Bakalářská práce pojednává o možnostech využití táborové hry jako prostředku prevence rizikového chování. Je rozdělena na část teoretickou a praktickou.
V teoretické části jsou definovány základní pojmy, kterými jsou volný čas, výchova ve volném čase, rizikové chování, prevence a hra. Cílem praktické části je vlastní projekt realizovaný formou táborové etapové hry, která byla vytvořena pro konkrétní organizaci (tábornický oddíl) pracující s dětmi ve volném čas a byla vyzkoušena na letním táboře. Pro následné zhodnocení projektu byly využity metody kvalitativního výzkumu - zúčastněné pozorování, skupinová diskuze a polostrukturované rozhovory. Praktickým cílem bylo vytvoření táborové hry, ale kromě toho práce sleduje možnosti využití této hry nejen jako programu tábora, ale také jako prostředku primární prevence rizikového chování. Projekt táborové hry s podrobným popisem jednotlivých činností, potřebných pomůcek a pokynů k jejich provedení je součástí příloh a může být nadále využíván dalšími organizacemi.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis discusses possibilities of camp games' usage as a tool of prevention against risky behaviour. It is divided into theoretical and practical parts.
The basic terms such as leisure time, upringing during free time, risky behaviour, prevention and game are defined in the first part. The goal of the second, practical part is our own project realized in the form of sequential camp game which was designed for particular organization (e. g. organising camps) working with children and was tested during a concrete summer camp. Methods based on quality research were used for evaluation of the project - observation, group discussions and half improvised interviews. Practical goal was to create the camp game, however this thesis also observates possibilities of usage of this game not only as a part of the camp´s program, but also as a means of prevention of risky behaviour. The project of the game camp with the detailed description of individual activities, used properties and instructions for their realizations are attached and can be used for concrete realizations.
Klíčová slova
volný čas, volnočasové aktivity, rizikové chování, prevence, táborová hra
Klíčová slova v angličtině
Free time, leisure activities, leisure time, risky behaviour, prevention, camp game
Rozsah průvodní práce
52
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o možnostech využití táborové hry jako prostředku prevence rizikového chování. Je rozdělena na část teoretickou a praktickou.
V teoretické části jsou definovány základní pojmy, kterými jsou volný čas, výchova ve volném čase, rizikové chování, prevence a hra. Cílem praktické části je vlastní projekt realizovaný formou táborové etapové hry, která byla vytvořena pro konkrétní organizaci (tábornický oddíl) pracující s dětmi ve volném čas a byla vyzkoušena na letním táboře. Pro následné zhodnocení projektu byly využity metody kvalitativního výzkumu - zúčastněné pozorování, skupinová diskuze a polostrukturované rozhovory. Praktickým cílem bylo vytvoření táborové hry, ale kromě toho práce sleduje možnosti využití této hry nejen jako programu tábora, ale také jako prostředku primární prevence rizikového chování. Projekt táborové hry s podrobným popisem jednotlivých činností, potřebných pomůcek a pokynů k jejich provedení je součástí příloh a může být nadále využíván dalšími organizacemi.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis discusses possibilities of camp games' usage as a tool of prevention against risky behaviour. It is divided into theoretical and practical parts.
The basic terms such as leisure time, upringing during free time, risky behaviour, prevention and game are defined in the first part. The goal of the second, practical part is our own project realized in the form of sequential camp game which was designed for particular organization (e. g. organising camps) working with children and was tested during a concrete summer camp. Methods based on quality research were used for evaluation of the project - observation, group discussions and half improvised interviews. Practical goal was to create the camp game, however this thesis also observates possibilities of usage of this game not only as a part of the camp´s program, but also as a means of prevention of risky behaviour. The project of the game camp with the detailed description of individual activities, used properties and instructions for their realizations are attached and can be used for concrete realizations.
