V předkládané bakalářské práci se zabývám dobrovolnictvím v sociálních službách, kdy cílem práce bylo zjistit, jaké je postavení dobrovolníka v týmu pracovníků organizace poskytující sociální služby. Dílčími cíli pak bylo zjistit, jakou roli mají dobrovolníci v týmu a jaké jsou vztahy mezi dobrovolníky a profesionály v týmech těchto organizací.
Za účelem dosažení stanoveného cíle byla zvolena strategie kvalitativního výzkumu, metoda dotazování, technika polořízeného rozhovoru. Rozhovory byly uskutečněny s deseti profesionálními pracovníky a deseti dobrovolníky působícími v pěti různých organizacích poskytujících sociální služby na území hlavního města Prahy. Následně jsem provedla vyhodnocení výsledků rozhovorů formou metody vytváření trsů.
Z výsledků výzkumu vyplývá, že role dobrovolníků v organizacích je vnímána velmi pozitivně, profesionální pracovníci dobrovolníky považují za přínos a vnímají je jako součást týmu organizace. I dobrovolníci se cítí být součástí týmu, někteří z nich však uváděli, že ačkoliv svoji roli v týmu vnímají jako přínosnou, označili by ji spíše za roli vedlejší, která doplňuje hlavní práci vykonávanou profesionálními pracovníky.
Výsledky výzkumu dále ukazují, že vztahy mezi profesionály a dobrovolníky jsou i přes občas se vyskytující neshody oboustranně vnímány jako dobré. Zároveň se v rámci výzkumu neprokázalo, že by na kvalitu vztahů mělo jakýkoliv vliv to, zda jsou na úrovni formální či neformální.
Výsledky této práce mohou přispět ke zlepšení informovanosti o dobrovolnické činnosti, o tom, že dobrovolník patří do okruhu osob pracujících v sociálních službách, a že může být plnohodnotným členem týmu.
Annotation in English
In this bachelor thesis, I deal with the issue of volunteering in social services, with the aim to determine the role of a volunteer in a team of workers within an organization providing social services. Partial objective were to identify the role that volunteers have inside the team and characterise the relationships between volunteers and professional employees in the teams of these organizations.
In order to achieve this aim, the strategy of qualitative research, the method of interviewing, and the technique of semi-guided interviews, were chosen. The interviews were conducted with ten professionals and ten volunteers working in five different organizations providing social services in the capital city of Prague. Subsequently, I conducted an evaluation of the results of the interviews by the clustering method.
The research results demonstrate that the role of volunteers in organizations is viewed very positively; professional employees consider volunteers to be beneficial and recognize them as part of the organization's team. Even volunteers feel like a part of the team, but some have stated that although they see their role in the team as worthwhile, they would rather regard it as ancillary, complementing the main work carried out by professionals.
The research results also demonstrate that the relationships between professionals and volunteers are viewed positively by both sides, despite of occasional disagreements. Concurrently, research has not proved whether the quality of the relationships is influenced by whether the relationships are formal or informal.
The results of this work can contribute to improving the public's informativeness of volunteering, specifically, that a volunteer has a place within the group of people working in social services, and that he/she can be a full-fledged member of the team.
Keywords
dobrovolnictví, dobrovolník, profesionál, postavení dobrovolníka, role v týmu
Keywords in English
volunteering, volunteer, professional, volunteer position, role in the team
Length of the covering note
65 s. (102 115 znaků)
Language
CZ
Annotation
V předkládané bakalářské práci se zabývám dobrovolnictvím v sociálních službách, kdy cílem práce bylo zjistit, jaké je postavení dobrovolníka v týmu pracovníků organizace poskytující sociální služby. Dílčími cíli pak bylo zjistit, jakou roli mají dobrovolníci v týmu a jaké jsou vztahy mezi dobrovolníky a profesionály v týmech těchto organizací.
Za účelem dosažení stanoveného cíle byla zvolena strategie kvalitativního výzkumu, metoda dotazování, technika polořízeného rozhovoru. Rozhovory byly uskutečněny s deseti profesionálními pracovníky a deseti dobrovolníky působícími v pěti různých organizacích poskytujících sociální služby na území hlavního města Prahy. Následně jsem provedla vyhodnocení výsledků rozhovorů formou metody vytváření trsů.
