V této bakalářské práci se zabývám tématem školní sociální práce a jejím cílem bylo zjistit postoj pedagogů základních škol k pozici školního sociálního pracovníka. Dílčím cílem pak bylo zjistit názor pedagogů na to, zda by funkce školního sociálního pracovníka měla pozitivní dopad na fungování školy a její zdravé sociální klima. Školní sociální práce a školní sociální pracovník jsou v českém prostředí zatím málo známými pojmy. V praxi nejsou zavedeny a legislativně ukotveny. Ojediněle se vyskytuje obdobná pozice na některých základních školách spíš komunitního typu. V posledních letech se o zavedení školního sociálního pracovníka do škol mluví častěji, zatím však pouze v akademické rovině. V teoretické části bakalářské práce jsme se proto věnovala zmapování školní sociální práce ve světe, kde již řadu let školní sociální pracovníci na školách pracují. Nejdelší historii v této oblasti má USA, proto jsem velkou část první kapitoly věnovala právě historii a také současnosti americké školní sociální práce. Počátky sociální práce v USA se datují do roku 1877 s přijetím zákona o dětské práci a později se zákonem o povinné školní docházce. Tehdejší hlavní činností pracovníků byl dohled nad školní docházkou. Později po oficiálním zavedení sociální práce do škol se jejich pravomoc rozšiřovala. V současnosti je jejich činnost na škole i mimo ní rozsáhlá a postihuje podle americké Asociace školních sociálních pracovníků tři základní okruhy služeb: služby studentům, služby rodině a rodičům a služby personálu školy. Kromě USA se školní sociální práce vyvíjela taky v Evropě. V další části první kapitoly se věnuji stručně Anglii a Německu a Slovensku. Na Slovensku je historie školní sociální práce nejkratší, ale vzhledem k naší společné historii a podobného vzdělávacího systému asi pro sbírání zkušeností nejzajímavější. V druhé kapitole teoretické části se zabývám popisem českého vzdělávacího systému a analýzou současného stavu na základních školách. Nastiňuji také vývoj poradenských služeb, vznik nových pracovních pozic jako je metodik prevence, výchovný poradce. V této kapitole jsem se snažila také popsat konkrétní aktivity MŠMT, které vedou formou národních projektů částečně hrazených z ESF k zvýšení výchovné a preventivní funkci školy, k rozvoji poradenských služeb a zvyšování odborností a kompetencí pedagogických pracovníků. V praktické části práce jsem měla zjišťovat názor pedagogických pracovníků na zřízení nové pracovní pozice školního sociálního pracovníka. Pro výzkum jsem použila strategii kvalitativního výzkumu a metodu polořízeného rozhovoru. Výzkumný vzorek tvořili pedagogové základních škol z Kraje Vysočina. Celkem se mi povedlo uskutečnit rozhovory s 21 respondenty. Při vyhodnocování rozhovorů jsem použila metodu vytváření trsů. Výsledky výzkumu naznačují, že školní sociální pracovník by byl vítaným členem týmu, ale už není zcela jednoznačné, zda je v současné době potřebný. Vzhledem k tomu, že výzkum probíhal v době zavádění "Společného vzdělávání" do škol, učitelé vnímali potřebnost jiných profesí. Na dílčí otázku práce by se však dalo odpovědět, že pokud by byl na škole školní sociální pracovník, tak by jeho práce měla pozitivní dopad na celkové klima školy.
