- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Pohled studentů PF JU na alternativní přístupy ve vzdělávání a na případné využití těchto metod ve vlastní praxi
Hlavní téma v angličtině
A perspective of students from Faculty of Education of University of South Bohemia in České Budějovice on alternative attitudes in education and on potential application of these methods in their practise
Název dle studenta
Pohled studentů PF JU na alternativní přístupy ve vzdělávání a na případné využití těchto metod ve vlastní praxi
Název dle studenta v angličtině
A perspective of students from Faculty of Education of University of South Bohemia in České Budějovice on alternative attitudes in education and on potential application of these methods in their practise
Diplomová práce je zaměřena na subjektivní pohled studentů PF JU na alternativní přístupy ve vzdělávání a na případné využití těchto metod ve vlastní praxi. Součástí práce je literární rešerše charakterizující jednotlivé typy alternativních škol a alternativní přístupy ke vzdělávání. Data byla získávána na základě dotazníkového šetření a s využitím didaktického testu. Na průzkumu spolupracovalo 139 studentů Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity. Ve výsledkové části práce jsou zahrnuty zjištění, která poukazují na skutečnost, že většina respondentů by prvky alternativního vzdělávání do vlastní praxe zařadila a to i přesto, že jen málo z nich má osobní zkušenost s návštěvou některé z alternativních škol. Vyšší procento dotazovaných uvedlo, že informace o alternativním vzdělávání spíše nemají, což potvrdil didaktický test znalostí. Průměrná úspěšnost respondentů byla 50%.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on a subjective perspective of students from Faculty of Education of University of South Bohemia in České Budějovice on attitudes in education and on potential application of these methods in their practise. In this thesis is covered general exploration which characterizes particular types of alternative schools and alternative approaches in the process of education. Data were gained from questionnaire and with usage of didactical test. On research were participated 139 students from Faculty od Education of University of South Bohemia in České Budějovice. In the result part are covered finding outs which refer to fact that most of students would use alternative attitudes during their practise even if only small part of them have ever visited any of alternative schools. The higher percentage of respondents answered that they have only limited information about alternative education which was verified by didactical test. The average access from the test was 50%.
Klíčová slova
alternativní vzdělávání, Montessori, Waldorfská pedagogika, reformní pedagogika, pragmatismus, Jenský plán, moderní alternativní přístupy, Daltonský plán
Klíčová slova v angličtině
alternative education, Montessori, Waldorf School, reformative pedagogy, pragmatism, Jena Plan, modern alternative approaches, Dalton School
Rozsah průvodní práce
70 s. (113 340 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na subjektivní pohled studentů PF JU na alternativní přístupy ve vzdělávání a na případné využití těchto metod ve vlastní praxi. Součástí práce je literární rešerše charakterizující jednotlivé typy alternativních škol a alternativní přístupy ke vzdělávání. Data byla získávána na základě dotazníkového šetření a s využitím didaktického testu. Na průzkumu spolupracovalo 139 studentů Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity. Ve výsledkové části práce jsou zahrnuty zjištění, která poukazují na skutečnost, že většina respondentů by prvky alternativního vzdělávání do vlastní praxe zařadila a to i přesto, že jen málo z nich má osobní zkušenost s návštěvou některé z alternativních škol. Vyšší procento dotazovaných uvedlo, že informace o alternativním vzdělávání spíše nemají, což potvrdil didaktický test znalostí. Průměrná úspěšnost respondentů byla 50%.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on a subjective perspective of students from Faculty of Education of University of South Bohemia in České Budějovice on attitudes in education and on potential application of these methods in their practise. In this thesis is covered general exploration which characterizes particular types of alternative schools and alternative approaches in the process of education. Data were gained from questionnaire and with usage of didactical test. On research were participated 139 students from Faculty od Education of University of South Bohemia in České Budějovice. In the result part are covered finding outs which refer to fact that most of students would use alternative attitudes during their practise even if only small part of them have ever visited any of alternative schools. The higher percentage of respondents answered that they have only limited information about alternative education which was verified by didactical test. The average access from the test was 50%.
