Diplomová práce Mezipředmětové vztahy na úrovni plánovaného kurikula pro 1. stupeň základní školy se zabývá problematikou mezipředmětových vztahů a jejich uplatňováním ve výuce matematiky. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Část teoretická přináší analýzu problematiky mezipředmětových vztahů a integrace vzdělávacího obsahu, představuje kurikulární dokument Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, charakterizuje vzdělávací oblast Matematika a její aplikace a další vzdělávací oblasti, se kterými bylo uskutečněno propojení v rámci praktické části. Shrnuje rovněž důležité vývojové charakteristiky dítěte středního školního věku a zkoumá kvalitu užití mezipředmětových vztahů v současných učebnicích matematiky. Praktická část obsahuje soubor úloh kombinujících učivo dvou vzdělávacích oblastí za účelem uplatnění mezipředmětových vtahů, určených k praktickému využití ve výuce na 1. stupni základní školy a část evaluační, jež popisuje a hodnotí průběh realizace všech úloh v praxi.
Annotation in English
The diploma thesis Cross-curricular Links Matching Proposed Curriculum for Lower Primary School deals with an issue of cross-curricular links and their usage in Maths teaching. The thesis is divided into a theoretical and practical part. The theoretical part provides an analysis of issues of cross-curricular links and curriculum integration, it introduces The Framework Educational Programme for Basic Education, characterises a curriculum of Maths and its application and other areas of education with which a link within the practical part was implemented. It also summarises important features of a Middle Primary School child and it surveys a quality of cross-curricular links usage in contemporary textbooks of Maths. The practical part contains a set of exercises that combine curricula of two areas to apply the cross-curricular links which are intended for practical usage in teaching at Lower Primary School, and evaluating part that describes and evaluates a practical course of implementation.
Keywords
mezipředmětové vztahy, matematika a její aplikace, integrace vzdělávacího obsahu, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, dítě středního školního věku,
Keywords in English
Cross-curricular Links, mathematics and its application,curriculum integration, The Framework Educational Programme for Basic Education, Primary School child
Length of the covering note
112 s.
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce Mezipředmětové vztahy na úrovni plánovaného kurikula pro 1. stupeň základní školy se zabývá problematikou mezipředmětových vztahů a jejich uplatňováním ve výuce matematiky. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Část teoretická přináší analýzu problematiky mezipředmětových vztahů a integrace vzdělávacího obsahu, představuje kurikulární dokument Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, charakterizuje vzdělávací oblast Matematika a její aplikace a další vzdělávací oblasti, se kterými bylo uskutečněno propojení v rámci praktické části. Shrnuje rovněž důležité vývojové charakteristiky dítěte středního školního věku a zkoumá kvalitu užití mezipředmětových vztahů v současných učebnicích matematiky. Praktická část obsahuje soubor úloh kombinujících učivo dvou vzdělávacích oblastí za účelem uplatnění mezipředmětových vtahů, určených k praktickému využití ve výuce na 1. stupni základní školy a část evaluační, jež popisuje a hodnotí průběh realizace všech úloh v praxi.
Annotation in English
The diploma thesis Cross-curricular Links Matching Proposed Curriculum for Lower Primary School deals with an issue of cross-curricular links and their usage in Maths teaching. The thesis is divided into a theoretical and practical part. The theoretical part provides an analysis of issues of cross-curricular links and curriculum integration, it introduces The Framework Educational Programme for Basic Education, characterises a curriculum of Maths and its application and other areas of education with which a link within the practical part was implemented. It also summarises important features of a Middle Primary School child and it surveys a quality of cross-curricular links usage in contemporary textbooks of Maths. The practical part contains a set of exercises that combine curricula of two areas to apply the cross-curricular links which are intended for practical usage in teaching at Lower Primary School, and evaluating part that describes and evaluates a practical course of implementation.
