Cílem diplomové práce je zmapovat možnosti sociálních služeb při práci s rodinou s
nedonošenými dětmi. Teoretická část práce se zabývá vymezením nedonošených dětí,
jejich potřeb a dopadů na rodinu a dále pak možnostmi sociální práce s cílovou skupinou
rodina s dětmi. V praktické části byla položena výzkumná otázka: Jak hodnotí rodiče s
nedonošeným dítětem sociální služby pro tuto cílovou skupinu? a stanoveny hypotézy:
H1: S rostoucím vzděláním respondentů roste spokojenost se sociálními službami pro
nedonošené děti.
H2: Dostupnost sociálních služeb pro nedonošené děti zvyšuje spokojenost s nimi.
H3: Nabídka sociálních služeb pro nedonošené děti hned po porodu zvyšuje spokojenost
s nimi.
Byla zvolena smíšená, kvalitativně kvantitativní výzkumná strategie. Kvantitativní část
byla zpracována metodou dotazování, technikou vlastního dotazníku, který se skládá z 20
otázek. Výzkumný soubor tvořili rodiče nedonošených dětí, kteří alespoň jednou využili
sociální služby pro tuto cílovou skupinu. Respondenti (N=86) byli oslovováni
prostřednictvím specificky zaměřených skupin na sociálních sítích a skupin v diskusních
fórech. Jednalo se o formu účelového výběru a samovýběru.
Pro kvalitativní výzkum byla použita metoda dotazování, technika biografických
rozhovorů u jednoho z rodičů (N=8). Data byla analyzována otevřeným kódováním.
Výsledky ukázaly, že spokojenost rodičů se sociální službou souvisí s její dostupností a
také s včasností předání informací o její existenci. Proto je velmi důležité zajistit místní,
časovou dostupnost, dále pak přemýšlet o rozšiřování kapacitní dostupnosti tak, aby
rodiny mohly včas zahájit spolupráci s konkrétní sociální služnou. Dále je důležité
zaměřit se s nabídkou na rodiny z menších obcí a pracovat na rozšíření pobytových
zařízení poskytující krátkodobou či nepravidelnou službu.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is to map the possibilities of social services working with
a family with premature children. The theoretical part of the work deals with the definition
of premature children, their needs and impacts on the family, as well as the possibilities
of social work with the target group family with children. In the practical part, a research
question was asked: How do parents with a premature child evaluate social services for
this target group? and established hypotheses:
H1: With the growing education of respondents, satisfaction with social services for
premature children increases.
H2: The availability of social services for premature babies increases their satisfaction
with them.
H3: The offer of social services for premature babies immediately after birth increases
their satisfaction with them.
A mixed, qualitatively quantitative research strategy was chosen. The quantitative part
was processed by the method of questioning, the technique of own questionnaire, which
consists of 20 questions. The research group consisted of parents of premature children,
who used social services for this target group at least once. Respondents (N = 86) were
addressed through specifically targeted groups on social networks and groups in
discussion forums. It was a form of purposeful selection and self-selection.
For qualitative research, the method of questioning was used, the technique of
biographical interviews with one of the parents (N = 8). Data were analyzed by open
coding. The results showed that parents' satisfaction with the social service is related to
its availability and also to the timeliness of passing on information about its existence.
Therefore, it is very important to ensure local and time availability, then to think about
expanding capacity availability so that families can start cooperating with a specific social
service in time. It is also important to focus on the offer of families from smaller
municipalities and work on the expansion of residential facilities providing short-term or
irregular service.
Klíčová slova
nedonošené dítě, rodina, sociální služby, hodnocení sociálních služeb
Klíčová slova v angličtině
premature child, family, social services, evaluation of social services
Rozsah průvodní práce
74
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je zmapovat možnosti sociálních služeb při práci s rodinou s
nedonošenými dětmi. Teoretická část práce se zabývá vymezením nedonošených dětí,
jejich potřeb a dopadů na rodinu a dále pak možnostmi sociální práce s cílovou skupinou
rodina s dětmi. V praktické části byla položena výzkumná otázka: Jak hodnotí rodiče s
nedonošeným dítětem sociální služby pro tuto cílovou skupinu? a stanoveny hypotézy:
H1: S rostoucím vzděláním respondentů roste spokojenost se sociálními službami pro
nedonošené děti.
H2: Dostupnost sociálních služeb pro nedonošené děti zvyšuje spokojenost s nimi.
H3: Nabídka sociálních služeb pro nedonošené děti hned po porodu zvyšuje spokojenost
s nimi.
