Tato bakalářská práce se zabývá významem sociálně terapeutické dílny pro zapojení klientů do budoucí činnosti v chráněných dílnách (chráněné pracovní místo). Hlavním cílem je zmapovat nezbytné pracovní dovednosti klientů pro přechod do činnosti v chráněných dílnách (chráněné pracovní místo).
Práce se skládá z teoretické části, která shrnuje literární poznatky, a výzkumné části, kde dochází k vyhodnocení stanovených cílů.
V kapitole nazvané současný stav je práce zaměřena na cílovou skupinu osob sociálně terapeutické dílny a chráněné dílny (chráněné pracovní místo), dále je zmiňován význam práce a seberealizace pro osoby se zdravotním postižením. Je zde pracováno s pojmem sociální služby, jejich charakteristika a konkrétní vymezení sociální rehabilitace a sociálně terapeutických dílen. Další kapitola je věnována pracovní rehabilitaci se zaměřením na chráněné dílny (chráněné pracovní místo). Následně je věnována pozornost sociálnímu pracovníkovi a pracovníkům v sociálních službách. Poslední kapitola se zabývá rodinou v kontextu péče o dítě se zdravotním postižením z pohledu rodiny a práce s touto rodinou z pohledu odborných pracovníků.
Ve výzkumné části byl vymezen cíl práce, a to: Identifikovat nezbytné pracovní návyky klientů v rámci procesu sociální rehabilitace, které získávají v sociálně terapeutické dílně. Hlavní výzkumná otázka, která zněla: "Jaké jsou nezbytné pracovní dovednosti klientů pro přechod do činnosti v chráněných dílnách?", byla dále rozdělena do pěti dílčích výzkumných otázek.
Pro zjišťování informací byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie. Data byla sbírána metodou dotazování, konkrétně technikou polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor byl vybrán metodou záměrného (účelového) výběru, kde byla definována určitá kritéria pro zařazení do výzkumného souboru. Byly vymezeny dva výzkumné soubory v zastoupení klientů sociálně terapeutické dílny a odborných vedoucích pracovníků sociálně terapeutické dílny a chráněných dílen (chráněné pracovní místo). Získané informace byly zpracovány metodou kódování a následnou kategorizací. Výsledky jsou zařazeny do podkapitol podle dílčích výzkumných otázek.
Z výzkumu vyplynulo, že klienti docházejí do sociálně terapeutické dílny z důvodu smysluplného využití času a nácviku nových dovedností, které využijí jak v zaměstnání, tak v běžném životě. Velkou motivací je také kolektiv a s ním spojené sociální začlenění. Také rodina představuje nezastupitelnou roli, kterou je podpora v každodenních činnostech a pocit jistoty. Odborní vedoucí pracovníci zhodnotili sociálně terapeutickou dílnu jako velmi významný předstupeň samotného zaměstnání. Z jejich pohledu je výhodou sociálně terapeutické dílny možnost zmapování schopností a dovedností jednotlivců, kteří usilují o přechod ze sociální služby do chráněné dílny.
Anotace v angličtině
This Bachelor´s thesis deals with the importance of the social therapeutic workshop for integrating clients in their future activity in the sheltered workshop (sheltered workplace). The main objective is to map necessary work skills of clients for their transfer to the sheltered workshop (sheltered workplace).
The thesis consists of the theoretical part, which contains literary information, and the research part where the established objectives are being evaluated.
The chapter named "Current State" is focussed on the target group of persons in the social therapeutic workshop and the sheltered workshop (sheltered workplace), and further there is mentioned the importance of work and self-fulfilment for people with the health handicap. There is described the concept of social services, their characteristics and the proper definition of the social rehabilitation and the social therapeutic workshop. Next chapter deals with the work rehabilitation directed at the sheltered workshop (sheltered workplace). And consecutively, the attention is aimed at the social worker and workers in the sphere of social services. The last chapter is focussed on the family in the context of their care for the child with the health handicap from the point of view of the family, and the cooperation with them from the point of view of professional workers.