Klíčová slova
volný čas, volnočasové aktivity, rizikové chování, prevence, táborová hra
Klíčová slova v angličtině
Free time, leisure activities, leisure time, risky behaviour, prevention, camp game
Zásady pro vypracování
V současné době se zaměřuje pozornost odborníků i veřejnosti na problematiku trávení volného času dětí a mládeže, s důrazem na význam jeho aktivního a smysluplného trávení. U dětí je potřebné, aby docházelo k výchovnému ovlivňování volného času; jednou z důležitých funkcí výchovy ve volném čase je funkce preventivní. Základním kritériem je, aby vedení dítěte ve volném čase bylo nenásilné a účast na všech aktivitách dobrovolná. Proto bude práce zaměřena na hru, pro dítě přitažlivou a přirozenou činnost. Cílem bakalářské práce bude popsat možnosti využití táborových her v oblasti prevence rizikového chování. Jejím praktickým výstupem bude projekt táborové etapové hry, která bude vyzkoušena na letním táboře a případně upravena tak, aby mohla být využita dalšími organizacemi pracujícími s dětmi a mládeží ve volném čase. \\
Bakalářská práce bude rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části budou charakterizovány základní pojmy tématu: volný čas, volnočasové aktivity, hra a také její možnosti v oblasti prevence rizikového chování. \\
V praktické části práce bude zpracován návrh táborové etapové hry, určený pro konkrétní organizaci (oddíl) a letní dětský tábor. Budou navrženy jednotlivé etapy táborové hry, které budou následně prakticky realizovány a ověřeny; evaluace bude realizována prostřednictvím více metod (pozorování, rozhovory, dotazníky).
Zásady pro vypracování
V současné době se zaměřuje pozornost odborníků i veřejnosti na problematiku trávení volného času dětí a mládeže, s důrazem na význam jeho aktivního a smysluplného trávení. U dětí je potřebné, aby docházelo k výchovnému ovlivňování volného času; jednou z důležitých funkcí výchovy ve volném čase je funkce preventivní. Základním kritériem je, aby vedení dítěte ve volném čase bylo nenásilné a účast na všech aktivitách dobrovolná. Proto bude práce zaměřena na hru, pro dítě přitažlivou a přirozenou činnost. Cílem bakalářské práce bude popsat možnosti využití táborových her v oblasti prevence rizikového chování. Jejím praktickým výstupem bude projekt táborové etapové hry, která bude vyzkoušena na letním táboře a případně upravena tak, aby mohla být využita dalšími organizacemi pracujícími s dětmi a mládeží ve volném čase. \\
Bakalářská práce bude rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části budou charakterizovány základní pojmy tématu: volný čas, volnočasové aktivity, hra a také její možnosti v oblasti prevence rizikového chování. \\
V praktické části práce bude zpracován návrh táborové etapové hry, určený pro konkrétní organizaci (oddíl) a letní dětský tábor. Budou navrženy jednotlivé etapy táborové hry, které budou následně prakticky realizovány a ověřeny; evaluace bude realizována prostřednictvím více metod (pozorování, rozhovory, dotazníky).
Seznam doporučené literatury
1. ČINČERA, Jan. Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1974-0.\\
2. ČINČERA, Jan, KAPLÁNEK, Michal a SÝKORA, Jan. Tři cesty k pedagogice volného času. Brno: Tribun EU, 2009. ISBN 978-80-7399-611-6. \\
3. FOGLOVÁ, Marie. Etapové hry v přírodě. 1.vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-354-3.\\
4. FRANC, Daniel, ZOUNKOVÁ, Daniela a MARTIN, Andy. Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. 1.vyd. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1701-9.\\
5. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.\\
6. HÁJEK, Bedřich. Děti, vedoucí, volný čas. Praha: Institut dětí a mládeže MŠMT, 2004. ISBN 80-86784-06-1.\\
7. HÁJEK, Bedřich, HOFBAUER, Břetislav, PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1.\\
8. HANUŠ Radek, JIRÁSEK Ivo. Výchova v přírodě. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita, 1996. ISBN 80-7078-381-8.\\
9. HANUŠ, Radek, CHYTILOVÁ, Lenka. Zážitkově pedagogické učení. 1.vyd. Praha: Grada, 2009. 192s. ISBN 978-80-247-2816-2.\\
10. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.\\
11. HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.\\