Klíčová slova
alternativní vzdělávání, Montessori, Waldorfská pedagogika, reformní pedagogika, pragmatismus, Jenský plán, moderní alternativní přístupy, Daltonský plán
Klíčová slova v angličtině
alternative education, Montessori, Waldorf School, reformative pedagogy, pragmatism, Jena Plan, modern alternative approaches, Dalton School
Zásady pro vypracování
Alternativní škola a alternativní způsoby vyučování jsou termíny, které se v České republice začaly opětovně rozšiřovat po roce 1989. I v dnešní době dochází ke stále většímu rozmachu alternativních škol či alternativních způsobů vyučování. Cílem těchto škol, je vyučovat žáky jiným způsobem než tradičním tak, aby byl brán zřetel na individuální potřeby jednotlivých žáků. \\
Cílem této diplomové práce bude zjistit, jaký postoj mají studenti PF JU k alternativním způsobům vzdělávání a zda jsou v budoucnu ochotni ve své vlastní praxi tyto alternativní směry využívat nebo se jimi nechat alespoň částečně inspirovat.\\
V první fázi zpracování této práce diplomantka prostuduje dostupnou českou i zahraniční literaturu, která se vztahuje k alternativnímu školství. V druhé fázi navrhne a rozpracuje metodologickou část práce, kterou následně zrealizuje ve výzkumné části, kde bude štěžejním úkolem provést dotazníkové šetření týkající se dané problematiky. V souladu s cílem práce bude použit sběr dat pomocí dotazníků a dle potřeby autorka zváží i možnost využití některé z dalších výzkumných metod. Výzkumný vzorek bude tvořen z řad studentů PF JU.\\
Postup zpracování:\\
1. Prostudovat českou i zahraniční literaturu, která se vztahuje k tomuto tématu.\\
2. Vytvořit dotazník, jehož součástí bude i didaktický test, který bude zjišťovat povědomí respondentů o alternativních školách.\\
3. Sepsat teoretickou část, která vymezí základní terminologii.\\
4. Vybrat a oslovit vhodné respondenti, u kterých proběhne dotazníkové šetření.\\
5. Vyhodnotit dotazníkové šetření a začlenit jeho výsledky do diplomové práce.\\
6. Pravidelně konzultovat s vedoucím práce postup práce na diplomovém projektu.
Zásady pro vypracování
Alternativní škola a alternativní způsoby vyučování jsou termíny, které se v České republice začaly opětovně rozšiřovat po roce 1989. I v dnešní době dochází ke stále většímu rozmachu alternativních škol či alternativních způsobů vyučování. Cílem těchto škol, je vyučovat žáky jiným způsobem než tradičním tak, aby byl brán zřetel na individuální potřeby jednotlivých žáků. \\
Cílem této diplomové práce bude zjistit, jaký postoj mají studenti PF JU k alternativním způsobům vzdělávání a zda jsou v budoucnu ochotni ve své vlastní praxi tyto alternativní směry využívat nebo se jimi nechat alespoň částečně inspirovat.\\
V první fázi zpracování této práce diplomantka prostuduje dostupnou českou i zahraniční literaturu, která se vztahuje k alternativnímu školství. V druhé fázi navrhne a rozpracuje metodologickou část práce, kterou následně zrealizuje ve výzkumné části, kde bude štěžejním úkolem provést dotazníkové šetření týkající se dané problematiky. V souladu s cílem práce bude použit sběr dat pomocí dotazníků a dle potřeby autorka zváží i možnost využití některé z dalších výzkumných metod. Výzkumný vzorek bude tvořen z řad studentů PF JU.\\
Postup zpracování:\\
1. Prostudovat českou i zahraniční literaturu, která se vztahuje k tomuto tématu.\\
2. Vytvořit dotazník, jehož součástí bude i didaktický test, který bude zjišťovat povědomí respondentů o alternativních školách.\\
3. Sepsat teoretickou část, která vymezí základní terminologii.\\
4. Vybrat a oslovit vhodné respondenti, u kterých proběhne dotazníkové šetření.\\
5. Vyhodnotit dotazníkové šetření a začlenit jeho výsledky do diplomové práce.\\
6. Pravidelně konzultovat s vedoucím práce postup práce na diplomovém projektu.
Seznam doporučené literatury
KRANICH, E. M. Svobodné waldorfské školy. Praha, ÚÚPVPP 1990.\\
LANGROVÁ, K. Pedagogika Marie Montessoriové a české země. Praha: FF UK, 1995. Diplomová práce.\\
LUDWIG, H. a kol. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2000.\\
RÝDL, K. Jak dosáhnout spoluzodpovědnosti žáka. Daltonský plán jako výzva. Praha: Strom, 1998.\\
RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994.\\
SAJDOVÁ, V. Marie Montessoriová a její metoda výchovy. Praha 1935.\\
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
Seznam doporučené literatury
KRANICH, E. M. Svobodné waldorfské školy. Praha, ÚÚPVPP 1990.\\
LANGROVÁ, K. Pedagogika Marie Montessoriové a české země. Praha: FF UK, 1995. Diplomová práce.\\
LUDWIG, H. a kol. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2000.\\
RÝDL, K. Jak dosáhnout spoluzodpovědnosti žáka. Daltonský plán jako výzva. Praha: Strom, 1998.\\
RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994.\\
SAJDOVÁ, V. Marie Montessoriová a její metoda výchovy. Praha 1935.\\
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.