Narození dítěte je nejkrásnější moment, ale i zlomový okamžik v životě ženy i muže. Těhotné ženy mohou mít z porodu strach, a tak často hledají radu na kurzech předporodní přípravy. Na kurzy mohou ženy začít chodit kdykoliv, ale nejvíce žen začíná až v pokročilém stádiu těhotenství. V kurzech předporodní přípravy se ženy seznamují s průběhem těhotenství, ale připraví se i na porod, šestinedělí a kojení. Vědomosti získané v průběhu těchto kurzů vedou k odstranění negativních emocí spojených s porodem.
Úvodní část této bakalářské práce je teoretická a popisuje historii předporodní přípravy. V další části jsme se zaměřily na současný stav kurzů předporodní přípravy, které jsme rozdělily na část teoretickou a praktickou. Teoretická část kurzů je rozdělena do kapitol, které obsahují informace, se kterými by se těhotné ženy na kurzech předporodní přípravy měly setkat. Je zde popsáno těhotenství, mateřská a rodičovská dovolená, výběr porodnice, kdy do porodnice a co s sebou, doprovod u porodu, příprava na porod, tlumení bolesti, období šestinedělí, péče o dítě a kojení. Praktická část kurzů popisuje, jaké jsou vhodné pohybové aktivity v těhotenství, nácvik dýchání a úlevových poloh při porodu.
Cílem výzkumné části této bakalářské práce bylo zjistit, zda jsou rodičky spokojené s vedením předporodní přípravy na Příbramsku a zda využijí informace poskytované na kurzech.
Praktická část byla zpracována pomocí techniky kvalitativního výzkumu. Sběr dat proběhl metodou dotazování pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Tyto rozhovory byly zapisovány a následně zpracovány a přepsány pro lepší přehlednost. Získaná data byla analyzována metodou kódování v ruce. Pro lepší přehlednost byly výsledky uspořádány do jedné hlavní kategorie, která pak obsahovala dvanáct podkategorií.
Výzkumný vzorek byl tvořen deseti ženami, které absolvovaly kurzy předporodní přípravy na Příbramsku. Rozhovory byly zcela anonymní a byly vedeny v soukromí, mimo nemocnici.
První výzkumná otázka se zabývala tím, jak rodičky hodnotí kvalitu předporodních kurzů na Příbramsku. Z výzkumného šetření vyplynulo, že většina dotazovaných žen (70 %) byla spokojena s vedením předporodní přípravy v dané lokalitě a hodnotila kurz kladně. Většina žen doporučuje kurz předporodní přípravy navštívit, alespoň při prvním těhotenství. Z výsledků je patrné, že porodní asistentky, které kurzy vedly, působily na respondentky mile a příjemně. Pouze jedna respondentka nebyla s porodní asistentkou spokojená.
Druhá výzkumná otázka byla zaměřena na to, jakým způsobem rodičky využily informace poskytované na předporodním kurzu. Z tohoto šetření vyplynulo, že mezi nejvíce využívané informace získané na kurzech patří informace o dýchání při porodu, péči o dítě, šestinedělí, kojení a o organizačních věcech.
Třetí výzkumná otázka byla zaměřena na informace, které rodičky v rámci kurzů předporodní přípravy postrádaly. Z výsledků nám vyplynulo, že jedna polovina dotazovaných žen informace nepostrádala. Druhá polovina dotazovaných žen postrádala informace o císařském řezu, o právech při porodu a kojení.
Po celkovém rozboru výzkumného šetření bylo zjištěno, že se ženy na kurzech předporodní přípravy dozvídají cenné informace, které jim pomáhají následně při porodu a při péči o dítě. Výsledky této bakalářské práce mohou sloužit jako materiál pro zkvalitnění a rozšíření předporodní péče pro těhotné ženy a pro porodní asistentky, které vedou kurzy předporodní přípravy. Doporučením pro porodní asistentky může být rozšíření informací o právech při porodu.
Anotace v angličtině
Childbirth is the most beautiful moment, however, it is also a turning point in life for both women and men. Pregnant women can be afraid of the delivery, therefore, they often seek advice in antenatal preparation courses. Women can start attending the courses anytime, but the most of them start at an advanced stage of pregnancy. In the courses, women get acquainted with the process of pregnancy, in addition, they are being prepared to the delivery, lying-in and breastfeeding. The knowledge gained during these courses lead to the removal of negative emotions associated with the delivery.
The introduction of this thesis is theoretical and describes the history of antenatal preparation. In the next part, we focused on the current state of antenatal preparation courses and we divided them into theoretical and practical part. The theoretical part of the course is divided into chapters that contain information pregnant women should receive in the antenatal preparation courses. The part describes pregnancy, maternity and parental leave, the selection of the maternity hospital, when to go to the hospital and what to take with you, accompaniment in the delivery room, preparation for the delivery, pain relief, the period of lying-in, child care and breastfeeding. The practical part of the course describes what are the appropriate physical activity during pregnancy, practicing breathing and relaxing positions during the delivery.
The aim of the research part of this thesis was to determine whether mothers are satisfied with antenatal preparation courses management in Pribram and surroundings and whether they will use the information provided in the courses.
The practical part was conducted using qualitative research techniques. The data was gathered through interviewing using semi-structured interviews. These interviews were recorded and subsequently processed and rewritten for better clarity. The obtained data was analyzed by hand coding then. For greater clarity, the results were organized into one main category containing 12 subcategories.
The research sample consisted of 6 women who attended an antenatal preparation course in Pribram and surroundings. Interviews were anonymous and were conducted in private, outside the hospital.
The first research question dealt with how participants evaluate the quality of antenatal preparation courses in Pribram and surroundings. The research revealed that the majority of interviewees (70%) was satisfied with the antenatal preparation courses management in the area and the course was positively evaluated. Most women recommends to visit an antenatal preparation course, at least during the first pregnancy. The results show that the midwives who led the courses seemed to be nice and friendly to the respondents. There was only 1 respondent who was not satisfied with the midwife.
The second research question focused on how participants use the information provided in antenatal preparation courses. The survey showed that the most frequently used information gained from the courses include information about breathing during the delivery, child care, lying-in and breastfeeding and about organizational matters.
The third research question concentrated on lack of information in antenatal preparation courses. The results revealed that a half of respondents did not miss any information during the course. The second half of interviewees lacked information about C-section and about the rights during the delivery and breastfeeding.
After analyzing the survey, it was discovered that women learn valuable information in antenatal preparation courses that helps them during the delivery and taking care of the child then. The results of this thesis might be used to improve and extend the prenatal care for pregnant women and midwives leading the antenatal preparation courses. A recommendation we can make for birth attendants is to spread information about the rights during the delivery.
Klíčová slova
předporodní příprava, těhotenství, porod, šestinedělí, porodní asistentka, kojení, péče o dítě, tlumení bolesti
Narození dítěte je nejkrásnější moment, ale i zlomový okamžik v životě ženy i muže. Těhotné ženy mohou mít z porodu strach, a tak často hledají radu na kurzech předporodní přípravy. Na kurzy mohou ženy začít chodit kdykoliv, ale nejvíce žen začíná až v pokročilém stádiu těhotenství. V kurzech předporodní přípravy se ženy seznamují s průběhem těhotenství, ale připraví se i na porod, šestinedělí a kojení. Vědomosti získané v průběhu těchto kurzů vedou k odstranění negativních emocí spojených s porodem.
Úvodní část této bakalářské práce je teoretická a popisuje historii předporodní přípravy. V další části jsme se zaměřily na současný stav kurzů předporodní přípravy, které jsme rozdělily na část teoretickou a praktickou. Teoretická část kurzů je rozdělena do kapitol, které obsahují informace, se kterými by se těhotné ženy na kurzech předporodní přípravy měly setkat. Je zde popsáno těhotenství, mateřská a rodičovská dovolená, výběr porodnice, kdy do porodnice a co s sebou, doprovod u porodu, příprava na porod, tlumení bolesti, období šestinedělí, péče o dítě a kojení. Praktická část kurzů popisuje, jaké jsou vhodné pohybové aktivity v těhotenství, nácvik dýchání a úlevových poloh při porodu.
Cílem výzkumné části této bakalářské práce bylo zjistit, zda jsou rodičky spokojené s vedením předporodní přípravy na Příbramsku a zda využijí informace poskytované na kurzech.
Praktická část byla zpracována pomocí techniky kvalitativního výzkumu. Sběr dat proběhl metodou dotazování pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Tyto rozhovory byly zapisovány a následně zpracovány a přepsány pro lepší přehlednost. Získaná data byla analyzována metodou kódování v ruce. Pro lepší přehlednost byly výsledky uspořádány do jedné hlavní kategorie, která pak obsahovala dvanáct podkategorií.
Výzkumný vzorek byl tvořen deseti ženami, které absolvovaly kurzy předporodní přípravy na Příbramsku. Rozhovory byly zcela anonymní a byly vedeny v soukromí, mimo nemocnici.
První výzkumná otázka se zabývala tím, jak rodičky hodnotí kvalitu předporodních kurzů na Příbramsku. Z výzkumného šetření vyplynulo, že většina dotazovaných žen (70 %) byla spokojena s vedením předporodní přípravy v dané lokalitě a hodnotila kurz kladně. Většina žen doporučuje kurz předporodní přípravy navštívit, alespoň při prvním těhotenství. Z výsledků je patrné, že porodní asistentky, které kurzy vedly, působily na respondentky mile a příjemně. Pouze jedna respondentka nebyla s porodní asistentkou spokojená.
Druhá výzkumná otázka byla zaměřena na to, jakým způsobem rodičky využily informace poskytované na předporodním kurzu. Z tohoto šetření vyplynulo, že mezi nejvíce využívané informace získané na kurzech patří informace o dýchání při porodu, péči o dítě, šestinedělí, kojení a o organizačních věcech.
Třetí výzkumná otázka byla zaměřena na informace, které rodičky v rámci kurzů předporodní přípravy postrádaly. Z výsledků nám vyplynulo, že jedna polovina dotazovaných žen informace nepostrádala. Druhá polovina dotazovaných žen postrádala informace o císařském řezu, o právech při porodu a kojení.
Po celkovém rozboru výzkumného šetření bylo zjištěno, že se ženy na kurzech předporodní přípravy dozvídají cenné informace, které jim pomáhají následně při porodu a při péči o dítě. Výsledky této bakalářské práce mohou sloužit jako materiál pro zkvalitnění a rozšíření předporodní péče pro těhotné ženy a pro porodní asistentky, které vedou kurzy předporodní přípravy. Doporučením pro porodní asistentky může být rozšíření informací o právech při porodu.
Anotace v angličtině
Childbirth is the most beautiful moment, however, it is also a turning point in life for both women and men. Pregnant women can be afraid of the delivery, therefore, they often seek advice in antenatal preparation courses. Women can start attending the courses anytime, but the most of them start at an advanced stage of pregnancy. In the courses, women get acquainted with the process of pregnancy, in addition, they are being prepared to the delivery, lying-in and breastfeeding. The knowledge gained during these courses lead to the removal of negative emotions associated with the delivery.
The introduction of this thesis is theoretical and describes the history of antenatal preparation. In the next part, we focused on the current state of antenatal preparation courses and we divided them into theoretical and practical part. The theoretical part of the course is divided into chapters that contain information pregnant women should receive in the antenatal preparation courses. The part describes pregnancy, maternity and parental leave, the selection of the maternity hospital, when to go to the hospital and what to take with you, accompaniment in the delivery room, preparation for the delivery, pain relief, the period of lying-in, child care and breastfeeding. The practical part of the course describes what are the appropriate physical activity during pregnancy, practicing breathing and relaxing positions during the delivery.
The aim of the research part of this thesis was to determine whether mothers are satisfied with antenatal preparation courses management in Pribram and surroundings and whether they will use the information provided in the courses.
The practical part was conducted using qualitative research techniques. The data was gathered through interviewing using semi-structured interviews. These interviews were recorded and subsequently processed and rewritten for better clarity. The obtained data was analyzed by hand coding then. For greater clarity, the results were organized into one main category containing 12 subcategories.
The research sample consisted of 6 women who attended an antenatal preparation course in Pribram and surroundings. Interviews were anonymous and were conducted in private, outside the hospital.
The first research question dealt with how participants evaluate the quality of antenatal preparation courses in Pribram and surroundings. The research revealed that the majority of interviewees (70%) was satisfied with the antenatal preparation courses management in the area and the course was positively evaluated. Most women recommends to visit an antenatal preparation course, at least during the first pregnancy. The results show that the midwives who led the courses seemed to be nice and friendly to the respondents. There was only 1 respondent who was not satisfied with the midwife.
The second research question focused on how participants use the information provided in antenatal preparation courses. The survey showed that the most frequently used information gained from the courses include information about breathing during the delivery, child care, lying-in and breastfeeding and about organizational matters.
The third research question concentrated on lack of information in antenatal preparation courses. The results revealed that a half of respondents did not miss any information during the course. The second half of interviewees lacked information about C-section and about the rights during the delivery and breastfeeding.
After analyzing the survey, it was discovered that women learn valuable information in antenatal preparation courses that helps them during the delivery and taking care of the child then. The results of this thesis might be used to improve and extend the prenatal care for pregnant women and midwives leading the antenatal preparation courses. A recommendation we can make for birth attendants is to spread information about the rights during the delivery.
Klíčová slova
předporodní příprava, těhotenství, porod, šestinedělí, porodní asistentka, kojení, péče o dítě, tlumení bolesti
Současný stav:
Těhotenství a porod je zlomovým okamžikem v životě každé ženy a patří mezi nejkrásnější období v lidském životě. V tomto období plném změn se potýká těhotná žena s řadou otázek, na které si sama nedovede odpovědět, cítí se zranitelná a zároveň má pocit velké zodpovědnosti za nově vzniklý život. V rámci absolvování předporodní přípravy se ženy na kurzech seznamují s průběhem těhotenství, připravují se na porod, šestinedělí a kojení. Součástí kurzu je i nácvik péče o novorozence. Předporodní kurzy zahrnují teoretickou a praktickou část. Předporodní kurzy zahrnují přípravu ženy po stránce fyzické i psychické. Vědomosti získané v průběhu takovýchto kurzů vedou k odstranění negativních emocí spojených s porodem. Kvalitní předporodní příprava napomáhá snížit strach z bolesti, minimalizuje obavy o dítě, pomáhá lépe snášet tělesné i duševní změny, které jsou přirozenou fyziologickou součástí každého těhotenství.
Cíle:
- Cíl 1: Zjistit, zda jsou rodičky spokojené s vedením předporodní přípravy na Příbramsku.
- Cíl 2: Zjistit, zda rodičky využijí informace poskytované na kurzech.
Výzkumné otázky:
- VO1: Jak rodičky hodnotí kvalitu předporodních kurzů?
- VO2: Jakým způsobem rodičky využily informace poskytované na předporodním kurzu?
- VO3: Jaké informace rodičky postrádaly v rámci předporodních kurzů?
Metodika práce: Pro bakalářskou práci bude využito kvalitativní výzkumné šetření formou rozhovoru. Rozhovory budou vedeny s ženami, které předporodní přípravu absolvovaly.
Výzkumný soubor: Výzkumný soubor budou tvořit rodičky, které absolvovaly předporodní kurz ve vybrané lokalitě.
Výsledky výzkumného šetření mohou sloužit jako materiál pro zkvalitnění a rozšíření předporodní péče pro těhotné, pro porodní asistentky, které vedou předporodní kurzy.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Těhotenství a porod je zlomovým okamžikem v životě každé ženy a patří mezi nejkrásnější období v lidském životě. V tomto období plném změn se potýká těhotná žena s řadou otázek, na které si sama nedovede odpovědět, cítí se zranitelná a zároveň má pocit velké zodpovědnosti za nově vzniklý život. V rámci absolvování předporodní přípravy se ženy na kurzech seznamují s průběhem těhotenství, připravují se na porod, šestinedělí a kojení. Součástí kurzu je i nácvik péče o novorozence. Předporodní kurzy zahrnují teoretickou a praktickou část. Předporodní kurzy zahrnují přípravu ženy po stránce fyzické i psychické. Vědomosti získané v průběhu takovýchto kurzů vedou k odstranění negativních emocí spojených s porodem. Kvalitní předporodní příprava napomáhá snížit strach z bolesti, minimalizuje obavy o dítě, pomáhá lépe snášet tělesné i duševní změny, které jsou přirozenou fyziologickou součástí každého těhotenství.
Cíle:
- Cíl 1: Zjistit, zda jsou rodičky spokojené s vedením předporodní přípravy na Příbramsku.
- Cíl 2: Zjistit, zda rodičky využijí informace poskytované na kurzech.
Výzkumné otázky:
- VO1: Jak rodičky hodnotí kvalitu předporodních kurzů?
- VO2: Jakým způsobem rodičky využily informace poskytované na předporodním kurzu?
- VO3: Jaké informace rodičky postrádaly v rámci předporodních kurzů?
Metodika práce: Pro bakalářskou práci bude využito kvalitativní výzkumné šetření formou rozhovoru. Rozhovory budou vedeny s ženami, které předporodní přípravu absolvovaly.
Výzkumný soubor: Výzkumný soubor budou tvořit rodičky, které absolvovaly předporodní kurz ve vybrané lokalitě.
Výsledky výzkumného šetření mohou sloužit jako materiál pro zkvalitnění a rozšíření předporodní péče pro těhotné, pro porodní asistentky, které vedou předporodní kurzy.
Seznam doporučené literatury
ČEPICKÝ, Pavel, Marcela ČERNÁ a Karel MARŠÁL. Jak odpovídat na otázky o těhotenství, porodu a péči o novorozence: příručka pro gynekology-porodníky. 3., zcela přeprac. a doplň. vyd. Praha: Levret, 2006, 99 s. ISBN 80-903183-9-8.
HÁJEK, Zdeněk, Evžen ČECH a Karel MARŠÁL. Porodnictví. Praha, 2014, 538 s. ISBN 978-802-4745-299.
MIKULANDOVÁ, Magdalena. Těhotenství, porod a šestinedělí: nejčastěji kladené otázky a odpovědi. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, 136 s. ISBN 978-80-251-1470-4.
PAŘÍZEK, Antonín, Marcela ČERNÁ a Karel MARŠÁL. Kniha o těhotenství a dítěti: [český průvodce těhotenstvím, porodem, šestinedělím - až do dvou let dítěte]. 4. vyd. Praha: Galén, 2009, 738 s. ISBN 978-807-2626-533.
ROZTOČIL, Aleš. Moderní porodnictví. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 405 s. ISBN 978-802-4719-412.
Seznam doporučené literatury
ČEPICKÝ, Pavel, Marcela ČERNÁ a Karel MARŠÁL. Jak odpovídat na otázky o těhotenství, porodu a péči o novorozence: příručka pro gynekology-porodníky. 3., zcela přeprac. a doplň. vyd. Praha: Levret, 2006, 99 s. ISBN 80-903183-9-8.
HÁJEK, Zdeněk, Evžen ČECH a Karel MARŠÁL. Porodnictví. Praha, 2014, 538 s. ISBN 978-802-4745-299.
MIKULANDOVÁ, Magdalena. Těhotenství, porod a šestinedělí: nejčastěji kladené otázky a odpovědi. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, 136 s. ISBN 978-80-251-1470-4.
PAŘÍZEK, Antonín, Marcela ČERNÁ a Karel MARŠÁL. Kniha o těhotenství a dítěti: [český průvodce těhotenstvím, porodem, šestinedělím - až do dvou let dítěte]. 4. vyd. Praha: Galén, 2009, 738 s. ISBN 978-807-2626-533.
ROZTOČIL, Aleš. Moderní porodnictví. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 405 s. ISBN 978-802-4719-412.