Bakalářská práce na téma "Způsoby výuky první pomoci v autoškolách," se zaměřuje na systém výuky zdravotnické přípravy v autoškolách. Podle statistických údajů se denně na našich silnicích stane přibližně 250 dopravních nehod, řada z nich si pak vyžádá zranění nebo úmrtí. V té chvíli o přežití rozhoduje rychlá pomoc ihned po nehodě, která je zajištěna především prostřednictvím dalších účastníků silničního provozu. Každý řidič by měl v rámci autoškoly absolvovat školení první pomoci a měl by být na tuto situaci připraven. V práci byl uplatněn smíšený výzkum, stanoven jeden cíl a tři výzkumné otázky. Metodou sběru dat u kvalitativní části byly polostrukturované rozhovory s majiteli vybraných autoškol, které doplnily kvantitativní částí anonymní dotazníky s absolventy a studenty autoškol. Z výsledků výzkumu vyplývá, že se výuka v jednotlivých autoškolách liší, jak ve formě školení, tak i v tematickém obsahu probíraných témat a kvalifikačním vzdělání lektora. Výzkumem bylo také zjištěno, že školení v některých autoškolách nesplňují legislativní požadavky, především v dodržování počtu hodin, a poměrem mezi teoretickou a praktickou částí výuky. Pro praxi z tohoto výzkumu plyne, že by mělo dojít ke změně současného systému, aby výuka zdravotnické přípravy probíhala kvalitně a dle platné legislativy. Výzkum také zjistil pohled a výhrady na současný systém výuky první pomoci v autoškolách, jak z řad majitelů autoškol, tak i z řad studentů.
Anotace v angličtině
The thesis "Ways of education of first aid in driving schools," focuses on the teaching system of medical training in driving schools. According to the statistics, on our roads there are approximately 250 traffic accidents every day. Many of them then request injury or the death. At that moment, the immediate help after the accident is crucial for the survival. This help shall be provided by other road users. Each driver should attend the first aid training as part of the course at a driving school and should be ready for this situation. In the thesis, there was applied mixed research, set one goal and three research questions. Data collection method for the qualitative part were the interviews with the owners of some selected driving schools, which were completed with the anonymous questionnaires filled by alumnuses and students of driving schools in the quantitative part. The research results show that teaching in various driving schools can differ, both in the form of training, as well as in the thematic content topics and qualifying education of instructors. The research has also found out that training in some driving schools do not meet the legal requirements, especially in respecting the amount of hours, and the ratio of theoretical to practical teaching. For the practice, this research shows, that there should be a change in the current system in order to proceed the teaching of medical training well and according to the applicable legislation. The research has also found oud the view and reservations about the current system of teaching the first aid in driving schools, both from the owners of driving schools, as well as the students.
Klíčová slova
První pomoc, Autoškola, Dopravní nehoda, Výuka první pomoci
Klíčová slova v angličtině
First aid, Driving school, Traffic accident, First aid training
Rozsah průvodní práce
91 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce na téma "Způsoby výuky první pomoci v autoškolách," se zaměřuje na systém výuky zdravotnické přípravy v autoškolách. Podle statistických údajů se denně na našich silnicích stane přibližně 250 dopravních nehod, řada z nich si pak vyžádá zranění nebo úmrtí. V té chvíli o přežití rozhoduje rychlá pomoc ihned po nehodě, která je zajištěna především prostřednictvím dalších účastníků silničního provozu. Každý řidič by měl v rámci autoškoly absolvovat školení první pomoci a měl by být na tuto situaci připraven. V práci byl uplatněn smíšený výzkum, stanoven jeden cíl a tři výzkumné otázky. Metodou sběru dat u kvalitativní části byly polostrukturované rozhovory s majiteli vybraných autoškol, které doplnily kvantitativní částí anonymní dotazníky s absolventy a studenty autoškol. Z výsledků výzkumu vyplývá, že se výuka v jednotlivých autoškolách liší, jak ve formě školení, tak i v tematickém obsahu probíraných témat a kvalifikačním vzdělání lektora. Výzkumem bylo také zjištěno, že školení v některých autoškolách nesplňují legislativní požadavky, především v dodržování počtu hodin, a poměrem mezi teoretickou a praktickou částí výuky. Pro praxi z tohoto výzkumu plyne, že by mělo dojít ke změně současného systému, aby výuka zdravotnické přípravy probíhala kvalitně a dle platné legislativy. Výzkum také zjistil pohled a výhrady na současný systém výuky první pomoci v autoškolách, jak z řad majitelů autoškol, tak i z řad studentů.
Anotace v angličtině
The thesis "Ways of education of first aid in driving schools," focuses on the teaching system of medical training in driving schools. According to the statistics, on our roads there are approximately 250 traffic accidents every day. Many of them then request injury or the death. At that moment, the immediate help after the accident is crucial for the survival. This help shall be provided by other road users. Each driver should attend the first aid training as part of the course at a driving school and should be ready for this situation. In the thesis, there was applied mixed research, set one goal and three research questions. Data collection method for the qualitative part were the interviews with the owners of some selected driving schools, which were completed with the anonymous questionnaires filled by alumnuses and students of driving schools in the quantitative part. The research results show that teaching in various driving schools can differ, both in the form of training, as well as in the thematic content topics and qualifying education of instructors. The research has also found out that training in some driving schools do not meet the legal requirements, especially in respecting the amount of hours, and the ratio of theoretical to practical teaching. For the practice, this research shows, that there should be a change in the current system in order to proceed the teaching of medical training well and according to the applicable legislation. The research has also found oud the view and reservations about the current system of teaching the first aid in driving schools, both from the owners of driving schools, as well as the students.
