Diplomová práce s názvem Specifika výuky Pracovních činností na málotřídní škole je zaměřena na vytvoření několika výukových námětů pro předmět Praktické činnosti na málotřídní škole s důrazem na diferenciaci náročnosti činností pro jednotlivé ročníky. V teoretické části jsou obsaženy poznatky o úrovni myšlení u žáků primární školy a jejich schopnostech učit se. Dále se práce zabývá podstatou konstruktivismu, ze kterého vzdělávací oblast Člověk a svět práce vychází především, obsahem této vzdělávací oblasti a jejími cíli. Další kapitolu tvoří charakteristika předmětu Pracovní činnosti a pojmu technická gramotnost, jež spolu úzce souvisí. V poslední kapitole jsou zmíněny alternativní rysy málotřídní školy, pro kterou jsou zpracované činnosti navrženy. V praktické části je uvedeno pět výukových námětů s činnostmi diferencovanými podle jednotlivých ročníků málotřídní školy v rozsahu 3. 5. třídy a u čtyř jejich provedení. Praktickou část uzavírají odpovědi na několik otázek zjišťujících názory učitelek ze dvou jihočeských málotřídních škol na realizované hodiny.
Anotace v angličtině
This Master thesis with a title Specifics of teaching Handicrafts at a multileveled school is focused on creating several teaching proposals for the subject Handicrafts at a multileveled school. The emphasis is put on the differentiation between the levels of difficulty for individual classes. The theoretical part includes findings on a level of thinking of primary-school pupils and their abilities to learn. The thesis also covers the essence of constructivism which is primarily the base of the educational field of Man and the world of work contents of this educational field and its goals. The next chapter includes the characteristics of the subject Handicrafts and of the term technical literacy, which are closely connected. The last chapter mentions alternative features of the multileveled school for which the compiled activities are designed. In the practical part, there are five different teaching proposals for the individual classes of the multileveled school from Year 3 to Year 5 and the execution of four of these proposals is given. The practical part ends with answers to several questions looking into the opinions of teachers from two South Bohemian multileveled schools on the implemented classes.
Klíčová slova
pracovní činnosti, málotřídní škola, technická gramotnost, výukové náměty
Diplomová práce s názvem Specifika výuky Pracovních činností na málotřídní škole je zaměřena na vytvoření několika výukových námětů pro předmět Praktické činnosti na málotřídní škole s důrazem na diferenciaci náročnosti činností pro jednotlivé ročníky. V teoretické části jsou obsaženy poznatky o úrovni myšlení u žáků primární školy a jejich schopnostech učit se. Dále se práce zabývá podstatou konstruktivismu, ze kterého vzdělávací oblast Člověk a svět práce vychází především, obsahem této vzdělávací oblasti a jejími cíli. Další kapitolu tvoří charakteristika předmětu Pracovní činnosti a pojmu technická gramotnost, jež spolu úzce souvisí. V poslední kapitole jsou zmíněny alternativní rysy málotřídní školy, pro kterou jsou zpracované činnosti navrženy. V praktické části je uvedeno pět výukových námětů s činnostmi diferencovanými podle jednotlivých ročníků málotřídní školy v rozsahu 3. 5. třídy a u čtyř jejich provedení. Praktickou část uzavírají odpovědi na několik otázek zjišťujících názory učitelek ze dvou jihočeských málotřídních škol na realizované hodiny.
Anotace v angličtině
This Master thesis with a title Specifics of teaching Handicrafts at a multileveled school is focused on creating several teaching proposals for the subject Handicrafts at a multileveled school. The emphasis is put on the differentiation between the levels of difficulty for individual classes. The theoretical part includes findings on a level of thinking of primary-school pupils and their abilities to learn. The thesis also covers the essence of constructivism which is primarily the base of the educational field of Man and the world of work contents of this educational field and its goals. The next chapter includes the characteristics of the subject Handicrafts and of the term technical literacy, which are closely connected. The last chapter mentions alternative features of the multileveled school for which the compiled activities are designed. In the practical part, there are five different teaching proposals for the individual classes of the multileveled school from Year 3 to Year 5 and the execution of four of these proposals is given. The practical part ends with answers to several questions looking into the opinions of teachers from two South Bohemian multileveled schools on the implemented classes.
Klíčová slova
pracovní činnosti, málotřídní škola, technická gramotnost, výukové náměty
Proveďte důkladnou analýzu odborné literatury, která se bezprostředně váže k tématu diplomové práce, adekvátně formulujte všechny skupiny jejích cílů.
Rozvrhněte obsahovou strukturu teoretické části diplomové práce. Doporučuji zabývat se těmito dílčími teoretickými okruhy: pojetí primární technické gramotnosti; pojetí, cíle a výstupní kompetence žáka 1. stupně základní školy v technické výchově podle RVP pro základní vzdělávání (Člověk a svět práce); konstruktivistický přístup k výuce na 1. stupni ZŠ; teorie výuky na málotřídní škole.
Na základě těchto přípravných studií vyberte několik výukových námětů z předmětu Praktické činnosti, které zpracujete, včetně didaktické dokumentace, do podoby diferencovaných námětů do výuky několika ročníků na málotřídní škole na 1. stupni ZŠ.
Výukové náměty budou nosnou součástí praktické části diplomové práce. Opatřete je všemi pomůckami a několik z nich připravte k ověřování efektivity v rámci výuky na málotřídní škole na 1. stupni ZŠ.
