Cílem bakalářské práce je zjistit individuální přínosy hudebních činností nad rámec běžného vzdělávacího programu pro rozvoj hudebnosti dětí. Dalším cílem je zjistit úroveň hudebních schopností u skupiny dětí předškolního věku, konkrétně pěvecko hudebně sluchových schopností, reprodukčních schopností, rytmického cítění, tonálního cítění a hudební paměti a zjistit jak se tyto hudební schopnosti rozvinou v období od října 2016 do února 2017. V teoretické části popíši jednotlivé složky hudebnosti dítěte a psychologická specifika dítěte předškolního věku ve vztahu k hudebnosti. Dále nastíním rámcové podmínky pro poskytování organizovaných zájmových činností v mateřských školách. V praktické části provedu testování 5 - 7letých dětí ve třech mateřských školách před počátkem hudebních zájmových aktivit. V poslední části bakalářské práce budu diagnostikovat pomocí měření rozdíl ve změně hudebních schopností u skupiny dětí docházejících do hudebního kroužku a u skupiny dětí, které jsou rozvíjeny v rámci běžného programu v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to find the individual benefits of musical activities beyond the common educational programme for the development of children's musicality. Another objective is to determine the level of musical abilities in a group of children of pre-school age, namely singing-musical auditive skills, reproductive abilities, rhythmic sensation, tonal sense and musical memory, and to find out how these musical abilities developed between October 2016 and February 2017. In the theoretical part, I describe the individual components of the child's musicality. In addition, I outline the framework conditions for the provision of organized leisure activities in kindergartens. In the end the psychological specifics of the pre-school child in relation to musicality. I will outline the framework conditions for the provision of organized interest activities in kindergartens. In the practical part I test five-year-old children in three kindergartens before the beginning of musical activities. In the last part of the bachelor thesis I diagnose the diference in the change of musical abilities in the group of children attending the musical club and in the group of children who are being developer within the common programme in kindergarten.
Klíčová slova
Hudebnost, hudební činnosti, hudební schopnosti, organizované zájmové hudební činnosti, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, test hudebnosti.
Klíčová slova v angličtině
Musicality, musical activities, musical abilities, organized leisure musical activities, General Education Programme at preschool education, musical test.
Rozsah průvodní práce
54 s. (10 076 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je zjistit individuální přínosy hudebních činností nad rámec běžného vzdělávacího programu pro rozvoj hudebnosti dětí. Dalším cílem je zjistit úroveň hudebních schopností u skupiny dětí předškolního věku, konkrétně pěvecko hudebně sluchových schopností, reprodukčních schopností, rytmického cítění, tonálního cítění a hudební paměti a zjistit jak se tyto hudební schopnosti rozvinou v období od října 2016 do února 2017. V teoretické části popíši jednotlivé složky hudebnosti dítěte a psychologická specifika dítěte předškolního věku ve vztahu k hudebnosti. Dále nastíním rámcové podmínky pro poskytování organizovaných zájmových činností v mateřských školách. V praktické části provedu testování 5 - 7letých dětí ve třech mateřských školách před počátkem hudebních zájmových aktivit. V poslední části bakalářské práce budu diagnostikovat pomocí měření rozdíl ve změně hudebních schopností u skupiny dětí docházejících do hudebního kroužku a u skupiny dětí, které jsou rozvíjeny v rámci běžného programu v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to find the individual benefits of musical activities beyond the common educational programme for the development of children's musicality. Another objective is to determine the level of musical abilities in a group of children of pre-school age, namely singing-musical auditive skills, reproductive abilities, rhythmic sensation, tonal sense and musical memory, and to find out how these musical abilities developed between October 2016 and February 2017. In the theoretical part, I describe the individual components of the child's musicality. In addition, I outline the framework conditions for the provision of organized leisure activities in kindergartens. In the end the psychological specifics of the pre-school child in relation to musicality. I will outline the framework conditions for the provision of organized interest activities in kindergartens. In the practical part I test five-year-old children in three kindergartens before the beginning of musical activities. In the last part of the bachelor thesis I diagnose the diference in the change of musical abilities in the group of children attending the musical club and in the group of children who are being developer within the common programme in kindergarten.
Klíčová slova
Hudebnost, hudební činnosti, hudební schopnosti, organizované zájmové hudební činnosti, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, test hudebnosti.
