Předložená diplomová práce "Faktory ovlivňující oblíbenost/neoblíbenost přírodopisu v jednotlivých ročnících na 2. stupni ZŠ" se věnuje především analýze postojů žáků 2. stupně základních škol k vyučovacímu předmětu přírodopis. Hlavním cílem je identifikovat jednotlivé faktory, které tyto postoje ovlivňují. Tento výzkum je realizován prostřednictvím 5 stupňového dotazníku Likertova typu, který obsahuje 26 položek v několika dimenzích. Výzkumný vzorek zahrnoval 393 respondentů ze šesti základních škol. Výsledky práce jsou rozděleny na dvě části. V první části práce identifikuje oblíbenost předmětu přírodopis v souvislosti s ostatními vyučovacími předměty a následně poukazuje na jednotlivé faktory, které oblíbenost tohoto předmětu ovlivňují. V druhé části se práce věnuje vyhodnocení jednotlivých položek dotazníku.
Anotace v angličtině
This thesis "Factors Influencing Likes/Dislikes of Natural History in Particular Years of Primary School" is mostly about an attitude analysis of pupils on a secondary level of primary schools to taught lesson Natural History. The main goal is to identify particular factors influencing these attitudes. This research is realised through a five-degree questionnaire of Likert's type which includes 26 items in many dimensions. The research sample covers 393 respondents from 6 schools. The results of this work are divided into 2 parts. First part of work identifies popularity of lesson Natural History in relation to other taught lessons and afterwards the work points out particular factors which influence popularity of this lesson. Second part of this work is about evaluation of particular items of questionnaire.
Klíčová slova
postoje, dotazník, sekundární stupeň základních škol, přírodopis, oblíbenost
Klíčová slova v angličtině
Attitudes, Questionnaire, Secondary Level of Primary School, Natural History, Popularity
Rozsah průvodní práce
98 s. (174 816 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená diplomová práce "Faktory ovlivňující oblíbenost/neoblíbenost přírodopisu v jednotlivých ročnících na 2. stupni ZŠ" se věnuje především analýze postojů žáků 2. stupně základních škol k vyučovacímu předmětu přírodopis. Hlavním cílem je identifikovat jednotlivé faktory, které tyto postoje ovlivňují. Tento výzkum je realizován prostřednictvím 5 stupňového dotazníku Likertova typu, který obsahuje 26 položek v několika dimenzích. Výzkumný vzorek zahrnoval 393 respondentů ze šesti základních škol. Výsledky práce jsou rozděleny na dvě části. V první části práce identifikuje oblíbenost předmětu přírodopis v souvislosti s ostatními vyučovacími předměty a následně poukazuje na jednotlivé faktory, které oblíbenost tohoto předmětu ovlivňují. V druhé části se práce věnuje vyhodnocení jednotlivých položek dotazníku.
Anotace v angličtině
This thesis "Factors Influencing Likes/Dislikes of Natural History in Particular Years of Primary School" is mostly about an attitude analysis of pupils on a secondary level of primary schools to taught lesson Natural History. The main goal is to identify particular factors influencing these attitudes. This research is realised through a five-degree questionnaire of Likert's type which includes 26 items in many dimensions. The research sample covers 393 respondents from 6 schools. The results of this work are divided into 2 parts. First part of work identifies popularity of lesson Natural History in relation to other taught lessons and afterwards the work points out particular factors which influence popularity of this lesson. Second part of this work is about evaluation of particular items of questionnaire.
Klíčová slova
postoje, dotazník, sekundární stupeň základních škol, přírodopis, oblíbenost
Klíčová slova v angličtině
Attitudes, Questionnaire, Secondary Level of Primary School, Natural History, Popularity
Zásady pro vypracování
V České republice, ale i v celé v Evropě můžeme pozorovat krizi ve výuce přírodovědných předmětů. Za hlavní důvody krize je považován především stagnující zájem studentů o přírodovědné a technické obory a pokles dosažených výsledků žáků v prostředí základních a středních škol. Cílem řešení diplomové práce bude determinovat hlavní faktory ovlivňující oblíbenost/neoblíbenost přírodopisu na 2. stupni základních škol a navrhnout možné postupy (v rovině metod výuky, vzdělávacích obsahů ...), jak výuka přírodopisu zatraktivnit.\\
\\
Postup řešení diplomové práce:\\
Přípravná fáze bude spočívat v literární rešerši českých i zahraničních dostupných zdrojů vztahujících se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce tak bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie.
Autor ověří s využitím vhodných výzkumných metod faktory ovlivňující oblíbenost/neoblíbenost přírodopisu u žáků na 2. stupni ZŠ a nižším stupni gymnázia a porovná případné meziročníkové rozdíly (min. 100 respondentů z každého ročníku).
S využitím dotazníkové šetření diplomant zjistí názory současných učitelů na výuku přírodopisu.
Autor navrhne možné postupy, jak potenciálně výuku přírodopisu zatraktivnit.