V závěru práce se vyjádřete k praktickým možnostem diferenciace výuky na málotřídní škole v předmětu Praktické činnosti. Dále popište Vaše zkušenosti z realizace námětů ve škole, výhody, nevýhody, překážky, reakce a činnosti dětí atd. a formulujte obecnější doporučení pro specifikaci výuky předmětu Praktické činnosti v technickém vzdělávání na málotřídní škole na 1. stupni ZŠ.
Zásady pro vypracování
Proveďte důkladnou analýzu odborné literatury, která se bezprostředně váže k tématu diplomové práce, adekvátně formulujte všechny skupiny jejích cílů.
Rozvrhněte obsahovou strukturu teoretické části diplomové práce. Doporučuji zabývat se těmito dílčími teoretickými okruhy: pojetí primární technické gramotnosti; pojetí, cíle a výstupní kompetence žáka 1. stupně základní školy v technické výchově podle RVP pro základní vzdělávání (Člověk a svět práce); konstruktivistický přístup k výuce na 1. stupni ZŠ; teorie výuky na málotřídní škole.
Na základě těchto přípravných studií vyberte několik výukových námětů z předmětu Praktické činnosti, které zpracujete, včetně didaktické dokumentace, do podoby diferencovaných námětů do výuky několika ročníků na málotřídní škole na 1. stupni ZŠ.
Výukové náměty budou nosnou součástí praktické části diplomové práce. Opatřete je všemi pomůckami a několik z nich připravte k ověřování efektivity v rámci výuky na málotřídní škole na 1. stupni ZŠ.
V závěru práce se vyjádřete k praktickým možnostem diferenciace výuky na málotřídní škole v předmětu Praktické činnosti. Dále popište Vaše zkušenosti z realizace námětů ve škole, výhody, nevýhody, překážky, reakce a činnosti dětí atd. a formulujte obecnější doporučení pro specifikaci výuky předmětu Praktické činnosti v technickém vzdělávání na málotřídní škole na 1. stupni ZŠ.
Seznam doporučené literatury
CANGELOSI, J. S.: Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce.1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 8071780146.
FISCHER, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-966-6.
HONZÍKOVÁ, J., MACH, P., NOVOTNÝ, J.: Alternativní přístupy k technické výchově. Plzeň: Západočeská univerzita, 2007, 266 s. ISBN 978-80-7043-626-4.
HONZÍKOVÁ, J.: Netradičně v pracovní výchově. Plzeň: Krajské centrum vzdělávání, 2005. ISBN 80-7020-149-5.
HONZÍKOVÁ, J.: Teorie a praxe tvořivosti v technické výchově. 1. vyd. Plzeň: Pedagogické centrum, 2003. Tištěná část 34+ 205 s. CD. ISBN 80- 7020- 124- X.
KALHOUS, Z.,OBST, O.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80- 7178- 253- X.
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B.: Předškolní a primární pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178- 585- 7.
PETTY, G.: Moderní vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2002, 380 s. ISBN 8071786810.
SITNÁ, D.: Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách.1. vyd. Praha: Portál, 2009, 150 s. ISBN 9788073672461.
ROUČOVÁ, E.: Technické práce s didaktikou 1, 2. Dostupné na http://moodle.pf.jcu.cz/course/view.php?id=226
TRNKOVÁ, K., KNOTOVÁ, D., CHALOUPKOVÁ, A.: Málotřídní školy v České republice: malotřídky. Brno: Paido, 2010, 197 s. ISBN 9788073152048.
VOMÁČKA, J.: Málotřídní školy: nástin pedagogické problematiky. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita, FPE, 1995, 120 s. ISBN 8070831707.
Seznam doporučené literatury
CANGELOSI, J. S.: Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce.1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 8071780146.
FISCHER, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-966-6.
HONZÍKOVÁ, J., MACH, P., NOVOTNÝ, J.: Alternativní přístupy k technické výchově. Plzeň: Západočeská univerzita, 2007, 266 s. ISBN 978-80-7043-626-4.
HONZÍKOVÁ, J.: Netradičně v pracovní výchově. Plzeň: Krajské centrum vzdělávání, 2005. ISBN 80-7020-149-5.
HONZÍKOVÁ, J.: Teorie a praxe tvořivosti v technické výchově. 1. vyd. Plzeň: Pedagogické centrum, 2003. Tištěná část 34+ 205 s. CD. ISBN 80- 7020- 124- X.
KALHOUS, Z.,OBST, O.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80- 7178- 253- X.
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B.: Předškolní a primární pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178- 585- 7.
PETTY, G.: Moderní vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2002, 380 s. ISBN 8071786810.
SITNÁ, D.: Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách.1. vyd. Praha: Portál, 2009, 150 s. ISBN 9788073672461.
ROUČOVÁ, E.: Technické práce s didaktikou 1, 2. Dostupné na http://moodle.pf.jcu.cz/course/view.php?id=226
TRNKOVÁ, K., KNOTOVÁ, D., CHALOUPKOVÁ, A.: Málotřídní školy v České republice: malotřídky. Brno: Paido, 2010, 197 s. ISBN 9788073152048.
VOMÁČKA, J.: Málotřídní školy: nástin pedagogické problematiky. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita, FPE, 1995, 120 s. ISBN 8070831707.