Klíčová slova v angličtině
Musicality, musical activities, musical abilities, organized leisure musical activities, General Education Programme at preschool education, musical test.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat, zda děti docházející do organizovaných zájmových hudebních činností, se znatelně rozvíjí v hudebnosti.\\
V teoretické části studentka popíše jednotlivé složky hudebnosti dítěte a psychologická specifika dítěte předškolního věku ve vztahu k hudebnosti, a dále nastíní rámcové podmínky pro poskytování organizovaných zájmových činností v mateřských školách v ČR a popíše rizika z toho vycházející.\\
V praktické části provede testování 5 - 6 letých dětí ve třech mateřských školách před počátkem hudebních zájmových aktivit a nejméně po 6 měsících. Z každé mateřské školy náhodně vybere 10 dětí docházejících do organizovaných zájmových hudebních činností a 10 dětí, které do těchto činností nedocházejí (celkový počet - 60 dětí). Diagnostika jednotlivých dětí bude provedena dle testu hudebnosti pro předškolní věk (Kodejška, 1991).
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat, zda děti docházející do organizovaných zájmových hudebních činností, se znatelně rozvíjí v hudebnosti.\\
V teoretické části studentka popíše jednotlivé složky hudebnosti dítěte a psychologická specifika dítěte předškolního věku ve vztahu k hudebnosti, a dále nastíní rámcové podmínky pro poskytování organizovaných zájmových činností v mateřských školách v ČR a popíše rizika z toho vycházející.\\
V praktické části provede testování 5 - 6 letých dětí ve třech mateřských školách před počátkem hudebních zájmových aktivit a nejméně po 6 měsících. Z každé mateřské školy náhodně vybere 10 dětí docházejících do organizovaných zájmových hudebních činností a 10 dětí, které do těchto činností nedocházejí (celkový počet - 60 dětí). Diagnostika jednotlivých dětí bude provedena dle testu hudebnosti pro předškolní věk (Kodejška, 1991).
Seznam doporučené literatury
KODEJŠKA, Miloš. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha : PedF UK 2002, 1. vydání, s.76, ISBN:80-7290-080-3.\\
KODEJŠKA, Miloš. Hudební výchova dětí předškolního věku. II. Hudební prostředí v rodině a MŠ. Praha:UK 1991, 1. vydání, s.60, ISBN:382-169-91.\\
LIŠKOVÁ, M.: Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2006. 165 s. ISBN 80-86307-26-3.\\
SEDLÁK, František. Základy hudební psychologie: učebnice pro studenty pedagogických fakult. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 319 s. ISBN 80-04-20587-9.\\
SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Vyd. 2., přeprac. a rozš., v nakl. Karolinum 1. Praha: Karolinum, 2013, 406 s. ISBN 978-80-246-2060-2.\\
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. et al. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 1. vydání. Praha : Výzkumný ústav pedagogický, 2004. 48 s.\\
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.\\
TICHÁ, A.: Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let . 1.
vyd. Praha: Portál, 2005. 148 s. ISBN 978-80-7367-562-2.\\
TICHÁ, A., RAKOVÁ, M.: Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. 2. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0136-6.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.\\
ZEZULA Jiří a Olga JANOVSKÁ a kol. Hudební výchova v mateřské škole. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987. 392 s.
Seznam doporučené literatury
KODEJŠKA, Miloš. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha : PedF UK 2002, 1. vydání, s.76, ISBN:80-7290-080-3.\\
KODEJŠKA, Miloš. Hudební výchova dětí předškolního věku. II. Hudební prostředí v rodině a MŠ. Praha:UK 1991, 1. vydání, s.60, ISBN:382-169-91.\\
LIŠKOVÁ, M.: Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2006. 165 s. ISBN 80-86307-26-3.\\
SEDLÁK, František. Základy hudební psychologie: učebnice pro studenty pedagogických fakult. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 319 s. ISBN 80-04-20587-9.\\
SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Vyd. 2., přeprac. a rozš., v nakl. Karolinum 1. Praha: Karolinum, 2013, 406 s. ISBN 978-80-246-2060-2.\\
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. et al. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 1. vydání. Praha : Výzkumný ústav pedagogický, 2004. 48 s.\\
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.\\
TICHÁ, A.: Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let . 1.
vyd. Praha: Portál, 2005. 148 s. ISBN 978-80-7367-562-2.\\
TICHÁ, A., RAKOVÁ, M.: Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. 2. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0136-6.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.\\
ZEZULA Jiří a Olga JANOVSKÁ a kol. Hudební výchova v mateřské škole. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987. 392 s.