Tato diplomová práce se zabývá problematikou zprostředkování abstraktního umění v galerijně-edukačních programech pro žáky 1. stupně základních škol. Její teoretická část prostřednictvím teorie a historie umění nastiňuje cestu, která vedla od figurativního k nefigurativnímu zobrazování. Pojem abstrakce je dále přiblížen v rámci obecné a vývojové psychologie. Závěrečná teoretická část se zabývá zprostředkováním umění a všemi jeho souvislostmi, včetně potenciálních problémů, které se při něm mohou naskytnout. V empirické části je obsaženo výzkumné šetření s galerijními lektory, jež přináší a analyzuje jejich přístup k procesu galerijně-edukačních programů poskytujících zprostředkování nefigurativního umění žákům mladšího školního věku.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue of intermediation of abstract art in gallery education programs for primary school students. Its theoretical part outlines the process from figurative to non-figurative imaging through the theory and history of art. The term of abstraction is further expounded by general and developmental psychology. The final theoretical part deals with the intermediation of art and all its connections, including potential difficulties which can occur. The empirical part contains a research with gallery lecturers, which brings and analyzes their attitude to the process of gallery-educational programs providing intermediation of non-figurative art to pupils of younger school age.
Klíčová slova
figurativní umění, nefigurativní umění, abstrakce, ontogeneze lidského vnímání, psychologie dítěte, galerijní pedagogika, zprostředkování umění
Klíčová slova v angličtině
figurative art, non-figurative art, abstraction, ontogenesis of human perception, child psychology, gallery education, intermediating of art
Rozsah průvodní práce
100 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá problematikou zprostředkování abstraktního umění v galerijně-edukačních programech pro žáky 1. stupně základních škol. Její teoretická část prostřednictvím teorie a historie umění nastiňuje cestu, která vedla od figurativního k nefigurativnímu zobrazování. Pojem abstrakce je dále přiblížen v rámci obecné a vývojové psychologie. Závěrečná teoretická část se zabývá zprostředkováním umění a všemi jeho souvislostmi, včetně potenciálních problémů, které se při něm mohou naskytnout. V empirické části je obsaženo výzkumné šetření s galerijními lektory, jež přináší a analyzuje jejich přístup k procesu galerijně-edukačních programů poskytujících zprostředkování nefigurativního umění žákům mladšího školního věku.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue of intermediation of abstract art in gallery education programs for primary school students. Its theoretical part outlines the process from figurative to non-figurative imaging through the theory and history of art. The term of abstraction is further expounded by general and developmental psychology. The final theoretical part deals with the intermediation of art and all its connections, including potential difficulties which can occur. The empirical part contains a research with gallery lecturers, which brings and analyzes their attitude to the process of gallery-educational programs providing intermediation of non-figurative art to pupils of younger school age.
Klíčová slova
figurativní umění, nefigurativní umění, abstrakce, ontogeneze lidského vnímání, psychologie dítěte, galerijní pedagogika, zprostředkování umění
Klíčová slova v angličtině
figurative art, non-figurative art, abstraction, ontogenesis of human perception, child psychology, gallery education, intermediating of art
Zásady pro vypracování
1. Obecná charakteristika nefigurativního umění s naznačením minulých a současných přístupů k této tvorbě.
2. Stručné pojednání o problematice vnímání výtvarného díla u žáků mladšího a středního školního věku z hlediska ontogenetických teorií.
3. Představení současného pojetí galerijní pedagogiky v systému výtvarného vzdělávání žáků základních škol.
4. Zahájení výzkumného šetření analyzujícího využití abstraktního umění v galerijně-pedagogických programech pro žáky 1. stupně ZŠ (rozhovory s galerijními pedagogy).
5. Analýza a vyhodnocení výsledků empirické části práce.
Zásady pro vypracování
1. Obecná charakteristika nefigurativního umění s naznačením minulých a současných přístupů k této tvorbě.
2. Stručné pojednání o problematice vnímání výtvarného díla u žáků mladšího a středního školního věku z hlediska ontogenetických teorií.
3. Představení současného pojetí galerijní pedagogiky v systému výtvarného vzdělávání žáků základních škol.
4. Zahájení výzkumného šetření analyzujícího využití abstraktního umění v galerijně-pedagogických programech pro žáky 1. stupně ZŠ (rozhovory s galerijními pedagogy).
