Cílem této diplomové práce je srovnávací analýza obrazu opuštěného dítěte v příbězích populárního anglického spisovatele Neila Gaimana. Východiskem této interpretace je přiblížení tématu sirotka v gotické, romantické a viktoriánské literatuře (Walpole, Radcliffe, Blake, Dickens, sestry Brontëovy). Zároveň se diplomová práce zaměřuje na význam tématu oddělení mladého hrdiny od rodiny a přátel v pohádkách. V této souvislosti je vysvětlena úloha přechodových rituálů a jejich spojení s tématem zkoušky v dobrodružné literatuře (Gennep, Bachtin). Úvodní teoretické kapitoly poukazují na skutečnost, že zkušenost přechodu do nové skutečnosti (dospělost) je v dobrodružných příbězích často spojena s hororovými prvky, zkušeností strachu či blízkosti smrti. Literární analýza vychází zejména z románu Coraline,z psychologické charakteristiky hlavní hrdinky a její rodiny. Práce se konkrétně zabývá funkcí domova a úlohou "jiné matky" jako hlavního zdroje gotické atmosféry a nebezpečí. Následující kapitoly budou obsahovat rozbor dalších Gaimanových děl (The Ocean at the End of the Zone, Fortunately, the Milk?, The Graveyard Book, Odd and the Frost Giants, "M is for Magic") ve spojitosti se zkoumáním vztahu skutečnosti a snu,problematiky násilí a významu mezilidských vztahů při hledání osobní identity.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is a comparative analysis of the image of a forsaken child in the stories written by a popular English writer Neil Gaiman. The survey of a forsaken child in the Gothic, Romantic and Victorian literature (Walpole, Radcliffe, Blake, Dickens, the Brontë sisters) precedes the interpretation. In addition, this diploma thesis considers the separation of the young hero from his family and friends in traditional fairy tales. In this respect, the thesis discusses the role of transitional rituals and their links to the theme of the test in adventurous literature (Gennep, Bachtin). The first, theoretical chapters point out the fact that the transition to a new existence (adulthood) is often accompanied by horror elements or the nearness of death in the adventurous stories. The novel Coraline is a basis for the literary analysis. The psychological characteristic of the main heroine and her family is linked to the function of home and the role of "the other mother" as a source of the Gothic atmosphere and danger. The following chapters analyse other Gaiman's works ("M is for Magic", The Graveyard Book, Odd and the Frost Giants, Fortunately, the Milk, The Ocean at the End of the Zone) in order to study the relations between the reality and dreams, violence and interpersonal relationships, and to describe the heroes' search for the individual identity.
Klíčová slova
Sirotek, Neil Gaiman, přechodové rituály, archetypy, symboly, Korálína, Oceán na konci uličky, Kniha hřbitova, Odd a mraziví obři, Naštěstí (ne)máme mléko
Klíčová slova v angličtině
Orphan, Neil Gaiman, transitional rituals, archetypes, symbols, Coraline, The Ocean at the End of the Zone, The Graveyard Book, Odd and the Frost Giants, Fortunately, the Milk
Rozsah průvodní práce
72
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce je srovnávací analýza obrazu opuštěného dítěte v příbězích populárního anglického spisovatele Neila Gaimana. Východiskem této interpretace je přiblížení tématu sirotka v gotické, romantické a viktoriánské literatuře (Walpole, Radcliffe, Blake, Dickens, sestry Brontëovy). Zároveň se diplomová práce zaměřuje na význam tématu oddělení mladého hrdiny od rodiny a přátel v pohádkách. V této souvislosti je vysvětlena úloha přechodových rituálů a jejich spojení s tématem zkoušky v dobrodružné literatuře (Gennep, Bachtin). Úvodní teoretické kapitoly poukazují na skutečnost, že zkušenost přechodu do nové skutečnosti (dospělost) je v dobrodružných příbězích často spojena s hororovými prvky, zkušeností strachu či blízkosti smrti. Literární analýza vychází zejména z románu Coraline,z psychologické charakteristiky hlavní hrdinky a její rodiny. Práce se konkrétně zabývá funkcí domova a úlohou "jiné matky" jako hlavního zdroje gotické atmosféry a nebezpečí. Následující kapitoly budou obsahovat rozbor dalších Gaimanových děl (The Ocean at the End of the Zone, Fortunately, the Milk?, The Graveyard Book, Odd and the Frost Giants, "M is for Magic") ve spojitosti se zkoumáním vztahu skutečnosti a snu,problematiky násilí a významu mezilidských vztahů při hledání osobní identity.