Z výsledků výzkumu vyplývá, že role dobrovolníků v organizacích je vnímána velmi pozitivně, profesionální pracovníci dobrovolníky považují za přínos a vnímají je jako součást týmu organizace. I dobrovolníci se cítí být součástí týmu, někteří z nich však uváděli, že ačkoliv svoji roli v týmu vnímají jako přínosnou, označili by ji spíše za roli vedlejší, která doplňuje hlavní práci vykonávanou profesionálními pracovníky.
Výsledky výzkumu dále ukazují, že vztahy mezi profesionály a dobrovolníky jsou i přes občas se vyskytující neshody oboustranně vnímány jako dobré. Zároveň se v rámci výzkumu neprokázalo, že by na kvalitu vztahů mělo jakýkoliv vliv to, zda jsou na úrovni formální či neformální.
Výsledky této práce mohou přispět ke zlepšení informovanosti o dobrovolnické činnosti, o tom, že dobrovolník patří do okruhu osob pracujících v sociálních službách, a že může být plnohodnotným členem týmu.
Annotation in English
In this bachelor thesis, I deal with the issue of volunteering in social services, with the aim to determine the role of a volunteer in a team of workers within an organization providing social services. Partial objective were to identify the role that volunteers have inside the team and characterise the relationships between volunteers and professional employees in the teams of these organizations.
In order to achieve this aim, the strategy of qualitative research, the method of interviewing, and the technique of semi-guided interviews, were chosen. The interviews were conducted with ten professionals and ten volunteers working in five different organizations providing social services in the capital city of Prague. Subsequently, I conducted an evaluation of the results of the interviews by the clustering method.
The research results demonstrate that the role of volunteers in organizations is viewed very positively; professional employees consider volunteers to be beneficial and recognize them as part of the organization's team. Even volunteers feel like a part of the team, but some have stated that although they see their role in the team as worthwhile, they would rather regard it as ancillary, complementing the main work carried out by professionals.
The research results also demonstrate that the relationships between professionals and volunteers are viewed positively by both sides, despite of occasional disagreements. Concurrently, research has not proved whether the quality of the relationships is influenced by whether the relationships are formal or informal.
The results of this work can contribute to improving the public's informativeness of volunteering, specifically, that a volunteer has a place within the group of people working in social services, and that he/she can be a full-fledged member of the team.
Keywords
dobrovolnictví, dobrovolník, profesionál, postavení dobrovolníka, role v týmu
Keywords in English
volunteering, volunteer, professional, volunteer position, role in the team
Research Plan
1) Současný stav dané problematiky: V ČR se v posledních letech začíná projevovat zájem občanů o rozvoj tradičních humanistických hodnot. Byla znovu objevena přirozená lidská potřeba pomáhat ostatním. Lidé začali kromě svého profesního uplatnění hledat i jiné způsoby seberealizace. To vše přispělo k tomu, že v ČR nyní funguje mnoho dobrovolnických programů v dobrovolnických centrech, které sdružují dobrovolníky, a tak realizují dobrovolnickou činnost.
Úspěšná činnost organizace je založena na entusiasmu profesionálů a profesionalitě práce s dobrovolníky. Dobře organizované veřejně prospěšné dobrovolnictví se může stát nedílnou součástí organizace, kdy profesionálové i dobrovolníci tvoří jeden sehraný tým.
2) Cíl práce: Cílem mé bakalářské práce je zjistit, jaké je postavení dobrovolníka v týmu pracovníků organizace poskytující sociální služby.
3) Výzkumné otázky:
Jakou roli mají dobrovolníci v týmu organizace poskytující sociální služby?
Jaké jsou vztahy mezi dobrovolníky a profesionály v týmu organizace poskytující sociální služby?
4) Metodika: V práci bude uplatněn kvalitativní výzkum. Metody a techniky sběru dat: metoda dotazování, technika polořízený rozhovor.
5) Výběrový soubor: Polořízené rozhovory budou provedeny s dobrovolníky i profesionály (sociálními pracovníky, popř. pracovníky v sociálních službách, a dalšími pracovníky) 5 organizací poskytující sociální služby na území hlavního města Prahy. Rozhovory budou vedeny s 20-30 respondenty. Organizace, ze kterých budou respondenti pocházet, budou vybrány výběrem z Registru poskytovatelů sociálních služeb - kvótou výběru bude spolupráce organizace s dobrovolníky, poté bude následovat náhodný výběr 5 organizací.
