Předkládaná diplomová práce je zaměřena na fenomén uprchlictví a jeho zařazení do problematiky mezinárodní migrace jako takové, přičemž zájem je upírán zejména k imigraci ze třetích zemí do Evropské unie s akcentací na Českou republiku. V tomto kontextu je pojednáno o příčinách vzrůstající tendence počtu žadatelů o mezinárodní ochranu a ekonomických migrantů, ale zároveň také o odezvách, které tato skutečnost vyvolává. Pro přiblížení charakteru multietnického soužití v české společnosti jsou na jedné straně uvedena sekundární empirická data nastiňující současnou situaci vztahu majority k etnické a národností pluralitě vzhledem k uprchlické krizi, a determinanty působící na utváření rozličných postojů obyvatelstva na straně druhé. V neposlední řadě je prostor ponechán vybraným metodám interaktivní výuky a na nich založeném didaktickém materiálu, jenž je využitelný při vyučování kontroverzního tématu uprchlictví v hodinách výchovy k občanství.
Anotace v angličtině
The submitted diploma thesis is focused on the refugee phenomenon and its classification among international migration issues as such, while the interest is focused mainly on immigration from third-world countries into European Union, accenting the Czech Republic. In this context, causes of growing tendency in international protection applicant and economic migrant numbers, but also responses caused by this fact, are being discussed. To enable a closer look at the multi-ethnic co-habitation character, there is secondary empirical data outlining the current situation of the majority´s relationship towards the ethnic and national plurality with regard to migration crisis given on the one hand, and determinants influencing the creation of different citizen attitudes on the other hand. Last but not least, there is some space left for chosen interactive education methods and didactic material based on them, which is useful when teaching about the controversial refugee issue in lessons of Civics.
Klíčová slova
Cizinci, cílové země, didaktický materiál, interaktivní výuka, majoritní společnost, mezietnické klima, mezinárodní ochrana, migrace, minoritní skupiny, uprchlická krize, uprchlictví, výchova k občanství, zdrojové země, žadatel o azyl.
Předkládaná diplomová práce je zaměřena na fenomén uprchlictví a jeho zařazení do problematiky mezinárodní migrace jako takové, přičemž zájem je upírán zejména k imigraci ze třetích zemí do Evropské unie s akcentací na Českou republiku. V tomto kontextu je pojednáno o příčinách vzrůstající tendence počtu žadatelů o mezinárodní ochranu a ekonomických migrantů, ale zároveň také o odezvách, které tato skutečnost vyvolává. Pro přiblížení charakteru multietnického soužití v české společnosti jsou na jedné straně uvedena sekundární empirická data nastiňující současnou situaci vztahu majority k etnické a národností pluralitě vzhledem k uprchlické krizi, a determinanty působící na utváření rozličných postojů obyvatelstva na straně druhé. V neposlední řadě je prostor ponechán vybraným metodám interaktivní výuky a na nich založeném didaktickém materiálu, jenž je využitelný při vyučování kontroverzního tématu uprchlictví v hodinách výchovy k občanství.
Anotace v angličtině
The submitted diploma thesis is focused on the refugee phenomenon and its classification among international migration issues as such, while the interest is focused mainly on immigration from third-world countries into European Union, accenting the Czech Republic. In this context, causes of growing tendency in international protection applicant and economic migrant numbers, but also responses caused by this fact, are being discussed. To enable a closer look at the multi-ethnic co-habitation character, there is secondary empirical data outlining the current situation of the majority´s relationship towards the ethnic and national plurality with regard to migration crisis given on the one hand, and determinants influencing the creation of different citizen attitudes on the other hand. Last but not least, there is some space left for chosen interactive education methods and didactic material based on them, which is useful when teaching about the controversial refugee issue in lessons of Civics.
Klíčová slova
Cizinci, cílové země, didaktický materiál, interaktivní výuka, majoritní společnost, mezietnické klima, mezinárodní ochrana, migrace, minoritní skupiny, uprchlická krize, uprchlictví, výchova k občanství, zdrojové země, žadatel o azyl.
