V současnosti patří digitální média k životu každého jedince. V mnoha směrech je tento druh médií lidským pomocníkem, avšak s častým užíváním nastávají nebezpečná rizika. Bakalářská práce poukazuje na to, že digitální média velkou měrou negativně ovlivňují chování jedince, komunikaci i sociální působení ve společnosti. Závislost na těchto médiích je srovnatelná se závislostí na omamných a psychotropních látkách. Lidský mozek se pod tlakem digitálních médií nevyvíjí a netvoří se paměťové stopy - učení. Nespavost, deprese, obezita, to vše jsou negativní důsledky pro lidský organismus. Pokud tomuto vystavíme již malé dítě, je jeho vývoj jak po psychické, tak fyzické stránce značně ohrožen. Není divu, že pak sociální pracovnice musí řešit napadení či jiné odstrašující případy, kdy je dítě ovlivněno počítačovou hrou nebo televizním seriálem. Je prokázáno, že doba trávená u digitálních médií se stále prodlužuje. Lidé jsou stále méně ochotni fungovat a řešit problémy v reálném světě a hledají útěchu v tom virtuálním. Velkým fenoménem jsou i sociální sítě, kde dochází k absolutní ztrátě soukromí. Zejména pro děti, které jsou velice důvěřivé, je tato oblast zcela nevhodná. Ve školách pak pedagogové či sociální pracovníci v sociálních službách musí řešit problémy týkající se kyberšikany či různé formy zesměšňování na internetu.
Cílem práce je poukázat na digitální média a jejich vliv na výskyt sociálně patologických jevů u dětí. Zdůraznit, že digitální média jsou velmi aktuálním tématem, o kterém by se mělo hovořit - zejména s odborníky. Užívání těchto médií z velké části ovlivňuje mládež, a jejím prostřednictvím se do sociální práce dostávají nové případy klientů, kteří vyhledávají svou pomoc kvůli závislosti či problémům způsobeným digitálními médii.
V bakalářské práci byl použit ke sběru dat kvantitativní výzkum ve formě dotazníkového šetření, které probíhalo na Základní škole Sídliště Vlašim. Mnohorozměrná data z dotazníků byla zpracována metodou korespondenční analýza (CCA) v programu Canoco.
Ze statistiky vyplývá, že obě hypotézy byly podpořeny pohlaví dítěte souvisí s typem aktivit na internetu a s věkem roste doba strávená na internetu zábavou (hraním PC her), a to u obou pohlaví. Odborníci dokazují negativní vliv nadměrného užívání digitálních médií. V současné době by se měla zvýšit informovanost uživatelů o možných rizicích a rozšířit preventivní opatření před následnou digitální závislostí.
Anotace v angličtině
Currently, digital media affect life of every individual. In many ways, this kind of media is taken as the support of our lives but they may encounter some risks when being used for a long time. This bachelor thesis demonstrates that digital media has a significant negative impact on individual behaviour, communication and social interactions in society. Inappropriate use of this type of media may lead to addiction, which can be compared to addiction to narcotic drugs and psychotropic substances. The human brain when under pressure does not develop and forms no memory traces significantly it affects learning. Insomnia, depression, obesity these are all negative consequences of human organism when overusing digital media. If children have to face these issues, their development is greatly threatened - both mentally and physically. No wonder then that the social workers have to deal with attacks or other deterrent cases where a child is affected by computer game or television series. It is proven that the time spent using digital media is still growing. People are less willing to work and solve problems in the real world and seek solace in the virtual one. Major phenomenon are also social networks where people are completely losing their privacy. Especially for children who are very gullible this area of media is totally inappropriate. Because of all these issues, the teachers or social workers in social services must deal with problems related to cyberbullying or other forms of ridicule on the internet.
The aim of this work is to describe digital media and their impact on occurrence of social pathological phenomena in children and to emphasize digital media as one of the very current topic the society should be speaking about especially with experts. Using these media has a huge impact on youth and therefore there are many new cases when the clients are seeking help because of their problems with addiction on digital media or because of the problems which are caused by them.
In the bachelor thesis the data are collected in the form of quantitative research survey which took place in the Elementary School Sídliště Vlašim. Multivariate data from the questionnaires were processed by correspondence analysis (CCA) in program Canoco.
Statistical results showed that both hypothesis were supported gender of a child is related to a certain type of activities on the internet and with increasing age also grow the time spent using the internet for fun (playing PC games) in both genders. Experts demonstrate the negative impact of excessive use of digital media. At present, we should raise awareness among users of media about the possible risks and expand preventative measures to precede the digital addiction.
