Bakalářská práce se zabývá tématem školní sociální práce, kromě teoretických poznatků, mapuje i vnímání této oblasti sociální práce řediteli základních škol v Jihočeském kraji. Školní sociální práce je celosvětově rozšířená a sociální pracovníci nabízí školám širokou škálu služeb. Mezi tyto služby patří například nácvik dovedností, poradenství pro jednotlivce, skupinu i rodinu, krizová intervence, návštěvy v domovech žáků, podpora vzdělávání, podpora rodičů a advokacie pro studenty a rodiny (Allen-Meares a kol., 2013). V roce 2006 školní sociální práce oslavila 100 let, coby samostatná profese. Souběžně s vývojem se rozvíjelo i mnoho způsobů, jak ji praktikovat, tzv. modely školní sociální práce (Mizrahi a Davis, 2008). Ne vždy se však hovořilo o školní sociální práci, nebo-li school social work, ve svých počátcích byly sociální pracovníci tzv. "visiting teachers", kteří kontrolovali zejména školní docházku(Allen-Meares, 2000). Školní sociální práce je realizována ve 4 základních modelech. Tyto modely ve svých knihách popisují například slovenská autorka Skyba (2015), Allen-Meares (2000, 2013), Mizrahi a Davis (2008) nebo i Tokárová a Matulayová v knize Matouška (2013). I přes velmi zajímavou a bohatou historii školní sociální práce ve světě, u nás tento obor stále nemá široké uplatnění(Skyba, 2015). Cílem praktické části práce bylo zjistit, jaký postoj zaujímají ředitelé vybraných základních škol k pozici školního sociálního pracovníka. Pro zjištění tohoto cíle byly stanoveny 3 výzkumné otázky. 1. Jak ředitelé škol vnímají školskou sociální práci? 2. Jakou mají ředitelé škol představu o náplni práce školních sociálních pracovníků? 3. Jaký je názor ředitelů ZŠ na předpokládaný vývoj školské sociální práce v ČR? Smyslem práce bylo zjistit a poukázat, v jaké míře jsou ředitelé základních škol informováni o oblasti školní sociální práce. Pro výzkum byla využita kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování a technika polořízeného rozhovoru. Výběrový soubor byl tvořen 18 řediteli základních škol v Jihočeském kraji. Dalším kritériem byl výběr pouze jedné základní školy z jednoho daného města. Základní školy zahrnovaly vždy třídy od první až do deváté. Získaná data byla posléze analyzována za použité metody vytváření trsů. Tyto trsy, či okruhy byly sestaveny na základě stanovených výzkumných otázek. Školy byly rozděleny do několika skupin, podle počtu žáků, kteří ji navštěvují. Z výsledků však nevyplynulo, že by počet žáků na škole měl vliv na názory či znalosti ředitelů o školní sociální práci. Z výsledků vyplynulo, že názory a odpovědi ředitelů nejsou závislé na počtu žáků, kteří školu navštěvují. První okruh, týkající se informovanosti o školní sociální práci ukázal, že 11 z 18 informantů již o sociální práci slyšelo, což je jistě pozitivní zjištění. Jejich znalosti však byly pouze okrajové, ani jeden z ředitelů neuvedl, z jakých zdrojů se o školní sociální práce dozvěděl. Druhý okruh, který mapoval představu ředitelů o náplni práce, ukázal, že převážná většina považuje jako hlavní náplň práce spolupráci se žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí a práci s rodinami. Třetí okruh se týkal potřebnosti a budoucího vývoje. 14 z 18 tuto oblast sociální práce považuje za potřebnou a vnímá jako pro školu důležitou. To je příznivé pro další budoucí vývoj a rozšíření povědomí o profesi školního sociálního pracovníka. V převážné většině odpovědí také zaznělo, že se školní sociální práce u nás dále rozvíjet bude. Vypracovaná bakalářská práce a poznatky z ní mohou sloužit jako informační materiál pro pracovníky škol i laickou veřejnost.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on school social work. Besides the theoretical pieces of knowledge it also describes perception of this field in social work by south Bohemian schools headmasters. The school social work is widespread all over the world. The social workers offer wide service scale to schools. Between these services belongs for example skills practice, individual consultancy which is suitable also for group or family, crisis intervention, visitations in students houses, education support, support of parents as well as advocacy for students and families (Allen-Meares a kol., 2013). In year 2006 school social work celebrates its hundred years as separate profession. Simultaneously with the development there were thought many ways how to practise it, which were also called school social work models (Mizrahi and Davis, 2008). However, not every time there was spoken about school social work or social work in schools. From the very beginning was the function of social workers or "visiting teachers" mainly to check school attendance out (Allen-Meares, 2000). School social work is realized in four models, these are described in books of many authors for example Slovak writer Skyba (2015), Allen-Meares (2000, 2013), Mizrahi and Davis (2008) or also Tokárová and Matulayová (2013). Despite very interesting and rich history of school social work worldwide, this branch is not used a much in our Republic(Skyba, 2015). The goal of this thesis was to find out which attitudes have the chosen primary schools headmasters to posture of school social worker. For finding out there were determined the three explorative questions. The first one was how the headmasters perceive the school