Diplomová práce se zabývá vztahem mládeže k různým druhům médií v jejich volném čase. Nejprve popisuje média, jejich funkce, možný vliv na osobnost jedince, mediální gramotnost. Zabývá se členěním médií, více se zabývá médii masovými, elektronickými i tištěnými. Dále charakterizuje volný čas a období mládeže ve věku 15- 30 let. Studium literatury pak vedlo k otázkám pro kvalitativní výzkum, rozhovory byly vedeny s mládeží a pracovníky knihoven. Vybraná mládež ve svém volném čase více využívá elektronická média, často s tímto ale nejsou spokojeni, raději by se více věnovali knihám.
Anotace v angličtině
My diploma thesis deals with the relation of youth to various kinds of media in their free time. First it describes media, their function, possible impact on personality, media literacy. It deals with division of media, more concerned with the mass media, electronic and print. It also characterizes free time and the period of youth aged 15 30 years. The study of literature led to questions for quantitative research, young people and library staff were interviewed. Selected youth use electronic media more in their free time, but often they are not satisfied with it, they would prefer to read more books.
Diplomová práce se zabývá vztahem mládeže k různým druhům médií v jejich volném čase. Nejprve popisuje média, jejich funkce, možný vliv na osobnost jedince, mediální gramotnost. Zabývá se členěním médií, více se zabývá médii masovými, elektronickými i tištěnými. Dále charakterizuje volný čas a období mládeže ve věku 15- 30 let. Studium literatury pak vedlo k otázkám pro kvalitativní výzkum, rozhovory byly vedeny s mládeží a pracovníky knihoven. Vybraná mládež ve svém volném čase více využívá elektronická média, často s tímto ale nejsou spokojeni, raději by se více věnovali knihám.
Anotace v angličtině
My diploma thesis deals with the relation of youth to various kinds of media in their free time. First it describes media, their function, possible impact on personality, media literacy. It deals with division of media, more concerned with the mass media, electronic and print. It also characterizes free time and the period of youth aged 15 30 years. The study of literature led to questions for quantitative research, young people and library staff were interviewed. Selected youth use electronic media more in their free time, but often they are not satisfied with it, they would prefer to read more books.
Cílem práce bude zjistit, jaké postavení mohou mít zmiňovaná média ve volném čase u vybraných osob ve věku od 15 do 30 let a zda osoby od 15 do 30 let využívají ve vybraných knihovnách více výpůjční služby nebo veřejný internet.
Z těchto cílů vycházejí výzkumné otázky - Jaké postavení mohou mít elektronická média ve volném čase u vybraných osob ve věku od 15 do 30 let? Jaké postavení mohou mít tištěná média ve volném čase u vybraných osob ve věku od 15 do 30 let? Využívají osoby od 15 do 30 let ve vybraných knihovnách více výpůjční služby nebo veřejný internet?
Tyto cíle budu realizovat pomocí empirického výzkumu. Zvolila jsem si kvalitativní typ výzkumu, metodu dotazování, techniku polostandardizovaného rozhovoru.
Kvalitativní typ výzkumu jsem si vybrala z důvodu jeho pružnosti, tento výzkum zkoumá fenomén v přirozeném prostředí, dobře reaguje na místní podmínky a situace, získává podrobný popis a vhled při zkoumání jedince, skupiny, události či fenoménu.
Výzkumné vzorky jsem si zvolila dva. Prvním výzkumným vzorkem budou osoby od 15 do 30 let, druhým výzkumným vzorkem budou pracovníci knihoven na Českobudějovicku.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zjistit, jaké postavení mohou mít zmiňovaná média ve volném čase u vybraných osob ve věku od 15 do 30 let a zda osoby od 15 do 30 let využívají ve vybraných knihovnách více výpůjční služby nebo veřejný internet.