Keywords
mezipředmětové vztahy, matematika a její aplikace, integrace vzdělávacího obsahu, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, dítě středního školního věku,
Keywords in English
Cross-curricular Links, mathematics and its application,curriculum integration, The Framework Educational Programme for Basic Education, Primary School child
Research Plan
\\Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace (jak uvádí RVP ZV) je v základním vzdělávání založena především na aktivních činnostech, které jsou typické pro práci s matematickými objekty a pro užití matematiky v reálných situacích. Poskytuje vědomosti a dovednosti potřebné v praktickém životě, a umožňuje tak získávat matematickou gramotnost. Pro tuto svoji nezastupitelnou roli prolíná celým základním vzděláváním, její aparát využívají i další vědní disciplíny a vzdělávací oblasti definované v RVP. Mezipředmětové vztahy chápeme jako vzájemné souvislosti mezi jednotlivými předměty, kromě toho existuje několik dalších termínů zpřesňujících výchozí pojem, a to - mezipředmětová integrace, mezipředmětová témata a řešení mezipředmětových vztahů na úrovni kurikula naznačující způsob možného řešení mezipředmětových vztahů.
Jedním z momentů učitelovy práce při transformaci kurikula do realizační formy je příprava na výuku. V této fázi práce s kurikulem musí učitel rozlišit a mít na zřeteli tři fáze této práce: a) rozhodování při přípravě na výuku, b) rozhodování v průběhu výuky, c) rozhodování o úpravách a změnách příští výuky. Tato rozhodování by měla být kvalifikovaná a opodstatněná. V tomto kontextu je příprava učitele proto aspektem velice důležitým, dokonce stěžejním. Úkolem diplomantky proto bude vypracování souboru úloh (jako přípravy na výuku začínajícího učitele), s respektem k očekávaným výstupům v dalších vzdělávacích oblastech. Cílem diplomantky bude připravit takovou sadu úloh, která by integrovala vybrané kurikulum vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace a dalších vzdělávacích oblastech pro 1. stupeň ZŠ a usnadnila tak přístup učitele při pěstování matematické gramotnosti. Zaměří se na úlohy, které lze označit jako vhodné pro vytváření mezipředmětových vztahů, uvědomování si aplikací matematiky v reálném světě. Soubor úloh bude otestován v edukační praxi.
\\Studentka:
Prostuduje dostupnou literaturu týkající se zmiňovaných oblastí ve vztahu k fenoménu úloha v matematice a její transformace do formy hry
Vypracuje soubor úloh, které budou integrovat přístupy z pohledu mezipředmětových vztahů na 1. st. ZŠ
Provede akční výzkum, týkající se výsledků žáků s navrženými úlohami na ZŠ.
Research Plan
\\Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace (jak uvádí RVP ZV) je v základním vzdělávání založena především na aktivních činnostech, které jsou typické pro práci s matematickými objekty a pro užití matematiky v reálných situacích. Poskytuje vědomosti a dovednosti potřebné v praktickém životě, a umožňuje tak získávat matematickou gramotnost. Pro tuto svoji nezastupitelnou roli prolíná celým základním vzděláváním, její aparát využívají i další vědní disciplíny a vzdělávací oblasti definované v RVP. Mezipředmětové vztahy chápeme jako vzájemné souvislosti mezi jednotlivými předměty, kromě toho existuje několik dalších termínů zpřesňujících výchozí pojem, a to - mezipředmětová integrace, mezipředmětová témata a řešení mezipředmětových vztahů na úrovni kurikula naznačující způsob možného řešení mezipředmětových vztahů.
