Diplomová práce se zabývá problematikou lovu jako součástí šlechtické reprezentace a jeho zobrazení ve vybavení českých loveckých zámečků. V úvodní části práce je popsán fenomén lovu, jeho postupný vývoj a zobrazení ve výtvarné kultuře. Tyto kapitoly jsou doplněny o ikonografické předlohy, které pomáhaly formovat podobu výzdoby loveckých zámečků. Jádrem práce jsou kapitoly věnující se tématu lovecké architektury a uměleckého zhodnocení skupiny šlechtických loveckých sídel. Jedná se o zámky Svatý Hubert, Humprecht, Diana, Ohrada a Kozel. V závěru práce autor představuje problematiku šlechtické reprezentace, do jejíhož kontextu zasazuje téma lovu a umělecká díla spojená s lovem. Kapitola též obsahuje několik příkladů aristokratů, kteří lov dokázali využít pro svou osobní reprezentaci. Pro názornost je práce doplněna o obrazovou přílohu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis concerns with issues of the hunt as a part of the nobleman representation and its image in facilities of the Czech hunting chateaus. The introductory chapters of this these describe the phenomena of hunt, its evolution and its image in fine art. These chapters are subsequently filled in iconographical drafts, which helped to form the shape of the decoration of chateaus. The core of the thesis are chapters concern with theme of the hunting architecture and artistic evaluation of the group nobleman hunting residences. Specifically, these are chateaus Svaty Hubert, Humprecht, Diana, Ohrada and Kozel. In the final chapters the author introduces an issue of nobleman representation. Into its context he situates the theme of hunt and pieces of fine arts connected with it. These chapters also contain a few examples of the aristocrats who knew how to use the hunt for their personal representation. For illustration is this thesis amended by picture attachment.
Klíčová slova
reprezentace, lov, šlechta, architektura
Klíčová slova v angličtině
representation, hunt, nobility, architecture
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou lovu jako součástí šlechtické reprezentace a jeho zobrazení ve vybavení českých loveckých zámečků. V úvodní části práce je popsán fenomén lovu, jeho postupný vývoj a zobrazení ve výtvarné kultuře. Tyto kapitoly jsou doplněny o ikonografické předlohy, které pomáhaly formovat podobu výzdoby loveckých zámečků. Jádrem práce jsou kapitoly věnující se tématu lovecké architektury a uměleckého zhodnocení skupiny šlechtických loveckých sídel. Jedná se o zámky Svatý Hubert, Humprecht, Diana, Ohrada a Kozel. V závěru práce autor představuje problematiku šlechtické reprezentace, do jejíhož kontextu zasazuje téma lovu a umělecká díla spojená s lovem. Kapitola též obsahuje několik příkladů aristokratů, kteří lov dokázali využít pro svou osobní reprezentaci. Pro názornost je práce doplněna o obrazovou přílohu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis concerns with issues of the hunt as a part of the nobleman representation and its image in facilities of the Czech hunting chateaus. The introductory chapters of this these describe the phenomena of hunt, its evolution and its image in fine art. These chapters are subsequently filled in iconographical drafts, which helped to form the shape of the decoration of chateaus. The core of the thesis are chapters concern with theme of the hunting architecture and artistic evaluation of the group nobleman hunting residences. Specifically, these are chateaus Svaty Hubert, Humprecht, Diana, Ohrada and Kozel. In the final chapters the author introduces an issue of nobleman representation. Into its context he situates the theme of hunt and pieces of fine arts connected with it. These chapters also contain a few examples of the aristocrats who knew how to use the hunt for their personal representation. For illustration is this thesis amended by picture attachment.
Klíčová slova
reprezentace, lov, šlechta, architektura
Klíčová slova v angličtině
representation, hunt, nobility, architecture
Zásady pro vypracování
Práce si dává za cíl představit lov jako činnost, která se v průběhu let vyvinula z boje člověka o přežití, až po volnočasovou aktivitu, která měla veliký význam v reprezentaci vysoké šlechty. V první kapitole se autor zaměří na historii lovu a jeho vývoj kulturní a technologický. Současně se zaměří na ikonografii lovu, která se později objevuje ve výtvarné výzdobě šlechtických sídel. V druhé kapitole se autor zaměří přímo na téma lovu jako součást reprezentace. Shrne vývoj loveckých slavností v průběhu historie a zařadí je do kontextu české šlechtické vrstvy. V poslední kapitole se bude autor snažit shrnout výbavu a výzdobu českých loveckých zámečků a především se zaměří na jejich původní vybavení, které je dnes často neúplné, nebo plně pozměněné.