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is a comparative analysis of the image of a forsaken child in the stories written by a popular English writer Neil Gaiman. The survey of a forsaken child in the Gothic, Romantic and Victorian literature (Walpole, Radcliffe, Blake, Dickens, the Brontë sisters) precedes the interpretation. In addition, this diploma thesis considers the separation of the young hero from his family and friends in traditional fairy tales. In this respect, the thesis discusses the role of transitional rituals and their links to the theme of the test in adventurous literature (Gennep, Bachtin). The first, theoretical chapters point out the fact that the transition to a new existence (adulthood) is often accompanied by horror elements or the nearness of death in the adventurous stories. The novel Coraline is a basis for the literary analysis. The psychological characteristic of the main heroine and her family is linked to the function of home and the role of "the other mother" as a source of the Gothic atmosphere and danger. The following chapters analyse other Gaiman's works ("M is for Magic", The Graveyard Book, Odd and the Frost Giants, Fortunately, the Milk, The Ocean at the End of the Zone) in order to study the relations between the reality and dreams, violence and interpersonal relationships, and to describe the heroes' search for the individual identity.
Klíčová slova
Sirotek, Neil Gaiman, přechodové rituály, archetypy, symboly, Korálína, Oceán na konci uličky, Kniha hřbitova, Odd a mraziví obři, Naštěstí (ne)máme mléko
Klíčová slova v angličtině
Orphan, Neil Gaiman, transitional rituals, archetypes, symbols, Coraline, The Ocean at the End of the Zone, The Graveyard Book, Odd and the Frost Giants, Fortunately, the Milk
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude analýza obrazu opuštěného dítěte v příbězích populárního anglického spisovatele Neila Gaimana. Východiskem této interpretace bude přiblížení tématu sirotka v gotické, romantické a viktoriánské literatuře (Walpole, Radcliffe, Blake, Dickens, sestry Bronteovy). Diplomantka se zároveň zamyslí nad významem oddělení mladého hrdiny od rodiny a přátel v pohádkách. V této souvislosti vysvětlí i úlohu přechodových rituálů a jejich souvislost s tématem zkoušky v dobrodružné literatuře (Gennep, Bachtin). V úvodních teoretických kapitolách poukáže dále na skutečnost, že zkušenost přechodu do nové skutečnosti (dospělost) je v dobrodružných příbězích často spojena s hororovými prvky, zkušeností strachu či blízkostí smrti.
Literární analýza bude vycházet zejména z románu Coraline, psychologické charakteristiky hlavní hrdinky a její rodiny. V této souvislosti se diplomantka zamyslí nad funkcí domova a úlohou "jiné matky" jako hlavního zdroje gotické atmosféry a nebezpečí. V dalších kapitolách práce přihlédne i k některým ostatním Gaimanovým dílům (Fortunately, the Milk?, The Graveyard Book, Odd and the Frost Giants, "M is for Magic") a zaměří se zvláště na vztah skutečnosti a snu, problematiku násilí a význam mezilidských vztahů při hledání osobní identity.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude analýza obrazu opuštěného dítěte v příbězích populárního anglického spisovatele Neila Gaimana. Východiskem této interpretace bude přiblížení tématu sirotka v gotické, romantické a viktoriánské literatuře (Walpole, Radcliffe, Blake, Dickens, sestry Bronteovy). Diplomantka se zároveň zamyslí nad významem oddělení mladého hrdiny od rodiny a přátel v pohádkách. V této souvislosti vysvětlí i úlohu přechodových rituálů a jejich souvislost s tématem zkoušky v dobrodružné literatuře (Gennep, Bachtin). V úvodních teoretických kapitolách poukáže dále na skutečnost, že zkušenost přechodu do nové skutečnosti (dospělost) je v dobrodružných příbězích často spojena s hororovými prvky, zkušeností strachu či blízkostí smrti.
