Informace o kvalifikační práci Motivace rodičů dětí waldorfské Mateřské školy Sluníčko v Písku k rozhodnutí pokračovt či nepokračovat ve vzdělávání na waldorfské Základní škole Svobodné v Písku
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Motivace rodičů dětí waldorfské mateřské školy k pokračování vzdělávání na waldorfském typu základní školy
Hlavní téma v angličtině
Motivation for parents with children of Waldorf Kindergarten to continue their education at Waldorf type of elementary schools.
Název dle studenta
Motivace rodičů dětí waldorfské Mateřské školy Sluníčko v Písku k rozhodnutí pokračovt či nepokračovat ve vzdělávání na waldorfské Základní škole Svobodné v Písku
Název dle studenta v angličtině
Motivation for parents with children of Waldorf Kindergarten Sluníčko in Písek decide to continue,or not to continue their education at Primary Waldorf school Svobodná in Písek.
Práce si klade za cíl získat hlubší vhled do problematiky výběru základní školy. Konkrétně z jakého důvodu se rodiče dětí ukončujících docházku ve waldorfské Mateřské škole Sluníčko rozhodnou pokračovat, případně nepokračovat, v započatém alternativním způsobu vzdělávání svých dětí. V teoretické části se zabývá pojmem alternativní škola a waldorfskou pedagogikou jako jednou z možných alternativ. Jedna kapitola je věnována zakladateli waldorfské pedagogiky Rudolfu Steinerovi. Dále vysvětluje pozadí vzniku první waldorfské školy ve světě a v České republice. Poukazuje na požadavky, které musí škola splnit, aby mohla být zapsána do mezinárodního rejstříku waldorfských škol. Empirická část přibližuje vznik waldorfské Mateřské školy Sluníčko v Písku. Pomocí výsledků kvalitativního šetření jsou prezentovány názory a postoje rodičů k této alternativě a důvody, proč si rodiče pro své děti vybírají waldorfskou pedagogiku na předškolní úrovni i na úrovni základního školství.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to gain a deeper view of primary school selection. Specifically, why the parents of children attending the Waldorf Kindergarten Sluníčko decide to continue, or not to continue with the started alternative education of their children. In the theoretical part, the concept of alternative school and Waldorf pedagogy is described as one of the possible alternatives. One chapter is devoted to the founder of Waldorf pedagogy R. Steiner. This chapter also explains the background of the first Waldorf school in the world and in the Czech Republic. It refers the requirements, which needs to be implemented in order to be registered in the International Registry of Waldorf School. In the empirical part, the thesis describe the beginning of Waldorf Kindergarten Slunicko in Písek. Qualitative survey helps to understand opinions and attitudes of parents to this alternative. It also find out reasons why parents choose Waldorf pedagogy at pre-school and also elementary school level for their children.
Klíčová slova
alternativní vzdělávání, waldorfská škola, waldorfská pedagogika, R. Steiner, výběr základní školy
Klíčová slova v angličtině
alternative education, waldorf school, Waldorf pedagogy, R. Steiner, choice of elementary school
Rozsah průvodní práce
57 s. (92 307 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Práce si klade za cíl získat hlubší vhled do problematiky výběru základní školy. Konkrétně z jakého důvodu se rodiče dětí ukončujících docházku ve waldorfské Mateřské škole Sluníčko rozhodnou pokračovat, případně nepokračovat, v započatém alternativním způsobu vzdělávání svých dětí. V teoretické části se zabývá pojmem alternativní škola a waldorfskou pedagogikou jako jednou z možných alternativ. Jedna kapitola je věnována zakladateli waldorfské pedagogiky Rudolfu Steinerovi. Dále vysvětluje pozadí vzniku první waldorfské školy ve světě a v České republice. Poukazuje na požadavky, které musí škola splnit, aby mohla být zapsána do mezinárodního rejstříku waldorfských škol. Empirická část přibližuje vznik waldorfské Mateřské školy Sluníčko v Písku. Pomocí výsledků kvalitativního šetření jsou prezentovány názory a postoje rodičů k této alternativě a důvody, proč si rodiče pro své děti vybírají waldorfskou pedagogiku na předškolní úrovni i na úrovni základního školství.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to gain a deeper view of primary school selection. Specifically, why the parents of children attending the Waldorf Kindergarten Sluníčko decide to continue, or not to continue with the started alternative education of their children. In the theoretical part, the concept of alternative school and Waldorf pedagogy is described as one of the possible alternatives. One chapter is devoted to the founder of Waldorf pedagogy R. Steiner. This chapter also explains the background of the first Waldorf school in the world and in the Czech Republic. It refers the requirements, which needs to be implemented in order to be registered in the International Registry of Waldorf School. In the empirical part, the thesis describe the beginning of Waldorf Kindergarten Slunicko in Písek. Qualitative survey helps to understand opinions and attitudes of parents to this alternative. It also find out reasons why parents choose Waldorf pedagogy at pre-school and also elementary school level for their children.