The research part established the following objective: To identify necessary work habits of clients in the process of the social rehabilitation which they obtain in the social therapeutic workshop. The main research question "What are the necessary work skills of clients for their transfer to the activity in the sheltered workshop?" was further divided into 5 partial research questions.
The qualitative research strategy was used for obtaining information. Data were collected by means of the questionnaire, in particular the technique of the semistructured interview. The research sample was made up with the method of the intentional (purpose) selection which defined particular criteria for integration in the research sample. There were made up two research samples involving clients of the social therapeutic workshop and professional leading workers of the social therapeutic workshop and the sheltered workshop (sheltered workplace). The obtained information was processed with the method of coding and consequent categorization. The results are mentioned in the subheads corresponding with the partial research questions.
The research shows that clients come to the social therapeutic workshop in order to use their time meaningfully and to train new skills which they can use both at work and in their daily life. The big motivation is also the team and related social integration. The family represents irreplaceable role which includes support in everyday activities and the feeling of security. The professional leading workers consider the social therapeutic workshop to be the very important first stage of the job. They see the advantage of the social therapeutic workshop in providing possibility to map knowledge and skills of individuals who try to move from the social service to the sheltered workshop.
Klíčová slova
Zdravotní postižení, mentální a kombinované postižení, invalidita, sociální služby, sociálně terapeutická dílna, pracovní rehabilitace, chráněná dílna (chráněné pracovní místo)
Klíčová slova v angličtině
Health handicap, mental and combined handicap, disability, social services, social therapeutic workshop, work rehabilitation, sheltered workshop (sheltered workplace)
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá významem sociálně terapeutické dílny pro zapojení klientů do budoucí činnosti v chráněných dílnách (chráněné pracovní místo). Hlavním cílem je zmapovat nezbytné pracovní dovednosti klientů pro přechod do činnosti v chráněných dílnách (chráněné pracovní místo).
Práce se skládá z teoretické části, která shrnuje literární poznatky, a výzkumné části, kde dochází k vyhodnocení stanovených cílů.
V kapitole nazvané současný stav je práce zaměřena na cílovou skupinu osob sociálně terapeutické dílny a chráněné dílny (chráněné pracovní místo), dále je zmiňován význam práce a seberealizace pro osoby se zdravotním postižením. Je zde pracováno s pojmem sociální služby, jejich charakteristika a konkrétní vymezení sociální rehabilitace a sociálně terapeutických dílen. Další kapitola je věnována pracovní rehabilitaci se zaměřením na chráněné dílny (chráněné pracovní místo). Následně je věnována pozornost sociálnímu pracovníkovi a pracovníkům v sociálních službách. Poslední kapitola se zabývá rodinou v kontextu péče o dítě se zdravotním postižením z pohledu rodiny a práce s touto rodinou z pohledu odborných pracovníků.
Ve výzkumné části byl vymezen cíl práce, a to: Identifikovat nezbytné pracovní návyky klientů v rámci procesu sociální rehabilitace, které získávají v sociálně terapeutické dílně. Hlavní výzkumná otázka, která zněla: "Jaké jsou nezbytné pracovní dovednosti klientů pro přechod do činnosti v chráněných dílnách?", byla dále rozdělena do pěti dílčích výzkumných otázek.
Pro zjišťování informací byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie. Data byla sbírána metodou dotazování, konkrétně technikou polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor byl vybrán metodou záměrného (účelového) výběru, kde byla definována určitá kritéria pro zařazení do výzkumného souboru. Byly vymezeny dva výzkumné soubory v zastoupení klientů sociálně terapeutické dílny a odborných vedoucích pracovníků sociálně terapeutické dílny a chráněných dílen (chráněné pracovní místo). Získané informace byly zpracovány metodou kódování a následnou kategorizací. Výsledky jsou zařazeny do podkapitol podle dílčích výzkumných otázek.
