Tato diplomová práce se zabývá studiem písní a jejich realizací ve výuce anglického jazyka na druhém stupni základních škol nebo na nižším stupni gymnázií. Práce je rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. V teoretické části se nejprve zabývám definicí hudby, kde popisuji její čtyři základní elementy, ze kterých je hudba složena. Dále objasňuji využití písní ve výuce a metodiky spojené právě s hudbou. Poté se zde zabývám také vlivem hudby na studenty a její výhody i nevýhody spojené právě s výukou anglického jazyka.
V souladu s těmito teoretickými předpoklady jsem vytvořila devět plánů vyučovacích hodin, které rozvíjejí gramatické struktury, slovní zásobu, či jsou vhodné k porozumění daného tématu. Nejprve v každé kapitole nastiňuji biografii skladatele a blíže přibližuji probíranou tématiku. Dále jsou poté vytvořeny učební plány, které rozvíjejí lingvistické dovednosti a probouzejí aktivitu u dětí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with using songs in English language teaching at lower secondary schools. The thesis comprises of two parts a theoretical and practical section. In the theoretical part I define the term music and its four basic elements. The teaching methodologies and song activities are also included in this part. The influence of classical music on students and its advantages and disadvantages are associated with the learning of English language.
Based on these theoretical findings I prepared nine lesson plans with activities focussing on grammatical structures, vocabulary or comprehension of the lesson topic. The composer's biography and some brief information are outlined in the beginning of every chapter. Subsequently the suggested lesson plans exploit the lyrics of the classical music which develop the linguistics skills and enhance the interest of the children.
Klíčová slova
písně, hudba, klasická hudba, výuka cizího jazyka, písňové aktivity
Klíčová slova v angličtině
songs, music, classical music, foreign language teaching, song activities
Rozsah průvodní práce
100
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá studiem písní a jejich realizací ve výuce anglického jazyka na druhém stupni základních škol nebo na nižším stupni gymnázií. Práce je rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. V teoretické části se nejprve zabývám definicí hudby, kde popisuji její čtyři základní elementy, ze kterých je hudba složena. Dále objasňuji využití písní ve výuce a metodiky spojené právě s hudbou. Poté se zde zabývám také vlivem hudby na studenty a její výhody i nevýhody spojené právě s výukou anglického jazyka.
V souladu s těmito teoretickými předpoklady jsem vytvořila devět plánů vyučovacích hodin, které rozvíjejí gramatické struktury, slovní zásobu, či jsou vhodné k porozumění daného tématu. Nejprve v každé kapitole nastiňuji biografii skladatele a blíže přibližuji probíranou tématiku. Dále jsou poté vytvořeny učební plány, které rozvíjejí lingvistické dovednosti a probouzejí aktivitu u dětí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with using songs in English language teaching at lower secondary schools. The thesis comprises of two parts a theoretical and practical section. In the theoretical part I define the term music and its four basic elements. The teaching methodologies and song activities are also included in this part. The influence of classical music on students and its advantages and disadvantages are associated with the learning of English language.
Based on these theoretical findings I prepared nine lesson plans with activities focussing on grammatical structures, vocabulary or comprehension of the lesson topic. The composer's biography and some brief information are outlined in the beginning of every chapter. Subsequently the suggested lesson plans exploit the lyrics of the classical music which develop the linguistics skills and enhance the interest of the children.
Klíčová slova
písně, hudba, klasická hudba, výuka cizího jazyka, písňové aktivity
Klíčová slova v angličtině
songs, music, classical music, foreign language teaching, song activities
Zásady pro vypracování
The student will obtain appropriate classic music with lyrics in English which can be exploited for teaching and learning English from basic to advanced levels in Czech schools. The theory and practice of teaching listening acquisition skills will be explored as well. Pre- and post-listening activities will address vocabulary, grammar as well as unusual usage common to poetry or song lyrics. These creative activities can be in-class group activities such as games or assigned as homework for individual written work and they may be tradition or creative in nature, but they will always be conducted in English.
Zásady pro vypracování
The student will obtain appropriate classic music with lyrics in English which can be exploited for teaching and learning English from basic to advanced levels in Czech schools. The theory and practice of teaching listening acquisition skills will be explored as well. Pre- and post-listening activities will address vocabulary, grammar as well as unusual usage common to poetry or song lyrics. These creative activities can be in-class group activities such as games or assigned as homework for individual written work and they may be tradition or creative in nature, but they will always be conducted in English.
Seznam doporučené literatury
Bernstein, Leonard, The Joy of Music. Essays. (New York: Signet, 1967.)
Copland, Aaron: Music and Imagination (New York: Mentor, 1952.)
Gold, Lonny. "Suggestopedia." [online]. [cit. 2013-1-12]. Dostupné na WWW: .
Hancock, Mark. Singing Grammar. Cambridge University Press, 1998. 96 p.
Koy, Christopher: "Soothing the Savage Beast: Classical Music in EFL Class" In: Ideas That Work 2001 - Conference Proceedings. Pilsen: University of West Bohemia Press, 2002: 21-28.
CD Purcell, H. (1977) Chansons d,e tavernes et de chapelles, Deller, A. Arles: HMC 90242.
Secrest. Meryle: Leonard Bernstein. (Praha, Nakladatelství Lidové noviny, 1996).
Sietz, Reinhold: Henry Purcell. (Praha, Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1960).
Seznam doporučené literatury
Bernstein, Leonard, The Joy of Music. Essays. (New York: Signet, 1967.)
Copland, Aaron: Music and Imagination (New York: Mentor, 1952.)
Gold, Lonny. "Suggestopedia." [online]. [cit. 2013-1-12]. Dostupné na WWW: .
Hancock, Mark. Singing Grammar. Cambridge University Press, 1998. 96 p.
Koy, Christopher: "Soothing the Savage Beast: Classical Music in EFL Class" In: Ideas That Work 2001 - Conference Proceedings. Pilsen: University of West Bohemia Press, 2002: 21-28.
CD Purcell, H. (1977) Chansons d,e tavernes et de chapelles, Deller, A. Arles: HMC 90242.
Secrest. Meryle: Leonard Bernstein. (Praha, Nakladatelství Lidové noviny, 1996).
Sietz, Reinhold: Henry Purcell. (Praha, Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1960).