12. KIRCHNER, Jiří. Psychologie prožitku a dobrodružství pro pedagogiku a psychoterapii. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978- 80- 251-2562-5. \\
13. KIRCHNER, Jiří, HNÍZDIL, Jan a LOUKA, Oto. Kondiční hry a cvičení v přírodě. 1.vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0995-3.\\
14. KRAUS, Blahoslav. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-135-X. \\
15. KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.\\
16. MATOUŠEK, Oldřich a KROFTOVÁ, Andrea. Mládež a delikvence. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 807178771X.\\
17. PÁVKOVÁ, Jiřina, et al. Pedagogika volného času. Vyd. 3. aktualiz. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6. \\
18. PELÁNEK, Radek. Příručka instruktora zážitkových akcí. 1.vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-353-6.\\
19. POKORNÝ, Vratislav, TELCOVÁ, Jana a TOMKO, Anton. Prevence sociálně patologických jevů: manuál praxe. 3. rozšíř. vyd. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003. ISBN 80-86568-04-0.\\
20. PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3470-5.\\
21. PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 4. aktualit. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-416-8. \\
22. SAK, Petr a SAKOVÁ, Karolína. Mládež na křižovatce. Praha: Svoboda Servis, 2004. ISBN 80-86320-33-2.\\
23. VÁŽANSKÝ, Mojmír. Základy pedagogiky volného času. 2. dopl. vyd. Brno: Print - Typia, 2001. ISBN 80-86384-00-4.
Seznam doporučené literatury
1. ČINČERA, Jan. Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1974-0.\\
2. ČINČERA, Jan, KAPLÁNEK, Michal a SÝKORA, Jan. Tři cesty k pedagogice volného času. Brno: Tribun EU, 2009. ISBN 978-80-7399-611-6. \\
3. FOGLOVÁ, Marie. Etapové hry v přírodě. 1.vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-354-3.\\
4. FRANC, Daniel, ZOUNKOVÁ, Daniela a MARTIN, Andy. Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. 1.vyd. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1701-9.\\
5. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.\\
6. HÁJEK, Bedřich. Děti, vedoucí, volný čas. Praha: Institut dětí a mládeže MŠMT, 2004. ISBN 80-86784-06-1.\\
7. HÁJEK, Bedřich, HOFBAUER, Břetislav, PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1.\\
8. HANUŠ Radek, JIRÁSEK Ivo. Výchova v přírodě. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita, 1996. ISBN 80-7078-381-8.\\
9. HANUŠ, Radek, CHYTILOVÁ, Lenka. Zážitkově pedagogické učení. 1.vyd. Praha: Grada, 2009. 192s. ISBN 978-80-247-2816-2.\\
10. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.\\
11. HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.\\
12. KIRCHNER, Jiří. Psychologie prožitku a dobrodružství pro pedagogiku a psychoterapii. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978- 80- 251-2562-5. \\
13. KIRCHNER, Jiří, HNÍZDIL, Jan a LOUKA, Oto. Kondiční hry a cvičení v přírodě. 1.vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0995-3.\\
14. KRAUS, Blahoslav. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-135-X. \\
15. KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.\\
16. MATOUŠEK, Oldřich a KROFTOVÁ, Andrea. Mládež a delikvence. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 807178771X.\\
17. PÁVKOVÁ, Jiřina, et al. Pedagogika volného času. Vyd. 3. aktualiz. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6. \\
18. PELÁNEK, Radek. Příručka instruktora zážitkových akcí. 1.vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-353-6.\\
19. POKORNÝ, Vratislav, TELCOVÁ, Jana a TOMKO, Anton. Prevence sociálně patologických jevů: manuál praxe. 3. rozšíř. vyd. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003. ISBN 80-86568-04-0.\\
20. PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3470-5.\\
21. PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 4. aktualit. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-416-8. \\
22. SAK, Petr a SAKOVÁ, Karolína. Mládež na křižovatce. Praha: Svoboda Servis, 2004. ISBN 80-86320-33-2.\\
23. VÁŽANSKÝ, Mojmír. Základy pedagogiky volného času. 2. dopl. vyd. Brno: Print - Typia, 2001. ISBN 80-86384-00-4.