Zadávaná diplomová práce bude řešena jako teoreticko-praktická. V teoretické části autorka práce pojedná o základních pojmech a souvislostech týkajících se fenoménu uprchlictví a problematiky mezinárodní migrace jako takové, přičemž zájem bude upírán k imigraci ze třetích zemí do Evropské unie, zejména do České republiky. S využitím sekundárních analytických dat se autorka pokusí nastínit současnou situaci v České republice vzhledem k uprchlické krizi a objasnit determinanty působící na utváření rozlišných postojů obyvatelstva. V neposlední řadě bude zájem upírán k vybraným interaktivním formám výuky využitelným při vyučování tématu uprchlictví a České republiky. Vzhledem k výzkumnému tématu se stěžejní část práce neomezí pouze na obsahovou analýzu existujících dokumentů, či na sekundární analýzu dat zpracovaných jinými výzkumníky. Na teoretickou část bude tedy přímo navazovat praktická část práce, již autorka využije pro konstrukci vlastního didaktického materiálu založeného na interaktivních formách výuky, jenž bude využitelný v praxi při vyučování vztahujícímu se k tématu uprchlictví na 2. stupni základních škol. V závěru diplomantka zhodnotí využitelnost a efektivnost interaktivních metod výuky ve vztahu k zadanému tématu.
Zásady pro vypracování
Zadávaná diplomová práce bude řešena jako teoreticko-praktická. V teoretické části autorka práce pojedná o základních pojmech a souvislostech týkajících se fenoménu uprchlictví a problematiky mezinárodní migrace jako takové, přičemž zájem bude upírán k imigraci ze třetích zemí do Evropské unie, zejména do České republiky. S využitím sekundárních analytických dat se autorka pokusí nastínit současnou situaci v České republice vzhledem k uprchlické krizi a objasnit determinanty působící na utváření rozlišných postojů obyvatelstva. V neposlední řadě bude zájem upírán k vybraným interaktivním formám výuky využitelným při vyučování tématu uprchlictví a České republiky. Vzhledem k výzkumnému tématu se stěžejní část práce neomezí pouze na obsahovou analýzu existujících dokumentů, či na sekundární analýzu dat zpracovaných jinými výzkumníky. Na teoretickou část bude tedy přímo navazovat praktická část práce, již autorka využije pro konstrukci vlastního didaktického materiálu založeného na interaktivních formách výuky, jenž bude využitelný v praxi při vyučování vztahujícímu se k tématu uprchlictví na 2. stupni základních škol. V závěru diplomantka zhodnotí využitelnost a efektivnost interaktivních metod výuky ve vztahu k zadanému tématu.
Seznam doporučené literatury
RADOSTNÝ, Lukáš a kol. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách [online]. 1. vyd. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011, 76 s. [cit. 2013-04-19]. ISBN 978-80-254-9175-1. Dostupné z: http://www.meta-os.cz/UserFiles/doc/%C5%BD%C3%A1ci%20s%20OMJ%20v%20%C4%8Desk%C3%BDch%20%C5%A1kol%C3%A1ch.pdf\\
Internetové zdroje\\
BLAHOUTOVÁ, Tereza. Role integračních center při integraci cizinců. In: Migraceonline.cz: Portál pro kritickou diskuzi o migraci v České republice a v zemích střední a východní Evropy [online]. 2013 [cit. 2013-04-19]. Dostupné z: http://www.migraceonline.cz/cz/e-knihovna/role-integracnich-center-pri-integraci-cizincu\\
ČLOVĚK V TÍSNI O.P.S. Člověk v tísni Česká republika [online]. 2013 [cit. 2013-04-19]. Dostupné z: http://www.clovekvtisni.cz/cs\\