Anotace v angličtině
In this Bachelor Thesis I am dealing with the topic of school social work. Its main objective was to determine the elementary school teachers' attitude towards school social workers. A partial objective was to determine the pedagogues' opinion on whether the function of a school social worker could have a positive impact on functioning of schools and a healthy social climate. Up until now, the terms School social work and School social worker have not been very well-known in the Czech Republic. They are neither well-established nor do they have any legislative backing. In isolated cases a similar position exists in some community type elementary schools. In recent years the topic of introducing school social workers has gained momentum, however, up until now, mostly on academic level. The theoretical part of my bachelor thesis is devoted to mapping the school social work throughout the world, where school social workers have been active for many years. The U.S. have the longest history of school social work, that is why most of the first chapter is devoted to the history and present of the American school social work. In the U.S. school social work dates back to 1877 when the Child Labour Act has been adopted followed later by the Compulsory Education Act. At that period the social workers' main job was to ensure that children attend schools. Later, once school social work had been officially introduced, their authorities have gradually broadened. At present their school and out-of-school activities are very extensive and according to the School Social Work Association of America they provide services to three main target groups: students, parents and family, and school staff. Besides the U.S., school social work has also evolved in Europe. The next section of the first chapter is devoted to England, Germany and Slovakia. The history of school social work in Slovakia is the shortest, however, considering our common history and similar educational systems, provides the most relevant comparison and experience. In the theory oriented chapter two I describe the Czech educational system and analyse the current situation at elementary schools. I outline how counselling services have evolved, how new working positions are being created, such as the school prevention methodologist or the education counsellor. In this chapter I also strive to describe specific activities by the Ministry of Education, Youth and Sports implemented in form of national projects the cost of which is partially being covered by the ESF. The projects aim to improve the educational and preventive function of schools, develop counselling services, and improve the know-how and competences of educational workers. In the practical section of my thesis I strive to uncover opinions of educational workers on establishing a new position of a school social worker. To carry out the survey I have used a qualitative research strategy and the semi-controlled interview technique. The research sample included elementary school teachers from the Vysočina region. I was able to interview a total of 21 respondents. When evaluating the interviews, I have used the tuft formation method.
The results of my survey suggest that a school social worker would be a welcome addition to the team, however, it is not entirely clear whether he/she is currently needed. Considering the fact that the research was done while the "Common education" concept was being introduced at schools, the teachers did perceive the necessity of introducing other positions. To answer the partial question of my thesis, we could say, that if we had school social workers at schools, their work would have a positive impact on the overall school climate.
Klíčová slova
školní sociální práce; školní sociální pracovník; pedagog základní školy; zdravé sociální klima školy; postoj pedagogů
Klíčová slova v angličtině
school social work; school social worker; elementary school teacher; healthy school social climate; teachers' attitude
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V této bakalářské práci se zabývám tématem školní sociální práce a jejím cílem bylo zjistit postoj pedagogů základních škol k pozici školního sociálního pracovníka. Dílčím cílem pak bylo zjistit názor pedagogů na to, zda by funkce školního sociálního pracovníka měla pozitivní dopad na fungování školy a její zdravé sociální klima. Školní sociální práce a školní sociální pracovník jsou v českém prostředí zatím málo známými pojmy. V praxi nejsou zavedeny a legislativně ukotveny. Ojediněle se vyskytuje obdobná pozice na některých základních školách spíš komunitního typu. V posledních letech se o zavedení školního sociálního pracovníka do škol mluví častěji, zatím však pouze v akademické rovině. V teoretické části bakalářské práce jsme se proto věnovala zmapování školní sociální práce ve světe, kde již řadu let školní sociální pracovníci na školách pracují. Nejdelší historii v této oblasti má USA, proto jsem velkou část první kapitoly věnovala právě historii a také současnosti americké školní sociální práce. Počátky sociální práce v USA se datují do roku 1877 s přijetím zákona o dětské práci a později se zákonem o povinné školní docházce. Tehdejší hlavní činností pracovníků byl dohled nad školní docházkou. Později po oficiálním zavedení sociální práce do škol se jejich pravomoc rozšiřovala. V současnosti je jejich činnost na škole i mimo ní rozsáhlá a postihuje podle americké Asociace školních sociálních pracovníků tři základní okruhy služeb: služby studentům, služby rodině a rodičům a služby personálu školy. Kromě USA se školní sociální práce vyvíjela taky v Evropě. V další části první kapitoly se věnuji stručně Anglii a Německu a Slovensku. Na Slovensku je historie školní sociální práce nejkratší, ale vzhledem k naší společné historii a podobného vzdělávacího systému asi pro sbírání zkušeností nejzajímavější. V druhé kapitole teoretické části se zabývám popisem českého vzdělávacího systému a analýzou současného stavu na základních školách. Nastiňuji také vývoj poradenských služeb, vznik nových pracovních pozic jako je metodik prevence, výchovný poradce. V této kapitole jsem se snažila také popsat konkrétní aktivity MŠMT, které vedou formou národních projektů částečně hrazených z ESF k zvýšení výchovné a preventivní funkci školy, k rozvoji poradenských služeb a zvyšování odborností a kompetencí pedagogických pracovníků. V praktické části práce jsem měla zjišťovat názor pedagogických pracovníků na zřízení nové pracovní pozice školního sociálního pracovníka. Pro výzkum jsem použila strategii kvalitativního výzkumu a metodu polořízeného rozhovoru. Výzkumný vzorek tvořili pedagogové základních škol z Kraje Vysočina. Celkem se mi povedlo uskutečnit rozhovory s 21 respondenty. Při vyhodnocování rozhovorů jsem použila metodu vytváření trsů. Výsledky výzkumu naznačují, že školní sociální pracovník by byl vítaným členem týmu, ale už není zcela jednoznačné, zda je v současné době potřebný. Vzhledem k tomu, že výzkum probíhal v době zavádění "Společného vzdělávání" do škol, učitelé vnímali potřebnost jiných profesí. Na dílčí otázku práce by se však dalo odpovědět, že pokud by byl na škole školní sociální pracovník, tak by jeho práce měla pozitivní dopad na celkové klima školy.