5. Analýza a vyhodnocení výsledků empirické části práce.
Seznam doporučené literatury
BELL, Julian. Zrcadlo světa: nové dějiny umění. Vyd. 1. Praha: Argo, 2010, 496 s. ISBN 978-802-5702-802.
FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany: H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.
HOSMAN, Zdeněk. Didaktický skicář: výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007, 94 s. ISBN 978-80-7394-001-0.
DEMPSEY, Amy. Destination art. Rev. and expanded ed. London: Thames, 2011, 526 s., ISBN 978-050-0288-801.
LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů: (od Cézanna po Dalího). 4., přeprac. vyd. Praha: Odeon, 1989, 513 s., fot.příl. Klub čtenářů (Odeon). ISBN 80-207-0087-0.
KANDINSKY, Wassily. O duchovnosti v umění. Vyd. 2., nezměn. Praha: Triáda, 2009, 133 s. Delfín (Triáda). ISBN 978-80-87256-08-4.
GARDNER, Howard. The arts and human development: a psychological study of the artistic process. New York: BasicBooks, c1994, xxvii, 395 p. ISBN 0465004407.
WORRINGER, Wilhelm. Abstrakce a vcítění: příspěvek k psychologii stylu. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2001, 150 s. Delfín (Triáda). ISBN 80-86138-35-6.
HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění: poslání, možnosti a podoby seznamováné veřejnosti se soudobým výtvarným změním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. Czech Republic: Akademické nakl. CERM, 1998, 142 p. ISBN 8072040847.
FERENCOVÁ, Yvona. Apozice obrazu. Vyd. 1. Brno: Pavel Křepela, 2009, 183 s. ISBN 978-80-86669-12-0.
FULKOVÁ, Marie, Lucie HAJDUŠKOVÁ a Vladimíra SEHNALÍKOVÁ. Galerijní a muzejní edukace: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. V Praze: Uměleckoprůmyslové museum, 2012, 315 s. ISBN 9788071011118.
Další rozšíření zdrojů k tématu bude součástí studijní práce diplomantky.
Seznam doporučené literatury
BELL, Julian. Zrcadlo světa: nové dějiny umění. Vyd. 1. Praha: Argo, 2010, 496 s. ISBN 978-802-5702-802.
FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany: H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.
HOSMAN, Zdeněk. Didaktický skicář: výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007, 94 s. ISBN 978-80-7394-001-0.
DEMPSEY, Amy. Destination art. Rev. and expanded ed. London: Thames, 2011, 526 s., ISBN 978-050-0288-801.
LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů: (od Cézanna po Dalího). 4., přeprac. vyd. Praha: Odeon, 1989, 513 s., fot.příl. Klub čtenářů (Odeon). ISBN 80-207-0087-0.
KANDINSKY, Wassily. O duchovnosti v umění. Vyd. 2., nezměn. Praha: Triáda, 2009, 133 s. Delfín (Triáda). ISBN 978-80-87256-08-4.
GARDNER, Howard. The arts and human development: a psychological study of the artistic process. New York: BasicBooks, c1994, xxvii, 395 p. ISBN 0465004407.
WORRINGER, Wilhelm. Abstrakce a vcítění: příspěvek k psychologii stylu. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2001, 150 s. Delfín (Triáda). ISBN 80-86138-35-6.
HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění: poslání, možnosti a podoby seznamováné veřejnosti se soudobým výtvarným změním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. Czech Republic: Akademické nakl. CERM, 1998, 142 p. ISBN 8072040847.
FERENCOVÁ, Yvona. Apozice obrazu. Vyd. 1. Brno: Pavel Křepela, 2009, 183 s. ISBN 978-80-86669-12-0.
FULKOVÁ, Marie, Lucie HAJDUŠKOVÁ a Vladimíra SEHNALÍKOVÁ. Galerijní a muzejní edukace: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. V Praze: Uměleckoprůmyslové museum, 2012, 315 s. ISBN 9788071011118.
Další rozšíření zdrojů k tématu bude součástí studijní práce diplomantky.