Tato bakalářská práce se zabývá tím, jak rodiče předškolních dětí vnímají genderové stereotypy v mateřské škole a jaký vliv a postavení má podle nich učitel a učitelka. Bakalářská práce je rozdělena na dvě části teoretickou a empirickou. Teoretická část obsahuje kapitoly týkající se předškolního vzdělávání, genderových stereotypů a postavení učitelky a učitele. Jsou zde zmíněny také výzkumy týkající se řešené problematiky. V empirické části jsou zmapovány výsledky kvantitativního výzkumu, kde je cílem zjistit postoj, názor rodičů předškolních dětí na genderové stereotypy v mateřské škole a vliv učitelky a učitele. Dílčími cíli je určit rozdílnost v názorech matek a otců, rozdíly v názorech rodičů dívek či chlapců a rozdíly v názorech rodičů z úplných a neúplných rodin.
Anotace v angličtině
The aim of the present thesis is to describe parents'of preschool children perception of gender stereotypes and the influence that female and male teachers have on the children. The thesis is divided into two parts a theoretical part and an empiric part. In the theoretical part there are chapters dealing with preschool education, gender stereotypes and position of female and male teachers. Researches dealing with the matter are also discussed in the previously mentioned chapters. The empiric part includes results of quantitative research. The aim of this research is to discover the approach of the parents and their opinions on the matter of gender stereotypes in nursery schools and the influence of female and male teachers on the children. The following aims are to define the difference in approaches of mothers and fathers, the differences in approaches of parents of girls and boys and the differences in approaches of parents from single-parent families and nuclear families.
Klíčová slova
gender, genderové stereotypy, postavení učitele MŠ, muž v MŠ, předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
gender, gender stereotypes, position of male teacher in nursery school, male in nursery school, preschool education
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tím, jak rodiče předškolních dětí vnímají genderové stereotypy v mateřské škole a jaký vliv a postavení má podle nich učitel a učitelka. Bakalářská práce je rozdělena na dvě části teoretickou a empirickou. Teoretická část obsahuje kapitoly týkající se předškolního vzdělávání, genderových stereotypů a postavení učitelky a učitele. Jsou zde zmíněny také výzkumy týkající se řešené problematiky. V empirické části jsou zmapovány výsledky kvantitativního výzkumu, kde je cílem zjistit postoj, názor rodičů předškolních dětí na genderové stereotypy v mateřské škole a vliv učitelky a učitele. Dílčími cíli je určit rozdílnost v názorech matek a otců, rozdíly v názorech rodičů dívek či chlapců a rozdíly v názorech rodičů z úplných a neúplných rodin.
Anotace v angličtině
The aim of the present thesis is to describe parents'of preschool children perception of gender stereotypes and the influence that female and male teachers have on the children. The thesis is divided into two parts a theoretical part and an empiric part. In the theoretical part there are chapters dealing with preschool education, gender stereotypes and position of female and male teachers. Researches dealing with the matter are also discussed in the previously mentioned chapters. The empiric part includes results of quantitative research. The aim of this research is to discover the approach of the parents and their opinions on the matter of gender stereotypes in nursery schools and the influence of female and male teachers on the children. The following aims are to define the difference in approaches of mothers and fathers, the differences in approaches of parents of girls and boys and the differences in approaches of parents from single-parent families and nuclear families.
Klíčová slova
gender, genderové stereotypy, postavení učitele MŠ, muž v MŠ, předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
gender, gender stereotypes, position of male teacher in nursery school, male in nursery school, preschool education
Zásady pro vypracování
Cílem výzkumného šetření v rámci bakalářské práce je zjistit postoj, názor rodičů na genderové stereotypy v mateřské škole a dále na postavení, vliv učitelky a učitele.\\
Teoretická část bude obsahovat kapitoly věnující se předškolnímu vzdělávání, genderovým stereotypům, postavení učitelky a učitele mateřské školy. Zmíněny budou i výzkumy týkající se řešené problematiky.\\
Výzkumné šetření bude realizováno metodou dotazníku, půjde o kvantitativní šetření. Respondenty budou rodiče (ženy i muži) předškolních dětí. Výzkumné otázky budou směřovat k zjištění genderových stereotypů a postavení učitelky a učitele v mateřské škole, a to z pohledu rodičů.
Zásady pro vypracování
Cílem výzkumného šetření v rámci bakalářské práce je zjistit postoj, názor rodičů na genderové stereotypy v mateřské škole a dále na postavení, vliv učitelky a učitele.\\
Teoretická část bude obsahovat kapitoly věnující se předškolnímu vzdělávání, genderovým stereotypům, postavení učitelky a učitele mateřské školy. Zmíněny budou i výzkumy týkající se řešené problematiky.\\
Výzkumné šetření bude realizováno metodou dotazníku, půjde o kvantitativní šetření. Respondenty budou rodiče (ženy i muži) předškolních dětí. Výzkumné otázky budou směřovat k zjištění genderových stereotypů a postavení učitelky a učitele v mateřské škole, a to z pohledu rodičů.
Seznam doporučené literatury
BIDDULPH, Steve. Mužství: jak zvládat všechny mužské role. Praha: Portál, 2007.\\
BIDDULPH, Steve a Jana PIŠTOROVÁ. Výchova kluků. Praha: Portál, 2014.\\
DOBSON, James C. Výchova chlapců. Praha: Návrat domů, 2003.\\
JANOŠOVÁ, Pavlína. Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008.\\
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2007.\\
NOVÁK, Tomáš. O otcovské roli: [význam otce v rodině]. Praha: Grada, 2013.\\
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2013. \\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012.
Seznam doporučené literatury
BIDDULPH, Steve. Mužství: jak zvládat všechny mužské role. Praha: Portál, 2007.\\
BIDDULPH, Steve a Jana PIŠTOROVÁ. Výchova kluků. Praha: Portál, 2014.\\
DOBSON, James C. Výchova chlapců. Praha: Návrat domů, 2003.\\
JANOŠOVÁ, Pavlína. Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008.\\
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2007.\\
NOVÁK, Tomáš. O otcovské roli: [význam otce v rodině]. Praha: Grada, 2013.\\
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2013. \\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012.