Anotace v angličtině
In this Bachelor Thesis I am dealing with the topic of school social work. Its main objective was to determine the elementary school teachers' attitude towards school social workers. A partial objective was to determine the pedagogues' opinion on whether the function of a school social worker could have a positive impact on functioning of schools and a healthy social climate. Up until now, the terms School social work and School social worker have not been very well-known in the Czech Republic. They are neither well-established nor do they have any legislative backing. In isolated cases a similar position exists in some community type elementary schools. In recent years the topic of introducing school social workers has gained momentum, however, up until now, mostly on academic level. The theoretical part of my bachelor thesis is devoted to mapping the school social work throughout the world, where school social workers have been active for many years. The U.S. have the longest history of school social work, that is why most of the first chapter is devoted to the history and present of the American school social work. In the U.S. school social work dates back to 1877 when the Child Labour Act has been adopted followed later by the Compulsory Education Act. At that period the social workers' main job was to ensure that children attend schools. Later, once school social work had been officially introduced, their authorities have gradually broadened. At present their school and out-of-school activities are very extensive and according to the School Social Work Association of America they provide services to three main target groups: students, parents and family, and school staff. Besides the U.S., school social work has also evolved in Europe. The next section of the first chapter is devoted to England, Germany and Slovakia. The history of school social work in Slovakia is the shortest, however, considering our common history and similar educational systems, provides the most relevant comparison and experience. In the theory oriented chapter two I describe the Czech educational system and analyse the current situation at elementary schools. I outline how counselling services have evolved, how new working positions are being created, such as the school prevention methodologist or the education counsellor. In this chapter I also strive to describe specific activities by the Ministry of Education, Youth and Sports implemented in form of national projects the cost of which is partially being covered by the ESF. The projects aim to improve the educational and preventive function of schools, develop counselling services, and improve the know-how and competences of educational workers. In the practical section of my thesis I strive to uncover opinions of educational workers on establishing a new position of a school social worker. To carry out the survey I have used a qualitative research strategy and the semi-controlled interview technique. The research sample included elementary school teachers from the Vysočina region. I was able to interview a total of 21 respondents. When evaluating the interviews, I have used the tuft formation method.
The results of my survey suggest that a school social worker would be a welcome addition to the team, however, it is not entirely clear whether he/she is currently needed. Considering the fact that the research was done while the "Common education" concept was being introduced at schools, the teachers did perceive the necessity of introducing other positions. To answer the partial question of my thesis, we could say, that if we had school social workers at schools, their work would have a positive impact on the overall school climate.
Klíčová slova
školní sociální práce; školní sociální pracovník; pedagog základní školy; zdravé sociální klima školy; postoj pedagogů
Klíčová slova v angličtině
school social work; school social worker; elementary school teacher; healthy school social climate; teachers' attitude
Zásady pro vypracování
1. Současný stav dané problematiky:
V současné době v České republice není legislativně definována a zakotvená náplň práce školního sociálního pracovníka, který by působil přímo ve škole. Ve školském zákoně je pouze zakotvena funkce speciálního pedagoga, školního psychologa, výchovného poradce a metodika prevence. Ojediněle se však tato funkce na základních školách vyskytuje, převážně jsou to školy komunitního typu nebo školy pro žáky s některým se zdravotních postižení.
2. Cíl práce:
Cílem bakalářské práce je zjistit u vybrané skupiny pedagogů základních škol jejich postoj k zřízení nové pozice na škole - "školního sociálního pracovníka".
Dílčím cílem je zjistit názor pedagogů, zda by taková pozice měla pozitivní dopad na fungování školy a její zdravé sociální klima.