Zásady pro vypracování
Práce si dává za cíl představit lov jako činnost, která se v průběhu let vyvinula z boje člověka o přežití, až po volnočasovou aktivitu, která měla veliký význam v reprezentaci vysoké šlechty. V první kapitole se autor zaměří na historii lovu a jeho vývoj kulturní a technologický. Současně se zaměří na ikonografii lovu, která se později objevuje ve výtvarné výzdobě šlechtických sídel. V druhé kapitole se autor zaměří přímo na téma lovu jako součást reprezentace. Shrne vývoj loveckých slavností v průběhu historie a zařadí je do kontextu české šlechtické vrstvy. V poslední kapitole se bude autor snažit shrnout výbavu a výzdobu českých loveckých zámečků a především se zaměří na jejich původní vybavení, které je dnes často neúplné, nebo plně pozměněné.
Seznam doporučené literatury
Josef Hromas a kol., Myslivost, Praha, 2008.\\
Pavel Preiss, František Antonín Špork a barokní kultura v Čechách, Praha, 2003.\\
Robert Šimůnek, Reprezentace české středověké šlechty, 2013.\\
August Sedláček, Hrady, zámky a tvrze české I-XV, Praha, 2000.\\
Pavel Vlček, Ilustrovaná encyklopedie českých zámků, Praha, 2003.\\
Hella Frühmorgen-Voss, Die grosse Jagd: von der Vorzeit bis zur Gegenwart; 30000 Jahre Jagd in der Kunst, München.\\
Jiří Fajt, Křivoklát - Pürglitz: Jagd, Wald, Herrscherrepräsentation, Ostfildern, 2014.\\
Matthias Pfaffenbichler, "Wie der jung (...) kunig (...) het hirschen, gembsen, stainpöck, wiltswein und peren zu jagen": Maximilian und die höfische Jagd, 2014.\\
Theresa Witting, Diana und Hubertus: die Jagd als Herrscherallegorie im 17. und 18. Jahrhundert, 2013, In: Die königliche Jagdresidenz Hubertusburg und der Frieden von 1763, S. 121-126.\\
Theresa Witting, Die königliche Jagdresidenz Hubertusburg und der Frieden von 1763, Dresden, 2013.\\
Heiko Laß, Jagd- und Lustschlösser: Kunst und Kultur zweier landesherrlicher Bauaufgaben; dargestellt an thüringischen Bauten des 17. und 18. Jahrhunderts, Petersberg, 2006.
Mira M. Friedman, Hunting scenes in the art of the Middle Ages and the Renaissance. Vol. 2,
1978.
Seznam doporučené literatury
Josef Hromas a kol., Myslivost, Praha, 2008.\\
Pavel Preiss, František Antonín Špork a barokní kultura v Čechách, Praha, 2003.\\
Robert Šimůnek, Reprezentace české středověké šlechty, 2013.\\
August Sedláček, Hrady, zámky a tvrze české I-XV, Praha, 2000.\\
Pavel Vlček, Ilustrovaná encyklopedie českých zámků, Praha, 2003.\\
Hella Frühmorgen-Voss, Die grosse Jagd: von der Vorzeit bis zur Gegenwart; 30000 Jahre Jagd in der Kunst, München.\\
Jiří Fajt, Křivoklát - Pürglitz: Jagd, Wald, Herrscherrepräsentation, Ostfildern, 2014.\\
Matthias Pfaffenbichler, "Wie der jung (...) kunig (...) het hirschen, gembsen, stainpöck, wiltswein und peren zu jagen": Maximilian und die höfische Jagd, 2014.\\
Theresa Witting, Diana und Hubertus: die Jagd als Herrscherallegorie im 17. und 18. Jahrhundert, 2013, In: Die königliche Jagdresidenz Hubertusburg und der Frieden von 1763, S. 121-126.\\
Theresa Witting, Die königliche Jagdresidenz Hubertusburg und der Frieden von 1763, Dresden, 2013.\\
Heiko Laß, Jagd- und Lustschlösser: Kunst und Kultur zweier landesherrlicher Bauaufgaben; dargestellt an thüringischen Bauten des 17. und 18. Jahrhunderts, Petersberg, 2006.
Mira M. Friedman, Hunting scenes in the art of the Middle Ages and the Renaissance. Vol. 2,
1978.