Okres Prachatice, tvořený správními obvody ORP Prachatice a ORP Vimperk, lze označit v rámci České republiky jako území periferní s úbytkem obyvatelstva. Tyto úbytky jsou zvláště patrné v horské části tohoto okresu. Zmenšování počtu obyvatelstva a dětí školního věku vede k zanikání zdejších základních škol a ke snižování počtu žáků v těchto školách, a také k transformaci plně organizovaných základních škol na školy ne-plně organizované, většinou v podobě škol malotřídních. Diplomová práce sleduje rozmístění základních škol, územní uspořádání jejich školských spádových území, územní rozmístění dětí ve školním věku, dosažitelnost základních škol pomocí školních autobusů a vlaků, bilancuje naplněnost základních škol a jejich tříd, vše s cílem optimalizovat rozmístění těchto škol a jejich školských spádových území. Navíc je v diplomové práci analyzována vybavenost základních škol a jejich urbanistické a stavební charakteristiky. Zvláštní pozornost je věnována základním školám v šumavské části řešeného území, kde jsou hledány možnosti udržení těchto škol i při malém počtu žáků.
Anotace v angličtině
Districts Prachatice and Vimperk could be marked within Czech Republic as peripheral territory with decreasing population. These losses are especially noticeable in mountain areas of these districts. Decreasing of numbers of inhabitants and schoolchildren leads to disappearance of local elementary schools and to reducing the number of pupils in these schools, and also to transformation of full elementary schools to incomplete elementary schools, mostly in form of small village schools with one or two classrooms. Diploma thesis monitors territorial distribution of elementary schools, territorial arrangement of their school catchment regions, territorial distribution of schoolchildren, availability of elementary schools with school buses and trains, takes stock of fullness of elementary schools and their classrooms, that all with goal to optimize territorial distribution these schools and their school catchment regions. Moreover, analysis of facilities elementary schools and their space and building characteristics are contained in diploma thesis. A separate attention is dedicated to elementary schools in Šumava part of study area, where solutions to sustain these schools even with small number of pupils are sought.
Klíčová slova
základní školy, malotřídní školy, školské obvody, městské školy, venkovské školy, rušení škol, Prachatice, Vimperk
Klíčová slova v angličtině
elementary schools, small schools, school districts, town schools, rural schools, abolition schools, Prachatice, Vimperk
Rozsah průvodní práce
100 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Okres Prachatice, tvořený správními obvody ORP Prachatice a ORP Vimperk, lze označit v rámci České republiky jako území periferní s úbytkem obyvatelstva. Tyto úbytky jsou zvláště patrné v horské části tohoto okresu. Zmenšování počtu obyvatelstva a dětí školního věku vede k zanikání zdejších základních škol a ke snižování počtu žáků v těchto školách, a také k transformaci plně organizovaných základních škol na školy ne-plně organizované, většinou v podobě škol malotřídních. Diplomová práce sleduje rozmístění základních škol, územní uspořádání jejich školských spádových území, územní rozmístění dětí ve školním věku, dosažitelnost základních škol pomocí školních autobusů a vlaků, bilancuje naplněnost základních škol a jejich tříd, vše s cílem optimalizovat rozmístění těchto škol a jejich školských spádových území. Navíc je v diplomové práci analyzována vybavenost základních škol a jejich urbanistické a stavební charakteristiky. Zvláštní pozornost je věnována základním školám v šumavské části řešeného území, kde jsou hledány možnosti udržení těchto škol i při malém počtu žáků.
Anotace v angličtině
Districts Prachatice and Vimperk could be marked within Czech Republic as peripheral territory with decreasing population. These losses are especially noticeable in mountain areas of these districts. Decreasing of numbers of inhabitants and schoolchildren leads to disappearance of local elementary schools and to reducing the number of pupils in these schools, and also to transformation of full elementary schools to incomplete elementary schools, mostly in form of small village schools with one or two classrooms. Diploma thesis monitors territorial distribution of elementary schools, territorial arrangement of their school catchment regions, territorial distribution of schoolchildren, availability of elementary schools with school buses and trains, takes stock of fullness of elementary schools and their classrooms, that all with goal to optimize territorial distribution these schools and their school catchment regions. Moreover, analysis of facilities elementary schools and their space and building characteristics are contained in diploma thesis. A separate attention is dedicated to elementary schools in Šumava part of study area, where solutions to sustain these schools even with small number of pupils are sought.