Byla zvolena smíšená, kvalitativně kvantitativní výzkumná strategie. Kvantitativní část
byla zpracována metodou dotazování, technikou vlastního dotazníku, který se skládá z 20
otázek. Výzkumný soubor tvořili rodiče nedonošených dětí, kteří alespoň jednou využili
sociální služby pro tuto cílovou skupinu. Respondenti (N=86) byli oslovováni
prostřednictvím specificky zaměřených skupin na sociálních sítích a skupin v diskusních
fórech. Jednalo se o formu účelového výběru a samovýběru.
Pro kvalitativní výzkum byla použita metoda dotazování, technika biografických
rozhovorů u jednoho z rodičů (N=8). Data byla analyzována otevřeným kódováním.
Výsledky ukázaly, že spokojenost rodičů se sociální službou souvisí s její dostupností a
také s včasností předání informací o její existenci. Proto je velmi důležité zajistit místní,
časovou dostupnost, dále pak přemýšlet o rozšiřování kapacitní dostupnosti tak, aby
rodiny mohly včas zahájit spolupráci s konkrétní sociální služnou. Dále je důležité
zaměřit se s nabídkou na rodiny z menších obcí a pracovat na rozšíření pobytových
zařízení poskytující krátkodobou či nepravidelnou službu.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is to map the possibilities of social services working with
a family with premature children. The theoretical part of the work deals with the definition
of premature children, their needs and impacts on the family, as well as the possibilities
of social work with the target group family with children. In the practical part, a research
question was asked: How do parents with a premature child evaluate social services for
this target group? and established hypotheses:
H1: With the growing education of respondents, satisfaction with social services for
premature children increases.
H2: The availability of social services for premature babies increases their satisfaction
with them.
H3: The offer of social services for premature babies immediately after birth increases
their satisfaction with them.
A mixed, qualitatively quantitative research strategy was chosen. The quantitative part
was processed by the method of questioning, the technique of own questionnaire, which
consists of 20 questions. The research group consisted of parents of premature children,
who used social services for this target group at least once. Respondents (N = 86) were
addressed through specifically targeted groups on social networks and groups in
discussion forums. It was a form of purposeful selection and self-selection.
For qualitative research, the method of questioning was used, the technique of
biographical interviews with one of the parents (N = 8). Data were analyzed by open
coding. The results showed that parents' satisfaction with the social service is related to
its availability and also to the timeliness of passing on information about its existence.
Therefore, it is very important to ensure local and time availability, then to think about
expanding capacity availability so that families can start cooperating with a specific social
service in time. It is also important to focus on the offer of families from smaller
municipalities and work on the expansion of residential facilities providing short-term or
irregular service.
Klíčová slova
nedonošené dítě, rodina, sociální služby, hodnocení sociálních služeb
Klíčová slova v angličtině
premature child, family, social services, evaluation of social services
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Sociální rehabilitace je soubor činností, které vedou k samostatnosti, soběstačnosti a nezávislosti osob. Posiluje již získané návyky a rozvíjí schopnosti a dovednosti jedince. V našem případě se jedná zejména o upevňování získaných motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností u nedonošených dětí. Nedonošené děti se rodí nezralé, kdy jejich orgány plně nefungují. Jsou tak oproti svým vrstevníkům, narozených ve správném termínu, opožděni ve vývoji. K vyrovnání se s vrstevníky dochází kolem 2.-3. roku dítěte. Taktéž u těchto dětí občas dochází k nervovým postižením, jako je hyperkinetická porucha či mozková obrna. S nedonošenci je potřeba pracovat na posílení psychomotorického vývoje, aby se v co nejkratším čase vyrovnaly dětem donošeným a došlo k bezproblémové integraci mezi vrstevníky.
Cíl práce:
Hlavním cílem je zmapovat možnosti sociálních služeb při práci s rodinou s nedonošenými dětmi.
Výzkumné otázky:
Jak sociální rehabilitace pomáhá dalšímu rozvoji schopností a dovedností jedince?
Popis metodiky:
Bude použit kvalitativní výzkum, metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Osloveni budou rodiče nedošených dětí a organizace poskytující sociální rehabilitaci této cílové skupině.