Klíčová slova
děti, digitální média, kyberšikana, sociální práce, digitální závislost
Klíčová slova v angličtině
children, digital media, cyberbullying, social work, digital addiction
Rozsah průvodní práce
65 s. (87 704 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
V současnosti patří digitální média k životu každého jedince. V mnoha směrech je tento druh médií lidským pomocníkem, avšak s častým užíváním nastávají nebezpečná rizika. Bakalářská práce poukazuje na to, že digitální média velkou měrou negativně ovlivňují chování jedince, komunikaci i sociální působení ve společnosti. Závislost na těchto médiích je srovnatelná se závislostí na omamných a psychotropních látkách. Lidský mozek se pod tlakem digitálních médií nevyvíjí a netvoří se paměťové stopy - učení. Nespavost, deprese, obezita, to vše jsou negativní důsledky pro lidský organismus. Pokud tomuto vystavíme již malé dítě, je jeho vývoj jak po psychické, tak fyzické stránce značně ohrožen. Není divu, že pak sociální pracovnice musí řešit napadení či jiné odstrašující případy, kdy je dítě ovlivněno počítačovou hrou nebo televizním seriálem. Je prokázáno, že doba trávená u digitálních médií se stále prodlužuje. Lidé jsou stále méně ochotni fungovat a řešit problémy v reálném světě a hledají útěchu v tom virtuálním. Velkým fenoménem jsou i sociální sítě, kde dochází k absolutní ztrátě soukromí. Zejména pro děti, které jsou velice důvěřivé, je tato oblast zcela nevhodná. Ve školách pak pedagogové či sociální pracovníci v sociálních službách musí řešit problémy týkající se kyberšikany či různé formy zesměšňování na internetu.
Cílem práce je poukázat na digitální média a jejich vliv na výskyt sociálně patologických jevů u dětí. Zdůraznit, že digitální média jsou velmi aktuálním tématem, o kterém by se mělo hovořit - zejména s odborníky. Užívání těchto médií z velké části ovlivňuje mládež, a jejím prostřednictvím se do sociální práce dostávají nové případy klientů, kteří vyhledávají svou pomoc kvůli závislosti či problémům způsobeným digitálními médii.
V bakalářské práci byl použit ke sběru dat kvantitativní výzkum ve formě dotazníkového šetření, které probíhalo na Základní škole Sídliště Vlašim. Mnohorozměrná data z dotazníků byla zpracována metodou korespondenční analýza (CCA) v programu Canoco.
Ze statistiky vyplývá, že obě hypotézy byly podpořeny pohlaví dítěte souvisí s typem aktivit na internetu a s věkem roste doba strávená na internetu zábavou (hraním PC her), a to u obou pohlaví. Odborníci dokazují negativní vliv nadměrného užívání digitálních médií. V současné době by se měla zvýšit informovanost uživatelů o možných rizicích a rozšířit preventivní opatření před následnou digitální závislostí.
Anotace v angličtině
Currently, digital media affect life of every individual. In many ways, this kind of media is taken as the support of our lives but they may encounter some risks when being used for a long time. This bachelor thesis demonstrates that digital media has a significant negative impact on individual behaviour, communication and social interactions in society. Inappropriate use of this type of media may lead to addiction, which can be compared to addiction to narcotic drugs and psychotropic substances. The human brain when under pressure does not develop and forms no memory traces significantly it affects learning. Insomnia, depression, obesity these are all negative consequences of human organism when overusing digital media. If children have to face these issues, their development is greatly threatened - both mentally and physically. No wonder then that the social workers have to deal with attacks or other deterrent cases where a child is affected by computer game or television series. It is proven that the time spent using digital media is still growing. People are less willing to work and solve problems in the real world and seek solace in the virtual one. Major phenomenon are also social networks where people are completely losing their privacy. Especially for children who are very gullible this area of media is totally inappropriate. Because of all these issues, the teachers or social workers in social services must deal with problems related to cyberbullying or other forms of ridicule on the internet.
The aim of this work is to describe digital media and their impact on occurrence of social pathological phenomena in children and to emphasize digital media as one of the very current topic the society should be speaking about especially with experts. Using these media has a huge impact on youth and therefore there are many new cases when the clients are seeking help because of their problems with addiction on digital media or because of the problems which are caused by them.
In the bachelor thesis the data are collected in the form of quantitative research survey which took place in the Elementary School Sídliště Vlašim. Multivariate data from the questionnaires were processed by correspondence analysis (CCA) in program Canoco.
Statistical results showed that both hypothesis were supported gender of a child is related to a certain type of activities on the internet and with increasing age also grow the time spent using the internet for fun (playing PC games) in both genders. Experts demonstrate the negative impact of excessive use of digital media. At present, we should raise awareness among users of media about the possible risks and expand preventative measures to precede the digital addiction.
