Cílem této práce bylo vytvořit návrh opatření ke zvýšení konkurenceschopnosti ubytovacího zařízení na trhu cestovního ruchu v kontextu udržitelnosti a zodpovědnosti na základě analýzy vnitřního a vnějšího prostředí podniku. Teoretická část této práce se zabývá nejprve trhem cestovního ruchu, konkurenceschopností podniků na tomto trhu, udržitelností a odpovědností. Dále se zabývá podnikem cestovního ruchu, marketingovým mixem a charakteristikou ubytovacích zařízení. Čtenář je také seznámen s prostředím podniku a jeho rozdělením. Tato část rozepisuje podrobněji teorii týkající se analýz jednotlivých prostředí jako PESTE analýzy, Porterova modelu pěti sil, VRIO analýzy či SWOT analýzy. Nakonec popisuje proces a druhy marketingového výzkumu. V praktické části je představeno vybrané ubytovací zařízení a následně je pomocí jednotlivých analýz zkoumáno jeho vnitřní a vnější prostředí. Porterův model pěti sil zahrnuje také dotazníkové šetření provedené mezi zákazníky podniku. Na začátku jsou stanoveny čtyři předpoklady výzkumu, které jsou vyhodnoceny na základě odpovědí na vytvořený dotazník. Výsledky odpovědí na otázky, včetně grafů, jsou jednotlivě rozpracovány. Praktická část zahrnuje také strukturovaný rozhovor s majitelem podniku. Na konci vlastní práce jsou podrobně rozpracované návrhy opatření, které by měly pomoci podniku ke zvýšení konkurenceschopnosti. Bylo doporučeno například zavedení internetové kontextové reklamy, využití moderního dobrovolnického cestovního ruchu, či crowdfundingu.
Anotace v angličtině
The thesis investigates potential improvements of the competitiveness of accommodation in the tourism in the context of sustainability and responsibility based on an analysis of internal and external business environment. The theoretical part deals with the tourism market, a company in tourism, the business environment of the company and its analysis and the reader is also presented with the process and the types of marketing research. In the practical part the selected accommodation is presented and subsequently examined by means of the individual analyses of its internal and external business environments. One analysis also includes the survey conducted among business customers. Analyses of business environment showed that the company has a great potential for further development. Its strengths outweigh the weaknesses. The practical part includes a structured interview with the owner of the company. The research showed that customers are generally very satisfied and recommend the company further. Despite these positive facts it was estab- lished that the occupancy of this accommodation is much lower than it could be. There- fore the measures were suggested that should help the company to solve this problem and also to further develop in the future. It was recommended for example to introduce an online contextual advertising, to use modern volunteer tourism, or crowdfunding.
Klíčová slova
Udržitelný cestovní ruch, ubytovací zařízení, management a marketing, konkrétní doporučení
Klíčová slova v angličtině
sustainable tourism, accommodation, management and marketing improvements, concrete recommendations
Rozsah průvodní práce
88 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce bylo vytvořit návrh opatření ke zvýšení konkurenceschopnosti ubytovacího zařízení na trhu cestovního ruchu v kontextu udržitelnosti a zodpovědnosti na základě analýzy vnitřního a vnějšího prostředí podniku. Teoretická část této práce se zabývá nejprve trhem cestovního ruchu, konkurenceschopností podniků na tomto trhu, udržitelností a odpovědností. Dále se zabývá podnikem cestovního ruchu, marketingovým mixem a charakteristikou ubytovacích zařízení. Čtenář je také seznámen s prostředím podniku a jeho rozdělením. Tato část rozepisuje podrobněji teorii týkající se analýz jednotlivých prostředí jako PESTE analýzy, Porterova modelu pěti sil, VRIO analýzy či SWOT analýzy. Nakonec popisuje proces a druhy marketingového výzkumu. V praktické části je představeno vybrané ubytovací zařízení a následně je pomocí jednotlivých analýz zkoumáno jeho vnitřní a vnější prostředí. Porterův model pěti sil zahrnuje také dotazníkové šetření provedené mezi zákazníky podniku. Na začátku jsou stanoveny čtyři předpoklady výzkumu, které jsou vyhodnoceny na základě odpovědí na vytvořený dotazník. Výsledky odpovědí na otázky, včetně grafů, jsou jednotlivě rozpracovány. Praktická část zahrnuje také strukturovaný rozhovor s majitelem podniku. Na konci vlastní práce jsou podrobně rozpracované návrhy opatření, které by měly pomoci podniku ke zvýšení konkurenceschopnosti. Bylo doporučeno například zavedení internetové kontextové reklamy, využití moderního dobrovolnického cestovního ruchu, či crowdfundingu.