6) Předpokládané využití práce v praxi: Zlepšení informovanosti o dobrovolnické činnosti, o tom, že dobrovolník patří do okruhu osob pracujících v sociálních službách, a že může být plnohodnotným členem týmu. Výsledky práce mohou být použity pro zlepšení spolupráce dobrovolníků s profesionály. Zjištěné informace by také mohly být užitečné pro poskytovatele sociálních služeb jako zdroj zpětné vazby.
Research Plan
1) Současný stav dané problematiky: V ČR se v posledních letech začíná projevovat zájem občanů o rozvoj tradičních humanistických hodnot. Byla znovu objevena přirozená lidská potřeba pomáhat ostatním. Lidé začali kromě svého profesního uplatnění hledat i jiné způsoby seberealizace. To vše přispělo k tomu, že v ČR nyní funguje mnoho dobrovolnických programů v dobrovolnických centrech, které sdružují dobrovolníky, a tak realizují dobrovolnickou činnost.
Úspěšná činnost organizace je založena na entusiasmu profesionálů a profesionalitě práce s dobrovolníky. Dobře organizované veřejně prospěšné dobrovolnictví se může stát nedílnou součástí organizace, kdy profesionálové i dobrovolníci tvoří jeden sehraný tým.
2) Cíl práce: Cílem mé bakalářské práce je zjistit, jaké je postavení dobrovolníka v týmu pracovníků organizace poskytující sociální služby.
3) Výzkumné otázky:
Jakou roli mají dobrovolníci v týmu organizace poskytující sociální služby?
Jaké jsou vztahy mezi dobrovolníky a profesionály v týmu organizace poskytující sociální služby?
4) Metodika: V práci bude uplatněn kvalitativní výzkum. Metody a techniky sběru dat: metoda dotazování, technika polořízený rozhovor.
5) Výběrový soubor: Polořízené rozhovory budou provedeny s dobrovolníky i profesionály (sociálními pracovníky, popř. pracovníky v sociálních službách, a dalšími pracovníky) 5 organizací poskytující sociální služby na území hlavního města Prahy. Rozhovory budou vedeny s 20-30 respondenty. Organizace, ze kterých budou respondenti pocházet, budou vybrány výběrem z Registru poskytovatelů sociálních služeb - kvótou výběru bude spolupráce organizace s dobrovolníky, poté bude následovat náhodný výběr 5 organizací.
6) Předpokládané využití práce v praxi: Zlepšení informovanosti o dobrovolnické činnosti, o tom, že dobrovolník patří do okruhu osob pracujících v sociálních službách, a že může být plnohodnotným členem týmu. Výsledky práce mohou být použity pro zlepšení spolupráce dobrovolníků s profesionály. Zjištěné informace by také mohly být užitečné pro poskytovatele sociálních služeb jako zdroj zpětné vazby.
Recommended resources
Brumovská, T., Seidlová, G. Mentoring. Výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. 1.vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-772-5.
Frič, P., Pospíšilová, T. a kol. Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v české společnosti na začátku 21. století. 1.vyd. Praha: Agnes, 2010. ISBN 978-80-903696-8-9.
Matoušek, O. a kol. Encyklopedie sociální práce. 1.vyd. Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0366-7.
Matoušek, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. 3.aktualizované a doplněné vyd. Praha: Portál. 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.
Sbírka zákonů. Zákon o dobrovolnické službě č. 198/2002 Sb., Novela zákona o dobrovolnické službě provedená zákonem č. 86/2014 Sb.
Tošner, J., Sozanská, O. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. 2.vyd. Praha, Portál, 2006. ISBN 80-7367-178-6.
Recommended resources
Brumovská, T., Seidlová, G. Mentoring. Výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. 1.vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-772-5.
Frič, P., Pospíšilová, T. a kol. Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v české společnosti na začátku 21. století. 1.vyd. Praha: Agnes, 2010. ISBN 978-80-903696-8-9.
Matoušek, O. a kol. Encyklopedie sociální práce. 1.vyd. Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0366-7.
Matoušek, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. 3.aktualizované a doplněné vyd. Praha: Portál. 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.
Sbírka zákonů. Zákon o dobrovolnické službě č. 198/2002 Sb., Novela zákona o dobrovolnické službě provedená zákonem č. 86/2014 Sb.
Tošner, J., Sozanská, O. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. 2.vyd. Praha, Portál, 2006. ISBN 80-7367-178-6.