Klíčová slova
První pomoc, Autoškola, Dopravní nehoda, Výuka první pomoci
Klíčová slova v angličtině
First aid, Driving school, Traffic accident, First aid training
Zásady pro vypracování
1. Současný stav: Školení z oblasti laické první pomoci je jedna z částí, kterou by měl podstoupit každý uchazeč o řidičské oprávnění v rámci kurzu autoškoly. Způsoby výuky první pomoci v jednotlivých autoškolách mohou být odlišné. Řidiči poskytují první pomoc nejčastěji při dopravních nehodách, ale mohou se s ní setkat například i v domácnosti.
2. Cíl práce: Zmapovat, jak skutečně probíhá výuka první pomoci ve vybraných českých autoškolách.
3. Výzkumné otázky:
1. Jakou formou probíhá výuka první pomoci ve vybraných českých autoškolách?
2. Jaký je tematický obsah problematiky první pomoci vyučující se v autoškolách?
3. Kdo vyučuje první pomoc v autoškolách?
4. Popis metodiky: V bakalářské práci bude uplatněna smíšená metoda výzkumu, kdy kvalitativní část bude provedena analýzou rozhovorů s majiteli vybraných autoškol. Kvantitativní část proběhne formou dotazníkového šetření, které přinese popisnou informaci o stavu výuky první pomoci v autoškolách, kdy základní soubor bude tvořen absolventy a studenty vybraných autoškol v České republice. Dotazníky budou obsahovat otevřené i uzavřené typy otázek. Takto získané informace budou dále zpracovány.
5. Předpokládané využití práce v praxi: Výsledky výzkumu práce budou využity jako informační zdroj pro majitele a studenty českých autoškol.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav: Školení z oblasti laické první pomoci je jedna z částí, kterou by měl podstoupit každý uchazeč o řidičské oprávnění v rámci kurzu autoškoly. Způsoby výuky první pomoci v jednotlivých autoškolách mohou být odlišné. Řidiči poskytují první pomoc nejčastěji při dopravních nehodách, ale mohou se s ní setkat například i v domácnosti.
2. Cíl práce: Zmapovat, jak skutečně probíhá výuka první pomoci ve vybraných českých autoškolách.
3. Výzkumné otázky:
1. Jakou formou probíhá výuka první pomoci ve vybraných českých autoškolách?
2. Jaký je tematický obsah problematiky první pomoci vyučující se v autoškolách?
3. Kdo vyučuje první pomoc v autoškolách?
4. Popis metodiky: V bakalářské práci bude uplatněna smíšená metoda výzkumu, kdy kvalitativní část bude provedena analýzou rozhovorů s majiteli vybraných autoškol. Kvantitativní část proběhne formou dotazníkového šetření, které přinese popisnou informaci o stavu výuky první pomoci v autoškolách, kdy základní soubor bude tvořen absolventy a studenty vybraných autoškol v České republice. Dotazníky budou obsahovat otevřené i uzavřené typy otázek. Takto získané informace budou dále zpracovány.
5. Předpokládané využití práce v praxi: Výsledky výzkumu práce budou využity jako informační zdroj pro majitele a studenty českých autoškol.
Seznam doporučené literatury
Zákon č. 247/2000 Sb. ze dne 30. června 2000 o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů
BYDŽOVSKÝ, Jan. Předlékařská první pomoc. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 117 s. Zdraví & životní styl. ISBN 978-80-247-2334-1.
DOBIÁŠ, Viliam, Táňa BULÍKOVÁ a Peter HERMAN. Prednemocničná urgentná medicína. 2., dopl. a preprac. vyd. Martin: Osveta, 2012, 740 s. ISBN 978-80-806-3387-5.
KEBZA, Vladimír. Psycholog ve zdravotnictví. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2014, 104 s. ISBN 978-80-246-2446-4.
Kolektiv autorů. Autoškola: základní ilustrovaná učebnice pravidel provozu na pozemních komunikacích s výkladovým komentářem. 7. vyd. Praha: Business Media CZ, s.r.o., 2010, 2 sv. (192, 132 s.). ISBN 978-80-86411-81-1.
LEJSEK, Jan. První pomoc. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2013, 271 s. ISBN 978-80-246-2090-9.
Seznam doporučené literatury
Zákon č. 247/2000 Sb. ze dne 30. června 2000 o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů
BYDŽOVSKÝ, Jan. Předlékařská první pomoc. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 117 s. Zdraví & životní styl. ISBN 978-80-247-2334-1.
DOBIÁŠ, Viliam, Táňa BULÍKOVÁ a Peter HERMAN. Prednemocničná urgentná medicína. 2., dopl. a preprac. vyd. Martin: Osveta, 2012, 740 s. ISBN 978-80-806-3387-5.
KEBZA, Vladimír. Psycholog ve zdravotnictví. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2014, 104 s. ISBN 978-80-246-2446-4.
Kolektiv autorů. Autoškola: základní ilustrovaná učebnice pravidel provozu na pozemních komunikacích s výkladovým komentářem. 7. vyd. Praha: Business Media CZ, s.r.o., 2010, 2 sv. (192, 132 s.). ISBN 978-80-86411-81-1.
LEJSEK, Jan. První pomoc. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2013, 271 s. ISBN 978-80-246-2090-9.