Diplomová práce mapuje subjektivní význam připisovaný studenty gymnázií v Českých Budějovicích pojmům matematika a fyzika. Zkoumáme, zda má na vnímání těchto pojmů vliv nabídka neformálního vzdělávání.
Nosnou část práce tvoří výzkum doplněný teoretickými poznatky. Teoretická část pojednává o matematice a fyzice ve formálním a neformální vzdělávání, popisuje nabídku neformálního vzdělávání na námi vybraných gymnáziích a také v ní popisujeme námi použitou metodu sémantického diferenciálu, která je osvědčená při zkoumání konotativních významů pojmů. V praktické části práce podrobně popisujeme projekt empirického výzkumu, průběh sběru dat a v závěru práce popisujeme získané výsledky.
Annotation in English
The thesis maps the subjective meaning ascribed to the terms of mathematics and physics by students of secondary schools in České Budějovice. We investigate whether the perception of these tems is influenced by the offer of non-formal education.
Main part of thesis is based on research supported by theoretical findings. The theoretical part deals with mathematics and physics in formal and non-formal education, describes the offer of informal education at high schools selected by us and we also describe there the semantic differential method used by us, which is proven in exploring connotative meanings of terms. In the practical part of the work we describe a project of empirical research in detail, the process of data collection and in conclusion, we describe the results obtained.
Keywords
matematika, fyzika, sémantický diferenciál, formální vzdělávání, neformální vzdělávání, volný čas
Keywords in English
mathematics, physics, semantic differential, formal education, non-formal education, free time
Length of the covering note
118 s.
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce mapuje subjektivní význam připisovaný studenty gymnázií v Českých Budějovicích pojmům matematika a fyzika. Zkoumáme, zda má na vnímání těchto pojmů vliv nabídka neformálního vzdělávání.
Nosnou část práce tvoří výzkum doplněný teoretickými poznatky. Teoretická část pojednává o matematice a fyzice ve formálním a neformální vzdělávání, popisuje nabídku neformálního vzdělávání na námi vybraných gymnáziích a také v ní popisujeme námi použitou metodu sémantického diferenciálu, která je osvědčená při zkoumání konotativních významů pojmů. V praktické části práce podrobně popisujeme projekt empirického výzkumu, průběh sběru dat a v závěru práce popisujeme získané výsledky.
Annotation in English
The thesis maps the subjective meaning ascribed to the terms of mathematics and physics by students of secondary schools in České Budějovice. We investigate whether the perception of these tems is influenced by the offer of non-formal education.
Main part of thesis is based on research supported by theoretical findings. The theoretical part deals with mathematics and physics in formal and non-formal education, describes the offer of informal education at high schools selected by us and we also describe there the semantic differential method used by us, which is proven in exploring connotative meanings of terms. In the practical part of the work we describe a project of empirical research in detail, the process of data collection and in conclusion, we describe the results obtained.
Keywords
matematika, fyzika, sémantický diferenciál, formální vzdělávání, neformální vzdělávání, volný čas
Keywords in English
mathematics, physics, semantic differential, formal education, non-formal education, free time
Research Plan
Práce bude vypracována v souladu s Metodickou pomůckou ke zpracování závěrečných prací.
Research Plan
Práce bude vypracována v souladu s Metodickou pomůckou ke zpracování závěrečných prací.
Recommended resources
HÖFER, G. a kol. Výuka fyziky v širších souvislostech Názory žáků. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2005. ISBN 80-7043-436-8.
OSGOOD, Ch, E. SUCI, G. J. - TANNENBAUM, P. H. The measurement of meaning. Urbana: University of Illinois Press, 1957. ISBN 0-252-74539-6.
PÖSCHL, R. Postoje žáků ke škole. Dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2011. ISBN 978-80-86856-70-4.
ČERNÝ, M. Několik poznámek k roli jazyka ve vědě. ProInflow, 2014, roč. 5, č. 1, s. 3-12.
CHRÁSKA, M. Změny v sémantickém prostoru studentů pedagogické fakulty. Pedagogika. 1995, roč. 45, č. 1, s. 71-76.
CHVÁTAL, M. Změna postojů českých žáků k matematice během školní docházky. Orbis scholae, 2013, roč. 7, č. 3, s. 49 - 71.
FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. 1. vydání. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-367-6.
HEISE D. R. Some methodological issues in semantic differential research. Psychological Bulletin, 1969, roč. 72, č. 6, s. 406-422.
Recommended resources
HÖFER, G. a kol. Výuka fyziky v širších souvislostech Názory žáků. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2005. ISBN 80-7043-436-8.
OSGOOD, Ch, E. SUCI, G. J. - TANNENBAUM, P. H. The measurement of meaning. Urbana: University of Illinois Press, 1957. ISBN 0-252-74539-6.
PÖSCHL, R. Postoje žáků ke škole. Dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2011. ISBN 978-80-86856-70-4.
ČERNÝ, M. Několik poznámek k roli jazyka ve vědě. ProInflow, 2014, roč. 5, č. 1, s. 3-12.
CHRÁSKA, M. Změny v sémantickém prostoru studentů pedagogické fakulty. Pedagogika. 1995, roč. 45, č. 1, s. 71-76.
CHVÁTAL, M. Změna postojů českých žáků k matematice během školní docházky. Orbis scholae, 2013, roč. 7, č. 3, s. 49 - 71.
FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. 1. vydání. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-367-6.
HEISE D. R. Some methodological issues in semantic differential research. Psychological Bulletin, 1969, roč. 72, č. 6, s. 406-422.