social work? The second question was how the headmasters imagine the competence of school social workers? The third one was what opinion the headmasters have of expected development of school social work in the Czech Republic? The point of this work was to find out and demonstrate how much the headmasters are informed about school social work area. For the research there was applied qualitative research strategy, the questioning method and half-controlled conversation technique. The selective file was constituted by eighteen primary school´s headmasters in South Bohemia. Next criterion was the choice of only one primary school from given town. The primary schools always included grades from the first to the ninth. The data we got were analyzed with using of tuft creation method. The schools were divided into several groups according to number of students who attended them. On the other hand we find out that opinions and answers of headmasters are not dependent on the number of students who attend the schools. The first group of questions which were related to knowledge of schools social work showed that eleven from eighteen informants heard about school social work. It is positive finding of course. However, their knowledge was only of peripheral importance. Not anybody of headmasters gives the sources from which they came to know about school social work. The second group described the headmaster´s imagination about work competence. It showed that the overwhelming majority considers as the main work competence the cooperation with students from socially disadvantaged surroundings as well as the work with families. The third group of questions referred to necessity and future development. Fourteen from eighteen headmasters consider this area of school social work as needed and they perceive it important for school. That is favourable for future development as well as for raise awareness of school social worker´s profession. In major answers also was heard that school social work will develop in our country. This bachelor thesis and pieces of knowledge written in it may be used as information source for school workers as well as for the non-professional public.
Klíčová slova
sociální práce, školní sociální práce, školní sociální pracovník, základní škola
Klíčová slova v angličtině
social work, school social work, school social worker, primary school
Rozsah průvodní práce
66 s. (108 234 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem školní sociální práce, kromě teoretických poznatků, mapuje i vnímání této oblasti sociální práce řediteli základních škol v Jihočeském kraji. Školní sociální práce je celosvětově rozšířená a sociální pracovníci nabízí školám širokou škálu služeb. Mezi tyto služby patří například nácvik dovedností, poradenství pro jednotlivce, skupinu i rodinu, krizová intervence, návštěvy v domovech žáků, podpora vzdělávání, podpora rodičů a advokacie pro studenty a rodiny (Allen-Meares a kol., 2013). V roce 2006 školní sociální práce oslavila 100 let, coby samostatná profese. Souběžně s vývojem se rozvíjelo i mnoho způsobů, jak ji praktikovat, tzv. modely školní sociální práce (Mizrahi a Davis, 2008). Ne vždy se však hovořilo o školní sociální práci, nebo-li school social work, ve svých počátcích byly sociální pracovníci tzv. "visiting teachers", kteří kontrolovali zejména školní docházku(Allen-Meares, 2000). Školní sociální práce je realizována ve 4 základních modelech. Tyto modely ve svých knihách popisují například slovenská autorka Skyba (2015), Allen-Meares (2000, 2013), Mizrahi a Davis (2008) nebo i Tokárová a Matulayová v knize Matouška (2013). I přes velmi zajímavou a bohatou historii školní sociální práce ve světě, u nás tento obor stále nemá široké uplatnění(Skyba, 2015). Cílem praktické části práce bylo zjistit, jaký postoj zaujímají ředitelé vybraných základních škol k pozici školního sociálního pracovníka. Pro zjištění tohoto cíle byly stanoveny 3 výzkumné otázky. 1. Jak ředitelé škol vnímají školskou sociální práci? 2. Jakou mají ředitelé škol představu o náplni práce školních sociálních pracovníků? 3. Jaký je názor ředitelů ZŠ na předpokládaný vývoj školské sociální práce v ČR? Smyslem práce bylo zjistit a poukázat, v jaké míře jsou ředitelé základních škol informováni o oblasti školní sociální práce. Pro výzkum byla využita kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování a technika polořízeného rozhovoru. Výběrový soubor byl tvořen 18 řediteli základních škol v Jihočeském kraji. Dalším kritériem byl výběr pouze jedné základní školy z jednoho daného města. Základní školy zahrnovaly vždy třídy od první až do deváté. Získaná data byla posléze analyzována za použité metody vytváření trsů. Tyto trsy, či okruhy byly sestaveny na základě stanovených výzkumných otázek. Školy byly rozděleny do několika skupin, podle počtu žáků, kteří ji navštěvují. Z výsledků však nevyplynulo, že by počet žáků na škole měl vliv na názory či znalosti ředitelů o školní sociální práci. Z výsledků vyplynulo, že názory a odpovědi ředitelů nejsou závislé na počtu žáků, kteří školu navštěvují. První okruh, týkající se informovanosti o školní sociální práci ukázal, že 11 z 18 informantů již o sociální práci slyšelo, což je jistě pozitivní zjištění. Jejich znalosti však byly pouze okrajové, ani jeden z ředitelů neuvedl, z jakých zdrojů se o školní sociální práce dozvěděl. Druhý okruh, který mapoval představu ředitelů o náplni práce, ukázal, že převážná většina považuje jako hlavní náplň práce spolupráci se žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí a práci s rodinami. Třetí okruh se týkal potřebnosti a budoucího vývoje. 