Literární analýza bude vycházet zejména z románu Coraline, psychologické charakteristiky hlavní hrdinky a její rodiny. V této souvislosti se diplomantka zamyslí nad funkcí domova a úlohou "jiné matky" jako hlavního zdroje gotické atmosféry a nebezpečí. V dalších kapitolách práce přihlédne i k některým ostatním Gaimanovým dílům (Fortunately, the Milk?, The Graveyard Book, Odd and the Frost Giants, "M is for Magic") a zaměří se zvláště na vztah skutečnosti a snu, problematiku násilí a význam mezilidských vztahů při hledání osobní identity.
Seznam doporučené literatury
Bachtin, M.M., Román jako dialog, Praha: Odeon 1980.
Botting, Fred, Gothic, London: Routledge, 2004.
Botting, Fred, Gothic Romanced, London: Routledge, 2008.
Čeňková, Jana, Vývoj lit. pro děti a mládež a její žánrové struktury, Praha: Portál, 2006.
Gennep, Arnold, van, Přechodové rituály, Praha: NLN, 1997.
The Gothic in Children´s Literature, ed. Karen Coats, London: Taylor & Francis Ltd, 2009.
Held, Jacqueline & Radina, Otomar, ed., V říši obrazotvornosti: děti a fantastická literatura, př. Otomar Radina, Praha: Albatros, 1985.
Hodrová, Daniela, Román zasvěcení, Praha: H&H, 1993.
Hogle, Jerrold E., The Cambridge Companion to Gothic Fiction, Cambridge: C.U.P., 2002.
Modern Gothic, ed. by Victor Sage and A.L.Smith, Manchester and New York, Manchester University Press, 1996.
Punter, David, The Literature of Terror, London: Taylor & Francis, 1996.
Punter, David, The Literature of Terror 2, London, 2003.
Šrámek, Jiří, Morfologie fantastické povídky, Brno: Masarykova univerzita, 1993.
Seznam doporučené literatury
Bachtin, M.M., Román jako dialog, Praha: Odeon 1980.
Botting, Fred, Gothic, London: Routledge, 2004.
Botting, Fred, Gothic Romanced, London: Routledge, 2008.
Čeňková, Jana, Vývoj lit. pro děti a mládež a její žánrové struktury, Praha: Portál, 2006.
Gennep, Arnold, van, Přechodové rituály, Praha: NLN, 1997.
The Gothic in Children´s Literature, ed. Karen Coats, London: Taylor & Francis Ltd, 2009.
Held, Jacqueline & Radina, Otomar, ed., V říši obrazotvornosti: děti a fantastická literatura, př. Otomar Radina, Praha: Albatros, 1985.
Hodrová, Daniela, Román zasvěcení, Praha: H&H, 1993.
Hogle, Jerrold E., The Cambridge Companion to Gothic Fiction, Cambridge: C.U.P., 2002.
Modern Gothic, ed. by Victor Sage and A.L.Smith, Manchester and New York, Manchester University Press, 1996.
Punter, David, The Literature of Terror, London: Taylor & Francis, 1996.
Punter, David, The Literature of Terror 2, London, 2003.
Šrámek, Jiří, Morfologie fantastické povídky, Brno: Masarykova univerzita, 1993.