Klíčová slova
základní školy, malotřídní školy, školské obvody, městské školy, venkovské školy, rušení škol, Prachatice, Vimperk
Klíčová slova v angličtině
elementary schools, small schools, school districts, town schools, rural schools, abolition schools, Prachatice, Vimperk
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude mapovat rozmístění základních škol a jejich reálných spádových regionů, bude je porovnávat s deklarovanými školskými obvody, bude zohledňovat uspořádání linek a spojů veřejné dopravy do škol a rozložení dětské populace v sídlech řešeného území. Výsledkem by měla být optimalizace školských spádových obvodů základních škol v řešených správních obvodech ORP. Konkrétně půjde o:
- Mapování rozmístění základních škol v SOORP. Půjde o školy plně organizované (1-9. třída), ne-plně organizované (především ,,malotřídky" s 1. stupněm) , půjde o školy městské, suburbánní, maloměstské, venkovské a periferní.
- Posouzení stavební a vybavenostní kvality jednotlivých základních škol - stavební stáří a kvalita, prostorové řešení, vybavenost (jídelna, družina, dílny, pozemky, tělocvična, dráha), velikost.
- Mapování reálné spádovosti a přiškolení jednotlivých sídel do jednotlivých základních škol, a to na úrovni prvního a druhého stupně základních škol (spádovost jednoznačná nebo částečná, přiškolení respektované x nerespektované).
- Mapování územního a časového uspořádání spojů autobusů, městské hromadné dopravy a vlaků s důrazem na dopravu do a ze základních škol.
- Sledování zastoupení a počtu dětí ve věku 0-14 let v jednotlivých sídlech.
- Shromáždění údajů o počtu žáků v jednotlivých základních školách a o jejich rozdělení do ročníků, o vývoji počtu žáků.
- Shromáždění údajů a námětů z rozhovorů s pracovníky jednotlivých škol.
- Syntézní posouzení rozložení základních škol, včetně jejich kvality, jejich reálné spádovosti, dopravní dosažitelnosti a zastoupení dětské populace a dalších informací pro konečnou optimalizaci spádových obvodů základních škol.
- Obecné zhodnocení specifičnosti a problémů městských, příměstských, venkovských a periferních základních škol z hlediska spádovosti.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude mapovat rozmístění základních škol a jejich reálných spádových regionů, bude je porovnávat s deklarovanými školskými obvody, bude zohledňovat uspořádání linek a spojů veřejné dopravy do škol a rozložení dětské populace v sídlech řešeného území. Výsledkem by měla být optimalizace školských spádových obvodů základních škol v řešených správních obvodech ORP. Konkrétně půjde o:
- Mapování rozmístění základních škol v SOORP. Půjde o školy plně organizované (1-9. třída), ne-plně organizované (především ,,malotřídky" s 1. stupněm) , půjde o školy městské, suburbánní, maloměstské, venkovské a periferní.
- Posouzení stavební a vybavenostní kvality jednotlivých základních škol - stavební stáří a kvalita, prostorové řešení, vybavenost (jídelna, družina, dílny, pozemky, tělocvična, dráha), velikost.
- Mapování reálné spádovosti a přiškolení jednotlivých sídel do jednotlivých základních škol, a to na úrovni prvního a druhého stupně základních škol (spádovost jednoznačná nebo částečná, přiškolení respektované x nerespektované).
- Mapování územního a časového uspořádání spojů autobusů, městské hromadné dopravy a vlaků s důrazem na dopravu do a ze základních škol.
- Sledování zastoupení a počtu dětí ve věku 0-14 let v jednotlivých sídlech.
- Shromáždění údajů o počtu žáků v jednotlivých základních školách a o jejich rozdělení do ročníků, o vývoji počtu žáků.
- Shromáždění údajů a námětů z rozhovorů s pracovníky jednotlivých škol.
- Syntézní posouzení rozložení základních škol, včetně jejich kvality, jejich reálné spádovosti, dopravní dosažitelnosti a zastoupení dětské populace a dalších informací pro konečnou optimalizaci spádových obvodů základních škol.