Klíčová slova
alternativní vzdělávání, waldorfská škola, waldorfská pedagogika, R. Steiner, výběr základní školy
Klíčová slova v angličtině
alternative education, waldorf school, Waldorf pedagogy, R. Steiner, choice of elementary school
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zjistit motivaci rodičů dětí waldorfské MŠ Sluníčko v Písku k rozhodnutí pokračovat či nepokračovat ve vzdělávání jejich dětí ve waldorfském typu vzdělávání na ZŠ Svobodná v Písku. Dále zjistit postoje rodičů k dané alternativě ve vzdělávání. Získat hlubší vhled do dané problematiky a případné následné využití výsledků šetření pro optimalizaci podmínek ve vztahu návaznosti mateřská a základní škola.\\
V teoretické části budou obsaženy kapitoly týkající se waldorfské pedagogiky, ale i přechodu dětí z mateřské školy do základní.\\
Pro výzkumné šetření bude použita metoda rozhovoru, půjde tedy o kvalitativní výzkumné šetření. Komunikačními partnery budou rodiče dětí navštěvující mateřskou školu Sluníčko v Písku. Toto výzkumné šetření bude doplněno informacemi získanými v rámci rozhovorů s učitelkami ZŠ Svobodná v Písku.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zjistit motivaci rodičů dětí waldorfské MŠ Sluníčko v Písku k rozhodnutí pokračovat či nepokračovat ve vzdělávání jejich dětí ve waldorfském typu vzdělávání na ZŠ Svobodná v Písku. Dále zjistit postoje rodičů k dané alternativě ve vzdělávání. Získat hlubší vhled do dané problematiky a případné následné využití výsledků šetření pro optimalizaci podmínek ve vztahu návaznosti mateřská a základní škola.\\
V teoretické části budou obsaženy kapitoly týkající se waldorfské pedagogiky, ale i přechodu dětí z mateřské školy do základní.\\
Pro výzkumné šetření bude použita metoda rozhovoru, půjde tedy o kvalitativní výzkumné šetření. Komunikačními partnery budou rodiče dětí navštěvující mateřskou školu Sluníčko v Písku. Toto výzkumné šetření bude doplněno informacemi získanými v rámci rozhovorů s učitelkami ZŠ Svobodná v Písku.
Seznam doporučené literatury
CARLGREN, F. a A. KLINGBORG. Výchova ke svobodě, pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Asociace waldorfských škol České republiky, 2013.\\
JANKOVSKÁ, H. Průvodce českou anthroposofií. Hranice: Fabula, 2002.\\
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012.\\
RICHTER, T. Vzdělávací plán pro 1.až 12.ročník waldorfské školy, pedagogické pojetí a vzdělávací cíle. Praha: Asociace waldorfských škol České republiky, 2013.\\
SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004.\\
STEINER, R. Waldorfská pedagogika, metodika a didaktika. Semily: Opherus, 2003.
Seznam doporučené literatury
CARLGREN, F. a A. KLINGBORG. Výchova ke svobodě, pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Asociace waldorfských škol České republiky, 2013.\\
JANKOVSKÁ, H. Průvodce českou anthroposofií. Hranice: Fabula, 2002.\\
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012.\\
RICHTER, T. Vzdělávací plán pro 1.až 12.ročník waldorfské školy, pedagogické pojetí a vzdělávací cíle. Praha: Asociace waldorfských škol České republiky, 2013.\\
SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004.\\
STEINER, R. Waldorfská pedagogika, metodika a didaktika. Semily: Opherus, 2003.