3. Metodika:
V práci bude uplatněn kvalitativní výzkum. Metody a techniky sběru dat: metoda dotazování, technika polořízený rozhovor.
Výzkumný soubor budou pedagogičtí pracovníci základních škol v kraji Vysočina vybraní náhodným výběrem, předpokládaný počet respondentů je 30.
Výzkumné otázky:
- Jak vnímají pedagogové základních škol potřebu přítomnosti školního sociálního pracovníka na škole?
- Co by mělo být podle pedagogů náplní práce školního sociálního pracovníka?
- Jaký přínos pro školu by mohla mít přítomnost školního sociálního pracovníka v týmu?
4. Předpokládané využití práce v praxi:
Zjištěné informace mohou být dalším podkladem pro diskuze o potřebnosti školních sociálních pracovníků na základních školách. Výsledky výzkumu mohou sloužit k větší informovanosti pedagogů o tom, že tato funkce je ve světe běžná a přispět k změně myšlení a vzniku školní sociální práce.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav dané problematiky:
V současné době v České republice není legislativně definována a zakotvená náplň práce školního sociálního pracovníka, který by působil přímo ve škole. Ve školském zákoně je pouze zakotvena funkce speciálního pedagoga, školního psychologa, výchovného poradce a metodika prevence. Ojediněle se však tato funkce na základních školách vyskytuje, převážně jsou to školy komunitního typu nebo školy pro žáky s některým se zdravotních postižení.
2. Cíl práce:
Cílem bakalářské práce je zjistit u vybrané skupiny pedagogů základních škol jejich postoj k zřízení nové pozice na škole - "školního sociálního pracovníka".
Dílčím cílem je zjistit názor pedagogů, zda by taková pozice měla pozitivní dopad na fungování školy a její zdravé sociální klima.
3. Metodika:
V práci bude uplatněn kvalitativní výzkum. Metody a techniky sběru dat: metoda dotazování, technika polořízený rozhovor.
Výzkumný soubor budou pedagogičtí pracovníci základních škol v kraji Vysočina vybraní náhodným výběrem, předpokládaný počet respondentů je 30.
Výzkumné otázky:
- Jak vnímají pedagogové základních škol potřebu přítomnosti školního sociálního pracovníka na škole?
- Co by mělo být podle pedagogů náplní práce školního sociálního pracovníka?
- Jaký přínos pro školu by mohla mít přítomnost školního sociálního pracovníka v týmu?
4. Předpokládané využití práce v praxi:
Zjištěné informace mohou být dalším podkladem pro diskuze o potřebnosti školních sociálních pracovníků na základních školách. Výsledky výzkumu mohou sloužit k větší informovanosti pedagogů o tom, že tato funkce je ve světe běžná a přispět k změně myšlení a vzniku školní sociální práce.
Seznam doporučené literatury
DULMUS, Catherine a Karen SOWERS. Social work - Fields of practise. Hoboken, New Yersey: John Wiley&sons, inc., 2012. ISBN 978-1-118-17692-4.
MATOUŠEK, Oldřich. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7
Sociální práce. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2013, roč. 13, č. 2. ISSN 1213-6204.
MATULAYOVÁ, Tatiana a Libor MUSIL. Social work, education and postmodernity: theory and studies in selected Czech, Slovak and Polish issues. Ed. 1st. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013, 144 s. ISBN 978-80-7494-032-3.
EDUCATIONAL TESTING SERVICE. The Praxis Study Companion: School Social Worker: Content Knowledge. 2012. Dostupné z: http://www.ets.org/s/praxis/pdf/0211.pdf
Seznam doporučené literatury
DULMUS, Catherine a Karen SOWERS. Social work - Fields of practise. Hoboken, New Yersey: John Wiley&sons, inc., 2012. ISBN 978-1-118-17692-4.
MATOUŠEK, Oldřich. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7
Sociální práce. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2013, roč. 13, č. 2. ISSN 1213-6204.
MATULAYOVÁ, Tatiana a Libor MUSIL. Social work, education and postmodernity: theory and studies in selected Czech, Slovak and Polish issues. Ed. 1st. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013, 144 s. ISBN 978-80-7494-032-3.
EDUCATIONAL TESTING SERVICE. The Praxis Study Companion: School Social Worker: Content Knowledge. 2012. Dostupné z: http://www.ets.org/s/praxis/pdf/0211.pdf