Moje práce se zabývá působením výtvarné výchovy ve volném čase na osobnost dítěte v předškolním věku. Práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou.
Tato práce se zaměřuje na předškolní věk dětí, jejich tělesný a duševní vývoj, vývoj základních schopností a dovedností, socializaci a hru. Teoretická část se zabývá popisem pojmů jako volný čas a výtvarná výchova. Charakterizuje dětskou kresbu, její vývojová stádia a zvláštnosti. Závěr teoretické části je věnován vlivu výtvarné výchovy na osobnost dítěte v předškolním věku. Výsledky této práce ukazují, že výtvarná výchova má pozitivní vliv na osobnosti dítěte předškolního věku.
V praktické části bakalářské práce, popisuji jednotlivé výtvarné činnosti, které jsem
s dětmi uskutečnila v rámci mé praxe. U každé aktivity je poznamenán úkol, motivace, výtvarně technické informace, materiál, vzdělávací a výchovný cíl a závěrečné hodnocení.
Anotace v angličtině
My thesis deals with influence of art education in free time on the personality of preschool child. The thesis is divided into two parts: the theoretical and the practical.
This work focuses on pre-school age children, their physical and mental development, development of basic abilities and skills, socialization and game. The theoretical part describes terms like free time and art education. It characterizes children's drawing, its developmental stages and particularities. The conclusion of the theoretical part is devoted to the influence of art education on personality of preschool child. Results of this work show that art education has a positive influence on personality of preschool child.
In the practical part of my batchelor thesis I describe individual activities that I made with children during my practice. For each activity is marked task, motivation, artistically technical information, material, educational goal and final evaluation.
Klíčová slova
volný čas, předškolní věk, výtvarná výchova, dětská kresba, umění,
rozvoj, tvořivost, hra, smyslové vnímání, výtvarné umění, výtvarné
techniky
Klíčová slova v angličtině
free time, preschool age, art education, children's drawing,
development, creativity, game, sensory perception, art, art techniques
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Moje práce se zabývá působením výtvarné výchovy ve volném čase na osobnost dítěte v předškolním věku. Práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou.
Tato práce se zaměřuje na předškolní věk dětí, jejich tělesný a duševní vývoj, vývoj základních schopností a dovedností, socializaci a hru. Teoretická část se zabývá popisem pojmů jako volný čas a výtvarná výchova. Charakterizuje dětskou kresbu, její vývojová stádia a zvláštnosti. Závěr teoretické části je věnován vlivu výtvarné výchovy na osobnost dítěte v předškolním věku. Výsledky této práce ukazují, že výtvarná výchova má pozitivní vliv na osobnosti dítěte předškolního věku.
V praktické části bakalářské práce, popisuji jednotlivé výtvarné činnosti, které jsem
s dětmi uskutečnila v rámci mé praxe. U každé aktivity je poznamenán úkol, motivace, výtvarně technické informace, materiál, vzdělávací a výchovný cíl a závěrečné hodnocení.
Anotace v angličtině
My thesis deals with influence of art education in free time on the personality of preschool child. The thesis is divided into two parts: the theoretical and the practical.
This work focuses on pre-school age children, their physical and mental development, development of basic abilities and skills, socialization and game. The theoretical part describes terms like free time and art education. It characterizes children's drawing, its developmental stages and particularities. The conclusion of the theoretical part is devoted to the influence of art education on personality of preschool child. Results of this work show that art education has a positive influence on personality of preschool child.
In the practical part of my batchelor thesis I describe individual activities that I made with children during my practice. For each activity is marked task, motivation, artistically technical information, material, educational goal and final evaluation.
Klíčová slova
volný čas, předškolní věk, výtvarná výchova, dětská kresba, umění,
rozvoj, tvořivost, hra, smyslové vnímání, výtvarné umění, výtvarné
techniky
Klíčová slova v angličtině
free time, preschool age, art education, children's drawing,
development, creativity, game, sensory perception, art, art techniques
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat a uvést v souvislosti soudobé teorie vztahující se k možnostem výchovně-vzdělávacího působení volnočasové výtvarné výchovy na děti předškolního věku. Bakalářská práce obsahuje charakteristiku dětí v předškolním věku z hlediska vývoje tělesného, duševního a sociálního. Poukazuje na zásadní roli výtvarné výchovy při utváření osobnosti dítěte předškolního věku.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat a uvést v souvislosti soudobé teorie vztahující se k možnostem výchovně-vzdělávacího působení volnočasové výtvarné výchovy na děti předškolního věku. Bakalářská práce obsahuje charakteristiku dětí v předškolním věku z hlediska vývoje tělesného, duševního a sociálního. Poukazuje na zásadní roli výtvarné výchovy při utváření osobnosti dítěte předškolního věku.
Seznam doporučené literatury
GARDNER, H. Art Education and Human Development. 3. vyd. Los Angeles: Getty Publications, 1990. ISBN 9780892361793.
GARDNER, H. Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-279-3.
GISPERT, C. Svět umění umělci, směry a slohy. 1. vyd. Praha: Biblios, 2002. ISBN 80-242-0853-9.
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. 2. vyd. aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
HOFBAUER, B. Kapitoly z pedagogiky volného času. České Budějovice: JU v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7394-240-3
JŮVA, V. Estetická výchova. Vývoj pojetí perspektivy. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931-12-5.
KARBUSICKÁ, L. Výtvarná výchova a dítě (sestaveno z pozůstalosti A. Toufara). Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1985. ISBN neuvedeno.
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. 1. vyd. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-667-3.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie, Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
UŽDIL, J. Mezi uměním a výchovou. Praha: SPN, 1988. ISBN neuvedeno.
Seznam doporučené literatury
GARDNER, H. Art Education and Human Development. 3. vyd. Los Angeles: Getty Publications, 1990. ISBN 9780892361793.
GARDNER, H. Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-279-3.
GISPERT, C. Svět umění umělci, směry a slohy. 1. vyd. Praha: Biblios, 2002. ISBN 80-242-0853-9.
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. 2. vyd. aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
HOFBAUER, B. Kapitoly z pedagogiky volného času. České Budějovice: JU v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7394-240-3
JŮVA, V. Estetická výchova. Vývoj pojetí perspektivy. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931-12-5.
KARBUSICKÁ, L. Výtvarná výchova a dítě (sestaveno z pozůstalosti A. Toufara). Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1985. ISBN neuvedeno.
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. 1. vyd. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-667-3.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie, Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
UŽDIL, J. Mezi uměním a výchovou. Praha: SPN, 1988. ISBN neuvedeno.