Klíčová slova
děti, digitální média, kyberšikana, sociální práce, digitální závislost
Klíčová slova v angličtině
children, digital media, cyberbullying, social work, digital addiction
Zásady pro vypracování
1)Současný stav: Vliv digitálních médií je jedním z nejdiskutovanějších témat současnosti. Média velkou měrou ovlivňují naše názory, postoje a životy vůbec. Velkým přínosem je jejich dostupnost, rychlý přísun informací a mnohdy i ulehčení práce a úspora času. Ale na druhé straně je alarmující, jak velký a negativní vliv mají digitální média na naše děti. Výzkumy popisují zhoršení školního prospěchu, hyperaktivitu, poruchy učení, ztrátu zájmů a skutečných přátel, až tento vliv může vyústit v patologické chování, mezi které řadíme závislosti, suicidální jednání a mnohé další.
2)Cíl práce: Cílem práce je zmapovat současné názory a teorie působení digitálních médií na děti jako možného důvodu výskytu sociálně patologických jevů a zjistit kolik času děti tráví pod vlivem těchto médií. Dalším cílem je posoudit roli sociálního pracovníka v primární prevenci těchto sociálně patologických jevů.
3)Metodika pro BP: Kvantitativní výzkumná strategie pomocí dotazníkového šetření u dětí 2. stupně základní školy Sídliště, Vlašim.
4)Hypotézy: H1: Pohlaví dítěte souvisí s typem aktivit na internetu. H2: Se vzrůstajícím věkem se zvyšuje doba strávená na internetu.
5)Předpokládané využití pro praxi: Výzkum by mohl přispět rodičům v porozumění digitálním médiím a poukázat na to, jaký dopad na děti by mohlo nadměrné užívání těchto médií mít.
Zásady pro vypracování
1)Současný stav: Vliv digitálních médií je jedním z nejdiskutovanějších témat současnosti. Média velkou měrou ovlivňují naše názory, postoje a životy vůbec. Velkým přínosem je jejich dostupnost, rychlý přísun informací a mnohdy i ulehčení práce a úspora času. Ale na druhé straně je alarmující, jak velký a negativní vliv mají digitální média na naše děti. Výzkumy popisují zhoršení školního prospěchu, hyperaktivitu, poruchy učení, ztrátu zájmů a skutečných přátel, až tento vliv může vyústit v patologické chování, mezi které řadíme závislosti, suicidální jednání a mnohé další.
2)Cíl práce: Cílem práce je zmapovat současné názory a teorie působení digitálních médií na děti jako možného důvodu výskytu sociálně patologických jevů a zjistit kolik času děti tráví pod vlivem těchto médií. Dalším cílem je posoudit roli sociálního pracovníka v primární prevenci těchto sociálně patologických jevů.
3)Metodika pro BP: Kvantitativní výzkumná strategie pomocí dotazníkového šetření u dětí 2. stupně základní školy Sídliště, Vlašim.
4)Hypotézy: H1: Pohlaví dítěte souvisí s typem aktivit na internetu. H2: Se vzrůstajícím věkem se zvyšuje doba strávená na internetu.
5)Předpokládané využití pro praxi: Výzkum by mohl přispět rodičům v porozumění digitálním médiím a poukázat na to, jaký dopad na děti by mohlo nadměrné užívání těchto médií mít.
Seznam doporučené literatury
Spitzer Manfred Digitální demence : jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum, Brno : Host, 2014, ISBN 978-80-7294-872-7
David Giles - Psychologie médií, Praha : Grada, 2012, ISBN 978-80-247-3921-2
Adam Suchý - Mediální zlo mýty a realita, Praha : Triton, 2007, ISBN 978-80-7254-926-9
Daniel Dočekal, Lenka Eckertová - Bezpečnost dětí na Internetu. Rádce zodpovědného rodiče, Brno : Computer Press, 2013, ISBN: 978-80-251-3804-5
Seznam doporučené literatury
Spitzer Manfred Digitální demence : jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum, Brno : Host, 2014, ISBN 978-80-7294-872-7
David Giles - Psychologie médií, Praha : Grada, 2012, ISBN 978-80-247-3921-2
Adam Suchý - Mediální zlo mýty a realita, Praha : Triton, 2007, ISBN 978-80-7254-926-9
Daniel Dočekal, Lenka Eckertová - Bezpečnost dětí na Internetu. Rádce zodpovědného rodiče, Brno : Computer Press, 2013, ISBN: 978-80-251-3804-5