Z výzkumu vyplynulo, že klienti docházejí do sociálně terapeutické dílny z důvodu smysluplného využití času a nácviku nových dovedností, které využijí jak v zaměstnání, tak v běžném životě. Velkou motivací je také kolektiv a s ním spojené sociální začlenění. Také rodina představuje nezastupitelnou roli, kterou je podpora v každodenních činnostech a pocit jistoty. Odborní vedoucí pracovníci zhodnotili sociálně terapeutickou dílnu jako velmi významný předstupeň samotného zaměstnání. Z jejich pohledu je výhodou sociálně terapeutické dílny možnost zmapování schopností a dovedností jednotlivců, kteří usilují o přechod ze sociální služby do chráněné dílny.
Anotace v angličtině
This Bachelor´s thesis deals with the importance of the social therapeutic workshop for integrating clients in their future activity in the sheltered workshop (sheltered workplace). The main objective is to map necessary work skills of clients for their transfer to the sheltered workshop (sheltered workplace).
The thesis consists of the theoretical part, which contains literary information, and the research part where the established objectives are being evaluated.
The chapter named "Current State" is focussed on the target group of persons in the social therapeutic workshop and the sheltered workshop (sheltered workplace), and further there is mentioned the importance of work and self-fulfilment for people with the health handicap. There is described the concept of social services, their characteristics and the proper definition of the social rehabilitation and the social therapeutic workshop. Next chapter deals with the work rehabilitation directed at the sheltered workshop (sheltered workplace). And consecutively, the attention is aimed at the social worker and workers in the sphere of social services. The last chapter is focussed on the family in the context of their care for the child with the health handicap from the point of view of the family, and the cooperation with them from the point of view of professional workers.
The research part established the following objective: To identify necessary work habits of clients in the process of the social rehabilitation which they obtain in the social therapeutic workshop. The main research question "What are the necessary work skills of clients for their transfer to the activity in the sheltered workshop?" was further divided into 5 partial research questions.
The qualitative research strategy was used for obtaining information. Data were collected by means of the questionnaire, in particular the technique of the semistructured interview. The research sample was made up with the method of the intentional (purpose) selection which defined particular criteria for integration in the research sample. There were made up two research samples involving clients of the social therapeutic workshop and professional leading workers of the social therapeutic workshop and the sheltered workshop (sheltered workplace). The obtained information was processed with the method of coding and consequent categorization. The results are mentioned in the subheads corresponding with the partial research questions.
The research shows that clients come to the social therapeutic workshop in order to use their time meaningfully and to train new skills which they can use both at work and in their daily life. The big motivation is also the team and related social integration. The family represents irreplaceable role which includes support in everyday activities and the feeling of security. The professional leading workers consider the social therapeutic workshop to be the very important first stage of the job. They see the advantage of the social therapeutic workshop in providing possibility to map knowledge and skills of individuals who try to move from the social service to the sheltered workshop.
Klíčová slova
Zdravotní postižení, mentální a kombinované postižení, invalidita, sociální služby, sociálně terapeutická dílna, pracovní rehabilitace, chráněná dílna (chráněné pracovní místo)
Klíčová slova v angličtině
Health handicap, mental and combined handicap, disability, social services, social therapeutic workshop, work rehabilitation, sheltered workshop (sheltered workplace)
Zásady pro vypracování
1.Současný stav: Sociálně terapeutická dílna je součástí sociální rehabilitace, jako sociální služby, která je určena dospělým osobám se zdravotním postižením. Podporuje rozvoj jejich pracovních a sociálních dovedností tak, aby mohli zvýšit své šance při uplatnění na trhu práce a zařadit se do běžného života. Zaměřuje se na individuální přístup, kterým motivuje, podporuje a rozvíjí jejich samostatnost. Chráněná dílna je navazující možností ideálního průběhu naplnění sociální rehabilitace, která již není sociální službou, ale přechází v nástroj aktivní politiky zaměstnanosti. Cílem je vznik pracovního poměru a jednou z motivací klienta se stává mzda za vykonanou práci.