- Obecné zhodnocení specifičnosti a problémů městských, příměstských, venkovských a periferních základních škol z hlediska spádovosti.
Seznam doporučené literatury
KUČEROVÁ, S. (2008): Marginalizace území v kontextu vývoje soustavy základního školství na příkladu vybraných regionů Česka v období 1961-2004. In: Šimůnek, R. (red.): Regiony - časoprostorové průsečíky? Historický ústav AV ČR, Praha, s. 214-236.
KUČEROVÁ, S. (2008): Územní rozmístění základních škol v Česku, hlavní rysy jeho proměn ve 2. polovině 20. století a jejich potenciální důsledky. Studia paedagogica (SPFFBU, LVI), roč. 13, s. 35-51
KUČEROVÁ, S., KUČERA, Z. (2009): Changes in the rural elementary schools network in Czechia in second half of 20th century and its possible impact on rural areas. European Countryside, 1, č. 3, s. 125-140.
KUČEROVÁ, S., KUČERA, Z. (2009): Vztah periferiality a vzdělávání: Lze definovat periferní oblasti na základě vývoje sítě základních škol? Acta geographica Universitatis Comenianae, 52, s. 59-73.
KUČEROVÁ, S., KUČERA, Z., CHROMÝ, P. (2010): An Elementary School in Networks: Contribution to Geography of Education. Europa XXI, 21, s. 47-61.
BENÁČKOVÁ, K. (2011): Proces suburbanizace, demografický vývoj a kapacita školských zařízení v zázemí Prahy: případová studie Mukařovska. Suburbanizace.cz.
KUČEROVÁ, S., KUČERA, Z. (2012): Changes in the Spatial Distribution of Elementary Schools and Their Impact on Rural Communities in Czechia in the Second Half of the 20th Century. Journal of Research in Rural Education, 27, č. 11, s. 1-17.
SIRARD, J. R., et al. (2005): Prevalence of active commuting at urban and suburban elementary schools in Columbia, SC. American Journal of Public Health, 95, No. 2, pp. 236-237.
TALEN, E. (2001): School, community, and spatial equity: An empirical investigation of access to elementary schools in West Virginia. Annals of the Association of American Geographers, 91, No. 3, pp. 465-486.
Seznam doporučené literatury
KUČEROVÁ, S. (2008): Marginalizace území v kontextu vývoje soustavy základního školství na příkladu vybraných regionů Česka v období 1961-2004. In: Šimůnek, R. (red.): Regiony - časoprostorové průsečíky? Historický ústav AV ČR, Praha, s. 214-236.
KUČEROVÁ, S. (2008): Územní rozmístění základních škol v Česku, hlavní rysy jeho proměn ve 2. polovině 20. století a jejich potenciální důsledky. Studia paedagogica (SPFFBU, LVI), roč. 13, s. 35-51
KUČEROVÁ, S., KUČERA, Z. (2009): Changes in the rural elementary schools network in Czechia in second half of 20th century and its possible impact on rural areas. European Countryside, 1, č. 3, s. 125-140.
KUČEROVÁ, S., KUČERA, Z. (2009): Vztah periferiality a vzdělávání: Lze definovat periferní oblasti na základě vývoje sítě základních škol? Acta geographica Universitatis Comenianae, 52, s. 59-73.
KUČEROVÁ, S., KUČERA, Z., CHROMÝ, P. (2010): An Elementary School in Networks: Contribution to Geography of Education. Europa XXI, 21, s. 47-61.
BENÁČKOVÁ, K. (2011): Proces suburbanizace, demografický vývoj a kapacita školských zařízení v zázemí Prahy: případová studie Mukařovska. Suburbanizace.cz.
KUČEROVÁ, S., KUČERA, Z. (2012): Changes in the Spatial Distribution of Elementary Schools and Their Impact on Rural Communities in Czechia in the Second Half of the 20th Century. Journal of Research in Rural Education, 27, č. 11, s. 1-17.
SIRARD, J. R., et al. (2005): Prevalence of active commuting at urban and suburban elementary schools in Columbia, SC. American Journal of Public Health, 95, No. 2, pp. 236-237.
TALEN, E. (2001): School, community, and spatial equity: An empirical investigation of access to elementary schools in West Virginia. Annals of the Association of American Geographers, 91, No. 3, pp. 465-486.