Tématem této bakalářské práce je mezigenerační učení a dítě předškolního věku. Samotná práce je rozdělena na Empirickou část a část Teoretickou. Teoretická část obsahuje dvě základní kapitoly, a to Mezigenerační učení a Rodinu. Podkapitoly jsou zvoleny tak, aby vysvětlily a podtrhly základní téma. Co se týká kapitoly Mezigenerační učení, jsou to Definice mezigeneračního učení, Učení v rodině, Výchova v rodině, Komunikace v rodině, Rodičovství a Prarodiče a Vnoučata. V kapitole Rodina, jsou to Definice rodiny, Typy rodiny a Funkce rodiny. Důležitost každé podkapitoly pro danou problematiku je objasněna v každé z nich. Empirická část popisuje kvalitativní šetření i jeho průběh v pěti zkoumaných rodinách. V každé rodině byly vedeny hloubkové rozhovory s rodiči, prarodiči i dětmi. Výsledky rozhovorů byly analyzovány pomocí otevřeného kódování. Mezi nejčastější kategorie, které se v kódování objevily, patřily výchova v různých podobách, běžný den a běžné činnosti každé rodiny a názory na oddělené soužití. Také činnosti, které dělají vnoučata s prarodiči a naopak, názory na sebe samé a také to, jak často spolu tráví vnoučata a prarodiče čas.
Anotace v angličtině
The subject matter of this Bachelor Thesis is intergenerational learning and preschool child. The thesis is divided into an Empirical part and a Theoretical part. The Theoretical part consists of two fundamental chapters, Intergenerational Learning and Family. The subchapters are chosen to explain and highlight an underlying theme. In regards to the chapter Intergenerational Learning, they are Definition of Intergenerational Learning, Family Learning, Upbringing in the Family, Communications in the family, Parenthood, and Grandparents and Grandchildren. In the chapter Family, they are Definition of the Family, Family Types and Family Functions. The importance of each subchapter for the given issues is clarified in each of them. The Empirical part describes qualitative inquiry as well as its course in five examined families. In each family, in-depth interviews with parents, grandparents and children were conducted. The results of the interviews were analysed using open coding. Among the most frequent categories that appeared in coding belong upbringing in various forms, common day and ordinary activities of each family and views on separated coexistence. Also, the activities grandchildren do with their grandparents and vice versa, opinions about themselves and how often they spend time together.
Tématem této bakalářské práce je mezigenerační učení a dítě předškolního věku. Samotná práce je rozdělena na Empirickou část a část Teoretickou. Teoretická část obsahuje dvě základní kapitoly, a to Mezigenerační učení a Rodinu. Podkapitoly jsou zvoleny tak, aby vysvětlily a podtrhly základní téma. Co se týká kapitoly Mezigenerační učení, jsou to Definice mezigeneračního učení, Učení v rodině, Výchova v rodině, Komunikace v rodině, Rodičovství a Prarodiče a Vnoučata. V kapitole Rodina, jsou to Definice rodiny, Typy rodiny a Funkce rodiny. Důležitost každé podkapitoly pro danou problematiku je objasněna v každé z nich. Empirická část popisuje kvalitativní šetření i jeho průběh v pěti zkoumaných rodinách. V každé rodině byly vedeny hloubkové rozhovory s rodiči, prarodiči i dětmi. Výsledky rozhovorů byly analyzovány pomocí otevřeného kódování. Mezi nejčastější kategorie, které se v kódování objevily, patřily výchova v různých podobách, běžný den a běžné činnosti každé rodiny a názory na oddělené soužití. Také činnosti, které dělají vnoučata s prarodiči a naopak, názory na sebe samé a také to, jak často spolu tráví vnoučata a prarodiče čas.
Anotace v angličtině
The subject matter of this Bachelor Thesis is intergenerational learning and preschool child. The thesis is divided into an Empirical part and a Theoretical part. The Theoretical part consists of two fundamental chapters, Intergenerational Learning and Family. The subchapters are chosen to explain and highlight an underlying theme. In regards to the chapter Intergenerational Learning, they are Definition of Intergenerational Learning, Family Learning, Upbringing in the Family, Communications in the family, Parenthood, and Grandparents and Grandchildren. In the chapter Family, they are Definition of the Family, Family Types and Family Functions. The importance of each subchapter for the given issues is clarified in each of them. The Empirical part describes qualitative inquiry as well as its course in five examined families. In each family, in-depth interviews with parents, grandparents and children were conducted. The results of the interviews were analysed using open coding. Among the most frequent categories that appeared in coding belong upbringing in various forms, common day and ordinary activities of each family and views on separated coexistence. Also, the activities grandchildren do with their grandparents and vice versa, opinions about themselves and how often they spend time together.
Mezigenerační učení je považováno za důležitých výchovný faktor. Současná situace v České republice ale spíše směřuje k nukleárním rodinám a omezení styků prarodičů a dětí. Práce vyjde z vymezení pojmu mezigenerační učení a přehledu dosavadních výzkumných výsledků. Jádrem práce bude několik případových studií rodin, kde mají nebo naopak nemají prarodiče vliv na výchovu předškolních dětí. Cílem je zjištění, jak se liší výchovné přístupy a důrazy rodičů a prarodičů.
Zásady pro vypracování
Mezigenerační učení je považováno za důležitých výchovný faktor. Současná situace v České republice ale spíše směřuje k nukleárním rodinám a omezení styků prarodičů a dětí. Práce vyjde z vymezení pojmu mezigenerační učení a přehledu dosavadních výzkumných výsledků. Jádrem práce bude několik případových studií rodin, kde mají nebo naopak nemají prarodiče vliv na výchovu předškolních dětí. Cílem je zjištění, jak se liší výchovné přístupy a důrazy rodičů a prarodičů.
Seznam doporučené literatury
KONČELOVÁ Marie, Setkání dvou generací, Informatorium, 9, č. 8 (2002), 10-11.\\
KRAMULOVÁ Daniela, Babičce se už všechno v hlavě plete. Informatorium, 19, č.10 (2012), 16-17. \\
RABUŠICOVÁ Milada & Lenka KAMANOVÁ, Kateřina PEVNÁ, Učení v rodině v mezigeneračním pohledu. Pedagogická orientace. Roč. 20, č. 4 (2010), 92-111. \\
RABUŠICOVÁ Milada & Lenka KAMANOVÁ, Kateřina PEVNÁ. O mezigeneračním učení, Brno: Masarykova univerzita, 2011.
Seznam doporučené literatury
KONČELOVÁ Marie, Setkání dvou generací, Informatorium, 9, č. 8 (2002), 10-11.\\
KRAMULOVÁ Daniela, Babičce se už všechno v hlavě plete. Informatorium, 19, č.10 (2012), 16-17. \\
RABUŠICOVÁ Milada & Lenka KAMANOVÁ, Kateřina PEVNÁ, Učení v rodině v mezigeneračním pohledu. Pedagogická orientace. Roč. 20, č. 4 (2010), 92-111. \\
RABUŠICOVÁ Milada & Lenka KAMANOVÁ, Kateřina PEVNÁ. O mezigeneračním učení, Brno: Masarykova univerzita, 2011.