2.Cíl práce: Identifikovat nezbytné pracovní návyky klientů v rámci procesu sociální rehabilitace, které získávají v sociálně terapeutické dílně.
3.Výzkumné otázky/hypotézy: Jaké jsou nezbytné pracovní dovednosti klientů pro přechod do činnosti v chráněných dílnách?
4.Metodika: Pro vypracování bakalářská práce bude využita kvalitativní výzkumná strategie. Dotazování pomocí polostandardizovaného rozhovoru.
5.Výběrový soubor: Identifikován záměrným výběrem v konkrétní církevní organizaci (s ohledem na riziko identifikace respondentů neuvádíme název). Předpokládáme respondenty z řad klientů sociálně terapeutických dílen a vedoucích pracovníků chráněných dílen.
6.Předpokládaný přínos pro praxi: Výstupy z bakalářské práce by mohly přispět ke zkvalitnění procesu sociální rehabilitace v církevní organizaci, kde jsou klienti s mentálním a kombinovaným postižením.
Zásady pro vypracování
1.Současný stav: Sociálně terapeutická dílna je součástí sociální rehabilitace, jako sociální služby, která je určena dospělým osobám se zdravotním postižením. Podporuje rozvoj jejich pracovních a sociálních dovedností tak, aby mohli zvýšit své šance při uplatnění na trhu práce a zařadit se do běžného života. Zaměřuje se na individuální přístup, kterým motivuje, podporuje a rozvíjí jejich samostatnost. Chráněná dílna je navazující možností ideálního průběhu naplnění sociální rehabilitace, která již není sociální službou, ale přechází v nástroj aktivní politiky zaměstnanosti. Cílem je vznik pracovního poměru a jednou z motivací klienta se stává mzda za vykonanou práci.
2.Cíl práce: Identifikovat nezbytné pracovní návyky klientů v rámci procesu sociální rehabilitace, které získávají v sociálně terapeutické dílně.
3.Výzkumné otázky/hypotézy: Jaké jsou nezbytné pracovní dovednosti klientů pro přechod do činnosti v chráněných dílnách?
4.Metodika: Pro vypracování bakalářská práce bude využita kvalitativní výzkumná strategie. Dotazování pomocí polostandardizovaného rozhovoru.
5.Výběrový soubor: Identifikován záměrným výběrem v konkrétní církevní organizaci (s ohledem na riziko identifikace respondentů neuvádíme název). Předpokládáme respondenty z řad klientů sociálně terapeutických dílen a vedoucích pracovníků chráněných dílen.
6.Předpokládaný přínos pro praxi: Výstupy z bakalářské práce by mohly přispět ke zkvalitnění procesu sociální rehabilitace v církevní organizaci, kde jsou klienti s mentálním a kombinovaným postižením.
Seznam doporučené literatury
1.MATOUŠEK, O. Sociální služby. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9
2.VOTAVA, J., kol., Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0708-5.
3.JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. 2. vydání. Praha: Triton, 2006, ISBN 80-7254-730-5.
4.KREJČÍŘOVÁ, Olga. Manuál zaměřený na orientaci v poradenství a v problematice pracovního uplatnění osob se zdravotním postižením. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, ISBN 978-80-244-1632-8.
5.PFEIFFER, Jan. Koordinovaná rehabilitace Jan Pfeiffer a kolektiv. 1. vydání. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2014, ISBN 978-80-7394-461-2.
Seznam doporučené literatury
1.MATOUŠEK, O. Sociální služby. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9
2.VOTAVA, J., kol., Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0708-5.
3.JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. 2. vydání. Praha: Triton, 2006, ISBN 80-7254-730-5.
4.KREJČÍŘOVÁ, Olga. Manuál zaměřený na orientaci v poradenství a v problematice pracovního uplatnění osob se zdravotním postižením. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, ISBN 978-80-244-1632-8.
5.PFEIFFER, Jan. Koordinovaná rehabilitace Jan Pfeiffer a kolektiv. 1. vydání. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2014, ISBN 978-80-7394-461-2.