Tato práce by se ráda zaměřila na sémantický rozbor jednotlivých úzkostných symbolů objevujících se kontinuálně ve výtvarné tvorbě Mikuláše Medka, na jejich hlubší analýzu vzhledem k teorii a praxi arteterapie a pokusila se tak dohledat, označit a zpracovat jednotlivé fragmenty úzkosti projektované do plochy uměleckého díla.\\
Cílem práce je tedy konkretizovat vazby mezi symbolem (znakem), kontextově vsazeným do prostoru díla s osobností umělce, a to jak ze širšího pohledu kunsthistorického či obecnějších interpretací psychologie umění, tak i z pohledu užšího, psychoanalytického a hlavně arteterapeutického. Ráda by se tak krom znaku věnovala i dalším úzkostným rysům v tvorbě M. Medka, odrážejícím se jak v práci s barvou či materiálem, tak i v až ikonické kompozici jeho pláten.\\
Tato práce nemá intence jakkoli psychologicky klasifikovat umělce tak, jak to učinil již v sedmdesátých letech MUDr. Drvota, ráda by však z jeho poznatků do určité míry vyšla a pokusila se je doplnit o aplikaci poznatků arteterapie.\\
Research Plan
Tato práce by se ráda zaměřila na sémantický rozbor jednotlivých úzkostných symbolů objevujících se kontinuálně ve výtvarné tvorbě Mikuláše Medka, na jejich hlubší analýzu vzhledem k teorii a praxi arteterapie a pokusila se tak dohledat, označit a zpracovat jednotlivé fragmenty úzkosti projektované do plochy uměleckého díla.\\
Cílem práce je tedy konkretizovat vazby mezi symbolem (znakem), kontextově vsazeným do prostoru díla s osobností umělce, a to jak ze širšího pohledu kunsthistorického či obecnějších interpretací psychologie umění, tak i z pohledu užšího, psychoanalytického a hlavně arteterapeutického. Ráda by se tak krom znaku věnovala i dalším úzkostným rysům v tvorbě M. Medka, odrážejícím se jak v práci s barvou či materiálem, tak i v až ikonické kompozici jeho pláten.\\
Tato práce nemá intence jakkoli psychologicky klasifikovat umělce tak, jak to učinil již v sedmdesátých letech MUDr. Drvota, ráda by však z jeho poznatků do určité míry vyšla a pokusila se je doplnit o aplikaci poznatků arteterapie.\\
Recommended resources
Drvota, S.: Osobnost a tvorba. Praha, Avicenum 1973\\
Mikuláš Medek: Texty, Praha, Torst 1995\\
Mikuláš Medek, katalog výstavy, Praha, Rudolfinum 2002\\
Mikuláš Medek - Uzavřený problém nebo aktuální fenomén českého umění, Sborník sympozia, Akademie výtvarných umění v Praze, Praha 2002\\
Mikuláš Medek: Obrazy, výběr z tvorby, katalog výstavy, AJG Hluboká nad Vltavou, 1990\\
Kolektiv autorů: Psychologie umění, určeno pro posluchače fil. fak., Univerzita J.E. Purkyně, Brno 1987\\
Kulka, J.: Psychologie umění obecné základy, SPN 1991\\
Kolektiv autorů: Art and Psychoanalysis, The World Publishing Company, NY, 1963\\
Effenberger, V. a spol.: Mikuláš Medek 1926-1974, Gema Art, Praha 2002\\
Šlédr, J.: Psychologie umění, skripta pro posl. fil. fak. Univ. Karlovy, Karolinum, Praha 1991\\
Funch, B. S.: The psychology of art appreciation, Museum Tusculanum Press, Copenhagen 1997\\
Recommended resources
Drvota, S.: Osobnost a tvorba. Praha, Avicenum 1973\\
Mikuláš Medek: Texty, Praha, Torst 1995\\
Mikuláš Medek, katalog výstavy, Praha, Rudolfinum 2002\\
Mikuláš Medek - Uzavřený problém nebo aktuální fenomén českého umění, Sborník sympozia, Akademie výtvarných umění v Praze, Praha 2002\\
Mikuláš Medek: Obrazy, výběr z tvorby, katalog výstavy, AJG Hluboká nad Vltavou, 1990\\
Kolektiv autorů: Psychologie umění, určeno pro posluchače fil. fak., Univerzita J.E. Purkyně, Brno 1987\\
Kulka, J.: Psychologie umění obecné základy, SPN 1991\\
Kolektiv autorů: Art and Psychoanalysis, The World Publishing Company, NY, 1963\\
Effenberger, V. a spol.: Mikuláš Medek 1926-1974, Gema Art, Praha 2002\\
Šlédr, J.: Psychologie umění, skripta pro posl. fil. fak. Univ. Karlovy, Karolinum, Praha 1991\\
Funch, B. S.: The psychology of art appreciation, Museum Tusculanum Press, Copenhagen 1997\\