Anotace v angličtině
The thesis investigates potential improvements of the competitiveness of accommodation in the tourism in the context of sustainability and responsibility based on an analysis of internal and external business environment. The theoretical part deals with the tourism market, a company in tourism, the business environment of the company and its analysis and the reader is also presented with the process and the types of marketing research. In the practical part the selected accommodation is presented and subsequently examined by means of the individual analyses of its internal and external business environments. One analysis also includes the survey conducted among business customers. Analyses of business environment showed that the company has a great potential for further development. Its strengths outweigh the weaknesses. The practical part includes a structured interview with the owner of the company. The research showed that customers are generally very satisfied and recommend the company further. Despite these positive facts it was estab- lished that the occupancy of this accommodation is much lower than it could be. There- fore the measures were suggested that should help the company to solve this problem and also to further develop in the future. It was recommended for example to introduce an online contextual advertising, to use modern volunteer tourism, or crowdfunding.
Klíčová slova
Udržitelný cestovní ruch, ubytovací zařízení, management a marketing, konkrétní doporučení
Klíčová slova v angličtině
sustainable tourism, accommodation, management and marketing improvements, concrete recommendations
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Návrh opatření ke zvýšení konkurenceschopnosti ubytovacího zařízení na trhu cestovního ruchu v kontextu udržitelnosti a zodpovědnosti na základě analýzy vnitřního a vnějšího prostředí podniku.
Metodický postup:
Studium teoretických východisek
Analýza současného stavu
Příprava a realizace vlastního výzkumu
Syntéza výsledků a poznatků
Návrh opatření vedoucích k rozvoji vybraného zařízení
Rámcová osnova:
1. Úvod. Cíl práce (hypotézy). 2. Přehled řešené problematiky (literární rešerše). 3. Metodika. 4. Řešení a výsledky (diskuze). 5. Závěr. I. Summary a key words v AJ. II. Seznam použitých zdrojů. III. Seznam obrázků, tabulek a grafů. IV. Seznam příloh. V. Přílohy.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Návrh opatření ke zvýšení konkurenceschopnosti ubytovacího zařízení na trhu cestovního ruchu v kontextu udržitelnosti a zodpovědnosti na základě analýzy vnitřního a vnějšího prostředí podniku.
Metodický postup:
Studium teoretických východisek
Analýza současného stavu
Příprava a realizace vlastního výzkumu
Syntéza výsledků a poznatků
Návrh opatření vedoucích k rozvoji vybraného zařízení
Rámcová osnova:
1. Úvod. Cíl práce (hypotézy). 2. Přehled řešené problematiky (literární rešerše). 3. Metodika. 4. Řešení a výsledky (diskuze). 5. Závěr. I. Summary a key words v AJ. II. Seznam použitých zdrojů. III. Seznam obrázků, tabulek a grafů. IV. Seznam příloh. V. Přílohy.
Seznam doporučené literatury
Isla, A., (2015). The "Greening" of Costa Rica: Women, Peasants, Indigenous Peoples, and the Remaking of Nature. Toronto: University of Toronto Press
Kotler, P., Bowen, J.T. & Makens, J.C. (2010). Marketing for hospitality and tourism. Boston: Pearson
Lacina, K. (2010). Management a marketing cestovního ruchu. 1. vydání. Praha: Wolters Kluver Česká republika
Miller, A. P. (2012). Ecotourism Development in Costa Rica: The Search for Oro Verde. Lexington Books
Patterson, C. (2015). Sustainable Tourism: Business Development, Operations and Management. Calgary: Human Kinetics
Zelenka, J. & kol. (2013). Udržitelný cestovní ruch. Management cestovního ruchu v chráněných územích. Hradec Králové: Gaudeamus
Seznam doporučené literatury
Isla, A., (2015). The "Greening" of Costa Rica: Women, Peasants, Indigenous Peoples, and the Remaking of Nature. Toronto: University of Toronto Press
Kotler, P., Bowen, J.T. & Makens, J.C. (2010). Marketing for hospitality and tourism. Boston: Pearson
Lacina, K. (2010). Management a marketing cestovního ruchu. 1. vydání. Praha: Wolters Kluver Česká republika
Miller, A. P. (2012). Ecotourism Development in Costa Rica: The Search for Oro Verde. Lexington Books
Patterson, C. (2015). Sustainable Tourism: Business Development, Operations and Management. Calgary: Human Kinetics
Zelenka, J. & kol. (2013). Udržitelný cestovní ruch. Management cestovního ruchu v chráněných územích. Hradec Králové: Gaudeamus