14 z 18 tuto oblast sociální práce považuje za potřebnou a vnímá jako pro školu důležitou. To je příznivé pro další budoucí vývoj a rozšíření povědomí o profesi školního sociálního pracovníka. V převážné většině odpovědí také zaznělo, že se školní sociální práce u nás dále rozvíjet bude. Vypracovaná bakalářská práce a poznatky z ní mohou sloužit jako informační materiál pro pracovníky škol i laickou veřejnost.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on school social work. Besides the theoretical pieces of knowledge it also describes perception of this field in social work by south Bohemian schools headmasters. The school social work is widespread all over the world. The social workers offer wide service scale to schools. Between these services belongs for example skills practice, individual consultancy which is suitable also for group or family, crisis intervention, visitations in students houses, education support, support of parents as well as advocacy for students and families (Allen-Meares a kol., 2013). In year 2006 school social work celebrates its hundred years as separate profession. Simultaneously with the development there were thought many ways how to practise it, which were also called school social work models (Mizrahi and Davis, 2008). However, not every time there was spoken about school social work or social work in schools. From the very beginning was the function of social workers or "visiting teachers" mainly to check school attendance out (Allen-Meares, 2000). School social work is realized in four models, these are described in books of many authors for example Slovak writer Skyba (2015), Allen-Meares (2000, 2013), Mizrahi and Davis (2008) or also Tokárová and Matulayová (2013). Despite very interesting and rich history of school social work worldwide, this branch is not used a much in our Republic(Skyba, 2015). The goal of this thesis was to find out which attitudes have the chosen primary schools headmasters to posture of school social worker. For finding out there were determined the three explorative questions. The first one was how the headmasters perceive the school social work? The second question was how the headmasters imagine the competence of school social workers? The third one was what opinion the headmasters have of expected development of school social work in the Czech Republic? The point of this work was to find out and demonstrate how much the headmasters are informed about school social work area. For the research there was applied qualitative research strategy, the questioning method and half-controlled conversation technique. The selective file was constituted by eighteen primary school´s headmasters in South Bohemia. Next criterion was the choice of only one primary school from given town. The primary schools always included grades from the first to the ninth. The data we got were analyzed with using of tuft creation method. The schools were divided into several groups according to number of students who attended them. On the other hand we find out that opinions and answers of headmasters are not dependent on the number of students who attend the schools. The first group of questions which were related to knowledge of schools social work showed that eleven from eighteen informants heard about school social work. It is positive finding of course. However, their knowledge was only of peripheral importance. Not anybody of headmasters gives the sources from which they came to know about school social work. The second group described the headmaster´s imagination about work competence. It showed that the overwhelming majority considers as the main work competence the cooperation with students from socially disadvantaged surroundings as well as the work with families. The third group of questions referred to necessity and future development. Fourteen from eighteen headmasters consider this area of school social work as needed and they perceive it important for school. That is favourable for future development as well as for raise awareness of school social worker´s profession. In major answers also was heard that school social work will develop in our country. This bachelor thesis and pieces of knowledge written in it may be used as information source for school workers as well as for the non-professional public.
Klíčová slova
sociální práce, školní sociální práce, školní sociální pracovník, základní škola
Klíčová slova v angličtině
social work, school social work, school social worker, primary school
Zásady pro vypracování
1. Současný stav - V současné době školní sociální práce v České republice v podstatě neexistuje. Bohužel oproti jiným zemím není školská sociální práce nijak legislativně vymezena. Školní sociální práce je přitom velice rozmanitá profese a zahrnuje jak práci s žáky, tak s rodinou a komunitou, ve které dítě žije. Školská sociální práce je významná, ale velmi málo diskutovaná. V naší zemi zůstává oddělená část vzdělávání a sociální práce, i přesto, že spolu tyto dvě části velmi souvisí.
