Diplomová práce se zabývá zkušenostmi dlouhodobých pěstounů, jejich pohledem na péči o svěřené děti a dopadem pěstounské péče na psychiku dětí do dlouhodobé pěstounské péče svěřených. Jsou zde vysvětleny termíny týkající se náhradní rodinné péče, především pak péče pěstounské. Cílem této práce je zjistit, jaký vliv má umístění dítěte do dlouhodobé pěstounské péče na jeho psychiku a duševní vývoj. V teoretické části je vysvětlen rozdíl mezi pěstounskou péčí a jinými instituty náhradní rodinné péče. Je popsán její historický vývoj a legislativní zakotvení v právním řádu České republiky. V praktické části práce byly prováděny polostrukturované rozhovory s dlouhodobými pěstouny a sociální pracovnicí, dále detailní sledování dvou vybraných dětí umístěných v dlouhodobé pěstounské péči a studium dokumentace týkající se zdravotního stavu těchto dětí po psychické stránce. Všechny otázky byly zodpovězeny a následně byla provedena analýza získaných dat. Ze získaných poznatků je zjevné, že dlouhodobá pěstounská péče je kvalitním institutem náhradní rodinné péče s prokazatelnými pozitivními výsledky na vývoj dítěte. Děti v pěstounské péči snáze překonávají psychické bariéry a duševní deprivaci, kterou si vytvořily v ústavní výchově případně ve své biologické rodině, která jim neposkytla kvalitní prostředí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the experience of long-term foster parents and their opinions at the care of foster children. It looks at the impact of foster care on the psyche of children. The aim of this thesis is to determinate the effects of long-term foster care for children's mental and intellectual development. The theoretical part explains the difference between foster care and other types of care for children in need. It describes the historical development of foster care and it is legislative grounding in the legal system of the Czech Republic. The practical part contains interviews with long-term foster parents, two detailed studies of two selected children in foster care and also study of documentation regarding their mental health condition. All questions were answered and analyzed obtained data. The findings show, that long-term foster care is a quality institution with a positive impact on child development. These children easier overcome mental barriers and intellectual deprivation created in institutional care or in their biologicals families, which did not provide them quality environment.
Klíčová slova
pěstounská péče, vývoj dítěte, náhradní rodinná péče
Klíčová slova v angličtině
foster care, child progress
Rozsah průvodní práce
91
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá zkušenostmi dlouhodobých pěstounů, jejich pohledem na péči o svěřené děti a dopadem pěstounské péče na psychiku dětí do dlouhodobé pěstounské péče svěřených. Jsou zde vysvětleny termíny týkající se náhradní rodinné péče, především pak péče pěstounské. Cílem této práce je zjistit, jaký vliv má umístění dítěte do dlouhodobé pěstounské péče na jeho psychiku a duševní vývoj. V teoretické části je vysvětlen rozdíl mezi pěstounskou péčí a jinými instituty náhradní rodinné péče. Je popsán její historický vývoj a legislativní zakotvení v právním řádu České republiky. V praktické části práce byly prováděny polostrukturované rozhovory s dlouhodobými pěstouny a sociální pracovnicí, dále detailní sledování dvou vybraných dětí umístěných v dlouhodobé pěstounské péči a studium dokumentace týkající se zdravotního stavu těchto dětí po psychické stránce. Všechny otázky byly zodpovězeny a následně byla provedena analýza získaných dat. Ze získaných poznatků je zjevné, že dlouhodobá pěstounská péče je kvalitním institutem náhradní rodinné péče s prokazatelnými pozitivními výsledky na vývoj dítěte. Děti v pěstounské péči snáze překonávají psychické bariéry a duševní deprivaci, kterou si vytvořily v ústavní výchově případně ve své biologické rodině, která jim neposkytla kvalitní prostředí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the experience of long-term foster parents and their opinions at the care of foster children. It looks at the impact of foster care on the psyche of children. The aim of this thesis is to determinate the effects of long-term foster care for children's mental and intellectual development. The theoretical part explains the difference between foster care and other types of care for children in need. It describes the historical development of foster care and it is legislative grounding in the legal system of the Czech Republic. The practical part contains interviews with long-term foster parents, two detailed studies of two selected children in foster care and also study of documentation regarding their mental health condition. All questions were answered and analyzed obtained data. The findings show, that long-term foster care is a quality institution with a positive impact on child development. These children easier overcome mental barriers and intellectual deprivation created in institutional care or in their biologicals families, which did not provide them quality environment.
Klíčová slova
pěstounská péče, vývoj dítěte, náhradní rodinná péče
Klíčová slova v angličtině
foster care, child progress
Zásady pro vypracování
Cílem teoretické části je seznámení se s pojmy, které spadají pod institut náhradní rodinné péče, a především se zaměřit na institut dlouhodobé pěstounské péče. V rámci pěstounské péče se soustředit na její vývoj v dějinách, její zakotvení v legislativě a teoreticky mapovat vliv dlouhodobé pěstounské péče na vývoj a psychiku dítěte.\\
V rámci praktické části diplomové práce student šetří pomocí kvalitativních metod vlivy a změny, pozitivní i negativní, které se u dětí umístěných v pěstounské péči projevují. Tento proces provádí pomocí polostrukturovaného rozhovoru s pěstouny či jinými osobami fungujících v rámci institutu pěstounské péče. Student takto získaná data podpoří případovou studií dvou dětí dlouhodobě umístěných do pěstounské péče. Detailně analyzuje jejich zdravotní stav a vyhodnotí, jakým způsobem se na vývoji jedince podepsalo jeho umístění do dlouhodobé pěstounské péče.
