Tématem bakalářské práce je klasická pohádka v životě předškolních dětí. Záměrem práce je zjistit, jaké šance má vyprávění klasických pohádek zaujmout současné předškolní děti a vydobýt si jejich zájem a oblibu i přes tlak současné masmediální produkce fantaskních seriálů a filmů pro děti. V teoretické části se zabývám klasickou pohádkou a s ní spojeným narativním uměním. Zmiňuji také psychologický význam pohádek pro dítě předškolního věku. V praktické části jsem zmapovala pohádkové hrdiny a vzory dvaceti dvou dětí starších pěti let. Následně jsem s nimi realizovala projekt zaměřený na klasickou pohádku o Zlatovlásce, kterou jsem dětem předložila jak narativními formami, tak metodami prožitkového učení. Po realizaci projektu s odstupem dvou týdnů jsem zopakovala s dětmi znovu rozhovory a sledovala jsem, zda došlo ke změně oblíbených hrdinů dětí.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor´s thesis is traditional fairy tale in the life of preschool children. The goal of this paper is to explore how can traditional fairy tale narration compete with the cultural pressure of modern mass-produced fantasy movies and TV shows for children and if it is a viable way to spark their interest and gain their trust. In the theoretical part I focus on traditional fairy tales and related narrative art. I also mention the psychological impact of fairy tales on preschoolers. In the practical part I analyzed fairy tale heroes and interviewed a sample of twenty two children aged over five years. Following that I organized a project focused on a traditional Czech fairy tale "Zlatovláska" which I presented to the children both by narration and by methods of experiential education. After two weeks I repeated the interviews and measured all changes in the children's favorite heroes.
Klíčová slova
pohádky, klasická pohádka, předškolní dítě
Klíčová slova v angličtině
fairy tales, traditional fairy tale, preschool child
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je klasická pohádka v životě předškolních dětí. Záměrem práce je zjistit, jaké šance má vyprávění klasických pohádek zaujmout současné předškolní děti a vydobýt si jejich zájem a oblibu i přes tlak současné masmediální produkce fantaskních seriálů a filmů pro děti. V teoretické části se zabývám klasickou pohádkou a s ní spojeným narativním uměním. Zmiňuji také psychologický význam pohádek pro dítě předškolního věku. V praktické části jsem zmapovala pohádkové hrdiny a vzory dvaceti dvou dětí starších pěti let. Následně jsem s nimi realizovala projekt zaměřený na klasickou pohádku o Zlatovlásce, kterou jsem dětem předložila jak narativními formami, tak metodami prožitkového učení. Po realizaci projektu s odstupem dvou týdnů jsem zopakovala s dětmi znovu rozhovory a sledovala jsem, zda došlo ke změně oblíbených hrdinů dětí.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor´s thesis is traditional fairy tale in the life of preschool children. The goal of this paper is to explore how can traditional fairy tale narration compete with the cultural pressure of modern mass-produced fantasy movies and TV shows for children and if it is a viable way to spark their interest and gain their trust. In the theoretical part I focus on traditional fairy tales and related narrative art. I also mention the psychological impact of fairy tales on preschoolers. In the practical part I analyzed fairy tale heroes and interviewed a sample of twenty two children aged over five years. Following that I organized a project focused on a traditional Czech fairy tale "Zlatovláska" which I presented to the children both by narration and by methods of experiential education. After two weeks I repeated the interviews and measured all changes in the children's favorite heroes.
Klíčová slova
pohádky, klasická pohádka, předškolní dítě
Klíčová slova v angličtině
fairy tales, traditional fairy tale, preschool child
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce je fenomén klasické pohádky v životě současných předškolních dětí.\\
Záměrem práce je zjistit, jaké šance má vyprávění klasických pohádek zaujmout současné předškolní děti a vydobýt si jejich zájem a oblibu i přes tlak současné masmediální produkce fantaskních zahraničních seriálů a filmů pro děti.\\
V teoretické části se bude studentka zabývat klasickou pohádkou a s ní spojeným narativním uměním a zmíní psychologický význam pohádek na dítě předškolního věku.\\
V praktické části zmapuje pohádkové hrdiny a vzory minimálně dvaceti dětí starších pěti let a následně s nimi realizuje projekt zaměřený na klasické pohádky, které dětem předloží jak narativními formami, tak metodami prožitkového učení. Po realizaci projektu s odstupem nejméně jednoho týdne realizuje s dětmi znovu rozhovory a bude sledovat, došlo-li ke změně oblíbených hrdinů dětí.
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce je fenomén klasické pohádky v životě současných předškolních dětí.\\
Záměrem práce je zjistit, jaké šance má vyprávění klasických pohádek zaujmout současné předškolní děti a vydobýt si jejich zájem a oblibu i přes tlak současné masmediální produkce fantaskních zahraničních seriálů a filmů pro děti.\\
V teoretické části se bude studentka zabývat klasickou pohádkou a s ní spojeným narativním uměním a zmíní psychologický význam pohádek na dítě předškolního věku.\\
V praktické části zmapuje pohádkové hrdiny a vzory minimálně dvaceti dětí starších pěti let a následně s nimi realizuje projekt zaměřený na klasické pohádky, které dětem předloží jak narativními formami, tak metodami prožitkového učení. Po realizaci projektu s odstupem nejméně jednoho týdne realizuje s dětmi znovu rozhovory a bude sledovat, došlo-li ke změně oblíbených hrdinů dětí.
Seznam doporučené literatury
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-290-1.\\
CAMPBELL, Joseph. Tisíc tváří hrdiny: archetyp hrdiny v proměnách věků. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-354-4.\\
ČAPEK, Karel. Marsyas čili na okraj literatury. Praha: Dr. Ot. Štorch-Marien, 1931.\\
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.\\
ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990. ISBN 80-00-00060-1.\\
FRANZ, Marie-Louise von. Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-894-4.\\
HAVLÍNOVÁ, Miluše. Knížka pro rodiče o knížkách pro děti. Praha: Albatros, 1987.\\
HERMAN, Marek. Najděte si svého marťana. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-260-6070-3.\\
PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany: H&H, 1999. ISBN 80-86022-16-1.\\
STREIT, Jakob. Proč děti potřebují pohádky. Praha: Baltazar, 1992. ISBN 80-900307-4-2.\\
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
Seznam doporučené literatury
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-290-1.\\
CAMPBELL, Joseph. Tisíc tváří hrdiny: archetyp hrdiny v proměnách věků. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-354-4.\\
ČAPEK, Karel. Marsyas čili na okraj literatury. Praha: Dr. Ot. Štorch-Marien, 1931.\\
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.\\
ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990. ISBN 80-00-00060-1.\\
FRANZ, Marie-Louise von. Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-894-4.\\
HAVLÍNOVÁ, Miluše. Knížka pro rodiče o knížkách pro děti. Praha: Albatros, 1987.\\
HERMAN, Marek. Najděte si svého marťana. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-260-6070-3.\\
PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany: H&H, 1999. ISBN 80-86022-16-1.\\
STREIT, Jakob. Proč děti potřebují pohádky. Praha: Baltazar, 1992. ISBN 80-900307-4-2.\\
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.