Autor zpracuje vlastní text práce vycházející z bodů 1, 2, 3 a 4 (min. 50 stran textu).
Zásady pro vypracování
V České republice, ale i v celé v Evropě můžeme pozorovat krizi ve výuce přírodovědných předmětů. Za hlavní důvody krize je považován především stagnující zájem studentů o přírodovědné a technické obory a pokles dosažených výsledků žáků v prostředí základních a středních škol. Cílem řešení diplomové práce bude determinovat hlavní faktory ovlivňující oblíbenost/neoblíbenost přírodopisu na 2. stupni základních škol a navrhnout možné postupy (v rovině metod výuky, vzdělávacích obsahů ...), jak výuka přírodopisu zatraktivnit.\\
\\
Postup řešení diplomové práce:\\
Přípravná fáze bude spočívat v literární rešerši českých i zahraničních dostupných zdrojů vztahujících se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce tak bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie.
Autor ověří s využitím vhodných výzkumných metod faktory ovlivňující oblíbenost/neoblíbenost přírodopisu u žáků na 2. stupni ZŠ a nižším stupni gymnázia a porovná případné meziročníkové rozdíly (min. 100 respondentů z každého ročníku).
S využitím dotazníkové šetření diplomant zjistí názory současných učitelů na výuku přírodopisu.
Autor navrhne možné postupy, jak potenciálně výuku přírodopisu zatraktivnit.
Autor zpracuje vlastní text práce vycházející z bodů 1, 2, 3 a 4 (min. 50 stran textu).
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
ALTMANN, A. (1978): Metody a zásady ve výuce biologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 285 s.
CHUDÁ, J., (2007): Postoje žiakov a učitelóv prírodopisu k predmetu prírodopis. E-Pedagogium, 2, str. 52 - 70 zahr/E_pedagogium_II_2007.pdf
KALHOUS, Z.; OBST, O. (2002): Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X
KRÍŽOVÁ, J.; KOMORNÍKOVÁ, I. (2006). Vplyv osobnosti učiteľa na formovanie vzťahu študenta k prírodovedným predmetom. Pedagogická orientace. 2, 68 - 75.
KUBIATKO, M.; VLČKOVÁ, J. (2011). Návrh výzkumného nástroje na zkoumání postojů žáků 2. stupně ZŠ k přírodopisu. Scientia in educatione, 1, s. 49-67. ISSN 1804-7106
PAVELKOVÁ I., 2005: Postoje chlapců a dívek ke školním předmětům. In: HELLER D., PROCHÁZKOVÁ J., SOBOTKOVÁ I. (ed.). Psychologické dny 2004: Svět žen a svět mužů: polarita a vzájemné obohacování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, s. 26-27. ISBN 80-244-1059-1.
PROKOP, P.; KOMORNÍKOVÁ, M. (2007). Postoje k prírodopisu u žiakov druhého stupňa základných škôl. Pedagogika, 57(1), 37 - 46.
PROKOP, P.; PROKOP, M.; TUNNICLIFFE, S. D. (2007). Is biology boring? Student attitudes toward biology. Education Research, 42(1), 36 - 39.
VLČKOVÁ, J.; KUBIATKO, M. (2014). Přírodopis v očích žáků 2. stupně základních škol. e-Pedagogium. 1, 20-37.
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
ALTMANN, A. (1978): Metody a zásady ve výuce biologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 285 s.
CHUDÁ, J., (2007): Postoje žiakov a učitelóv prírodopisu k predmetu prírodopis. E-Pedagogium, 2, str. 52 - 70 zahr/E_pedagogium_II_2007.pdf
KALHOUS, Z.; OBST, O. (2002): Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X
KRÍŽOVÁ, J.; KOMORNÍKOVÁ, I. (2006). Vplyv osobnosti učiteľa na formovanie vzťahu študenta k prírodovedným predmetom. Pedagogická orientace. 2, 68 - 75.
KUBIATKO, M.; VLČKOVÁ, J. (2011). Návrh výzkumného nástroje na zkoumání postojů žáků 2. stupně ZŠ k přírodopisu. Scientia in educatione, 1, s. 49-67. ISSN 1804-7106
PAVELKOVÁ I., 2005: Postoje chlapců a dívek ke školním předmětům. In: HELLER D., PROCHÁZKOVÁ J., SOBOTKOVÁ I. (ed.). Psychologické dny 2004: Svět žen a svět mužů: polarita a vzájemné obohacování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, s. 26-27. ISBN 80-244-1059-1.
PROKOP, P.; KOMORNÍKOVÁ, M. (2007). Postoje k prírodopisu u žiakov druhého stupňa základných škôl. Pedagogika, 57(1), 37 - 46.
PROKOP, P.; PROKOP, M.; TUNNICLIFFE, S. D. (2007). Is biology boring? Student attitudes toward biology. Education Research, 42(1), 36 - 39.
VLČKOVÁ, J.; KUBIATKO, M. (2014). Přírodopis v očích žáků 2. stupně základních škol. e-Pedagogium. 1, 20-37.
\end{quote}