Jedním z momentů učitelovy práce při transformaci kurikula do realizační formy je příprava na výuku. V této fázi práce s kurikulem musí učitel rozlišit a mít na zřeteli tři fáze této práce: a) rozhodování při přípravě na výuku, b) rozhodování v průběhu výuky, c) rozhodování o úpravách a změnách příští výuky. Tato rozhodování by měla být kvalifikovaná a opodstatněná. V tomto kontextu je příprava učitele proto aspektem velice důležitým, dokonce stěžejním. Úkolem diplomantky proto bude vypracování souboru úloh (jako přípravy na výuku začínajícího učitele), s respektem k očekávaným výstupům v dalších vzdělávacích oblastech. Cílem diplomantky bude připravit takovou sadu úloh, která by integrovala vybrané kurikulum vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace a dalších vzdělávacích oblastech pro 1. stupeň ZŠ a usnadnila tak přístup učitele při pěstování matematické gramotnosti. Zaměří se na úlohy, které lze označit jako vhodné pro vytváření mezipředmětových vztahů, uvědomování si aplikací matematiky v reálném světě. Soubor úloh bude otestován v edukační praxi.
\\Studentka:
Prostuduje dostupnou literaturu týkající se zmiňovaných oblastí ve vztahu k fenoménu úloha v matematice a její transformace do formy hry
Vypracuje soubor úloh, které budou integrovat přístupy z pohledu mezipředmětových vztahů na 1. st. ZŠ
Provede akční výzkum, týkající se výsledků žáků s navrženými úlohami na ZŠ.
Recommended resources
Fuchs, E., Hrubý, D. a kol.: Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha, Prometheus, 2000.
Hejný, M.: Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava, SPN 1990.
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Portál 2001.
Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Praha, Univerzita Karlova 1999.
Hošpesová, A. A kol., Matematická gramotnost a vyučování matematice, V Českých Budějovicích : Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011
Kuřina, F.: Umění vidět v matematice. Praha, SPN 1989.
Kuřina, F.: Je možné naučit řešit úlohy? Univerzita Hradec Králové, 2003.
Knecht, P, Janík T. A kol. , Učebnice z pohledu pedagigockého výzkumu. Brno Paido. 2008
Maňák J., Knecht, P., Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido. 2007
Maňák, J. Janík, T. Švec, V., Kurikulum v současné škole, Brno: Paido. 2009
Odvárko, O.: Tvorba a řešení aplikačních úloh v matematice pro 11-15 leté žáky. Praha, Univerzita Karlova 1995.
Straková, J.: Vědomosti a dovednosti pro život. Ústav pro informace ve vzdělávání, Praha 2002.
Vyšín, J.: Metodika řešení matematických úloh. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1962.
Učebnice z M a F pro ZŠ a víceletá gymnasia
http://www.orbisscholae.cz/archiv/2010/2010_3_01.pdf
http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/11/matematickagramotnost_final.pdf
http://www.zsmalika.cz/tegram/
Recommended resources
Fuchs, E., Hrubý, D. a kol.: Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha, Prometheus, 2000.
Hejný, M.: Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava, SPN 1990.
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Portál 2001.
Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Praha, Univerzita Karlova 1999.
Hošpesová, A. A kol., Matematická gramotnost a vyučování matematice, V Českých Budějovicích : Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011
Kuřina, F.: Umění vidět v matematice. Praha, SPN 1989.
Kuřina, F.: Je možné naučit řešit úlohy? Univerzita Hradec Králové, 2003.
Knecht, P, Janík T. A kol. , Učebnice z pohledu pedagigockého výzkumu. Brno Paido. 2008
Maňák J., Knecht, P., Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido. 2007
Maňák, J. Janík, T. Švec, V., Kurikulum v současné škole, Brno: Paido. 2009
Odvárko, O.: Tvorba a řešení aplikačních úloh v matematice pro 11-15 leté žáky. Praha, Univerzita Karlova 1995.
Straková, J.: Vědomosti a dovednosti pro život. Ústav pro informace ve vzdělávání, Praha 2002.
Vyšín, J.: Metodika řešení matematických úloh. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1962.
Učebnice z M a F pro ZŠ a víceletá gymnasia
http://www.orbisscholae.cz/archiv/2010/2010_3_01.pdf
http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/11/matematickagramotnost_final.pdf
http://www.zsmalika.cz/tegram/