Zásady pro vypracování
Cílem teoretické části je seznámení se s pojmy, které spadají pod institut náhradní rodinné péče, a především se zaměřit na institut dlouhodobé pěstounské péče. V rámci pěstounské péče se soustředit na její vývoj v dějinách, její zakotvení v legislativě a teoreticky mapovat vliv dlouhodobé pěstounské péče na vývoj a psychiku dítěte.\\
V rámci praktické části diplomové práce student šetří pomocí kvalitativních metod vlivy a změny, pozitivní i negativní, které se u dětí umístěných v pěstounské péči projevují. Tento proces provádí pomocí polostrukturovaného rozhovoru s pěstouny či jinými osobami fungujících v rámci institutu pěstounské péče. Student takto získaná data podpoří případovou studií dvou dětí dlouhodobě umístěných do pěstounské péče. Detailně analyzuje jejich zdravotní stav a vyhodnotí, jakým způsobem se na vývoji jedince podepsalo jeho umístění do dlouhodobé pěstounské péče.
Seznam doporučené literatury
ARCHER, Caroline. Dítě v náhradní rodině: [nejčastější problémy při výchově mladších dětí v náhradní rodině]. Vyd. 1. Překlad Petra Vlčková. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-578-4.\\
BUBLEOVÁ, Věduna. Mezinárodní srovnání přístupů a forem realizace pěstounské péče se zřetelem k využití profesionálních pěstounů při řešení situace ohroženého dítěte a reintegrace rodiny. Praha: VÚPSV, Středisko náhradní rodinné péče, 2002. ISBN 80-239-0101-X.\\
KREJČOVÁ, Hana. Prožívat několik životů: autentické svědectví z pěstounských rodin. Drahotěšice: Společnost Otevřená rodina, 2000. ISBN 80-238-6571-4.\\
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karolinum 1. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.\\
MATĚJČEK, Zdeněk (ed.). Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8. \\
MATĚJČEK, Zdeněk. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-637-3.\\
MATĚJČEK, Zdeněk, Jiří KOVAŘÍK a Věduna BUBLEOVÁ. Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace. 1. vyd. Praha: Psychiatrické centrum, 1997. ISBN 80-85121-89-1.\\
PROŠKOVÁ, Denisa. Štěstí, neštěstí, láska, pěstounství: příběhy ze života o objevování toho, co je a není důležité. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2012. ISBN 978-80-7422-164-4.\\
PTÁČEK, Radek, Hana KUŽELOVÁ a Libuše ČELEDOVÁ. Vývoj dětí v náhradních formách péče. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2011. ISBN 978-80-7421-040-2.\\
ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy: [teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech]. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, 2012. ISBN 978-80-87455-14-2.\\
ZEZULOVÁ, Dagmar. Pěstounská péče a adopce. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0065-9.
Seznam doporučené literatury
ARCHER, Caroline. Dítě v náhradní rodině: [nejčastější problémy při výchově mladších dětí v náhradní rodině]. Vyd. 1. Překlad Petra Vlčková. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-578-4.\\
BUBLEOVÁ, Věduna. Mezinárodní srovnání přístupů a forem realizace pěstounské péče se zřetelem k využití profesionálních pěstounů při řešení situace ohroženého dítěte a reintegrace rodiny. Praha: VÚPSV, Středisko náhradní rodinné péče, 2002. ISBN 80-239-0101-X.\\
KREJČOVÁ, Hana. Prožívat několik životů: autentické svědectví z pěstounských rodin. Drahotěšice: Společnost Otevřená rodina, 2000. ISBN 80-238-6571-4.\\
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karolinum 1. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.\\
MATĚJČEK, Zdeněk (ed.). Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8. \\
MATĚJČEK, Zdeněk. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-637-3.\\
MATĚJČEK, Zdeněk, Jiří KOVAŘÍK a Věduna BUBLEOVÁ. Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace. 1. vyd. Praha: Psychiatrické centrum, 1997. ISBN 80-85121-89-1.\\
PROŠKOVÁ, Denisa. Štěstí, neštěstí, láska, pěstounství: příběhy ze života o objevování toho, co je a není důležité. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2012. ISBN 978-80-7422-164-4.\\
PTÁČEK, Radek, Hana KUŽELOVÁ a Libuše ČELEDOVÁ. Vývoj dětí v náhradních formách péče. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2011. ISBN 978-80-7421-040-2.\\
ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy: [teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech]. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, 2012. ISBN 978-80-87455-14-2.\\
ZEZULOVÁ, Dagmar. Pěstounská péče a adopce. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0065-9.