozbor prací. In: Centrum Didaktických a Multimediálních Výukových Technologií [online]. 2010-01-04 [cit. 2012-04-02]. Dostupné z: http://cdmvt.cz/node/243
NAVRÁTIL, Pavel, 2006. Počítačové vzdělávání: program Z. Aktualiz. 2. vyd. Kralice na Hané: Computer Media. ISBN 80-866-8667-1.
PECINOVSKÝ, Josef, 2007. Začínáme s počítačem. 4., aktualiz. vyd. Praha: Grada. Snadno a rychle (Grada). ISBN 978-80-247-2355-6 (BROž.).
ROUBAL, Pavel, 2002. Počítače pro úplné začátečníky. 5. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 80-722-6653-5.
RŮŽIČKA, Oldřich, 2002. Internet pro děti. Vyd. 1. Praha: Computer Press. ISBN 80-722-6684-5.
RŮŽIČKA, Oldřich, 2002. Počítač pro děti s pavoučkem Kloboučkem. Vyd. 2. Ilustrace Jiří Nebenführ. Praha: Computer Press. ISBN 80-722-6813-9.
Salanci, Ľubomír: EasyLogo-discovering basic programming concepts in a constructive manner. In: Constructionist approaches to creative learning, thinking and education: Lessons for the 21st century. Bratislava : FMFI UK, 2010. ISBN 978-80-89186-66-2, ISBN 978-80-89186-65-5. Dostupné z: http://www.salanci.sk/EasyLogo/Paper.pdf
BLAHO, A., a Ľ. SALANCI. Informatics in Primary School: Principles and Experience. In: I. KALAŠ a R. T. MITTERMEID, eds. ISSEP 2011. Springer Berlin Heidelberg, 2011, s. 129-142.
Seznam doporučené literatury
VANÍČEK, Jiří. Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie. 1. vyd. V Brně: Computer Press, 2012, 88 s. . ISBN 978-80-251-3749-9.
KOVÁŘOVÁ, L. Informatika pro základní školy - 1. díl. Kralice na Hané: Computer Media, 2009.
BĚLECKÝ, Zdeněk, 2007. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. 1. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický. ISBN 978-808-7000-076. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolskareforma/klicove-kompetence.
KROTKÝ, Jan, 2010. Interaktivní prvky v prezentaci - rozbor prací. In: Centrum Didaktických a Multimediálních Výukových Technologií [online]. 2010-01-04 [cit. 2012-04-02]. Dostupné z: http://cdmvt.cz/node/243
NAVRÁTIL, Pavel, 2006. Počítačové vzdělávání: program Z. Aktualiz. 2. vyd. Kralice na Hané: Computer Media. ISBN 80-866-8667-1.
PECINOVSKÝ, Josef, 2007. Začínáme s počítačem. 4., aktualiz. vyd. Praha: Grada. Snadno a rychle (Grada). ISBN 978-80-247-2355-6 (BROž.).
ROUBAL, Pavel, 2002. Počítače pro úplné začátečníky. 5. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 80-722-6653-5.
RŮŽIČKA, Oldřich, 2002. Internet pro děti. Vyd. 1. Praha: Computer Press. ISBN 80-722-6684-5.
RŮŽIČKA, Oldřich, 2002. Počítač pro děti s pavoučkem Kloboučkem. Vyd. 2. Ilustrace Jiří Nebenführ. Praha: Computer Press. ISBN 80-722-6813-9.
Salanci, Ľubomír: EasyLogo-discovering basic programming concepts in a constructive manner. In: Constructionist approaches to creative learning, thinking and education: Lessons for the 21st century. Bratislava : FMFI UK, 2010. ISBN 978-80-89186-66-2, ISBN 978-80-89186-65-5. Dostupné z: http://www.salanci.sk/EasyLogo/Paper.pdf
BLAHO, A., a Ľ. SALANCI. Informatics in Primary School: Principles and Experience. In: I. KALAŠ a R. T. MITTERMEID, eds. ISSEP 2011. Springer Berlin Heidelberg, 2011, s. 129-142.