2. Cíl práce - Zjistit, jaký postoj zaujímají ředitelé vybraných základních škol k profesi školního sociálního pracovníka.
3. Výzkumné otázky - 1) Jak ředitelé škol vnímají školskou sociální práci? 2) Jakou mají ředitelé škol představu o náplni práce školních sociálních pracovníků? 3) Jaký je názor ředitelů ZŠ na předpokládaný vývoj školské sociální práce v ČR ?
4. Metodika - K vypracování výzkumu bude použit kvalitativní postup, metoda dotazování, technika polořízeného rozhovoru.
5. Výběrový soubor - Základním souborem pro výzkum jsou ředitelé základních škol v Jihočeském kraji. Výběrový soubor tvoří cca 20 ředitelů základních škol, kteří budou vybráni náhodným výběrem.
6. Předpokládaný přínos pro praxi - Výsledky bakalářské práce mohou sloužit jako informační materiál pro ředitele škol, pedagogické pracovníky. Mohou pomoci budoucímu rozvoji školské sociální práce.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav - V současné době školní sociální práce v České republice v podstatě neexistuje. Bohužel oproti jiným zemím není školská sociální práce nijak legislativně vymezena. Školní sociální práce je přitom velice rozmanitá profese a zahrnuje jak práci s žáky, tak s rodinou a komunitou, ve které dítě žije. Školská sociální práce je významná, ale velmi málo diskutovaná. V naší zemi zůstává oddělená část vzdělávání a sociální práce, i přesto, že spolu tyto dvě části velmi souvisí.
2. Cíl práce - Zjistit, jaký postoj zaujímají ředitelé vybraných základních škol k profesi školního sociálního pracovníka.
3. Výzkumné otázky - 1) Jak ředitelé škol vnímají školskou sociální práci? 2) Jakou mají ředitelé škol představu o náplni práce školních sociálních pracovníků? 3) Jaký je názor ředitelů ZŠ na předpokládaný vývoj školské sociální práce v ČR ?
4. Metodika - K vypracování výzkumu bude použit kvalitativní postup, metoda dotazování, technika polořízeného rozhovoru.
5. Výběrový soubor - Základním souborem pro výzkum jsou ředitelé základních škol v Jihočeském kraji. Výběrový soubor tvoří cca 20 ředitelů základních škol, kteří budou vybráni náhodným výběrem.
6. Předpokládaný přínos pro praxi - Výsledky bakalářské práce mohou sloužit jako informační materiál pro ředitele škol, pedagogické pracovníky. Mohou pomoci budoucímu rozvoji školské sociální práce.
Seznam doporučené literatury
1. DULMUS, Catherine a Karen SOWERS. Social work - Fields of practise. Hoboken, New Yersey: John Wiley&sons, inc., 2012. ISBN 978-1-118-17692-4.
2. MATOUŠEK, Oldřich. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7
3. Sociální práce. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2013, roč. 13, č. 2. ISSN 1213-6204.
4. MATULAYOVÁ, Tatiana a Libor MUSIL. Social work, education and postmodernity: theory and studies in selected Czech, Slovak and Polish issues. Ed. 1st. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013, 144 s. ISBN 978-80-7494-032-3.
5. EDUCATIONAL TESTING SERVICE. The Praxis Study Companion: School Social Worker: Content Knowledge. 2012. Dostupné z: http://www.ets.org/s/praxis/pdf/0211.pdf
6. Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
Seznam doporučené literatury
1. DULMUS, Catherine a Karen SOWERS. Social work - Fields of practise. Hoboken, New Yersey: John Wiley&sons, inc., 2012. ISBN 978-1-118-17692-4.
2. MATOUŠEK, Oldřich. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7
3. Sociální práce. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2013, roč. 13, č. 2. ISSN 1213-6204.
4. MATULAYOVÁ, Tatiana a Libor MUSIL. Social work, education and postmodernity: theory and studies in selected Czech, Slovak and Polish issues. Ed. 1st. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013, 144 s. ISBN 978-80-7494-032-3.
5. EDUCATIONAL TESTING SERVICE. The Praxis Study Companion: School Social Worker: Content Knowledge. 2012. Dostupné z: http://www.ets.org/s/praxis/pdf/0211.pdf
6. Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů