Bakalářské práce se zabývá Školní adjustací dětí se syndromem ADHD.
Počet dětí se syndromem ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) je podle odhadů odborníků v České republice na dvacet tisíc, v populaci postihuje 6 9 % dětí, proto je důležité se této problematice věnovat.
Teoretická část je rozdělena na dvě velké oblasti. První oblast pojednává o definici syndromu ADHD, jsou zde uvedeny jednotlivé charakteristiky s konkrétními příznaky a je popsána adjustační povaha těchto dětí. Další podkapitola bakalářské práce se stručně věnuje historickému pohledu na vývoj ADHD, objasňuje příčiny vzniku a výskytu v populaci tohoto syndromu. Poslední podkapitole uvádí diagnostiku syndromu ADHD. Druhá velká oblast se zabývá adaptací, kde je definována školní adjustace. Je zde rozebrán jednotlivý vývoj adjustace a následně konkrétní průběh adjustace na běžné základní škole.
Empirická část se zaměřuje na zjištění a popsání adjustační povahy dětí se syndromem ADHD, případně čím se vyznačují zvláštnosti nebo deficity ve školní adjustaci ve srovnání se zdravými dětmi bez syndromu ADHD. K potvrzení své hypotézy v bakalářské práci je použito kvantitativního výzkumného šetření. Anonymní a dobrovolný dotazník byl určen pro děti běžných základních škol. Celkem je zpracováno 50 dotazníků.
Otázky ve výzkumném šetření jsou rozděleny do 5 oblastí oblast všeobecná, oblast hyperaktivity, pozornosti, impulzivity a školního prostředí. Z výsledků vyplynulo, že děti s ADHD vykazují ve školní adjustaci deficity v těchto 5 oblastech ve srovnání s dětmi z běžné základní školy bez této poruchy.
Bakalářská práce by měla přispět ke zkvalitnění práce s dětmi postiženými poruchou ADHD a zvýšení podvědomí o důležitosti a významu daného tématu u výchovných pracovníků, rodičů i zájemců z řad veřejnosti.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with school adjustment, children with ADHD.
Experts estimate that in the Czech Republic is over twenty thousand children with ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). In our population it affects 6 9 % of children, so it is important to pursue this issue.
The theoretical part is divided into two large areas. The first area deals with the definition of ADHD syndrome. There are individual characteristics with specific symptoms and also is there described adjusting nature of these children. Another subchapter of the thesis briefly deals with the historical perspective on the development of ADHD, explains the causes and incidence in the population of this syndrome. The last subchapter presents the diagnosis of ADHD syndrome. The second big area deals with adaptation, where is also explained a school adjustment. There is analysed each development of the adjustment and followed by a specific course of adjustment at an elementary school.
The empirical part focuses on finding and describing the nature of the adjustment of children with ADHD, eventually it also describes curiosity or deficits in school adjustment compared with healthy children, without ADHD syndrome. To confirm my hypothesis in this bachelor thesis is used quantitative research. Anonymous and voluntary questionnaire was designed for kids from ordinary primary schools. A total of 50 questionnaires are processed.
The questions in the research study are divided into five regions - the general area, the area of hyperactivity, attention, impulsivity and school environment. The results showed that children with ADHD showed during the school adjustment deficits in these five areas, compared with children of normal primary schools without the disorder.
Bachelor thesis should help to improve work with children affected by ADHD and raise awareness about the importance and relevance of the topic among educators, parents and interested members of the public.
Klíčová slova
syndrom ADHD, pozornost, hyperaktivita, adaptace, školní adjustace, adjustační povaha
Klíčová slova v angličtině
ADHD, attention deficit hyperactivity, adaptation, school adjustment, adjusting nature
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářské práce se zabývá Školní adjustací dětí se syndromem ADHD.
Počet dětí se syndromem ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) je podle odhadů odborníků v České republice na dvacet tisíc, v populaci postihuje 6 9 % dětí, proto je důležité se této problematice věnovat.
Teoretická část je rozdělena na dvě velké oblasti. První oblast pojednává o definici syndromu ADHD, jsou zde uvedeny jednotlivé charakteristiky s konkrétními příznaky a je popsána adjustační povaha těchto dětí. Další podkapitola bakalářské práce se stručně věnuje historickému pohledu na vývoj ADHD, objasňuje příčiny vzniku a výskytu v populaci tohoto syndromu. Poslední podkapitole uvádí diagnostiku syndromu ADHD. Druhá velká oblast se zabývá adaptací, kde je definována školní adjustace. Je zde rozebrán jednotlivý vývoj adjustace a následně konkrétní průběh adjustace na běžné základní škole.
Empirická část se zaměřuje na zjištění a popsání adjustační povahy dětí se syndromem ADHD, případně čím se vyznačují zvláštnosti nebo deficity ve školní adjustaci ve srovnání se zdravými dětmi bez syndromu ADHD. K potvrzení své hypotézy v bakalářské práci je použito kvantitativního výzkumného šetření. Anonymní a dobrovolný dotazník byl určen pro děti běžných základních škol. Celkem je zpracováno 50 dotazníků.
Otázky ve výzkumném šetření jsou rozděleny do 5 oblastí oblast všeobecná, oblast hyperaktivity, pozornosti, impulzivity a školního prostředí. Z výsledků vyplynulo, že děti s ADHD vykazují ve školní adjustaci deficity v těchto 5 oblastech ve srovnání s dětmi z běžné základní školy bez této poruchy.
Bakalářská práce by měla přispět ke zkvalitnění práce s dětmi postiženými poruchou ADHD a zvýšení podvědomí o důležitosti a významu daného tématu u výchovných pracovníků, rodičů i zájemců z řad veřejnosti.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with school adjustment, children with ADHD.
Experts estimate that in the Czech Republic is over twenty thousand children with ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). In our population it affects 6 9 % of children, so it is important to pursue this issue.
The theoretical part is divided into two large areas. The first area deals with the definition of ADHD syndrome. There are individual characteristics with specific symptoms and also is there described adjusting nature of these children. Another subchapter of the thesis briefly deals with the historical perspective on the development of ADHD, explains the causes and incidence in the population of this syndrome. The last subchapter presents the diagnosis of ADHD syndrome. The second big area deals with adaptation, where is also explained a school adjustment. There is analysed each development of the adjustment and followed by a specific course of adjustment at an elementary school.
The empirical part focuses on finding and describing the nature of the adjustment of children with ADHD, eventually it also describes curiosity or deficits in school adjustment compared with healthy children, without ADHD syndrome. To confirm my hypothesis in this bachelor thesis is used quantitative research. Anonymous and voluntary questionnaire was designed for kids from ordinary primary schools. A total of 50 questionnaires are processed.
The questions in the research study are divided into five regions - the general area, the area of hyperactivity, attention, impulsivity and school environment. The results showed that children with ADHD showed during the school adjustment deficits in these five areas, compared with children of normal primary schools without the disorder.
Bachelor thesis should help to improve work with children affected by ADHD and raise awareness about the importance and relevance of the topic among educators, parents and interested members of the public.
Klíčová slova
syndrom ADHD, pozornost, hyperaktivita, adaptace, školní adjustace, adjustační povaha
Klíčová slova v angličtině
ADHD, attention deficit hyperactivity, adaptation, school adjustment, adjusting nature
Zásady pro vypracování
1. Popis současného stav:
Počet dětí se syndromem ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) je podle odhadů odborníků v České republice na dvacet tisíc, v populaci postihuje 6- 9 % dětí, proto je důležité se této problematice věnovat. Přesná příčina syndromu ADHD není známa. Na výchově a vzdělávání těchto dětí se podílí mnoho odborníků z řad pedagogů, psychologů a psychiatrů. Je důležité stále vzdělávat všechny pedagogy, kteří se podílejí na práci s těmito dětmi a tím umožnit kvalitního vzdělání těchto dětí.
2. Cíl práce:
Zjistit adjustační povahu dětí se syndromem ADHD, případně čím se vyznačují zvláštnosti nebo deficity ve školní adjustaci ve srovnání se zdravými dětmi bez syndromu ADHD.
3. Předběžná hypotéza:
Děti s ADHD vykazují ve školní adjustaci deficity ve srovnání s dětmi z běžné ZŠ bez této poruchy.
4. Metodologie:
Výzkum bude prováděn kvantitativními výzkumnými postupy. Pro sběr dat bude použit dotazník vlastní konstrukce. Dotazník bude obsahovat přibližně 20 otevřených i uzavřených otázek. Výzkumné šetření bude provedeno u 30 dětí s diagnostikovaným syndromem ADHD, kontrolní soubor bude získán na běžné základní škole.
5. Předpokládané využití v praxi:
Zkvalitnění práce s dětmi postižené s ADHD a zvýšení podvědomí o důležitosti a významu daného tématu u výchovných pracovníků, rodičů i zájemců z řad veřejnosti.
Zásady pro vypracování
1. Popis současného stav:
Počet dětí se syndromem ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) je podle odhadů odborníků v České republice na dvacet tisíc, v populaci postihuje 6- 9 % dětí, proto je důležité se této problematice věnovat. Přesná příčina syndromu ADHD není známa. Na výchově a vzdělávání těchto dětí se podílí mnoho odborníků z řad pedagogů, psychologů a psychiatrů. Je důležité stále vzdělávat všechny pedagogy, kteří se podílejí na práci s těmito dětmi a tím umožnit kvalitního vzdělání těchto dětí.
2. Cíl práce:
Zjistit adjustační povahu dětí se syndromem ADHD, případně čím se vyznačují zvláštnosti nebo deficity ve školní adjustaci ve srovnání se zdravými dětmi bez syndromu ADHD.
3. Předběžná hypotéza:
Děti s ADHD vykazují ve školní adjustaci deficity ve srovnání s dětmi z běžné ZŠ bez této poruchy.
4. Metodologie:
Výzkum bude prováděn kvantitativními výzkumnými postupy. Pro sběr dat bude použit dotazník vlastní konstrukce. Dotazník bude obsahovat přibližně 20 otevřených i uzavřených otázek. Výzkumné šetření bude provedeno u 30 dětí s diagnostikovaným syndromem ADHD, kontrolní soubor bude získán na běžné základní škole.
5. Předpokládané využití v praxi:
Zkvalitnění práce s dětmi postižené s ADHD a zvýšení podvědomí o důležitosti a významu daného tématu u výchovných pracovníků, rodičů i zájemců z řad veřejnosti.
Seznam doporučené literatury
ALTMANOVÁ, Miroslava. Hyperaktivní a nepozorné dítě: podněty k práci s dětmi s ADHD pro rodiče a učitele. 1. vyd. Praha: Pražská pedagogicko-psychologická poradna, 2010. 24 s. ISBN 978-80-254-9047-1
DRTÍLKOVÁ, Ivana. Hyperaktivní dítě: vše, co potřebujete vědět o dítěti s hyperkinetickou poruchou (ADHD). Praha: Galén, 2007, 87 s. ISBN 978-80-7262-447-8
DRTÍLKOVÁ, Ivana, ŠERÝ, Omar. Hyperkinetická porucha: ADHD. Praha: Galén, 2007. 268 s. ISBN 978-80-7262-419-5
GOETZ, Michal, UHLÍKOVÁ, Petra. ADHD, porucha pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Galén, 2009. 160 s. ISBN 978-80-7262-630-4
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra, ŽÁČKOVÁ, Hana. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada Publishing, 2010. 238 s. ISBN 978-80-247-2697-7
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008. 108 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-504-2
RIEFOVÁ, Sandra. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: Praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD, 4. vydání. Praha: Portál, 2010. 256 s. ISBN 978-80-7367-728-2
SULZBERGER, Margrit, HUTTER, Sonja. Vaříme hyperaktivnímu dítěti. Praha: Grada Publishing, 2008. 132 s. ISBN 978-80-247-2311-2
Seznam doporučené literatury
ALTMANOVÁ, Miroslava. Hyperaktivní a nepozorné dítě: podněty k práci s dětmi s ADHD pro rodiče a učitele. 1. vyd. Praha: Pražská pedagogicko-psychologická poradna, 2010. 24 s. ISBN 978-80-254-9047-1
DRTÍLKOVÁ, Ivana. Hyperaktivní dítě: vše, co potřebujete vědět o dítěti s hyperkinetickou poruchou (ADHD). Praha: Galén, 2007, 87 s. ISBN 978-80-7262-447-8
DRTÍLKOVÁ, Ivana, ŠERÝ, Omar. Hyperkinetická porucha: ADHD. Praha: Galén, 2007. 268 s. ISBN 978-80-7262-419-5
GOETZ, Michal, UHLÍKOVÁ, Petra. ADHD, porucha pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Galén, 2009. 160 s. ISBN 978-80-7262-630-4
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra, ŽÁČKOVÁ, Hana. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada Publishing, 2010. 238 s. ISBN 978-80-247-2697-7
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008. 108 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-504-2
RIEFOVÁ, Sandra. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: Praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD, 4. vydání. Praha: Portál, 2010. 256 s. ISBN 978-80-7367-728-2
SULZBERGER, Margrit, HUTTER, Sonja. Vaříme hyperaktivnímu dítěti. Praha: Grada Publishing, 2008. 132 s. ISBN 978-80-247-2311-2
Přílohy volně vložené
1 CD-ROM s bakalářskou prací v elektronické formě ve formátu pdf