Výběrový soubor:
Rodiče a jejich nedonošené děti narozené v nemocnici České Budějovice. Respondenti budou získáváni ve spolupráci s dětským a neonatologickým oddělením Nemocnice České Budějovice. Druhou oslovenou skupinou budou pracovníci organizací, poskytující sociální rehabilitaci této cílové skupině.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Výstupy práce mohou posloužit pracovníkům organizací poskytující sociální rehabilitaci, kde bude výzkum realizován. Ti se tak více seznámí s názory a očekáváním rodičů. Dále pak rodičům, kteří se zajímají o možnosti lepší péče a integrace jejich dětí.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Sociální rehabilitace je soubor činností, které vedou k samostatnosti, soběstačnosti a nezávislosti osob. Posiluje již získané návyky a rozvíjí schopnosti a dovednosti jedince. V našem případě se jedná zejména o upevňování získaných motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností u nedonošených dětí. Nedonošené děti se rodí nezralé, kdy jejich orgány plně nefungují. Jsou tak oproti svým vrstevníkům, narozených ve správném termínu, opožděni ve vývoji. K vyrovnání se s vrstevníky dochází kolem 2.-3. roku dítěte. Taktéž u těchto dětí občas dochází k nervovým postižením, jako je hyperkinetická porucha či mozková obrna. S nedonošenci je potřeba pracovat na posílení psychomotorického vývoje, aby se v co nejkratším čase vyrovnaly dětem donošeným a došlo k bezproblémové integraci mezi vrstevníky.
Cíl práce:
Hlavním cílem je zmapovat možnosti sociálních služeb při práci s rodinou s nedonošenými dětmi.
Výzkumné otázky:
Jak sociální rehabilitace pomáhá dalšímu rozvoji schopností a dovedností jedince?
Popis metodiky:
Bude použit kvalitativní výzkum, metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Osloveni budou rodiče nedošených dětí a organizace poskytující sociální rehabilitaci této cílové skupině.
Výběrový soubor:
Rodiče a jejich nedonošené děti narozené v nemocnici České Budějovice. Respondenti budou získáváni ve spolupráci s dětským a neonatologickým oddělením Nemocnice České Budějovice. Druhou oslovenou skupinou budou pracovníci organizací, poskytující sociální rehabilitaci této cílové skupině.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Výstupy práce mohou posloužit pracovníkům organizací poskytující sociální rehabilitaci, kde bude výzkum realizován. Ti se tak více seznámí s názory a očekáváním rodičů. Dále pak rodičům, kteří se zajímají o možnosti lepší péče a integrace jejich dětí.
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. 2008. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2. vydání. Praha: Portál. 408 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
MATOUŠEK, O. 2013. Metody a řízení sociální práce. 3. vydání. Praha : Portál. 400 s. ISBN 978-80-262-0213-4.
MIOVSKÝ, M. 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. 332 s. ISBN 80-247-1362-4.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. 2013. Metody práce s dětmi s ADHD především pro učitele a vychovatele. 3. vydání. Praha: D + H. 84 s. ISBN 978-80-87295-11-3.
POKORNÁ, V. 2010. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál. 336 s. ISBN 978-80-7367-817-3.
RIEFOVÁ, S. F. 2010. Nesoustředěné a neklidné dítě. Praha: Portál. 256 s. ISBN 978-80-7367-728-2.
DOKOUPILOVÁ, M., FIŠÁRKOVÁ, B., NOVOTNÁ, L. 2009. Narodilo se předčasně: průvodce péčí o nedonošené děti. Praha: Portál. 320 s. ISBN 978-80-7367-552-3.
BERG, I. K. 2013. Posílení rodiny: základy krátké terapie zaměřené na řešení. Praha: Portál. 168 s. ISBN 978-80-262-0500-5.
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. 2008. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2. vydání. Praha: Portál. 408 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
MATOUŠEK, O. 2013. Metody a řízení sociální práce. 3. vydání. Praha : Portál. 400 s. ISBN 978-80-262-0213-4.
MIOVSKÝ, M. 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. 332 s. ISBN 80-247-1362-4.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. 2013. Metody práce s dětmi s ADHD především pro učitele a vychovatele. 3. vydání. Praha: D + H. 84 s. ISBN 978-80-87295-11-3.
POKORNÁ, V. 2010. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál. 336 s. ISBN 978-80-7367-817-3.
RIEFOVÁ, S. F. 2010. Nesoustředěné a neklidné dítě. Praha: Portál. 256 s. ISBN 978-80-7367-728-2.
DOKOUPILOVÁ, M., FIŠÁRKOVÁ, B., NOVOTNÁ, L. 2009. Narodilo se předčasně: průvodce péčí o nedonošené děti. Praha: Portál. 320 s. ISBN 978-80-7367-552-3.
BERG, I. K. 2013. Posílení rodiny: základy krátké terapie zaměřené na řešení. Praha: Portál. 168 s. ISBN 978-80-262-0500-5.