META: Sdružení pro příležitosti mladých migrantů [online]. 2013 [cit. 2013-04-19]. Dostupné z: http://www.meta-os.cz/pic/\\
Migraceonline.cz: Portál pro kritickou diskuzi o migraci v České republice a v zemích střední a východní Evropy [online]. 2013 [cit. 2013-04-19].\\ Dostupné z: http://www.migraceonline.cz/\\
Statistiky: Cizinci: vzdělávání. Český statistický úřad [online]. 2013 [cit. 2013-04-19]. Dostupné z: http://www.czso.cz/csu/cizinci.nsf/kapitola/ciz_vzdelavani\\
ŠINDELÁŘOVÁ, Jaromíra. Začleňování žáků - cizinců do výuky v ZŠ. In: Metodický portál RVP: Inspirace a zkušenosti učitelů [online]. 2009 [cit. 2013-04-19]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/7191/ZACLENOVANI-ZAKU---CIZINCU-DO-VYUKY-V-ZS.html/\\
The UN Refugee Agency [online]. 2001 [cit. 2013-04-23]. Dostupné z: http://www.unhcr.org/cgi-bin/texis/vtx/home\\
TITĚROVÁ, Kristýna. Začleňování žáků-cizinců do českých škol. In: Metodický portál RVP: Inspirace a zkušenosti učitelů [online]. 2011 [cit. 2013-04-19].\\ Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/11085/ZACLENOVANI-ZAKU-CIZINCU-DO-CESKYCH-SKOL.html/\\
Varianty: Vzdělávací program společnosti Člověk v tísni [online]. 2008 [cit. 2013-04-19]. Dostupné z: http://www.varianty.cz/\\
Seznam doporučené literatury
RADOSTNÝ, Lukáš a kol. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách [online]. 1. vyd. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011, 76 s. [cit. 2013-04-19]. ISBN 978-80-254-9175-1. Dostupné z: http://www.meta-os.cz/UserFiles/doc/%C5%BD%C3%A1ci%20s%20OMJ%20v%20%C4%8Desk%C3%BDch%20%C5%A1kol%C3%A1ch.pdf\\
Internetové zdroje\\
BLAHOUTOVÁ, Tereza. Role integračních center při integraci cizinců. In: Migraceonline.cz: Portál pro kritickou diskuzi o migraci v České republice a v zemích střední a východní Evropy [online]. 2013 [cit. 2013-04-19]. Dostupné z: http://www.migraceonline.cz/cz/e-knihovna/role-integracnich-center-pri-integraci-cizincu\\
ČLOVĚK V TÍSNI O.P.S. Člověk v tísni Česká republika [online]. 2013 [cit. 2013-04-19]. Dostupné z: http://www.clovekvtisni.cz/cs\\
META: Sdružení pro příležitosti mladých migrantů [online]. 2013 [cit. 2013-04-19]. Dostupné z: http://www.meta-os.cz/pic/\\
Migraceonline.cz: Portál pro kritickou diskuzi o migraci v České republice a v zemích střední a východní Evropy [online]. 2013 [cit. 2013-04-19].\\ Dostupné z: http://www.migraceonline.cz/\\
Statistiky: Cizinci: vzdělávání. Český statistický úřad [online]. 2013 [cit. 2013-04-19]. Dostupné z: http://www.czso.cz/csu/cizinci.nsf/kapitola/ciz_vzdelavani\\
ŠINDELÁŘOVÁ, Jaromíra. Začleňování žáků - cizinců do výuky v ZŠ. In: Metodický portál RVP: Inspirace a zkušenosti učitelů [online]. 2009 [cit. 2013-04-19]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/7191/ZACLENOVANI-ZAKU---CIZINCU-DO-VYUKY-V-ZS.html/\\
The UN Refugee Agency [online]. 2001 [cit. 2013-04-23]. Dostupné z: http://www.unhcr.org/cgi-bin/texis/vtx/home\\
TITĚROVÁ, Kristýna. Začleňování žáků-cizinců do českých škol. In: Metodický portál RVP: Inspirace a zkušenosti učitelů [online]. 2011 [cit. 2013-04-19].\\ Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/11085/ZACLENOVANI-ZAKU-CIZINCU-DO-CESKYCH-SKOL.html/\\
Varianty: Vzdělávací program společnosti Člověk v tísni [online]. 2008 [cit. 2013-04-19]. Dostupné z: http://www.varianty.cz/\\