Z těchto cílů vycházejí výzkumné otázky - Jaké postavení mohou mít elektronická média ve volném čase u vybraných osob ve věku od 15 do 30 let? Jaké postavení mohou mít tištěná média ve volném čase u vybraných osob ve věku od 15 do 30 let? Využívají osoby od 15 do 30 let ve vybraných knihovnách více výpůjční služby nebo veřejný internet?
Tyto cíle budu realizovat pomocí empirického výzkumu. Zvolila jsem si kvalitativní typ výzkumu, metodu dotazování, techniku polostandardizovaného rozhovoru.
Kvalitativní typ výzkumu jsem si vybrala z důvodu jeho pružnosti, tento výzkum zkoumá fenomén v přirozeném prostředí, dobře reaguje na místní podmínky a situace, získává podrobný popis a vhled při zkoumání jedince, skupiny, události či fenoménu.
Výzkumné vzorky jsem si zvolila dva. Prvním výzkumným vzorkem budou osoby od 15 do 30 let, druhým výzkumným vzorkem budou pracovníci knihoven na Českobudějovicku.
Seznam doporučené literatury
JIRÁK, Jan a Barbara KOPPLOVÁ. Média a společnost: stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-697-7.
JIRÁK, Jan a Radim WOLÁK. Mediální gramotnost- nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, 2007. ISBN 978-80-86212-58-6.
MIČIENKA, Marek, Jan JIRÁK et al. Základy mediální výchovy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978- 80- 7367- 315- 4.
MIČIENKA, Marek, Jan JIRÁK et al. Rozumět médiím základy mediální výchovy pro učitele. Praha: Partners Czech, 2006. ISBN 80-239-6762-2.
JIRÁK, Jan a Radim WOLÁK. Mediální logika a její postavení v mediální výchově. In: PAVLIČÍKOVÁ, H., ŠEBEŠ, M. a ŠIMŮNEK, M, eds. Mediální pedagogika Média - 60 -
a komunikace v teorii a učitelské praxi. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2009, s. 10- 17. ISBN 978-80-7394-190-1.
POSPÍŠIL, Jan a Lucie Sára ZÁVODNÁ. Mediální výchova. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2009. ISBN 978- 80- 7402- 022- 3.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas.Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. ISBN 80- 7178- 927- 5.
SAK, Petr a Karolína SAKOVÁ. Mládež na křižovatce. Vyd. 1. Praha: Svoboda Servis, 2004. ISBN 80- 86320- 33- 2.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 2. aktualiz. Praha: Grada, 2007. ISBN 80- 247- 1284- 9.
Seznam doporučené literatury
JIRÁK, Jan a Barbara KOPPLOVÁ. Média a společnost: stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-697-7.
JIRÁK, Jan a Radim WOLÁK. Mediální gramotnost- nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, 2007. ISBN 978-80-86212-58-6.
MIČIENKA, Marek, Jan JIRÁK et al. Základy mediální výchovy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978- 80- 7367- 315- 4.
MIČIENKA, Marek, Jan JIRÁK et al. Rozumět médiím základy mediální výchovy pro učitele. Praha: Partners Czech, 2006. ISBN 80-239-6762-2.
JIRÁK, Jan a Radim WOLÁK. Mediální logika a její postavení v mediální výchově. In: PAVLIČÍKOVÁ, H., ŠEBEŠ, M. a ŠIMŮNEK, M, eds. Mediální pedagogika Média - 60 -
a komunikace v teorii a učitelské praxi. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2009, s. 10- 17. ISBN 978-80-7394-190-1.
POSPÍŠIL, Jan a Lucie Sára ZÁVODNÁ. Mediální výchova. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2009. ISBN 978- 80- 7402- 022- 3.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas.Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. ISBN 80- 7178- 927- 5.
SAK, Petr a Karolína SAKOVÁ. Mládež na křižovatce. Vyd. 1. Praha: Svoboda Servis, 2004. ISBN 80- 86320- 33- 2.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 2. aktualiz. Praha: Grada, 2007. ISBN 80- 247- 1284- 9.